Ο καιρός των Τσιγγάνων

Η Μαρία Παπαδημητρίου

Η Μαρία Παπαδημητρίου φρόντισε μέσα από το έργο της να δημιουργήσει μία ιστορία γύρω από τη μόδα των Τσιγγάνων με αντικείμενα και ρούχα από τους καταυλισμούς Ρομά και να μας μυήσει στη ζωή και τα έθιμά τους. Και δεν είναι μόνο αυτό. Στο πλαίσιο της έκθεσης διοργανώθηκε ένα ιδιαίτερο event, αφού έβαλε και τους επισκέπτες να ντυθούν…τσιγγάνικα. 

Τέχνη και μόδα. Η έκθεση Destefashioncollection του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ από το 2007 μέσω ενός καλλιτέχνη προσπαθεί να βρει το σημείο επαφής τους. Τα καταφέρνει;  Εξαρτάται από το τι εννοεί κανείς με το όρο επαφή. Η μόδα είναι κάτι που έχει να κάνει με το ωραίο ή την αισθητική. Η τέχνη το ίδιο. Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι ενώ η μόδα έχει να κάνει με το συρμό ή τις τάσεις και το εφήμερο η τέχνη έχει να κάνει με τη διαχρονικότητα. Όχι πως στην τέχνη δεν υπάρχουν τάσεις ή στη μόδα δεν υπάρχει διαχρονικότητα. Απλά οι προτεραιότητες είναι άλλες. 

Φέτος συμμετέχετε σε αυτήν την έκθεση που συγκεντρώνει το υλικό των οκτώ πρώτων ετών. Πώς προσεγγίσατε εσείς το θέμα μέσα από το έργο σας;  Το έργο μου έτσι και αλλιώς διαπραγματεύεται την κοινωνική πραγματικότητα και κυρίως την κοινωνική πραγματικότητα μέσα από την καθημερινότητα. Αυτό το γεγονός μου επέτρεψε να προσεγγίσω η μόδα με ένα φυσικό τρόπο, σαν φυσική συνέχεια του έργου μου. Στην πραγματικότητα προσπάθησα να διαχειριστώ τη μόδα των τσιγγάνων σαν να είναι κομμάτι αυτού που λέμε fashion system. Πώς θα έμοιαζε αν υπήρχε με τη μορφή που αναγνωρίζουμε εμείς ως και στο σύστημα μόδας. Με όλες τις απαραίτητες αντιστοιχίες.  

Τι αποκομίσατε από την επαφή σας με την κουλτούρα των Ρομά;  Τα έθιμά τους, την ζωή τους και κυρίως  την ενδυματολογική τους συμπεριφορά; Ανθρωπιά, Ευρηματικότητα, Ελευθερία  

Τι ιδιαιτερότητες έχει η μόδα των Τσιγγάνων;   Η εικόνα του πλούτου και του αυτοσχεδιασμού ταυτόχρονα. Λέγοντας πλούτο εννοώ την πληθωρικότητα σε όλα τα επίπεδα. Ακόμα και στο πώς βρίσκονται λύσεις σε διάφορα προβλήματα αυτοσχεδιαστικά. Τολμούν να συνδυάσουν τα ασυνδύαστα και το πετυχαίνουν.  

Ποια εικόνα σας εντυπωσίασε περισσότερο και θελήσατε να την μεταφέρετε στο έργο σας; Μια εικόνα του της δεκαετίας του ‘40  που βρήκα στο Βιβλίο του Ούγγρου εθνογράφου Erdős Kamill (1924–1962) το πρώτο βιβλίο που έχει προσεγγίσει  αυτό το θέμα. 

Στο μεταξύ, ο κόσμος που θα επισκεφτεί την έκθεση μπορεί να συμμετέχει και σε ένα καλλιτεχνικό εργαστήρι. Τι ακριβώς ετοιμάζετε; Σε αυτό το εργαστήρι που ταυτόχρονα θα παρουσιαστεί το βιβλίο της ΦIRMA, θα μπορεί να φέρει ο κάθε συμμετέχοντας τα ρούχα που δεν φοράει πια και να τα μετατρέψει σε ΦIRMA GYPSY GLOBALES (made in everyland) Οι συμμετέχοντες θα μπορούν να τα μεταποιήσουν με ραπτομηχανές και να προσθέσουν στοιχεία φτιάχνοντας έτσι, μέσα από την επανάχρηση και την ανακύκλωση μια συλλογή πλήρως εξατομικευμένη ΦIRMA GYPSY GLOBALES, πλήρως εξατομικευμένη που θα βρίσκεται πια ήδη σε γκαρνταρόμπες.

 Δείτε πολλές περισσότερες ενδιαφέρουσες ιστορίες στο http://mikrocosmos.gr/

Κάτια Παπαδοπούλου

Share
Published by
Κάτια Παπαδοπούλου