Categories: ΜΟΥΣΙΚΗ

Μέρες κρασιού και τριαντάφυλλων: Η αναβίωση του ψυχεδελικού ήχου στα 80s

Το 1980 ο Steve Wynn κιθαρίστας, τραγουδιστής και συνθέτης στους Dream Syndicate, γύρισε στο Los Angeles μετά από απουσία για σπουδές και μαζί με τους μουσικούς από τους Green On Red, τους Rain Parade, τους The Three O’Clock, τις Bangles, τους Long Ryders, που ζούσαν οι περισσότεροι στην ίδια περιοχή και συγκεκριμένα στο δυτικό Hollywood, άρχισαν να δημιουργούν μουσική. Επηρεασμένοι από τους φρέσκους ήχους την άποψη και αισθητική του punk, αλλά και από τα αγαπημένα τους ψυχεδελικά και garage συγκροτήματα από τα σχετικά κοντινά τους – εκείνη την εποχή- sixties. The Doors, The Velvet Underground, Buffalo Springfield, The Beatles. Ο νέος κιθαριστικός ήχος και το πολύ δυνατό song writing που χαρακτήριζε όλα τα γκρουπ της νέας αμερικανικής εναλλακτικής σκηνής, αγκαλιάστηκε από το underground της χώρας, με τις περισσότερες μπάντες να είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς, επεκτάθηκε σε όλο τον πλανήτη και κατάφερε να περάσει και στο mainstream ακροατήριο.

Το πρώτο full length άλμπουμ των Dream Syndicate, το αριστουργηματικό The Days Of Wine And Roses, ηχογραφήθηκε τον Σεπτέμβριο του 1982 στο Los Angeles, σε τρεις μόλις μέρες, σε παραγωγή του Chris D. (Flesh Eaters / Divine Horsemen). Η ιστορική σύνθεση της μπάντας στις ηχογραφήσεις ήταν: Steve Wynn: κιθάρα, φωνή, Karl Precoda: κιθάρα, Kendra Smith: μπάσο, φωνητικά, Dennis Duck: ντραμς.

Αιχμηρές, κοφτερές κιθάρες με επιρροές από τους Quicksilver Messenger Service και τους Television, μακρόσυρτοι υπνωτικοί, minimal ρυθμοί στο ύφος των The Velvet Underground. Το Groove και το πάθος των Creedence Clearwater Revival, η ποίηση και εσωτερικότητα του Neil Young, ο δυναμισμός και η ενέργεια των Crazy Horse, η μελαγχολική ματιά και κοσμοθεωρία του post-punk. Όλα αυτά μαζί με ένα αληθινό, νεανικό, ορμητικό, punk και rock’n’roll attitude. O Steve Wynn πίστευε από την στιγμή της κυκλοφορίας του, σκεπτόμενος και από την πλευρά ενός fan της μουσικής και όχι μόνο μουσικού, ότι η μπάντα δημιούργησε ένα ξεχωριστό και ιδιαίτερο άλμπουμ, που θα ακούγεται για αρκετά χρόνια. Αποδείχθηκε ότι είχε δίκιο, μιας και το The Days Of Wine And Roses συγκαταλέγεται στα κορυφαία άλμπουμ στην ιστορία του ανεξάρτητου rock.
H φράση days of wine and roses που έδωσε τον τίτλο στο άλμπουμ είναι παρμένη από το ποίημα Vitae Summa Brevis του Άγγλου συγγραφέα Ernest Dowson (1867–1900):
Δεν διαρκούν πολύ, οι μέρες κρασιού και τριαντάφυλλων: Μέσα από ένα ομιχλώδες όνειρο, η διαδρομή μας εμφανίζεται για λίγο, κατόπιν τελειώνει μέσα σε ένα όνειρο.

Words from the paisley underground. Στα τέλη του 1982, ο όρος Paisley Underground, τον οποίο χρησιμοποίησε πρώτος ο Michael Quercio, μπασίστας και τραγουδιστής των The Three O‘Clock σε συνέντευξή του στην εναλλακτική εφημερίδα LA Weekly, άρχισε να χρησιμοποείται για να περιγράψει το νέο μουσικό κίνημα που είχαν δημιουργήσει οι μπάντες από το L.A. Αναφερόταν αρχικά στην τότε μπάντα του The Salvation Army που μετεξελίχθηκε στους The Three O‘Clock που εκείνη την εποχή κυκλοφόρησαν το EP Baroque Hoedown (1982), και ακόμη στους Dream Syndicate, τους Rain Parade, τις Bangles. Ο όρος, στην πορεία συμπεριέλαβε και τους φίλους και γείτονες, Τhe Long Ryders και τους Green On Red. Mε την δημοφιλία και εξέλιξη που γνώρισε ο ήχος στο underground και την ευρύτερη ανεξάρτητη σκηνή των Ηνωμένων Πολιτειών, εντάχθηκαν στη σκηνή και συγκροτήματα με psych επιρροές και καταγωγή από τις υπόλοιπες δυτικές πολιτείες όπως οι True West και οι Giant Sand, οι Thin White Rope και οι Naked Prey. Οι The Three O‘Clock που ήταν κυρίως επηρεαμένοι από την pop, psych pop και baroque pop σκηνή των 60s και συγκροτήματα όπως οι The Left Banke, οι Monkees οι (60’s) Bee Gees, κυκλοφόρησαν το 1983 το ντεμπούτο τους άλμουμ Sixteen Tambourines. Είχαν ήδη αρχίσει να παίζουν head lining shows στο Los Angeles, μπροστά σε 1000 άτομα, κυρίως μαθητές λυκείου, αλλά αλλά και σε άλλες πόλες της Αμερικής, γέμιζαν τους μεγάλους χώρους όπου εμφανίζονταν. Το ενδιαφέρον της μουσικής βιομηχανίας που παρακολουθούσε, τόσο για αυτούς όσο και για τις υπόλοιπες μπάντες είχε αρχίσει σταδιακά να μεγαλώνει.

The Three O’Clock ‎– Jet Fighter
Original 7″ 45 RPM Vinyl Single cover 
(Lolita) FRANCE 1984

Tα γκρουπ της σκηνής προτιμούσαν να παίζουν για φίλους στη γειτονιά τους στο Los Angeles, και να τζαμάρουν στις Κυριακάτικες μαζώξεις για μπύρες και barbecue. Σε όλους άρεσαν οι Byrds και οι Love, οι Stones, οι Creation, και οι Action. Τα ψυχεδελικά κιθαριστικά ταξίδια και jams, οι φωνητικές αρμονίες, τα garage συγκροτήματα των sixties, η ωμή ενέργεια του punk rock. Όλοι είχαν ήδη κυκλοφορήσει άλμπουμ, singles και Eps, άρχισαν να γνωρίζονται μεταξύ τους και να συνεργάζονται σε ένα αδελφικό κλίμα. Η αλληλουποστήριξη και η βαθιά αλληλοεκτίμηση, έθεσε γερές βάσεις για το μέλλον τους και αυτό ήταν κάτι που αφορούσε όλα τα συγκροτήματατα, τα οποία άρχισαν να γίνονται γνωστά στην υπόλοιπη χώρα, αλλά και να ξεπερνούν τα σύνορα. Στην επιτυχία των συγκροτημάτων στη Βρετανία, την Ευρώπη και αλλού, συνέβαλε η βρετανική Zippo Records. Από τα μέσα μέχρι τα τέλη των 80s, κυκλοφόρησε άλμπουμ των Long Ryders, Dream Syndicate, Green On Red, Thin White Rope, True West, Naked Prey, Rain Parade.
Ιδιαίτερα οι Rain Parade έλαβαν την μεγάλη ώθηση στην καρριέρα τους, από την Μεγάλη Βρετανία, βοηθούμενοι ιδιαίτερα από τις δημοσιεύσεις του Λονδρέζικου μουσικού περιοδικού Bucketfull of Brains. Το υπέροχο ντεμπούτο άλμπουμ τους, Emergency Third Rail Power Trip, κυκλοφόρησε το 1983, σε παραγωγή του David Roback. Γεμάτο από πρώιμες Floyd μελωδίες, κιθαριστικά drones και riffs με Eight Miles High ατμόσφαιρα, fuzz τοίχους και ακουστικές, ανάποδα tapes και κρουστά, σκοτεινό και εσωτερικό, με μια ιδιαίτερη πνευματικότητα, είναι ένα από τα καλύτερα άλμπουμ του Paisley Underground, αλλά και της ψυχεδέλειας διαχρονικά. David Roback: φωνητικά, κιθάρα, κρουστά, Matt Piucci: κιθάρα, φωνητικά, σιτάρ, Steven Roback: φωνητικά, μπάσο, Will Glenn: πλήκτρα, βιολί, Eddie Kalwa: ντραμς, αποτελούσαν τους μουσικούς που έπαιξαν στο άλμπουμ.

Nothing is remembered
Nothing ever said
We watch instead
We are forever to be leaving

A broken horse
And one by one
I watched them run
They were my friends

Old dreams, die young. Alternative rock, paisley underground, neo-psychedelia, country rock και alternative country, desert rock. Όλα αυτά είναι οι Green Οn Red και όλα αυτά οφείλονται κατά ένα μεγάλο μέρος και σε αυτούς. Έχουν οι ίδιοι προσδώσει, εμφυτεύσει και υπηρετήσει όλα αυτά τα μουσικά είδη με το πρωτοποριακό, προσωπικό μουσικό τους όραμα.
All we have to offer is the emotion of the moment. Προερχόμενοι από την punk σκηνή του Tucson της Arizona, οι Green Οn Red, για το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας τους, είχαν ως βάση το Los Angeles και υπήρξαν συνδεδεμένοι με την παράξενη οικογένεια του Paisley Underground κινήματος της πόλης. Πιό έντονα επηρεασμένοι από τον garage ήχο από τους υπόλοιπους της σκηνής και έχοντας σημείο αναφοράς τους Doors και τον Neil Young κυκλοφόρησαν το 1983, το μνημειώδες άλμπουμ τους Gravity Talks. Dan Stuart: φωνή, κιθάρα, Chris Cacavas: πλήκτρα, κιθάρα, φωνητικά, Jack Waterson: μπάσο, Alex McNicol: ντραμς ήταν η line up που το ηχογράφησε. Η χροιά της φωνής και οι ερμηνείες του Stuart, τα σχήματα και τα hooks από το όργανο του Cacavas, δεσπόζουν στο άλμπουμ, το οποίο στέκει σε πολύ υψηλό επίπεδο συνθετικά και στιχουργικά. Tο γκρουπ έγραψε στην καριέρα του μια σειρά από υπέροχα τραγούδια – ύμνους: Sixteen Ways, 5 Easy Pieces, Deliverance, The Drifter, Sea Of Cortez, Blue Parade, Time Ain‘t Nothing, Jimmy Boy, Cheap Wine.

Οι Long Ryders ήταν η μπάντα με τις περισσότερες country και folk επιρροές, ιδιαίτερα από γκρουπ και καλλιτέχνες όπως οι Gram Parsons και οι Τhe Flying Burrito Brothers, οι Buffalo Springfield και φυσικά oι Byrds.

Oι Byrds υπήρξαν επίσης από τα αγαπημένα – μαζί με τους The Mamas and The Papas- συγκροτήματα των Bangles. Συνδεδεμένες με τον μάνατζερ των Police Miles Copeland, οι Bangles που ήδη μάζευαν στα live τους ένα μεγάλο και ετερόκλητο κοινό, από άτομα με mainstream ακούσματα, μέχρι punks και ροκαμπιλάδες, κατάφεραν να εξασφαλίσουν ισχυρές διασυνδέσεις στη μουσική βιομηχανία, στα μέσα και τον τύπo, με τη δουλειά τους να έχει εξασφαλισμένη υψηλού προφίλ δημοσιότητα και να γράψουν μια σειρά από hits. Σχεδόν όλα τα γκρουπ παρόλο που ανήκαν στην ανεξάρτητη σκηνή, έγιναν πολύ γνωστά και πολύ δημοφιλή, με κάποια από αυτά να υπογράφουν σε μεγάλες δισκογραφικές.

Open your heart, open your mind, a train is leaving all day. Ο Prince άρχισε να ενδιαφέρεται για το Paisley Underground, πρόσφερε το τραγούδι του Manic Monday στις Bangles και υπέγραψε τους Three O‘Clock, συμπεριλαμβάνοντάς τους στο δυναμικό του προσωπικού του δισκογραφικού label που είχε ονομάσει Paisley Park. Εμπνεόμενος από τον ήχο της σκηνής, ο Prince ηχογράφησε το δικό του, ψυχεδελικών αποχρώσεων άλμπουμ, με τον τίτλο Around the World in a Day, που κυκλοφόρησε το 1985.

Happy nightmare baby. Tους Opal που είχαν έδρα το Los Angeles, έφτιαξαν το 1982 οι David Roback (ex-Rain Parade) και Kendra Smith. Το 1987 κυκλοφόρησαν το μοναδικό τους LP, το κορυφαίο, μαγικό Happy Nightmare Baby. Acid κιθάρες και Τ- Rex grooves, υπόκωφα ντραμς, κλειστοφοβικό μπάσο, απόκοσμο όργανο. Υπνωτικό, παραισθησιακό, αργόσυρτο και ονειρικό, το άλμπουμ βγήκε μέσα από τους καλύτερους ψυχεδελικούς rock’n’ roll εφιάλτες.

Λος Άντζελες, Σίδνευ, Στοκχόλμη, Αθήνα. Mέχρι το 1989 – μοναδική εξαίρεση αποτέλεσαν οι Green On Red οι οποίοι σταμάτησαν το 1992 – και οι έξι βασικές μπάντες του Paisley Underground, είχαν διαλυθεί, έχοντας προλάβει όμως να επηρεάσουν και να εμπνεύσουν πάρα πολλές άλλες και επίσης να συνδράμουν στη δημιουργία και την αλληλεπίδραση πολλών επιμέρους παράλληλων και παραπλήσιων μουσικών σκηνών σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη. The Go-Betweens, Echo And The Bunnymen, The Wild Swans, The Dream Academy, Teardrop Explodes, 10.000 Maniacs, Violent Femmes, The Triffids, είναι μερικά από τα πολύ γνωστά συγκροτήματα της δεκαετίας του 1980 με άλλοτε κυρίαρχες, άλλοτε πολύ εμφανείς επιρροές από τα 60ς.
Ο κιθαριστικός, αιθέρια ατμοσφαιρικός ήχος με 60s χρωματισμούς των jangle pop και indie συγκροτημάτων όπως οι REM, οι Feelies, οι Aztec Cameras, οι Smiths, οι Felt, οι The Sundays, οι The La‘s, οι Close Lobsters, δημιουργήθηκε και αναπτύχθηκε την ίδια σχεδόν περίοδο. Στις Ηνωμένες Πολιτείες υπήρξαν υπέροχα αναβιωτικά, νεο- ψυχεδελικά, garage σχήματα, όπως οι Fuzztones, oι Dead Moon, oi 28th Day, οι Lyres, οι Plan 9, οι Lord John, οι Marshmallow Overcoat, οι The Things, οι Pandoras και οι Plasticland.

Στη Νέα Ζηλανδία αναπτύχθηκε η σκηνή του Dunedin sound, με την Flying Nun Records να πρωτοστατεί και μπάντες όπως οι The Chills, οι The Verlaines, οι Sneaky Feelings, οι The Stones.
Στην Αυστραλία ο σπόρος των Radio Birdman και των Sunnyboys και ο ενθουσιασμός του underground για τα sixties και το garage, είχε ως αποτέλεσμα να γεννηθούν και να ανθίσουν φοβερές μπάντες. Hoodoo Gurus, Celibate Rifles, The Moffs, Screaming Tribesmen, Lime Spiders. Ακόμη οι The Hitmen, οι The Stems και οι The Scientists, οι The Dubrovniks.

Οι Γάλλοι πρόσφεραν στην νεο-ψυχεδελική σκηνή τους εκπληκτικούς Vietnam Veterans και οι Βρετανοί τους μοναχικούς ψυχεδελικούς σταυροφόρους Julian Cope, Paul Roland, Robyn Hitchcock και The Bevis Frond. Οι Σουηδοί είχαν μια πολύ δυνατή σκηνή, με τους Watermelon Men, The Crimson Shadows, The Stomachmouths, τους The Creeps.

The Creeps ‎– Seriouslessness album era, original WEA, group promo photo (1993)

Στην Ελλάδα, είναι δεδομένη και κρατάει πολλά χρόνια η αγάπη για τη ψυχεδέλεια και το garage, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν στα 80s και να αγκαλιασθούν από τους fans συγκροτήματα όπως οι The Mushrooms, οι The Last Drive, οι Next To Nothing, το project Το Φως Και Η Σκιά Του,‎ οι No Man’s Land, οι Purple Overdose και στις αρχές των 90s οι The Melting Ashes και οι The Sound Explosion.

Purple Overdose You Lose It! / 2008 Old View
Original 7″ 45 RPM Vinyl Single cover
(Fifth Dimension Records) GREECE 1993

20 FAVOURITE PSYCH – GARAGE REVIVAL ALBUMS

  1. THE FLESHTONES – Hexbreaker! (I.R.S. Records) 1983
  2. DIED PRETTY – Free Dirt (Citadel) 1986
  3. THE DREAM SYNDICATE – The Days of Wine and Roses (Ruby Records / Slash) 1982
  4. RADIO BIRDMAN – Living Eyes (WEA) 1981
  5. THE STEPPES – Drop Of The Creature (Voxx Records) 1986
  6. THEE FOURGIVEN – Testify! (Dionysus Records) 1987
  7. THE CHESTERFIELD KINGS – Here Are The Chesterfield Kings (Mirror Records Inc.) 1982
  8. GREEN ON RED – Gravity Talks (Slash Records) 1983
  9. RAIN PARADE – Emergency Third Rail Power Trip (Enigma Records) 1983
  10. THE UNITED STATES OF EXISTENCE – Introducing (Bam-Caruso Records) 1986
  11. OPAL – Happy Nightmare Baby (SST Records) 1987
  12. THE CREEPS – Enjoy The Creeps (Tracks On Wax) 1986
  13. PURPLE OVERDOSE – Exit #4 (Pegasus Records) 1988
  14. THE DUKES OF STRATOSPHEAR – 25 O’ Clock (Virgin) 1985
  15. THE FUZZTONES – Lysergic Emanations (ABC) 1985
  16. WATERMELON MEN – Past, Present And Future (What Goes On Records) 1985
  17. HIDDEN PEACE – We All Have… (Hitch-Hyke Records) 1986
  18. SUNNYBOYS – Sunnyboys (Mushroom) 1981
  19. THE THINGS – Outside My Window (Voxx Records) 1986
  20. THE THREE O’CLOCK – Sixteen Tambourines (Frontier Records) 1983

Στην λίστα του Spotify που έχει τον τίτλο Days Of Wine And Roses: The 80’s Psychedelic And Garage Revival, συναντούνται τα αναβιωτικά, νεοψυχεδελικά και garage σχήματα των 80s από όλο το κόσμο. Τα συγκροτήματα του Paisley Underground, οι Dream Syndicate και οι Rain Parade, αλληλεπιδρούν με τα σχήματα της Αυστραλέζικης garage σκηνής, τους Lime Spiders και τους πρωτοπόρους Radio Birdman. Οι θεοί Fuzztones με τους σκοτεινούς Γάλλους Vietnam Veterans και οι βρετανοί underground ήρωες The Soft Boys με τους psych surfers The Barracudas.

Θοδωρής Δημητρίου

Ο Θοδωρής Δημητρίου έχει σπουδάσει κλασσικό τραγούδι και είναι τραγουδιστής, στιχουργός, συνθέτης και ιδρυτικό μέλος του συγκροτήματος “Λευκή Συμφωνία“.

Share
Published by
Θοδωρής Δημητρίου