Έρχεται για να μας παρασύρει σε μια μεγάλη, πολύχρωμη και ξέφρενη γιορτή. Για τρεις ημέρες, στις 3, 4 και 5 Ιουλίου 2024 και με ελεύθερη είσοδο, το Φεστιβάλ Κρουστών θα δονήσει την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ και την Αγορά του ΚΠΙΣΝ, ξεδιπλώνοντας μπροστά μας το πλήρες φάσμα του συναρπαστικού αυτού ηχητικού κόσμου. Το πλούσιο και πολύπλευρο πρόγραμμα του φεστιβάλ, που επιμελείται καλλιτεχνικά ο σολίστ κρουστών Μαρίνος Τρανουδάκης, περιλαμβάνει μια σειρά από δράσεις που εκτείνονται από ξεχωριστά εργαστήρια και masterclass έως μοναδικές συναυλίες με διακεκριμένα σύνολα και σολίστ και από τις γοητευτικότερες μουσικές παραδόσεις του κόσμου ως τις πλέον εκλεπτυσμένες όψεις της δυτικής νεωτερικότητας.
Η πρώτη ημέρα (3/7) περιλαμβάνει τις συναυλίες της ομάδας κρουστών Anasa Drummers του Πολιτιστικού Κέντρου Anasa, του ντουέτου κρουστών Behind Bars (Παναγιώτης Ζιάβρας, Μαρίνος Τρανουδάκης), του μουσικού σχήματος POLIS Ensemble και του Γιάννη Αγγελόπουλου (Γιαν Βαν).
Η δεύτερη ημέρα (4/7) φέρνει τις εμφανίσεις του πρότζεκτ Point Twο των Χρήστου Ραφαηλίδη και Πέτρου Κλαμπάνης, του δεξιοτέχνη της μαρίμπας Θεόδωρου Μιλκόβ και των Γιάννη Παπαγιαννούλη, Πάνου Καρτίμπελη και Ηλέκτρας Χρυσάνθου.
Η τρίτη και τελευταία ημέρα του φεστιβάλ (5/7) περιλαμβάνει την ξεσηκωτική συναυλία του μουσικού συνόλου αφροβραζιλιάνικων κρουστών Bloco Swingueira και την εκρηκτική εμφάνιση της διεθνούς φήμης σολίστ κρουστών Αντελαΐντ Φερριέρ στην πρώτη σόλο συναυλία της στο αθηναϊκό κοινό.
Ζητήσαμε από τον καλλιτεχνικό επιμελητή του φεστιβάλ και Α΄ Κορυφαίο στην Ορχήστρα της ΕΛΣ, να μας συστήσει την ωραία αυτή γιορτή, και κυρίως πώς «έφτασε» και ο ίδιος σε αυτή. Μας είπε τα εξής:
Πώς ξεκίνησε αυτός ο “έρωτας” με τα κρουστά; Μπορείτε να θυμηθείτε τι ήταν αυτό που σας τράβηξε σε αυτά; Όλα ξεκίνησαν από έναν δίσκο βινυλίου, το Canto General του Μίκη Θεοδωράκη με το διάσημο συγκρότημα κρουστών «τα κρουστά του Στρασβούργου”/ ‘’Percussions de Strasbourg”. Στα κρουστά με τράβηξε η πληθώρα οργάνων και η ατελείωτη ηχοχρωματική παλέτα… με τα κρουστά δεν βαριέμαι ποτέ!
Θυμάστε τον πρώτο σας δάσκαλο ή το πρώτο άτομο που σας ενέπνευσε; Ο πρώτος ο οποίος με ενέπνευσε ουσιαστικά να ασχοληθώ σοβαρά με τα κρουστά και παραμένει μέντορας μου ήταν ο καθηγητής μου στη Γερμανία Peter Prommel. Ένας άνθρωπος που έχει αφιερώσει όλη του την ζωή στη μουσική και τα κρουστά, όπως και στη διδασκαλία και την καθοδήγηση νέων – δεν μπορούσε παρά να επηρεάσει και εμένα.
Ποιες είναι οι κυριότερες επιρροές σας ως μουσικός; Υπάρχουν συγκεκριμένα είδη μουσικής ή καλλιτέχνες που σας εμπνέουν ιδιαίτερα; Πάντα θαύμαζα τα σχήματα κρουστών από το εξωτερικό, όπως οι Kroumata από την Σουηδία, οι Nexus από τις Η.Π.Α και οι Safri Duo απο την Δανία. Αλλά και μουσικούς όπως ο βιρτουόζος τζαζ βιμπραφωνίστας Gary Barton , ο δεξιοτέχνης των κρουστών Zohar Fresco και ο ντράμερ Dave Weckl. Ένας καλλιτέχνης όμως που θαυμάζω και με εμπνέει ιδιαίτερα, είναι ο μαέστρος και πιανίστας Daniel Barenboim τόσο για την μουσική του ιδιοφυΐα αλλά και για την στοχαστική του προσωπικότητα και κοινωνική του δράση.
Ποιος είναι ο στόχος σας ως επιμελητής αυτού του πολύπλευρου προγράμματος; Το φεστιβάλ αυτό έχει έναν πολυεπίπεδο χαρακτήρα, λόγω και της ίδιας της φύσης των κρουστών. Καλλιτέχνες από διαφορετικές μουσικές οικογένειες θα παρουσιάσουν την δουλειά τους και έτσι το κοινό θα έχει την ευκαιρία, έστω και για λίγο να μπει στον μαγικό πολύχρωμο κόσμο τους.
Γιατί θελήσατε να εντάξετε τα εργαστήρια και τα masterclass μέσα σε αυτό; Οι ευκαιρίες που δίνονται σε όσους ασχολούνται με τα κρουστά στην Ελλάδα να παρακολουθήσουν εργαστήρια ή να συμμετέχουν σε masterclasses υψηλού επιπέδου είναι λίγες. Στα πλαίσια και της εκπαιδευτικής αποστολής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ήθελα, κυρίως νέοι μουσικοί να έχουν αυτή την δυνατότητα.
Ποιες είναι οι δυσκολίες που ίσως συναντήσατε; Η μόνη δυσκολία στην καλλιτεχνική επιμέλεια του φεστιβάλ ήταν η τελική επιλογή του προγράμματος. Ανάμεσα σε τόσους εξαιρετικούς καλλιτέχνες, έπρεπε να πάρω κάποιες δύσκολες αποφάσεις ελπίζοντας το φεστιβάλ να γίνει θεσμός και να καταφέρουμε στο μέλλον να προσκαλέσουμε πολλούς περισσότερους μουσικούς από την Ελλάδα και από το εξωτερικό.
Θα μπορούσατε να ονομάσετε κάποιους μεγάλους σταθμούς στην καριέρα σας; Καθοριστικά ήταν τα χρόνια στη Γερμανία, εκεί είχα την ευκαιρία να παίξω με μεγάλες ορχήστρες αλλά και συναυλίες και σεμινάρια με διάσημους σολίστ κρουστών όπως η μαριμπίστα Nancy Zeltsman. Μετά ήταν η συνεργασία που είχα για δύο χρόνια με την ορχήστρα Musicaeterna του Θεόδωρου Κουρεντζή σε συναυλίες και ηχογραφήσεις και φυσικά η ένταξη μου στην ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής .
Ποιο είναι το πιο συναρπαστικό project στο οποίο έχετε συμμετάσχει; Μια συναυλία σε ένα ορυχείο άνθρακα στην Γερμανία, 300 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της Γης, όπου παίξαμε μέσα σε μια υπόγεια λίμνη πάνω σε μία πλωτή σκηνή και μία συναυλία με την Ορχήστρα της Ολλανδικής Ραδιοφωνίας στο Άμστερνταμ τον Δεκέμβριο του 2012, όπου παίξαμε έργα εμπνευσμένα από την προφητεία των Μάγια για το τέλος του κόσμου, την ημέρα της προφητείας! Όλες όμως οι συνεργασίες με άλλους μουσικούς καταλήγουν σε αξέχαστες μοναδικές εμπειρίες.
Τι συμβουλή θα δίνατε σε νέους μουσικούς που θέλουν να ασχοληθούν με τα κρουστά; Η επένδυση στην γνώση είναι πάντα πιστεύω η καλύτερη συμβουλή. Να βρουν τους δασκάλους που θα μιλάνε την ίδια μουσική γλώσσα, να έχουν ανοιχτό μυαλό και, το σημαντικότερο, να μην χάνουν ούτε μία ημέρα παραγωγικής μελέτης και επαφής με τα όργανα. Για αρχή μπορούν να έρθουν στο φεστιβάλ κρουστών την Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ!