Categories: ΣΙΝΕΜΑ

Γιατί η μήνυση της Σκάρλετ Γιόχανσον στην Ντίσνεϊ είναι μεγάλη υπόθεση

Η σημαντικότερη μάχη στο σύμπαν των Avengers δεν συνέβη στο Endgame, όπως νομίζαμε, αλλά εκτυλίσσεται από την περασμένη εβδομάδα στα υψηλότερα κλιμάκια του Χόλιγουντ, ανάμεσα στην Black Widow και το ισχυρότερο ποντίκι στον κόσμο: στις 29 Ιουλίου, η Σκάρλετ Γιόχανσον ταρακούνησε την κινηματογραφική βιομηχανία καταθέτοντας μήνυση εναντίον της Ντίσνεϊ για παραβίαση συμβολαίου. Η ηθοποιός ισχυρίζεται ότι, κυκλοφορώντας την ταινία Black Widow ταυτόχρονα στις αίθουσες και στην streaming υπηρεσία Disney+, το στούντιο τής στέρησε σημαντικό μέρος των συμφωνηθέντων απολαβών της, που περιλαμβάνουν υψηλά bonus με βάση τις εισπράξεις της ταινίας στους κινηματογράφους. Μέχρι τώρα, η αμοιβή των μεγάλων σταρ είχε άμεση εξάρτηση από την εμπορική πορεία της ταινίας, με τα συμβόλαιά τους να περιλαμβάνουν ατσάλινους όρους αποζημίωσης, γεγονός που εξηγεί, για να χρησιμοποιήσουμε ένα άλλο παράδειγμα από το MCU, τα 50 εκατομμύρια δολάρια ανά ταινία που έβγαλε ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ για κάθε μια από τις 5 εμφανίσεις του ως Iron Man, επιπλέον της κανονικής του αμοιβής. (Ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ είναι ένας πολύ πλούσιος άνθρωπος.) 

Η Γιόχανσον έριξε την πρώτη βολή σε έναν πόλεμο που μέχρι τώρα έβραζε κάτω από τις ραγδαίες αλλαγές που φέρνει η επέλαση του streaming στο Χόλιγουντ και που θα αναγκάσει τα στούντιο να αντιμετωπίσουν νέες οικονομικές απαιτήσεις από τους πρωταγωνιστές τους, οι οποίοι με τη σειρά τους πιάστηκαν, σε πολλές περιπτώσεις, στον ύπνο. Φήμες θέλουν άλλα ονόματα σε παρόμοια θέση, όπως η Έμμα Στόουν (Κρουέλα) και Έμιλι Μπλαντ (Jungle Cruise), να σκέφτονται να κινηθούν νομικά εναντίον της Ντίσνεϊ, ωστόσο παραμένουν ανεπιβεβαίωτες – και το πιο πιθανό είναι να περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθεί η υπόθεση της ScarJo πριν αρχίσουν κόντρα με το πιο δυνατό στούντιο στον πλανήτη, το οποίο δεν το έχει σε τίποτα να καταστρέψει τη φήμη και το hireability κάποιου που θεωρεί εχθρό του. Μια πρώτη γεύση της έντασης της μάχης ήρθε με την απάντηση του στούντιο, που ήταν σοκαριστικά σκληρή και εξαπέλυσε προσωπική επίθεση στην πρώην συνεργάτιδά του, κατηγορώντας την για “αναίσχυντη αδιαφορία” για τις συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία και που, σύμφωνα με την Ντίσνεϊ, την ανάγκασαν να προβεί σε αυτό το μοντέλο κυκλοφορίας του Black Widow. Επίσης, φρόντισε να ντροπιάσει την Γιόχανσον για τα κέρδη της, αναφέροντας τα 20 εκατομμύρια δολάρια της αμοιβής της και υπονοώντας ότι έβγαλε τόσα λεφτά και παρόλα αυτά θέλει κι άλλα, ενώ άλλοι υποφέρουν από τις συνέπειες της πανδημίας. (Ωστόσο σε αυτούς τους “άλλους” δεν συγκαταλέγεται σε καμία περίπτωση η Ντίσνεϊ.)

Το streaming δεν έχει αλλάξει μόνο τις σχέσεις σταρ και στούντιο, αλλά και ολόκληρη την κινηματογραφική βιομηχανία τόσο καταλυτικά για πρώτη φορά εδώ και 40 χρόνια, με τους κανόνες να ξαναγράφονται σε αυτή την ψηφιακή εποχή. (Ακόμα και με την έλευση του home video, το 80% των εσόδων πήγαινε στο στούντιο και οι υπόλοιποι συντελεστές πάλευαν για ένα μερίδιο από το εναπομείναν 20%.) Η Γιόχανσον, που αυτή τη στιγμή έχει αναλάβει ανεπίσημο ρόλο “ακτιβίστριας” εκ μέρους όλων των συναδέλφων της στο Χόλιγουντ, θα πρέπει να αποδείξει ότι η Ντίσνεϊ ενήργησε κακή τη πίστει αποφεύγοντας να δημιουργήσει τις ιδανικές και συμφωνημένες συνθήκες για να φτάσει στις υψηλότερες δυνατές εισπράξεις το Black Widow (εφόσον η ταινία δεν προβάλλεται αποκλειστικά στα σινεμά, αναγκαστικά οι εισπράξεις της εκεί θα είναι πολύ μικρότερες – άρα και το όποιο bonus της Γιόχανσον).

Όταν πέρσι αποφάσισε η Warner να κυκλοφορήσει όλο της το κινηματογραφικό πρόγραμμα για το 2021 ταυτόχρονα στις αίθουσες και στο HBO Max για streaming, κάνοντας την αρχή με το Wonder Woman 1984, φρόντισε να κατευνάσει την τεράστια δυσαρέσκεια της Γκαλ Γκαντότ προσφέροντάς της ένα ουκ ευκαταφρόνητο bonus πριν δημοσιοποιήσει αυτή την επιχειρηματική κίνησή της – όμως δεν έκανε το ίδιο για άλλους A-listers που επηρεάζονταν, όπως ο Ντένζελ Γουάσινγκτον (The Little Things) και η Αντζελίνα Τζολί (Aυτοί Που Εύχονται Το Θάνατό Μου), αντιμετωπίζοντας την οργή τους και σπεύδοντας να τους αποζημιώσει κατόπιν εορτής. Αυτές οι διαπραγματεύσεις έγιναν ιδιωτικά και χωρίς καμία επίσημη επιβεβαίωση των παραπάνω διαρροών. Η μάχη της Γιόχανσον με την Ντίσνεϊ, όμως, εκτυλίσσεται στην αρένα της κοινής γνώμης, η οποία και θα αποφασίσει το νικητή με εντελώς διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι το δικαστήριο.

Μάρα Θεοδωροπούλου

Share
Published by
Μάρα Θεοδωροπούλου