Ανακοινώθηκε σήμερα το πρόγραμμα του 95ου Φεστιβάλ Καννών, που επιστρέφει στις παραδοσιακές ανοιξιάτικες ημερομηνίες του (17 ως 28 Μαΐου) μετά από την περσινή καλοκαιρινή διεξαγωγή. Όπως φαίνεται, οι τίτλοι που ήδη γνωρίζαμε είναι και οι πιο ηχηροί: η βιογραφική ταινία Elvis του Μπαζ Λούρμαν, με τον ανερχόμενο Όστιν Μπάτλερ στον ομώνυμο ρόλο και το μεταμορφωμένο Τομ Χανκς ως μάνατζέρ του, το γυρισμένο και στην Αθήνα Crimes of the Future του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ (μόλις κυκλοφόρησε κι ένα άρρωστο τρέιλερ) με την Κρίστεν Στιούαρτ, την Λεά Σεντού και τον Βίγκο Μόρτενσεν, αλλά και το πολυαναμενόμενο Top Gun: Maverick, που θα συνοδευτεί από ένα αφιέρωμα στη φιλμογραφία του Τομ Κρουζ, θα αποτελέσουν σίγουρα τους μεγαλύτερους μαγνήτες ενδιαφέροντος (η ταινία του Κρόνενμπεργκ διεκδικεί και το Χρυσό Φοίνικα, ενώ φημολογείται ότι θα προκαλέσει από ανατριχίλες μέχρι αποχωρήσεις στο τελευταίο της 15λεπτο – απαραίτητο buzz για μια πρεμιέρα στις Κάννες.)
Φέτος, το μαύρο σύννεφο που πλανάται πάνω από το φεστιβάλ δεν είναι τόσο η πανδημία, αλλά ο πόλεμος που μαίνεται στην Ευρώπη, γεγονός που δεν μπορεί να μην αντικατοπτριστεί στις επιλογές των ταινιών όχι μόνο από την Ουκρανία, αλλά και από την Ρωσία. Έτσι, θα προβληθούν το ντοκιμαντέρ Natural History of Destruction, του γνωστού Ουκρανού σκηνοθέτη Σεργκέι Λοζνίτσα που πριν λίγο καιρό παραιτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου εις ένδειξη διαμαρτυρίας για τη στάση της απέναντι στην Ρωσία, η ταινία του Μαξίμ Νακονέτσνι Butterfly Vision, αλλά και το Tchaikovsky’s Wife του Ρώσου σκηνοθέτη Κίριλ Σερεμπρένικοβ, μια ματιά στη ζωή του διάσημου συνθέτη με έμφαση στη σεξουαλικότητά του. Αν και το φεστιβάλ έχει αποκλείσει φέτος κρατικές ή άλλες επίσημες αποστολές Ρώσων επαγγελματιών της κινηματογραφικής βιομηχανίας, κράτησε ανοιχτές τις πόρτες του στους ίδιους τους καλλιτέχνες, ειδικά σε μια φωνή αντίθεσης όπως ο Σερεμπρένικοβ, που στο παρελθόν είχε φυλακιστεί από το ρωσικό καθεστώς. Πλέον έχει διαφύγει από τη χώρα και μένει στο Παρίσι, όπως φρόντισε να επαναλάβει αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Τιερί Φρεμό.
Από τους υπόλοιπους τίτλους του Διαγωνιστικού, ξεχωρίζει η ασιατική παρουσία, με τον Ιάπωνα Χιροκάζου Κόρε-έντα να επιστρέφει μετά το Χρυσό Φοίνικα του Κλέφτες Καταστημάτων με το Broker και τον Κορεάτη auteur Παρκ Τσαν-Γουκ να ποντάρει σε μια χρωστούμενη νίκη με το Decision To Leave. Εκτός από το Crimes Of The Future, επίσης γυρισμένο στην Ελλάδα είναι και το Triangle of Sadness του Ρούμπεν Έστλουντ (Χρυσός Φοίνικας για το Τετράγωνο). Μετά από 34 χρόνια, η Κλερ Ντενί φιγουράρει επιτέλους στο Διαγωνιστικό με τη ρομαντική περιπέτεια Stars At Noon, ενώ από την Αμερική ο Τζέιμς Γκρέι και η Κέλι Ράιχαρντ θα παρουσιάσουν, αντίστοιχα, την ιστορία ενηλικίωσης Armageddon Time και το Showing Up, το πορτρέτο μιας καλλιτέχνιδας (Μισέλ Γουίλιαμς) στα πρόθυρα μιας σπουδαίας καμπής στην καριέρα της. Τις νέες ταινίες τους θα δουν να διαγωνίζονται, επίσης, οι αδερφοί Νταρντέν, ο Κριστιάν Μουνγκίου, ο Τζέρζι Σκολιμόφσκι και ο Λούκας Ντοντ. Παραδόξως, η ταινία έναρξης, μια κωμωδία με ζόμπι και τίτλο Z, σε σκηνοθεσία Μισέλ Χαζαναβίσιους (The Artist), δεν ανήκει στο Διαγωνιστικό πρόγραμμα (ίσως επειδή είναι σε σκηνοθεσία Μισέλ Χαζαναβίσιους.) Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η δεύτερη ταινία του συγκεκριμένου είδους που έχει την τιμή να ανοίγει το φεστιβάλ, μετά το The Dead Don’t Die του Τζιμ Τζάρμους.
Πρεμιέρα στις Κάννες, εκτός συναγωνισμού στην ενότητα Cannes Premiere, θα κάνει το Dodo του Πάνου Κούτρα (η μοναδική ελληνική παρουσία μέχρι στιγμής). O σκηνοθέτης της Επίθεσης του Γιγαντιαίου Μουσακά και της Στρέλλας φημολογούνταν έντονα το τελευταίο διάστημα για μια θέση στις Κάννες, με την ταινία του να περιγράφεται ως μια “παράλογη τραγικωμωδία που εκτυλίσσεται κεκλεισμένων των θυρών” με ταξικές προεκτάσεις και ένα καστ που περιλαμβάνει την Σμαράγδα Καρύδη, τον Άκη Σακελλαρίου, την Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου και την Τζεφ Μοντάνα. Ο Τζορτζ Μίλερ θα φέρει την Τίλντα Σουίντον και το Three Thousand Years of Longing σε ειδική προβολή (τοι πρώτες δοκιμαστικές προβολές δεν έχουν ενθουσιάσει το κοινό, σύμφωνα με φήμες.) Εκτός συναγωνισμού θα προβληθούν και δύο μουσικά ντοκιμαντέρ, εκ των οποίων το ένα έχει απρόβλεπτο σκηνοθέτη: ο Ίθαν Κοέν, εσχάτως “χωρισμένος” από τον αδερφό του, Τζόελ, θα παρουσιάσει το Jerry Lee Lewis: Trouble In Mind, με θέμα το θρυλικό σταρ του rock ‘n’ roll (ο οποίος έχει αποτελέσει αντικείμενο ενός παραγνωρισμένου biopic, του Great Balls Of Fire με τον Ντένις Κουέιντ). Με τις ευλογίες των επίσημων κληρονόμων του Ντέιβιντ Μπόουι και τη χρήση μεγάλου μέρος του καταλόγου του από το 1970 ως το 1977, το ντοκιμαντέρ Moonage Daydream έχει χαρακτηριστεί ως υβρίδιο συναυλιακής ταινίας με “βιωματική κινηματογραφική οδύσσεια”, σε σκηνοθεσία Μπρετ Μόργκεν (Cobain: Montage of Heck, The Kid Stays In The Picture.)
***Όπως πάντα, η Popaganda θα βρίσκεται στην Κρουαζέτ με την ευγενική χορηγία της Aegean Airlines και θα σας μεταφέρει το κλίμα, αλλά και τις πρώτες εντυπώσεις από τις ταινίες, στα μέσα Μαΐου.