Categories: ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Γιάννης Μόραλης: Ένα Μάθημα Ηθικής Και Αισθητικής Στο Μουσείο Μπενάκη

Προσωπογραφία της Α.Μ., 1947 Λάδι σε μουσαμά Δωρεά Γιάννη Μόραλη Μουσείο Μπενάκη, αρ. ευρ. 40178

Για την έκθεση συγκεντρώθηκαν περίπου 200 έργα ζωγραφικής, ερανισμένα από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό. Τα έργα συμπληρώνονται και αναδεικνύονται από σχέδια, χαρακτικά, εικονογραφήσεις βιβλίων, συνθέσεις σε κεραμικά πλακίδια, μεγάλου μεγέθους γλυπτά και μικρογλυπτά, κοστούμια και μακέτες σκηνικών από θεατρικές παραστάσεις, πρωτότυπα αρχειακά έγγραφα και φωτογραφίες, συνολικά 400 εκθέματα.

Η έκθεση συνεχίζει και επεκτείνει την πρώτη μεγάλη αναδρομική του Γιάννη Μόραλη στην Εθνική Πινακοθήκη το 1988, προσθέτοντας όλη τη δημιουργική του δράση έως τον θάνατό του και παρουσιάζοντας για πρώτη φορά αυθεντικά κοστούμια από τις παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου και του Ελληνικού Χοροδράματος, καθώς και το μεγαλύτερο μέρος του αρχείου του που δώρισε στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης.

Ο επισκέπτης της έκθεσης παρακολουθεί εξελικτικά την πορεία του Γιάννη Μόραλη: Tα φοιτητικά του χρόνια ως ταλαντούχο φοιτητή στη Σχολή Καλών Τεχνών, τις σχέσεις του με το δάσκαλό του Γιάννη Κεφαλληνό και τη μαθητεία του στο εργαστήριο χαρακτικής, τη συνέχιση των σπουδών του στη Ρώμη και το Παρίσι μαζί με τον επιστήθιο φίλο του Νίκο Νικολάου, τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής, την αρχική αναγνώριση από το κοινό, την εκλογή του ως καθηγητή στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, τη σκηνογράφηση παραστάσεων του Ελληνικού Χοροδράματος, του Θεάτρου Τέχνης, του Εθνικού Θεάτρου και τη συνεργασία του με την Ραλλού Μάνου, τον Μάνο Χατζιδάκι, τον Κάρολο Κουν, τη συμμετοχή του στη Biennale Βενετίας του 1958, τη φιλοτέχνηση των όψεων του ξενοδοχείου Hilton, την επίπονη γέννηση των μνημειακών Επιτυμβίων Συνθέσεων του 1958-1962, την έναρξη της συνεργασίας του με την κεραμίστα Ελένη Βερναδάκη με τη δημιουργία συνθέσεων σε κεραμικά πλακίδια για έργα σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους, την εικονογράφηση των Ποιημάτων του Γιώργου Σεφέρη και τη δημιουργία εξωφύλλων για τις εκδόσεις Ίκαρος και, τέλος, τη στενή του συνεργασία με τη Γκαλερί Ζουμπουλάκη και την είσοδό του στην ώριμη περίοδο της λεγόμενης αφαίρεσης-απλοποίησης των μορφών.

Στο άδειο σπίτι του Μάνου Χατζιδάκι με το έργο “Άνοιξη” μόλις τοποθετημένο, 1963. Αρχείο Μόραλη, ΜΙΕΤ

Προσχέδιο για την προμετωπίδα της ποιητικής σύνθεσης «Το Άξιον Εστί» του Οδυσσέα Ελύτη (Ίκαρος 1959) Αυγοτέμπερα σε χαρτί Δωρεά Γιάννη Μόραλη Μουσείο Μπενάκη, αρ. ευρ. 33658

Μάνος Χατζιδάκις, Έξι λαϊκές ζωγραφιές Μακέτα για τα κοστούμια, 1951 Αυγοτέμπερα σε χαρτί Δωρεά Γιάννη Μόραλη Μουσείο Μπενάκη, αρ. ευρ. 37975

Αυτοπροσωπογραφία καλλιτέχνη, 1934 Λάδι σε μουσαμά Δωρεά Γιάννη Μόραλη Μουσείο Μπενάκη, αρ. ευρ. 33657

Πανσέληνος, 1977-78
Ακρυλικό σε μουσαμά
Ιδιωτική συλλογή

Για τους επισκέπτες θα είναι σύντομα διαθέσιμη σε δύο γλώσσες (ελληνικά και αγγλικά) ηχητική ξενάγηση, βασισμένη σε 23 επιλεγμένα έργα του Γιάννη Μόραλη. Τη δυνατότητα αυτής της ξενάγησης θα μπορούν να απολαύσουν οι επισκέπτες με τη βοήθεια των φορητών συσκευών τους (κινητά τηλέφωνα και tablet), χάρη στη δωρεάν απεριόριστη και ασφαλή ασύρματη πρόσβαση στο διαδίκτυο που προσφέρεται από τη Nova, μεγάλου χορηγού WiFi πρόσβασης στο διαδίκτυο σε όλα τα κτήρια του Μουσείου Μπενάκη.

Επιμέλεια έκθεσης: Νίκος Παΐσιος Συντονισμός: Μαρία Σαρρή Σχεδιασμός έκθεσης: Παύλος Θανόπουλος Γραφιστικές εφαρμογές: Ντόρα Πικιώνη Η έκθεση εγκαινιάζεται την Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου, ώρα 8:00 μμ, στο Μουσείο Μπενάκη / Πειραιώς 138 και θα διαρκέσει έως τις 5 Ιανουαρίου 2019.
Σταύρος Διοσκουρίδης

Ο Σταύρος Διοσκουρίδης γεννήθηκε το Μάιο του 1983 στην Αθήνα. Παράλληλα με τις σπουδές του στις Πολιτικές Επιστήμες ξεκίνησε και την ενασχόληση του με τη δημοσιογραφία. Είναι από τα ιδρυτικά μέλη της Popaganda. Επίσης από το 2008 «διατηρεί» την εκπομπή Λατέρνατιβ μαζί με τον Παναγιώτη Μένεγο (08.00-10.00, Εν Λευκώ 87.7) .

Share
Published by
Σταύρος Διοσκουρίδης