Ο Forest Swords -ο κατά κόσμον Matthew Barnes, Βρετανός παραγωγός και συνθέτης- έχει καθιερωθεί ως ένας από τους πιο αυθεντικούς και σημαντικούς καλλιτέχνες της σύγχρονης ηλεκτρονικής σκηνής. Η μουσική του, υποβλητική και συναισθηματική, συγκεντρώνει στοιχεία dub, hip-hop και r&b beats, κιθαριστικές γραμμές, λούπες, drone και ατμοσφαιρικά ηλεκτρονικά samples που μαγεύουν τον ακροατή. Δημιουργεί ονειρικές συνθέσεις που προκαλούν συναισθήματα μελαγχολίας, ευφορίας, θλίψης και χαράς. Έχει κάνει remixes για τις Bjork και Neneh Cherry και έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές από τα σημαντικότερα διεθνή μέσα, από το Pitchfork και το Stereogum μέχρι το Wire Magazine και το Clash Magazine.
Ο Forest Swords θα είναι απόψε στην Αθήνα για ένα μοναδικό live κι εμείς μιλήσαμε μαζί του για να μάθουμε τι θα ακούσουμε και τι θα δούμε στην εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών.
Η μουσική σου συχνά χαρακτηρίζεται από μια μοναδική μίξη ηλεκτρονικών και οργανικών στοιχείων. Πόσο σημαντικό είναι αυτό το πάντρεμα στα τραγούδια σου, πώς προσεγγίζεις την κατηγοριοποίηση των μουσικών ειδών και πόσο σημαντικό είναι για σένα να ξεφεύγεις από τις προσδοκίες των ειδών στη δημιουργική σου διαδικασία;
Απλά δεν σκέφτομαι καθόλου το είδος! Υποθέτω ότι οι άνθρωποι το βλέπουν ως ηλεκτρονική μουσική, επειδή το 99% της γίνεται από μηχανήματα ή στον υπολογιστή, αλλά πολλοί από τους ήχους που με ελκύουν είναι ανθρώπινοι ήχοι. Θα ήθελα το είδος να ήταν πιο καθαρό μερικές φορές, επειδή τότε θα ήταν πιο εύκολο για τους ανθρώπους να το κατανοήσουν, αλλά δεν θα ήμουν πιστός στον εαυτό μου.
Το οπτικό κομμάτι είναι κρίσιμο στη δουλειά σου. Πώς επηρεάζει τη μουσική σου, και πώς συνεργάζεσαι με εικαστικούς καλλιτέχνες για να δημιουργήσετε μια συνεκτική οπτικοακουστική εμπειρία;
Έχω πλήρη έλεγχο όλων των visuals στα album μου, και δεν μπορώ πραγματικά να φανταστώ ότι θα το αλλάξω αυτό ποτέ. Είναι πολύ σημαντικό για μένα να δημιουργήσω έναν κόσμο που οι άνθρωποι μπορούν να εξερευνήσουν και να νιώσουν ότι αποκτούν ένα πλήρως υλοποιημένο έργο – τόσο ηχητικά όσο και οπτικά. Με ενοχλεί λίγο όταν βλέπω καλλιτέχνες που έχουν εικαστικά ή βίντεο, τα οποία δεν έχουν κανένα νόημα μαζί. Ακόμα κι αν δουλεύεις με μικρό προϋπολογισμό όπως κι εγώ, υπάρχουν πολλοί τρόποι για να το κάνεις με δημιουργικούς τρόπους.
Πόσο σημαντικές είναι για σένα οι πολύ καλές κριτικές που έχεις αποσπάσει για τη δουλειά σου;
Δεν διαβάζω κριτικές, αλλά είμαι πολύ ευγνώμων που οι άνθρωποι καταλαβαίνουν ή απολαμβάνουν αυτό που κάνω. Είμαι ευγνώμων για οποιονδήποτε συνεχίζει να με ακολουθεί και να με υποστηρίζει.
Ο Forest Swords συνδέθηκε με τα πειραματικά και ambient μουσικά είδη. Πώς ισορροπείς μεταξύ του πειραματισμού και της δημιουργίας μουσικής που την καταλαβαίνει ένα ευρύτερο κοινό;
Προσπαθώ να μην το σκέφτομαι πολύ όταν γράφω μουσική. Απλά θέλω να δημιουργώ τραγούδια που ακούω και εγώ, και επιθυμώ να υπάρχουν στον κόσμο. Ακούω πολλή pop και μελωδική μουσική, αλλά και πολλά πιο παράξενα πράγματα, και έτσι η μουσική μου είναι μια απόσταξη όλων αυτών. Είναι εξαιρετικά μελωδική, αλλά τα θεμέλια είναι πιο πειραματικά. Προσπαθώ να βρω μια ωραία ισορροπία.
Οι μουσικές συνήθως προκαλούν μια ατμοσφαιρική αίσθηση. Πώς επηρεάζει το περιβάλλον σου ή οι προσωπικές εμπειρίες σου τη διάθεση και τον τόνο των συνθέσεών σου;
Είναι σημαντικά, αλλά συχνά φιλτράρονται με τρόπους που μπορεί να συνειδητοποιήσεις μόνο αργότερα. Το τελευταίο μου album “Bolted” δημιουργήθηκε σε ένα παλιό εργοστάσιο και υπάρχουν πολλά προφανή υπονοούμενα σε αυτό στις επιλογές ήχου που έκανα, απλώς επειδή ήμουν σε αυτό το κτίριο κάθε μέρα για μήνες, απορροφώντας τις υφές του. Θα ήταν δύσκολο να μην έχει το περιβάλλον επιρροή σε έναν καλλιτέχνη, νομίζω.
Τα live σου είναι μια μοναδική εμπειρία. Πώς προσαρμόζεις τις ηχογραφήσεις σου για τη σκηνή, και τι επιδιώκεις να μεταφέρεις στο κοινό σου κατά τη διάρκεια μιας ζωντανής εμφάνισης;
Πρέπει να μοιάζει σαν μια συνομιλία. Είμαστε στον ίδιο χώρο για τον ίδιο λόγο, οπότε θέλω το κοινό να νιώθει συνδεδεμένο με τα συναισθήματα και τους ήχους που προσπαθώ να μεταφέρω. Ένα live που δίνει την αίσθηση του μονόπλευρου είναι εντελώς ανώφελο για μένα. Η ενέργεια του κοινού και η ενέργεια ενός χώρου είναι σημαντική για μένα.
Η μουσική βιομηχανία εξελίσσεται συνεχώς. Πώς αντιμετωπίζεις τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται λόγω των αλλαγών στην τεχνολογία και τον τρόπο κατανάλωσης της μουσικής;
Τις βιώνω οργανικά. Η τεχνολογία αλλάζει και οι καλλιτέχνες προσαρμόζονται, έτσι η εξέλιξη στη μουσική βιομηχανία είναι αναγκαστική – είτε προσαρμόζεσαι είτε μένεις πίσω. Υπάρχουν κάποια πράγματα στη βιομηχανία με τα οποία νιώθω άβολα ή που δεν νομίζω ότι είμαι πολύ καλός σε αυτά αλλά, εκτός κι αν έχεις το προνόμιο να είσαι εξαιρετικά διάσημος, πρέπει να είσαι ευέλικτος και να προσαρμόζεσαι στις αλλαγές. Για μένα, αυτό που με αφορά απλώς είναι να το κάνω με έναν τρόπο αυθεντικό.
Η χρήση της επανάληψης ξεχωρίζει στις συνθέσεις σου. Πώς βλέπεις την επανάληψη ως εργαλείο για τη δημιουργία ατμόσφαιρας και έντασης στη μουσική;
Η ζωή βασίζεται σε επαναλαμβανόμενους ρυθμούς, ρουτίνα και επανάληψη. Μου αρέσει να το εξερευνώ αυτό για να επιτύχω μια κατάσταση κάποιου είδους trance ή ευφορίας. Δεν είμαι καθόλου θρησκευόμενος, αλλά επηρεάζομαι πολύ από τη χορική μουσική και τα εκκλησιαστικά τραγούδια που βασίζονται όλα σε βάσεις επανάληψης και κίνησης για να επιτύχουν μια κατάσταση υψηλότερης συναισθηματικής κατάστασης. Η ηλεκτρονική μουσική, όπως η house και η techno, επιτυγχάνει κάτι παρόμοιο.
Σε μια ψηφιακή εποχή, οι φυσικές κυκλοφορίες εξακολουθούν να έχουν σημασία για πολλούς καλλιτέχνες. Πώς προσεγγίζεις τη δημιουργία φυσικών μορφών της μουσικής σου όπως το βινύλιο ή η κασέτα, και τι πιστεύεις ότι προσφέρουν στον ακροατή, που τα ψηφιακά μέσα δεν μπορούν;
Είναι πραγματικά σημαντικά για μένα. Μεγάλωσα αγοράζοντας CD και βινύλια, και πάντα θαύμαζα τη συσκευασία και τα εξώφυλλα. Αυτά με έκαναν να θέλω να γίνω γραφίστας, κάτι που έκανα για μερικά χρόνια ως επάγγελμα και συνεχίζω να κάνω. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα ήθελα να είμαι μουσικός αν δεν υπήρχε μια φυσική κυκλοφορία που οι άνθρωποι θα μπορούσαν να κρατήσουν και να εξερευνήσουν.