Είκοσι και βάλε χρόνια μετά τη μεγάλη έκρηξη της ηλεκτρονικής μουσικής (acid house, trip hop και τα ρέστα) των αρχών των 90s, οι Mikro, οι δεύτεροι πιο εμβληματικοί εκπρόσωποι της (ας την πούμε χάριν ευκολίας) «greekotronica» συνεχίζουν να δημιουργούν. Ο όγδοος δίσκος τους, New, μόλις κυκλοφόρησε και μάλιστα με την Chloe Ann να αναλαμβάνει τα ηνία των vocals. Ο εγκέφαλος της μπάντας, Νίκος – Nikonn – Μπιτζένης, προσπάθησε μεταξύ άλλων να μας εξηγήσει γιατί η ποπ μουσική είναι πολύ παρεξηγημένος όρος στα ελληνικά μουσικά δεδομένα.
Σε τι φάση βρίσκονται οι Mikro αυτό τον καιρό; Μόλις πριν τρεις εβδομάδες κυκλοφόρησε το νέο μας album με τίτλο New, πέντε χρόνια μετά τη τελευταία μας κυκλοφορία. Παράλληλα είχαμε αλλαγές στη σύνθεση των Mikro, με νέα τραγουδίστρια την Chloe Ann στη θέση της Ρίας και τον Χρήστο σε drums&pads στη θέση του Στέλιου. Νέο album λοιπόν, νέα πνοή και νέα διάθεση. Με όλα αυτά ξεκινάμε μία σειρά απο live εμφανίσεις όπου θα παρουσιάσουμε νέα τραγούδια,παλιότερα σε νέες εκτελέσεις και κάποια που δεν είχαμε παίξει ποτέ μέχρι τώρα!
Η ηλεκτρονική μουσική θα μπορούσε να είχε εξελιχθεί διαφορετικά στην Ελλάδα μετά τη «μεγάλη σχολή των 90s»; Η αλήθεια είναι ότι στη δεκαετία του 90 υπήρξε μία έκρηξη όσο αφορά την ηλεκτρονική σκηνή, τόσο παγκοσμίως όσο και στην Ελλάδα. Παρ´ολα αυτά εδώ ποτέ δεν δημιουργήθηκε ακριβώς αυτό που λέμε ηλεκτρονική μουσική σκηνή. Ίσως χρειαζόταν περισσότερο χρόνο για να την αγκαλιάσει ο κόσμος. Tώρα μάλλον είναι αυτή η ώρα. Το ελληνικό κοινό πάντα ήταν περισσότερο ροκ,κιθαριστικό. Έχουμε όμως την αίσθηση ότι ο συγκεκριμένος ήχος έχει κουράσει και έχει κουραστεί μετά από τόσα χρόνια και πλέον δίνει τη θέση του σε νέες φόρμες.
Ποιες μπάντες θα έλεγες ότι έχουν επηρεάσει περισσότερο τον ήχο των Mikro; Δεν υπάρχουν «βασικές» μουσικές επιρροές. Είναι πάρα πολλά πράγματα, από διαφορετικούς χώρους και χρόνους. Το σημαντικό είναι ότι ακούμε πολύ μουσική, παλιά και νέα, δεν αποκλείουμε τίποτα αν δεν το ακούσουμε πρώτα, δεν βάζουμε όρια και εμπιστευόμαστε το ένστικτό μας και τα φίλτρα μας. Αν θέλαμε να ονομάσουμε κάποιες επιρροές ενδεικτικά, αυτές θα ήταν τα εναλλακτικά/new wave και electro των 80s, η ηλεκτρονική και trip hop σκηνή των 90’s και η νέα synth pop των Μ83 και των Chvrches του σήμερα. Μας αρέσει να πειραματιζόμαστε. Δεν μας αρέσει να βάζουμε όρια πέρα από την φαντασία και το γούστο μας. Και όπως ακριβώς μας αρέσει να ακούμε διάφορες μουσικές ανάλογα με τη διάθεση μας, όπως electro, dance, trip hop, pop, rock και drum n bass, έτσι ακριβώς μας αρέσει και να γράφουμε διαφορετικές μουσικές ανάλογα με τη διάθεση που έχουμε.Το να προσπαθούμε δε, να μπλέξουμε διαφορετικά πράματα μεταξύ τους είναι η αγαπημένη μας ασχολία.
Θέλω να μείνουμε λίγο στο τρόπο που ασχολείστε με τα κομμάτια, είτε μιλάμε για remix είτε για παραγωγή. Ξεκινώντας από την ανεπίσημη κυκλοφορία με τα παλιά ελληνικά κομμάτια και φτάνοντας μέχρι την Ελένη Τσαλιγοπούλου, ποιο είναι το κριτήριο που επιλέγετε κάθε κομμάτι για να βάλετε την προσωπική σας πινελιά; Όπως σου είπα μας αρέσει να πειραματιζόμαστε και να μπλέκουμε διαφορετικά πράματα. Αν κάτι μας κάνει κλικ δεν θα διστάσουμε να το πειράξουμε. Έτσι μας προέκυψε και το project με τα παλιά ελληνικά τραγούδια.Θέλαμε να τα δώσουμε μία πιο lounge/easy listening διάθεση. Και το κάναμε. Δεν πήρε ποτέ άδειες αλλά βρήκε το δρόμο του και τελικά ο κόσμος το αγάπησε. Όσον αφορά τις συνεργασίες και τα remix, δεν είμαστε δύσκολοι. Το απαραίτητο είναι να μας κεντρίσει το ενδιαφέρον. Και φυσικά να είναι κάτι αξιοπρεπές.Σε καμία περίπτωση δεν θα ασχολούμασταν με κάτι που θεωρούμε πέρα από την αισθητική μας, π.χ. με μουσικές της «πίστας». Μα τί όρος κι αυτός!
Στο κομμάτι σας «Αυτή η Πόλη» υπάρχει ο στίχος «Θυμάμαι τότε που χορεύανε όλοι». Η Αθήνα σήμερα χορεύει; Σήμερα καμία πόλη δεν χορεύει πια. Και πρέπει να γίνει κάτι για να ξαναρχίσουμε να χορεύουμε. Και δεν εννοώ τους χορούς στα σκυλάδικα, για να προλάβω κάποιους. Εννοώ τον ουσιαστικό χoρό. Αυτόν που χορεύεις με τα μάτια κλειστά, που είσαι χαμένος στη μουσική (όποια μουσική κι αν είναι αυτή), που ταξιδεύεις – όχι για να κάνεις επίδειξη των ρούχων που φοράς ούτε των χρημάτων που έχεις. Αυτό τον χορό εννοούμε. Και είμαστε σίγουροι ότι έρχονται πάλι οι μέρες που οι πόλεις θα χορεύουν ξανά.
Φοβηθήκατε ποτέ το mainstream; Οι Mikro έχουν ήδη παρεξηγηθεί. Από τους mainstream ότι είναι alternative και από την alternative κοινότητα ότι είναι mainstream. Αυτό είναι το τίμημα της ποπ στην Ελλάδα. Δυστυχώς ο όρος «ποπ» είναι πολύ παρεξηγημένος στη χώρα μας. Ο κόσμος τον συνέδεσε με την λαϊκό-ποπ της «πίστας». Πρέπει να δούμε όμως πως υπάρχει μία υγιής ποπ κουλτούρα πέρα από αυτή της τηλεοπτικής σαβούρας, μία ελληνική εκδοχή της ποπ του Moby και των Daft Punk. Ειδικά ο κόσμος της λεγόμενης εναλλακτικής μουσικής. Πρέπει να προσεγγίσει αυτή τη μουσική που έχει τόσα να πει και τόσα να δώσει. Ξέρεις, στην Ελλάδα υπάρχει το παράδοξο των εναλλακτικών γραφιάδων για τους οποίους ό,τι είναι ποπ είναι μεμπτό και χαζό. Ό,τι δεν έχει βαρύγδουπο και μελαγχολικό ήχο δεν χρίζει σημασίας- αυτό πρέπει να αλλάξει. Υπάρχουν πράματα που θα μπορούσαν να βγουν και προς τα έξω με την βοήθεια του ελληνικού κοινού. Πέρα απ´όλα αυτά πάντως, δεν ξέρουμε αν τελικά είμαστε ποπ, alternative ή mainstream, σίγουρα όμως ξέρουμε ότι είμαστε ειλικρινείς και αυθεντικοί. Και αυτό είναι αυτό που πρέπει να μετράει.
Στο ενεργητικό σας έχετε οχτώ δίσκους. Υπάρχει κάποιο που αγαπάς λίγο περισσότερο από τα υπόλοιπα; Κάθε album έχει τη δική του ιδιαίτερη σημασία.Και φυσικά κάθε album όπως και κάθε τραγούδι είναι παιδί μας. Τα αγαπάς όλα! Απλά, κάθε φορά που υπάρχει μία νέα κυκλοφορία,είναι λογικό και φυσιολογικό να ρίχνεις εκεί την προσοχή σου, σαν κάτι καινούριο με τον ενθουσιασμό που συνεπάγεται. Έτσι και τώρα, το νέο υλικό μας έχει συνεπάρει.
Ποιες διαφορές εντοπίζεις ανάμεσα στους Mikro του 2000 και τους Mikro του 2014; Εξέλιξη ως μουσικοί αλλά και ως άνθρωποι, ωρίμανση, περισσότερη πείρα, λιγότερα απωθημένα, καλύτερη αντιμετώπιση και διαχείριση κάθε λογής θέματος. Νέα μέλη στο γκρουπ που δίνουν και μία νέα πνοή. Το μόνο σίγουρο που δεν έχει αλλάξει, είναι αυτός ο αμείωτος ενθουσιασμός και το τεράστιο πάθος και όρεξη για μουσική δημιουργία και συναυλίες. Νιώθουμε σαν να ξεκινάμε τώρα!
Πως διαχωρίζεις τη μουσική που γράφεις για τους Mikro και solo ως Nikonn; Είμαι γενικώς ανήσυχο πνεύμα και καλώς ή κακώς μουσικά πολύγραφος. Δεν μπορώ να το πνίξω, και ούτε θα το ήθελα. Απ’την άλλη οι Mikro πάντα ήταν σαν «open source» λειτουργικό. Υπήρχε και υπάρχει ελευθερία σε όλους να κάνουν ό,τι άλλο θέλουν παράλληλα. Αυτό είναι και το υγιές. Έτσι έχεις τις προϋποθέσεις για μία υγιή σχέση μεταξύ ανθρώπων που συνεργάζονται. Έτσι κι εγώ αισθάνθηκα πως έγραφα πράματα που δεν κολλούσαν στο ύφος των Mikro. Και έτσι προέκυψε το Nikonn. Έτσι προέκυψε και το Fotonovela project με τον Γιώργο Γερανιό. Έτσι μπορεί να προκύψουν και διάφορα άλλα. Το σίγουρο είναι ότι δεν θα βγάλω τα “απωθημένα” μου στους Mikro.
Τι έχεις, λοιπόν, τώρα στο πρόγραμμα σου; Το προσεχές διάστημα θα παρουσιάζουμε live το νέο υλικό των Mikro. Από την άλλη ποτέ δεν ξέρεις πότε θα σου προκύψουν νέα τραγούδια. Ήδη υπάρχουν κάποιες νέες ιδέες. Μετά θα μπω studio για το νέο Nikonn album που θα κυκλοφορήσει τον Σεπτέμβρη και κάποιο νέο project που έχω στα σκαριά.
Οι Mikro θα εμφανιστούν στην Αθήνα την Παρασκευή 16 Μαΐου στο Πολυχώρο Χυτήριο και στη Θεσσαλονίκη το Σάββατο 17 Μαΐου στη Μαύρη Τρύπα.
Πολυχώρος Χυτήριο, Ιερά Οδός 44, Κεραμεικός.
Tηλ: 2103412313
21.30 μ.μ.
Είσοδος: 7,5 €
Μαύρη Τρύπα, Βαίου 5, Πλατεία Μοριχόβου, Λαδάδικα, Θεσσαλονίκη
Tηλ: 2310514514
22.00 μ.μ.
Είσοδος: 7€