Με υποδέχθηκαν, με ξέφρενα ενθουσιώδη γαβγίσματα -δεν έχω παράπονο-, ο Μπιπ και η Φούσκα, όταν άνοιξε η πόρτα του σπιτιού του Αιμίλιου Χειλάκη και της Αθηνάς Μαξίμου, στο Γκάζι.
Οι οποίοι μπορεί φέτος το καλοκαίρι να ταξιδέψουν σε 30 πόλεις και θέατρα της χώρας, αλλά από το φθινόπωρο, και για τα επόμενα χρόνια, θα εγκατασταθούν στο κέντρο της Αθήνας και σ’ ένα ιστορικό θέατρο που ανακαινίστηκε και ξεκινάει νέες διαδρομές: το Θέατρο «Βεάκη» στην οδό Στουρνάρη, το οποίο ανέλαβαν οι Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη επιχειρηματικά και ανέθεσαν την καλλιτεχνική του διεύθυνση στην εταιρεία Aptivities, την οποία αποτελούν ο Αιμίλιος Χειλάκης, η Αθηνά Μαξίμου και ο Μανώλης Δούνιας.
Δεν είναι η πρώτη δουλειά που υπογράφει η παρέα της Aptivities. «Εχουμε παρουσιάσει τον “Αμλετ”, τον “Οιδίποδα Τύραννο”, τον “Φιλοκτήτη”, το “Μόνος με τον Αμλετ”, τη “Βασιλική”, την “Εποχή του κυνηγιού” του Γιάνη Σκαραγκά, τον “Ταρτούφο”. Ολα συμπαραγωγές είτε με το Φεστιβάλ Αθηνών, είτε με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, είτε με ΔΗΠΕΘΕ. Ουσιαστικά η Aptivities είναι μια εταιρεία παραγωγής για να γίνονται συνεργασίες. Και ξεκινήσαμε να κάνουμε δουλειές με ανθρώπους που πιστεύαμε. Τον Τσέζαρις Γκραουζίνις, τον Κώστα Φιλίππογλου, τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, τον Μιχαήλ Μαρμαρινό, κ.ά. Αυτό μας ενδιαφέρει: η συνεργασία», λέει ο Αιμίλιος Χειλάκης.
Γιατί σ’ ενδιαφέρει μια μόνιμη στέγη; «Κάνω παραγωγές από το 2000», απαντά ο Αιμίλιος Χειλάκης. «Προσπαθούσα πάντα να βρω έναν σταθερό χώρο. Βέβαια, ο μόνιμος χώρος είναι ένα πάρα πολύ ακριβό δεδομένο. Από την άλλη, είναι ένας τρόπος να διαμορφωθεί το κοινό στο οποίο απευθύνεσαι. Ξέρει ο κόσμος ότι ο συγκεκριμένος άνθρωπος, στην προκειμένη περίπτωση η Αθηνά κι εγώ, συνεργάζεται με τον Καραντζά, τον Μαρμαρινό, την Ευαγγελάτου, τον Μαρκουλάκη, με καλλιτέχνες που έτσι κι αλλιώς εμπιστεύεται».
Ποιο είναι το κοινό στο οποίο απευθύνεσαι; Ενα κοινό που έχει πολιτική άποψη. Ενα κοινό που ξέρει ότι αυτό που βλέπει έχει να κάνει με την πολιτεία του, κι όχι απλά με τη διασκέδασή του. Θα πάει να δει τη «Λυσιστράτη» του Μαρμαρινού, όχι απλώς τη «Λυσιστράτη» π.χ. Θα πάει να δει τις «Τρεις αδελφές» του Καραντζά, να δει τι ακριβώς προτείνει ο Καραντζάς, με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στο ρόλο της Ολιας, τη Μαρία Κεχαγιόγλου ως Μάσα και την Αθηνά Μαξίμου ως Ιρίνα.
Η Αθηνά Μαξίμου σ’ αυτό το σημείο συμπληρώνει: «Το εφαλτήριό μας είναι ότι τρεις άνθρωποι, αλλά κυρίως ο Μάριος Τάγαρης, μας εμπιστεύτηκε και στηρίζεται πάνω μας σ’ αυτή την προσπάθεια. Κι αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί χωρίς αυτό εμείς δεν θα μπορούσαμε να μπούμε σ’ αυτή τη διαδικασία. Βασικά αυτή είναι η κυρίαρχη συνάντηση, που μας βοηθά και μας επιτρέπει να συναντηθούμε και με άλλους». Και ο Αιμίλιος Χειλάκης συμπληρώνει ότι ο Μάριος Τάγαρης «είναι ένας νέος άνθρωπος 27 χρόνων. Οταν τον γνωρίσαμε ήταν 25. Ηταν ένα παιδί που ήξερε καλά τι θέατρο θέλει να κάνει, τον ενδιέφερε να συνεργαστούμε, τον ενδιέφεραν οι άνθρωποι που συνεργαζόμασταν και θέλησε να συνεργαστεί με τους ίδιους και να είναι ο παραγωγός τους. Και ουσιαστικά αυτό που γεννιέται είναι ένας χώρος τον οποίο χρηματοδοτεί ο Μάριος. Εγώ λέω ότι είμαστε στη Στέγη Τάγαρη».
Το θέατρο «Βεάκη» ιδρύθηκε το 1962 και έχει φιλοξενήσει μια τεράστια γκάμα θεατρικών παραστάσεων και θεατρικών σχημάτων. Για μια δεκαετία στέγασε το Θέατρο Τέχνης όπου παρουσιάστηκαν πολλές παραστάσεις του Καρόλου Κουν, ενώ στα 57 χρόνια της ιστορίας του έχει φιλοξενήσει σκηνοθέτες όπως οι: Αλέξης Σολωμός, Μάνος Κατράκης, Αλέκος Σακελλάριος, Λυκούργος Καλλέργης, Γιώργος Λαζάνης, Σταμάτης Φασουλής, Κώστας Τσιάνος, Θύμιος Καρακατσάνης και πολλοί άλλοι. «Είναι ένα θέατρο 600 θέσεων με την αίγλη της δεκαετίας του ’60, με τα μεγάλα φουαγιέ, τον τόπο συνάντησης πριν και μετά την παράσταση, τις σκάλες, τα μάρμαρα, τους μεγάλους καθρέφτες, και από την άλλη συνδυάζει το βαρύ και το λιτό μαζί, στοιχεία που είχαν τα κτίρια της Ανατολικής Ευρώπης εκείνη την εποχή», λέει η Αθηνά Μαξίμου. Και σ’ αυτό το σημείο διαπιστώνουμε όλοι μαζί ότι τα περισσότερα από τα καινούργια θέατρα δεν έχουν καθόλου φουαγιέ. Από το ταμείο ή το πεζοδρόμιο, στην πλατεία…
Πώς θα γεμίζει κάθε βράδυ ένα θέατρο 600 θέσεων σε μια Αθήνα με θεατρική υπερπροσφορά; «Οταν μας κάνουν μια πρόταση για το “Βεάκη”, το πράγμα που λέμε είναι “γιατί”. Το κεντρικό μας μέλημα είναι τι λες το 2019 στον θεατή που θα έρθει με το υστέρημά του πλέον. Τι του λες που να τον αφορά, ξεκινώντας βέβαια από αυτό που αφορά εμάς. Το θέατρο ακολουθεί μια κοινωνία που προχωράει, που εξελίσσεται, που πάει πίσω ενδεχομένως, που κάνει ένα βήμα μπροστά ή δέκα πίσω. Δεν γίνεται να μην υπάρχουν νέες προτάσεις, αφού υπάρχουν νέοι τρόποι ζωής. Γι’ αυτό πάντα θα υπάρχει ανάγκη να γίνεται θέατρο, μουσική, τέχνη. Οσο πιο πολλά τραγούδια γραφτούν, μπορεί κάποια στιγμή να ξαναβρούμε έναν Γκάτσο στη ζωή μας. Κι όσο πιο πολύ θέατρο παιχτεί κάποια στιγμή μπορεί να αναγνωριστεί κανείς ως Λευτέρης Βογιατζής».
Σας προβληματίζει ότι το «Βεάκη» βρίσκεται σε μια περιοχή της Αθήνας, αυτήν γύρω από το Πολυτεχνείο, που είναι επιβαρυμένη από τακτικές, εβδομαδιαίας περιοδικότητας, συγκρούσεις; «Δεν με φοβίζει όχι. Αντίθετα νομίζω ότι είναι πολύ θετικό που δημιουργείται εκεί μια θεατρογειτονιά. Δίπλα είναι το «Αλφα Ιδέα» του Κωνσταντίνου Γάκη, πιο κάτω το «Προσκήνιο» του Γιάννη Μπέζου, απέναντι το «Αλάμπρα» της Βάσιας Παναγοπούλου», απαντά ο Αιμίλιος Χειλάκης. «Ετσι κι αλλιώς το θέατρο είναι μια τέχνη συγκρούσεων. Οπότε, και μέσα και έξω…», συμπληρώνει με θυμόσοφα η Αθηνά Μαξίμου.
Το ρεπερτόριο
Εναρκτήριο έργο της νέας διαδρομής του Αιμίλιου Χειλάκη και της Aptivities είναι το «Ονειρο καλοκαιρινής νύχτας» σε σκηνοθεσία Αιμίλιου Χειλάκη και Μανώλη Δούνια και σε μετάφραση Γιώργου Μπλάνα, που θα ξεκινήσει με τρεις μόνο παραστάσεις σε περιφερειακά θέατρα του Λεκανοπεδίου (15 Ιουλίου Πετρούπολη, 17 Ιουλίου Παπάγου, 18 Ιουλίου Βεάκειο) και θ’ ακολουθήσει η περιοδεία. Την πρωτότυπη μουσική της παράστασης υπογράφει ο Κωνσταντίνος Βήτα, ενώ εκτός από τον Αιμίλιο Χειλάκη και την Αθηνά Μαξίμου παίζουν οι: Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Μιχάλης Σαράντης, Αλέξανδρος Βάρθης, Λένα Δροσάκη, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, κ.ά. Τον Οκτώβριο η παράσταση θα κάνει την νέα έναρξη του θεάτρου «Βεάκη» με τον Δημήτρη Πιατά στη θέση του Βλαδίμηρου Κυριακίδη. Θα ακολουθήσουν-τον Ιανουάριο του 2020 θα κάνουν πρεμιέρα- οι «Τρεις αδελφές» του Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Παράλληλα, τα Δευτερότριτα, εγκαινιάζεται η ενότητα «Πίσω από την αυλαία» και επί σκηνής του «Βεάκη» θα διαμορφώνεται ένα θέατρο χωρητικότητας 100 θέσεων. Εναρκτήριο έργο ο «Αίαντας, μια σπουδή», σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη, βασισμένο στο έργο του Σοφοκλή, με τους Μιχάλη Σαράντη και Απόστολο Χαντζαρά.
Η πρώτη χρονιά ολοκληρώνεται πάλι με Σαίξπηρ, και το καλοκαίρι του 2020 προγραμματίζεται ο «Οθέλλος» με τον Γιάννη Μπέζο στον ομώνυμο ρόλο.
Η περιοδεία
ΟΝΕΙΡΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗΣ ΝΥΧΤΑΣ | |||
ΣΤΑΘΜΟΙ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑΣ | |||
ΙΟΥΛΙΟΣ | ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ | ||
ΔΕΥ. 15/07 | ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ – ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΤΡΑΣ – | ΠΕΜ. 01/08 | ΣΕΡΡΕΣ ΑΝΟΙΧΤΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΤΕΙ ΣΕΡΡΩΝ |
ΤΕΤ. 17/07 | ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΑΠΑΓΟΥ | ΚΥΡ. 04/08 | ΧΑΝΙΑ ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΤΑΦΡΟΥ – |
ΠΕΜ. 18/07 | ΘΕΑΤΡΟ ΒΕΑΚΕΙΟ | ΔΕΥ. 05/08 | ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ – |
ΔΕΥ. 22/07 | ΛΑΡΙΣΑ- ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΑΛΚΑΖΑΡ | ΤΡ. 06/08 | ΗΡΑΚΛΕΙΟ ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ – |
ΤΡ. 23/07 | ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ- ΘΕΑΤΡΟ ΚΗΠΟΥ | ΤΕΤ. 07/08 | ΡΕΘΥΜΝΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΡΩΦΙΛΗ ΦΟΡΤΕΤΖΑ – |
ΤΕΤ. 24/07 | ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ -ΘΕΑΤΡΟ ΚΗΠΟΥ | ΠΑΡ. 09/08 | ΑΙΓΙΟ ΥΠ. ΘΕΑΤΡΟ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΠΠΑΣ – |
ΠΕΜ. 25/07 | ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ- ΘΕΑΤΡΟ ΚΗΠΟΥ | ΣΑΒ. 10/08 | ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΗΛΙΔΑΣ |
ΠΑΡ. 26/07 | ΜΟΥΔΑΝΙΑ- ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΝΕΩΝ ΜΟΥΔΑΝΙΩΝ | ΚΥΡ. 11/08 | ΚΥΠΑΡΙΣΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΤΡΕΝΟΤΕΧΝΕΙΟ – |
ΣΑΒ. 27/07 | ΦΙΛΙΠΠΟΙ – ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ | ΔΕΥ. 12/08 | ΚΑΛΑΜΑΤΑ- ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΚΑΣΤΡΟΥ |
ΚΥΡ. 28/07 | ΦΙΛΙΠΠΟΙ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ – | ΤΡ. 13/08 | ΑΡΓΟΣ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΓΟΥΣ- |
ΔΕΥ. 29/07 | ΚΟΜΟΤΗΝΗ- ΘΕΡΙΝΟ ΔΗΜ. ΘΕΑΤΡΟ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ | ΣΑΒ. 17/08 | ΔΙΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ |
ΤΡ. 30/07 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ ΘΕΑΤΡΟ ΟΙΚΟΠΑΡΚΟ ΑΛΤΙΝΑΛΜΑΖΗ – | ΚΥΡ. 18/08 | ΣΙΒΗΡΗ ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΙΒΗΡΗΣ – |
ΤΕΤ. 31/07 | ΞΑΝΘΗ ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΗΜ. ΘΕΑΤΡΟ ΞΑΝΘΗΣ – | ΔΕΥ. 19/08 | ΒΟΛΟΣ ΘΕΡΙΝΟ ΔΗΜ. ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΛΟΥ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ – |
ΤΡ. 20/08 | ΔΕΛΦΟΙ ΘΕΑΤΡΟ ΦΡΥΝΙΧΟΣ – | ||
ΤΕΤ. 21/08 | ΟΙΝΙΑΔΕΣ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΟΙΝΙΑΔΩΝ – | ||
ΠΕΜ. 22/08 | ΠΑΤΡΑ ΡΩΜΑΙΚΟ ΩΔΕΙΟ ΠΑΤΡΑΣ – | ||
ΠΑΡ. 23/08 | ΠΑΤΡΑ ΡΩΜΑΙΚΟ ΩΔΕΙΟ ΠΑΤΡΑΣ – | ||
ΣΑΒ.24/08 | ΠΡΕΒΕΖΑ ΔΗΜ. ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΡΕΒΕΖΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ – | ||
ΚΥΡ. 25/08 | ΚΕΡΚΥΡΑ ΜΟΝ ΡΕΠΟ ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ | ||
ΔΕΥ.26/08 | ΓΙΑΝΝΕΝΑ ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ Ε.Η.Μ ΦΡΟΝΤΖΟΣ – | ||
ΤΡ. 27/08 | ΚΟΖΑΝΗ ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΟΖΑΝΗΣ – | ||
ΠΑΡ. 30/08 | ΧΑΛΚΙΔΑ ΘΕΑΤΡΟ ΟΡΕΣΤΗΣ ΜΑΚΡΗΣ – |