ΜΟΥΣΙΚΗ : ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Ο 17χρονος Ευριπίδης Σαμαράς είναι σολίστ στην πρώτη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών για τη νέα σεζόν

Γεννημένος σε οικογένεια μουσικών και ξεκινώντας μαθήματα βιολοντσέλου όταν ήταν μόλις τεσσάρων, ο μικρός Ευριπίδης Σαμαράς διακρίθηκε από νωρίς για το ταλέντο του στην ερμηνεία, αλλά και τη σύνθεση. Το πιο πρόσφατο επίτευγμά του; Ήταν ένας από τους τρεις νικητές στο Διαγωνισμό Νέων Σολίστ που διοργάνωσε η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών μέσα στο 2022 (οι άλλοι δύο ήταν η φλαουτίστα Βασιλίνα Υφαντή και ο πιανίστας Σταμάτης Βλαχοδημήτρης).

Στις 7 Οκτωβρίου συμπράττει για πρώτη φορά με την παλαιότερη ορχήστρα της χώρας και μοιράζεται μαζί μας τις σκέψεις του.

Στο βιογραφικό σας αναφέρετε ότι ερμηνεύσατε για πρώτη φορά ως σολίστ στην ηλικία των 8 χρόνων. Τι θυμάστε από αυτή τη συναυλία; Ήταν η Χριστουγεννιάτικη συναυλία της Νέας Συμφωνικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης   στο Μέγαρο Μουσικής όπου συμμετείχα ως νεαρός σολίστ υπό τη διεύθυνση του πατέρα μου, Καμπάνη Σαμαρά. Θυμάμαι τον εαυτό μου πολύ χαρούμενο να βιώνει τη διαδικασία της συναυλίας χωρίς φόβο και άγχος. Ήταν μια όμορφη και πρωτόγνωρη εμπειρία για μένα που μου έδωσε κίνητρο να αγαπήσω περισσότερο τη μουσική.

Πώς βιώσατε τη διαδικασία του διαγωνισμού νέων σολίστ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών; Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίσατε κατά τη συμμετοχή σας; Η διαδικασία προετοιμασίας για τον διαγωνισμό της ΚΟΑ ήταν δύσκολη αλλά ταυτόχρονα πολύ εποικοδομητική. Προσπαθούσα διαρκώς να βελτιώνομαι, να δαμάζω τα συναισθήματά μου και να ισορροπώ την εσωστρέφεια με την εξωστρέφειά μου. 

Πώς καταφέρνετε να ανταποκρίνεστε ταυτόχρονα στις απαιτήσεις της σχολικής και της μουσικής σας μελέτης; Ποιο από τα δύο αποτελεί προτεραιότητα για εσάς; Πιστεύω πως  με τη σωστή οργάνωση του χρόνου σε συνδυασμό με την ποιοτική μελέτη, μπορεί κανείς να ανταποκριθεί με αξιοπρέπεια στη μελέτη του σχολείου και της μουσικής. Θεωρώ πως οι άνθρωποι της Τέχνης οφείλουν να είναι καλλιεργημένοι και πολύπλευρα μορφωμένοι. Προτεραιότητα πλέον για εμένα αποτελεί η μουσική καθώς είναι το αντικείμενο με το οποίο θέλω να ασχοληθώ επαγγελματικά.

Προέρχεστε από μουσική οικογένεια. Η ενασχόλησή σας με τη μουσική υπήρξε συνειδητή επιλογή ή μονόδρομος λόγω του περιβάλλοντός σας; Είχα την τύχη να γεννηθώ και να μεγαλώσω σε ένα μουσικό οικογενειακό περιβάλλον. Οι γονείς μου ως επαγγελματίες μουσικοί μου μετέδωσαν την αγάπη για την τέχνη τους με πολύ φυσικό τρόπο. Ήχοι κλασικής μουσικής γέμιζαν καθημερινά το σπίτι μας. Οι γονείς μου αποτέλεσαν καθοριστικό παράγοντα στην επιλογή μου να ασχοληθώ με την μουσική και πλέον συνειδητά πορεύομαι σε αυτόν το δρόμο. 

Στη συναυλία της 7ης Οκτωβρίου πρόκειται να ερμηνεύσετε το Πρώτο Κοντσέρτο για τσέλο του Καμίγ Σαιν-Σανς. Από πολλούς συνθέτες, συμπεριλαμβανομένου του Ραχμάνινοφ και του Σοστακόβιτς, το συγκεκριμένο κοντσέρτο θεωρείται το ωραιότερο που έχει γραφτεί ποτέ για τσέλο. Τι σημαίνει για εσάς αυτό το έργο και πώς σκοπεύετε να το προσεγγίσετε; Το Πρώτο Κοντσέρτο του Σαιν-Σανς είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα στο ρεπερτόριο του βιολοντσέλου. Στο μυαλό μου το συγκεκριμένο κονσέρτο μοιάζει με ένα  σπινθήρισμα του φωτός σε γαλήνια νερά. Είναι η λάμψη αλλά και το βάθος, η απλότητα και συγχρόνως η μεγαλοπρέπεια. Μέσα από μια φαινομενικά στρωτή γραφή ο συνθέτης απαιτεί να αποδοθεί το μουσικό κείμενο με ποιητικότητα και γλαφυρότητα, και αναπόφευκτα ο εκτελεστής θα πρέπει, αφού “δαμάσει” τα δύσκολα σημεία και τα απαιτητικά- από πλευράς τεχνικής- περάσματα, να κατευθύνει την ενέργειά του προς μια απελευθερωμένη και εμπνευσμένη ερμηνεία.

Πώς κρίνετε τους άλλους δύο σολίστ της συναυλίας (Βασιλίνα Υφαντή, Σταμάτης Βλαχοδημήτρης); Γνωρίζεστε προσωπικά; Ανυπομονώ να γνωρίσω από κοντά τους άλλους δύο επιτυχόντες του διαγωνισμού. Απ’ όσο γνωρίζω είναι εξαιρετικοί μουσικοί. Τους εύχομαι καλή επιτυχία!

Και οι τρεις σολίστ έχετε φοιτήσει στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Πού αποδίδετε την αποφοίτηση τόσο επιτυχημένων μουσικών από το συγκεκριμένο ίδρυμα; Το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης αποτελεί το μοναδικό κρατικό ωδείο σε όλη την Ελλάδα. Προσφέρει υποτροφίες σπουδών σε μικρούς ταλαντούχους νέους. Ταυτόχρονα εργάζονται σε αυτό καθηγητές με μεγάλη διδακτική εμπειρία και σολιστική καριέρα. Προσφέρει ένα πολύ υψηλό επίπεδο σπουδών και διατηρεί αυστηρό εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας. Οι παράγοντες αυτοί συντελούν στη διαμόρφωση πολύ επιτυχημένων αποφοίτων μουσικών. 

Εκτός από τσέλο σπουδάζετε και πιάνο. Θεωρείτε πως όλοι οι σπουδαστές οργάνων πρέπει να έχουν κάποιες βασικές γνώσεις πιάνου; Θεωρώ πως οι σπουδές στο πιάνο με βοήθησαν να αποκτήσω μια σφαιρικότητα ως προς την αντίληψη της μουσικής και να κατανοήσω σε μεγαλύτερο βάθος τα έργα που μελετάω. Είναι πολύ χρήσιμο για έναν μουσικό να έχει γνώσεις πιάνου σε όσο πιο υψηλό επίπεδο μπορεί. Νιώθω πολύ τυχερός που έχω μια εξαιρετική καθηγήτρια πιάνου, την Ελένη Πιστοπούλου, να με καθοδηγεί και να με στηρίζει.

Τι είναι πιο σημαντικό για την εκμάθηση ενός οργάνου; Το ταλέντο, η πειθαρχία ή η διάθεση του σπουδαστή; Δυσκολεύομαι να διακρίνω ως σημαντικότερο κάποιο από τα τρία χαρακτηριστικά. Η ισορροπία ανάμεσα στο ταλέντο, την πειθαρχία και τη διάθεση του σπουδαστή αποτελεί την ιδανική συνθήκη για να μάθει ένα μουσικό όργανο. Με αφοσίωση, αγάπη και πίστη στις φυσικές του δεξιότητες μπορεί ένας νεαρός μουσικός να οδηγηθεί σταθερά σε σημαντικές επιτυχίες. 

Πέραν της σολιστικής σας δραστηριότητας, είστε μέλος της ορχήστρας νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης «MOYSA» από το 2015. Σε τι θα λέγατε ότι σας έχει βοηθήσει αυτό, αρχικά ως άνθρωπο κι έπειτα ως μουσικό; Η ορχήστρα νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα πολύ όμορφο κομμάτι της ζωής μου. Ως μέλος αυτής της ορχήστρας μου δόθηκαν ευκαιρίες να συνεργαστώ με εξαιρετικούς μουσικούς και να συμμετέχω σε πολύ ενδιαφέροντα προγράμματα. Επιπλέον γνώρισα νέους ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα και έχτισα φιλίες ζωής. 

Έχετε διακριθεί σε πανελλήνιους διαγωνισμούς σύνθεσης. Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σας με το αντικείμενο; Πώς θα περιγράφατε το ύφος της μουσικής σας; Μέσα από το οικογενειακό μου περιβάλλον πήρα τα πρώτα μου ερεθίσματα για να ασχοληθώ με την σύνθεση. Ο πατέρας μου ως συνθέτης με ενέπνευσε και μου έδωσε κίνητρο να ασχοληθώ με το αντικείμενο. Με τη βοήθειά του γνώρισα τεχνικές σύνθεσης οι οποίες με διευκόλυναν να εκφραστώ δημιουργικά. Ως συνθέτης έχω ασχοληθεί με αρκετά μουσικά ιδιώματα αλλά κυρίως με εκφράζει ο νεορομαντισμός της σύγχρονης μουσικής. 

Τι μουσική ακούτε στον ελεύθερό σας χρόνο; Ανήκω σε μια ομάδα ανθρώπων που βρίσκουν ενδιαφέρον για την κλασική μουσική ακόμα και στον ελεύθερό τους χρόνο. Με ενδιαφέρει να ανακαλύπτω συνεχώς νέες συνθέσεις και να ακούω έργα από διαφορετικές εκτελέσεις. Επίσης εκτιμώ πολύ την τζαζ μουσική και τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό.

Φοιτάτε στην Τρίτη Λυκείου. Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον; Ενδιαφέρομαι να συνεχίσω τις μουσικές μου σπουδές στο εξωτερικό. Είναι μια απόφαση που έχω πάρει από αρκετά μικρός και ανυπομονώ να βιώσω αυτήν την περίοδο. 

Πώς σας αρέσει να χαλαρώνετε μετά από μια κουραστική μέρα μελέτης; Μου αρέσει να συζητώ και να διασκεδάζω με φίλους. Πιστεύω πως ένας μουσικός πρέπει να ζει μια φυσιολογική ζωή γεμάτη ανθρώπινες επαφές και εμπειρίες.

Τι σας εμπνέει; Εμπνέομαι από τα καθημερινά μου βιώματα και από τους ανθρώπους που συναναστρέφομαι. Μεγάλη πηγή έμπνευσης και σημαντικό πρότυπο στη ζωή μου είναι ο καθηγητής μου Δημήτρης Πάτρας. Έχει συμβάλει σημαντικά στην διαμόρφωση της μουσικής μου προσωπικότητας και  μ ’έχει στηρίξει σημαντικά σε δύσκολες στιγμές της ζωής μου. 

Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, 20:30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Περισσότερα εδώ
Online αγορά εδώ
Μαριτίνη Μνηματίδη

Share
Published by
Μαριτίνη Μνηματίδη