Categories: ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς πονάει, για το καλό της τέχνης: Αλήθεια ή παρωδία;

   

«Πρέπει να πονέσεις για να απελευθερώσεις το σώμα σου από τον πόνο» λέει η Μαρίνα Αμπράμοβιτς με γαλήνιο μειδίαμα. Και επί δεκαετίες υποβάλλει το σώμα της σε απίστευτες δοκιμασίες, επώδυνες για χάρη της τέχνης. Μιας τέχνης σαρκοφάγας που έχει αφήσει επάνω της πληγές, ουλές, σημάδια. Η Σέρβα Μαρίνα Αμπράμοβιτς που έχει κατακτήσει την κορυφή της σύγχρονης τέχνης και έχει επιτρέψει στην ποπ κουλτούρα να εισέλθει στη σύγχρονη τέχνη (χαρακτηριστική η περίπτωση της Lady Gaga), δημιουργεί σε αρκετούς δυσφορία. Την θεωρούν κάλπικη ή έχουν αντιρρήσεις για το γεγονός ότι μια καλλιτέχνης έγινε τόσο διάσημη, τόσο σταρ, τόσο πλούσια, τόσο σπουδαία.

Και όσο η ίδια χαρακώνει, καταπονεί το σώμα της, τόσο κάποιοι προσπαθούν να ξεφτίσουν την επίστρωση της εικόνας της – και κάποιοι το κάνουν και αυτό ως μια χοντροκομμένη μορφή σύγχρονης τέχνης. Σε αυτή την περίπτωση ανήκει και η περίπτωση του Vladimir Maislin που χρησιμοποίησε φωτογραφίες της Μαρίνα Αμπράμοβιτς από performances όπου είναι εμφανώς καταπονημένη, βουλιάζει στον πόνο ή στους εσωτερικούς της δαίμονες. Πάνω σε αυτές τις εικόνες έκανε ένθεση γνωστών φαρμάκων για την αντιμετώπιση του πόνου. Εικόνες που τις τελευταίες μέρες έχουν γίνει θέμα συζήτησης και αναπαραγωγής διεθνώς.

«Mε ενδιαφέρουν μόνο οι ιδέες που γίνονται εμμονικές, που με κάνουν να νιώθω ανήσυχη. Οι ιδέες που με φοβίζουν» λέει η ίδια. Και μπορείς να διατρέξεις, να «διαβάσεις» τα έργα της με αυτό τον υπότιτλο, μέχρι που έρχεται αυτή η παρωδία του Maislin και δημιουργεί ρωγμές στην δραματικότητα τέτοιων φράσεων.

Ασπιρίνη για τον πονοκέφαλο, Τheraflu για το βαρύ κρύωμα, έμπλαστρα για τους μυϊκούς πόνους, Alka Seltzer για το κάψιμο στο στομάχι. Ο Maislin φαίνεται αποφασισμένος να συνεχίσει τις παρεμβάσεις πάνω στις εικόνες της Αμπράμοβιτς και έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον μέσων ενημέρωσης διεθνώς που ασχολούνται με την τέχνη. Με την ευκολία που προσφέρει κάθε δημόσιο πρόσωπο για ανέξοδο λιθοβολισμό, για να γίνει καμβάς για γρήγορη και άμεση αναγνώριση.

«Ο στόχος μου ως καλλιτέχνης που κάνει performance είναι να παρουσιάσω συγκεκριμένες δυσκολίες, να παρουσιάσω το φόβο, τον αρχέγονο φόβο του πόνου, του θανάτου που έχουμε όλοι στις ζωές μας. Να τις δείξω στο κοινό και να πω “είμαι ο καθρέπτης σου. Αν μπορώ να το κάνω αυτό στη ζωή μου, μπορείς να το κάνεις στη δική σου”» έχει πει η Μαρίνα Αμπράμοβιτς. Και μετά ήρθε το photoshop.

Κατερίνα Ι. Ανέστη

Share
Published by
Κατερίνα Ι. Ανέστη