Categories: ΤΕΧΝΕΣ

Η ελληνική συμμέτοχη στην 59η Μπιενάλε Βενετίας έχει άρωμα Ρομά

Δύο λεπτά από την ταινία, φορώντας τα virtual γυαλιά, σε μια teaser παρουσίαση του υλικού που κάποιοι τυχεροί στην Βενετία θα απολαύσουν στα είκοσι ολοκληρωμένα λεπτά του, φτάνουν και περισσεύουν για να καταλάβεις πως έχουμε μια δυνατή συμμετοχή που βρίσκει το κατάλληλο timing για να πει μια σημαντική ιστορία. Η εμπειρία είναι έντονη. Με την βοήθεια της τεχνολογίας μπορείς να είσαι και εσύ κομμάτι της ταινίας. Αόρατος παρατηρητής μιας ιστορίας που μπορείς να απολαύσεις από όποια οπτική γωνία επιλέξεις.

Το δημοσιογραφικό κοινό στην Εθνική Πινακοθήκη, φορέα υλοποίησης της έκθεσης, κρατά σημειώσεις και ξεδιαλέγει τις πληροφορίες.  «Ό,τι και να κάνει ο καλλιτέχνης σήμερα δεν μπορεί να είναι ουδέτερος» διευκρινίζει η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, Διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση «και αυτό τον διαφοροποιεί σε καιρούς κρίσιμους». Η πρώτη έκδοση της ταινίας “Αναζητώντας τον Κολωνό”-“Oedipus in Search of Colonus” εξάλλου, έγινε με ανάθεση του Onassis Culture και ανήκει στη Συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση.

Φωτό: Ανδρέας Σιμόπουλος / στιγμιότυπο από τη Συνέντευξη Τύπου στην Εθνική Πινακοθήκη

Η Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, Εθνική Επίτροπος της Ελληνικής Συμμετοχής στην 59η Μπιεννάλε της Βενετίας, και η διευθύντρια  Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα σας προσκαλούν στην παρουσίαση της επίσημης συμμετοχής της Ελλάδας στη Διεθνή Έκθεση Τέχνης La Biennale di Venezia, με το έργο-καλλιτεχνική εγκατάσταση της Λουκίας Αλαβάνου , 

 Δεκαπέντε καθίσματα, κάτι μεταξύ πολυθρόνας τηλεόρασης και καρέκλας γραφείου, κάτω από τέσσερις ημισφαιρικούς θόλους θα είναι τα σημεία «βοήθειας» για την επαφή με την ταινία, για όσους θα είναι εκεί για  να βιώσουν μια εικονική πραγματικότητα 360 μοιρών. Η Λουκία Αλαβάνου που εκπροσωπεί την Ελλάδα στο μεγάλο διεθνές εικαστικό γεγονός της  Διεθνής Έκθεσης Τέχνης La Biennale di Venezia Μπιενάλε Βενετίας (23/4-27/11), στήνει αυτές τις μέρες στο ελληνικό περίπτερο ένα φαντασιακό καρουσέλ και προτείνει ένα ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο (το οποίο και θα εγκαινιαστεί στο Ελληνικό Περίπτερο στις 22 Απριλίου 2022). Από το παρελθόν του αρχαίου δράματος του Σοφοκλή στο παρόν των Ρομά του Θριάσιου και στο ουτοπικό μέλλον που οραματίστηκε ο αρχιτέκτονας Τάκης Ζενέτος με την αναφορά της στο «ανατομικό κάθισμά» του για ψηφιακές προβολές και άυλα περιβάλλοντα. H διοργάνωση έχει υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού. Επιμελητής είναι ο Γερμανός Heinz Peter Schwerfel.

Στιγμιότυπο από το έργο “Στο δρόμο για τον Κολωνό” της Λουκίας Αλαβάνου (2021)

«Με ενδιαφέρει πολύ η θεατρικότητα αυτού του μέσου. Αν δεν κάνω λάθος, ο Αντονέν Αρτό ήταν που εισηγήθηκε τον όρο ”εικονική πραγματικότητα” σε σχέση με το θέατρο της σκληρότητας. Και νομίζω πως υπάρχουν πολλές πτυχές αυτού του είδους της σκληρότητας στον τρόπο με τον οποίο δουλεύω» είπε στη συνέχεια η 43χρονη καλλιτέχνις μιλώντας μεταξύ άλλων για το κάστινγκ με τους Ρομά («οι ρόλοι βρήκαν τους ανθρώπους τους») και την δυσκολία μέχρι να την αποδεχτούν και να δουλέψει μαζί τους.

«Το έργο της Λουκίας Αλαβάνου, πέρα από την καλλιτεχνική του ιδιότητα η οποία ισορροπεί την βαριά ελληνική κληρονομιά με το παρόν και το μέλλον, με έντονο τεχνολογικό χαρακτήρα που όμως δεν υπονομεύει αντίθετα συνεπικουρεί τον ανθρώπινο χαρακτήρα του, θίγει το πολύ σημαντικό ζήτημα: εκείνο της αλληλεπίδρασης των Ρομά με τον υπόλοιπο πληθυσμό. Μόνο οι κοινωνίες με αυτοπεποίθηση μπορούν να το κάνουν αυτό και είναι δείγμα ωριμότητας και υγείας» επεσήμανε ο υφυπουργός Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, στη συνέντευξη Τύπου της ελληνικής συμμετοχής στην Μπιενάλε.

Ο κ. Γιατρομανωλάκης ανακοίνωσε επίσης την χρηματοδότηση ύψους 300.000 ευρώ για την ανανέωση του ελληνικού περιπτέρου της Μπιενάλε Βενετίας, από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Όπως εξήγησε  «Το εθνικό περίπτερο, ενενήντα χρόνια μετά τα εγκαίνια του (1934) χρήζει βασικών επισκευών. Έτσι μετά την ολοκλήρωση της φετινής Μπιενάλε θα ξεκινήσουν οι ουσιαστικές αυτές επισκευές».

Στιγμιότυπο από το έργο “Στο δρόμο για τον Κολωνό” της Λουκίας Αλαβάνου (2021)

Η Μπιενάλε της Βενετίας έχει εφέτος θέμα το «Γάλα των ονείρων» (The Milk of Dreams) από το ομώνυμο παιδικό βιβλίο που έγραψε και εικονογράφησε τη δεκαετία του 50 η σουρεαλίστρια ζωγράφος Λεονόρα Κάρινγκτον, μούσα του Μαξ Ερνστ. Στη σκιά του πολέμου της Ουκρανίας, η 59 έκδοση της Μπιενάλε με επικεφαλής την Ιταλίδα επιμελήτρια Τσετσίλια Αλεμάνι «προσπαθεί να φανταστεί άλλους τρόπους συνύπαρξης και μεταμόρφωσης. Φιλοδοξεί να είναι μια αισιόδοξη έκθεση, που γιορτάζει την τέχνη και την ικανότητά της να δημιουργεί εναλλακτικές κοσμολογίες και νέες συνθήκες ύπαρξης» έχει πει η ίδια.

POPAGANDA