Το ασιατικό σινεμά έχει εδώ και χρόνια ξεφύγει από την “εξωτική”, niche κατηγορία της σινεφιλίας για να καθιερωθεί ως ισχυρό εξαγώγιμο κινηματογραφικό προϊόν χωρών όπως η Ν. Κορέα, η Ταϊβάν και η Κίνα, με επιστέγασμα της παγκόσμιας κατάκτησής του την περσινή νίκη των Παράσιτων στα Όσκαρ. Τον άλλο μήνα συμπληρώνεται ένας χρόνος (και τι χρόνος) από εκείνο το θρίαμβο του Μπονγκ Τζουν Χο, της κορεάτικης κουλτούρας και των genre ταινιών και το Cinobo παρουσιάζει το μεγαλύτερο ως τώρα αφιέρωμά του στο πολυπρόσωπο New Asian Cinema, με ταινίες από αξιοθαύμαστους auteurs όπως ο Χιροκάζου Κόρε Έντα, ο Ζία Ζάνγκ-κε και φυσικά ο Μπονγκ, πρώτες προβολές και φεστιβαλικές ανακαλύψεις που σχηματίζουν ένα ζωηρό πορτρέτο του ασιατικού σινεμά του 21ου αιώνα. Παρακάτω, επιλέγουμε 5 ταινίες-κλειδί από το αφιέρωμα:
Ένα κορίτσι ερωτεύεται παράφορα ένα αγόρι που ξαφνικά εξαφανίζεται από τη ζωή της και δύο χρόνια αργότερα εκείνη γνωρίζει το σωσία του. Μια ποπ, τρυφερή αλλά και δυσανάγνωστη ακτινογραφία του πρώτου έρωτα, με σαφείς αναφορές στο Δεσμώτη του Ιλίγγου σε αυτή την πανελλαδική πρώτη για την ταινία του ιάπωνα δημιουργού, Ριουσούκε Χαμαγκούτσι, που διαγωνίστηκε στο Φεστιβάλ Καννών το 2018.
Με μια πλοκή-λαβύρινθο, ερωτική ένταση, χιούμορ και στυλ που κόβει την ανάσα, ο Παρκ Τσαν-Γουκ (Oldboy) ανταλλάσσει το βικτωριανό σκηνικό του βιβλίου της Σάρα Γουότερς Fingersmith με την αποικιοκρατούμενη Κορέα της δεκαετίας του ’30, όπου μια πλούσια κληρονόμος και μια κλέφτρα που προσποιείται ότι είναι υπηρέτρια επιχειρούν να εξαπατήσουν και να χειραγωγήσουν η μία την άλλη, μόνο και μόνο για να υποκύψουν στο πάθος τους.
Η αναγέννηση των θρίλερ με ζόμπι κορυφώθηκε οριστικά το 2016 με αυτή την ασταμάτητη περιπέτεια του Γέον Σανγκ-Χο, στην οποία μια διαδρομή με τρένο από την Σεούλ στο Μπουσάν μετατρέπεται σε αποστολή επιβίωσης για έναν πατέρα, την κόρη του και ένα σωρό επιβάτες όταν τους επιτίθενται ορδές από υπερκινητικά ζόμπι. Μετά από δύο ώρες, ίσως θυμηθείτε να αναπνεύσετε, αλλά θα έχετε περάσει φανταστικά.
Πνευματικός προκάτοχος του Zodiac και ό,τι καλύτερο έχει κάνει μέχρι σήμερα ο Μπονγκ Τζουν-Χο, οι Μνήμες Φόνων βασίζονται στην αληθινή δράση του πρώτου serial killer της Κορέας και παρακολουθούν την εμμονική έρευνα τριών ντετέκτιβ εν μέσω της κορεάτικης δικτατορίας του 1986. Όπως και στα Παράσιτα, ο Μπονγκ σερβίρει την κοινωνική κριτική με σκοτεινό χιούμορ και βία, όμως εδώ τον απασχολούν οι έννοιες της προσωπικής ηθικής και δικαιοσύνης και το πόσο καθοριστικά μπορούν να σφραγίσουν τις ζωές αυτών που έμειναν πίσω.
H αποθέωση της βιομηχανικής αισθητικής (και η κυρίαρχη μοναξιά που υποδηλώνει) είναι το πρωταρχικό στοίχημα για τον Ντιάο Γινάν σε αυτό το κινέζικο νεο-νουάρ, που κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 2014. Δύο αστυνομικοί, πρώην συνεργάτες, επανενώνουν τις δυνάμεις τους για να ερευνήσουν μια σειρά φόνων με πολλές ομοιότητες με εκείνους που τους κατέστρεψαν την καριέρα πέντε χρόνια πριν.