Categories: ΣΙΝΕΜΑ

Όλα τα Κορίτσια του Τζέιμς Μποντ (και κυρίως το Νέο)

Μια ταινία Τζέιμς Μποντ είναι σαν ένας αγώνας μπάσκετ. Περιμένεις μέχρι και τα τελευταία λεπτά (ή δευτερόλεπτα) για το τρίποντο εκείνο που θα καθορίσει τον «αγώνα» -παρ’ όλο που στην περίπτωση του Πράκτορα 007 είναι ασφαλέστατο σε ποιον πιθανό νικητή να στοιχηματίσεις τα λεφτά σου.

Ο παντοδύναμος και δαιμόνιος Μποντ (Τζέιμς, Μποντ.) καταφέρνει πάντα, με κόλπα πιο υπεράνθρωπα κι από αυτά του Τσακ Νόρις να «καθαρίσει» τους εχθρούς του και να φέρει εις πέρας την εκάστοτε αποστολή του.

Ως επιβράβευση, πάντα παίρνει το κορίτσι, με το τελευταίο «καλάθι» να μπαίνει κάτω από φούστα. 

Ο κόσμος του Μποντ είναι ένας κόσμος καθαρά αντρικός. Το 1962 οπότε και ο Σον Κόνερι υποδύθηκε για πρώτη φορά τον ήρωα του Ίαν Φλέμινγκ στο Dr No (1962), ο 007 καθορίστηκε ως ένας χαρακτήρας χολιγουντιανής alpha male στόφας (κι ας είναι Βρετανός), σαν αυτούς που συνήθιζαν να ενσαρκώνουν ηθοποιοί όπως ο Μάρλον Μπράντο, ο Κερκ Ντάγκλας, ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ.

Σ’ αυτό τον κόσμο, οι γυναίκες είναι συμπληρωματικές, ακόμη κι αν μέσα στα χρόνια τα λεγόμενα Bond girls έγιναν αναπόσπαστο κομμάτι του μύθου. Τα κορίτσια του Μποντ έχουν τα χαρακτηριστικά των γυναικών των φιλμ νουάρ. Γυναίκες λαμπερές, φαμ φαταλ, πότε λιγότερο πότε περισσότερο διακοσμητικές, που άλλοτε είναι στο πλευρό του πράκτορα, άλλοτε στην αντίθετα όχθη, πάντα όμως στο κρεβάτι του. 

Για τον Τζέιμς Μποντ, ο φαλλός συχνά είναι άλλο ένα όπλο της αποστολής του -όταν δεν είναι απλά η οδός για μια μικρή ανακούφιση. Μπορεί από την δεκαετία του ’60 μέχρι σήμερα ο κόσμος μας να έχει αλλάξει αρκετά, όμως ο πυρήνας αυτού του saga και η θέση των γυναικών σε αυτόν παραμένει λίγο-πολύ ίδια, με διαφορετικό περιτύλιγμα. Στα 60s και τα 70s τα bond girls ήταν εκεί μόνο ως αντικείμενα ηδονής στα μάτια του Μποντ. Ακόμη κι αν ήταν επίσημες συνοδοί, μπροστά σε αντρικές κουβέντες θα έπρεπε να αποχωρήσουν ησύχως, ίσως και με ένα μικρό σπάνκινγκ ώθησης. Στα 80s μπορεί να παρουσιάζονταν με μια πολύ πιο δυναμική εικόνα σαν αυτή της Γκρέις Τζόουνς στο A View To A Kill (1985), όμως και πάλι η πίστα «κρεβάτι του Μποντ» ήταν απαραίτητη. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Τζέιμς Μποντ είναι ένας άντρας τόσο σίγουρος για τον εαυτό του, που ξέρει πως όσα «ούτε να το σκέφτεσαι» κι αν ακουστούν, χρειάζονται το πολύ μια-δυο μικροπροσπάθειες ώστε οι κυρίες να ενδώσουν στα χέρια του.

Δείτε ακόμη και τα ονόματά τους: η Όνορ Μπλάκμαν στο Goldfinger (1964) είναι η Πούσι Γκαλόρ (εδώ υπάρχει ολόκληρη ταινία Octopussy θα μου πείτε…), η Γκρέις Τζόουνς στο A View To A Kill (1985) είναι «το κορίτσι του Μάη» (Μέι Ντέι), η Τζέιν Σέιμουρ στο Live and Let Die (1973) είναι η Σόλιτερ (που πέρα από πασιέντζα, σημαίνει μονόπετρο).

Όσο για τη Μάνεϊπενι, την γραμματέα του γραφείου του 007, χρειάστηκαν 53 κινηματογραφικά χρόνια για να πάψει να μοιάζει με την γεροντοκόρη που καλοκοιτάει τον πράκτορά μας, να αποκτήσει σταδιακά πιο ενεργό ρόλο στις υποθέσεις και επίσης να εμφανιστεί για πρώτη φορά με άντρα στο πλάι της μόλις το 2015 και το Spectre -όπου και πάλι σε ένα μεταμεσονύκτιο τηλεφώνημα, ο Ντάνιελ Γκρεγκ θα απορήσει που είναι «με παρέα τέτοια ώρα». 

Εν ολίγοις, όπως φαίνεται, η ματιά του Τζέιμς Μποντ παραμένει για πάντα ηδονοβλεπτική. Θυμηθείτε πως αναδύεται το 1962 ως εκπάγλου καλλονής από το νερό η Ούρσουλα Άντρες στο Dr No αλλά ομοίως και η Χάλι Μπέρι στο Die Another Day, ακριβώς 40 χρόνια αργότερα.

Φτάνουμε, όμως, αισίως στο 2020, με την 25η ταινία της σειράς, No Time To Die, να βρίσκεται προ των πυλών. Το νέο Τζέιμς Μποντ που θα κυκλοφορήσει στις 2 Απριλίου θα είναι και το πρώτο στην #MeToo εποχή (ο Χάρβεϊ Γουάινστιν θα τo δει πίσω από της φυλακής τα σίδερα -oh, wait…). Συνομιλώντας με τους καιρούς του, θα είναι και η πρώτη φορά που θα δούμε γυναίκα να αναλαμβάνει ρόλο πρακτόρισσας 00 (Λασάνα Λιντς), ενώ άλλες γυναικείες παρουσίες που θα δούμε σε αυτό θα είναι και πάλι η Λία Σεϊντού ως δόκτωρ Μαντλέν Σουάν, αλλά και η ανερχόμενη κουβανή ηθοποιός Άνα Ντε Άρμας, που θα υποδύεται την Παλόμα, μια πρακτόρισσα της CIA που θα παίξει κομβικό ρόλο στην υπόθεση. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ποια είναι όμως η Άνα Ντε Αρμας, πέρα από το νέο Bond girl για το οποίο μιλούν όλοι;

Είναι καταρχάς μια γυναίκα που παρουσιάζεται ως αυτοδημιούργητη. Όπως η Μάρτα Καμπρέρα, η ηρωίδα που υποδύεται στον break through ρόλο της στο περσινό Στα Μαχαίρια, είναι μια γυναίκα που μόνη εναντίον όλων καταφέρνει τον σκοπό της. Είναι, κάπως ειρωνικά, ένας ρόλος αυτοβιογραφικός αυτός. Μια νεαρή μετανάστρια οικονόμος, καταφέρνει, μέσα από μια σειρά απίθανων mindfucks να κερδίσει την περιουσία του Χάρλαν Θρόμπει (Κρίστοφερ Πλάμερ), κόντρα στον τοξικό πόλεμο της συντηρητικής του οικογένειας, σε μια ταινία-παρωδία των ιστοριών μυστηρίου α λα Σέρλοκ Χολμς και με τον ντετέκτιβ Μπενουά Μπλανκ (Ντάνιελ Γκρεγκ) να βρίσκεται πάντα στο πλευρό της (το λες και προοικονομία…).

Η Ντε Άρμας στην πραγματική της ζωή, ήταν μια έφηβη που έκανε ωτοστόπ για να παρακολουθεί μαθήματα θεάτρου, μέχρι που στα 18 της πήρε μια βαλίτσα και έφυγε στη Μαδρίτη για να κυνηγήσει το όνειρό της στο σινεμά.

Τα κατάφερε, όμως στόχευε ψηλότερα, γι’ αυτό και βρέθηκε πάλι στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού μην γνωρίζοντας λέξη αγγλικά, ξεκινώντας εντατικά μαθήματα μόλις πριν επτά χρόνια.

Πλέον, στα 31 της χρόνια, έχει ήδη εμφανιστεί στην οθόνη, μεταξύ άλλων, ως το ανδροειδές Τζόι δίπλα στον Ράιαν Γκόσλινγκ στο Blade Runner 2049, ενώ πέρα από Bond girl ετοιμάζεται να βάψει τα μαλλιά της ξανθά και να μεταμορφωθεί σε Μέριλιν Μονρό στο Blonde του Άντριου Ντόμινικ.

Όσον αφορά την παρουσία της στον κόσμο του Τζέιμς Μποντ, ίσως το πιο ενδιαφέρον είναι πως ο ρόλος της έχει γραφτεί ειδικά γι’ αυτήν από την Φίμπι Γουόλερ-Μπριτζ. Όπως έχει θελήσει να μας δείξει η Βρετανίδα μέσα από το Fleabag, μια γυναίκα μπορεί να είναι κάφρος αλλά και συγχρόνως να παραμένει γυναίκα. Δηλαδή, το αντίθετο από τις γυναίκες του Τζέιμς Μποντ. Άραγε θα είναι αυτή η πρώτη φορά που «θα σπάσει το καλούπι» στον κόσμο του πράκτορα 007; 

Οι επιταγές των καιρών μας μάλλον «φωνάζουν» γι’ αυτή την αλλαγή. Από την άλλη, μιλάμε για ένα κινηματογραφικό μπραντ που έχει μείνει σχεδόν απόλυτα ισχυρό και ακλόνητο στον πυρήνα του εδώ και 58 χρόνια. Στην πραγματικότητα, εξακολουθούμε να βλέπουμε σινεμά για τα κλισέ, πόσω μάλλον ένα σινεμά σαν αυτό της σειράς Τζέιμς Μποντ. Οπότε, το πιθανότερο είναι πως θα δούμε (και «θέλουμε» να δούμε ασυνείδητα) και την Παλόμα να περνάει από το κρεβάτι του Μποντ, ακόμη και «φορώντας» φεμινισμό. 

Τα Bond girls σαν άλλες Εύες, «βγαίνουν» πάντα από το πλευρό του Αδάμ-Τζέιμς Μποντ. Αν ήρθε η ώρα να αλλάξουν οι ρόλοι, εδώ θα είμαστε στις 2 Απριλίου να το μάθουμε. 

Ελένη Τζαννάτου