«Όλα είναι Δράμα!» κλείνει το μάτι σαν τσαχπίνικο παιδί που παίζει με τις λέξεις το αγαπημένο φεστιβάλ των νέων κι ανοίγει πάλι αύριο τις πόρτες του να μας υποδεχθεί, γεμάτο δράσεις, όνειρα, προσδοκίες, ελπίδες και ταλέντα. Όλα είναι Δράμα, ένα λογοπαίγνιο που σε πάει κι αλλού, καθώς όλα είναι δράμα στον κόσμο ετούτο που φλέγεται αυτή τη στιγμή, όλα είναι δράμα στη χώρα ετούτη που ζει στην ανασφάλεια της κρίσης, όλα είναι δράμα ακόμη και στο χώρο του εγχώριου σινεμά που ταλανίζεται από αβεβαιότητα, σύγχυση και διαπλεκόμενα οσκαρικά σκάνδαλα την ίδια στιγμή που το όνομά του στο εξωτερικό ανθίζει χάρη στους δημιουργούς του. Από την άλλη, όλα είναι “δράμα” στην τέχνη: «1.ποιητικό είδος της αρχαίας ελληνικής γραμματείας που περιλαμβάνει την τραγωδία, την κωμωδία και το σατυρικό δράμα, 2. θεατρικό ή κινηματογραφικό έργο με έντονα πάθη και συγκρούσεις», σύμφωνα με το λεξικό. Όλα λοιπόν ταιριάζουν, ανάλογα πώς θα το δει κανείς, στο πανέξυπνο μότο του φετινού Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας (DISFF). Και, τελικά, «Όλα Είναι Δρόμος», όπως ο τίτλος της ταινίας του Παντελή Βούλγαρη που στην ουσία το ενέπνευσε. Είναι όντως δρόμος, έτσι κι αλλιώς, για να φθάσεις στην όμορφη “υδάτινη” πόλη από κάθε γωνιά της Ελλάδας και ολόκληρου του κόσμου αλλά είναι δρόμος και για να φθάσεις εκεί ως νέος δημιουργός. Όνειρο κάθε πρωτοεμφανιζόμενου μικρομηκά –από τις μέρες των σπουδών του ακόμη-, είναι να δει να χαμογελούν στο πρώτο του “παιδί” οι θεατές, επαγγελματίες και μη, που κατακλύζουν αυτές τις μέρες την πόλη για να δουν τους καινούργιους σπόρους που σπέρνονται στα σπάργανα του σινεμά. Κοιλάδα που ανθίζει με δημιουργίες που συχνά ξεκινούν από εκεί γόνιμη πορεία στα φεστιβάλ του κόσμου, η διοργάνωση πλησιάζει στα 50 της χρόνια, ευθυγραμμισμένη με όλες τις νέες εξελίξεις στα οπτικοακουστικά και χαρίζοντας, όπως πάντα, πλούσιο πρόγραμμα τόσο στους φιλοξενούμενούς της και στους Δραμινούς σινεφίλ όσο και σε εκείνους που δεν θα μπορέσουν να ταξιδέψουν ως εκεί αλλά θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν online ταινίες μικρού μήκους κάθε είδους. Διακόσιες έντεκα από 39 χώρες συνολικά στο φεστιβάλ φέτος. Από αυτές 148 διαγωνίζονται στα επτά τμήματά του (Εθνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα, Διεθνές Διαγωνιστικό, Διεθνές Σπουδαστικό, Εθνικό Σπουδαστικό Πρόγραμμα, Διεθνές Animation, Short & Green και KIDDO), με 62 ελληνικές ανάμεσά τους σε εθνική ή παγκόσμια πρεμιέρα. Ενώ άλλες 63 γεμίζουν τα ωραία φετινά αφιερώματα.
Παράλληλες δράσεις, cinematherapy γιατί το σινεμά θεραπεύει κιόλας πέρα από όλα τα καλά που κάνει στην ψυχή, οικολογία και “πράσινες” ταινίες γιατί η γνώση και η αφύπνιση μπορούν να ανακόψουν την καταστροφική πορεία του πλανήτη, παιδικές προβολές, κινούμενα σχέδια για μικρούς και μεγάλους (πάνω από το 1/3 των συμμετοχών στο Διεθνές Animation είναι Ελλήνων δημιουργών), εργαστήρια, masterclasses, meetings για επαγγελματίες και κοινό γεμίζουν ιδανικά τις μέρες. Πάρτι και νυχτερινές συναντήσεις μέχρι πρωίας παίρνουν τη σκυτάλη τα βράδια μετά τις προβολές γιατί στα μπαράκια γεννιούνται ιδέες και κλείνουν συμφωνίες. Συζητήσεις για τα πράγματα στο ελληνικό σινεμά που δεν βλέπουν άνοιξη από την Πολιτεία, “στοιχήματα” για το πόσο ενδιαφέρον θα είναι το φετινό σπουδαστικό τμήμα που πέρσι έκανε πάταγο κι έφθασε ως τις Κάννες (με την ταινία «Το Χάος που Άφησε Πίσω της» του Νίκου Κολιούκου που βραβεύτηκε κιόλας), κουβέντες για το ποιος θα πάρει τα βραβεία που εξασφαλίζουν αυτόματα το εισιτήριο για το ταξίδι προς τα Όσκαρ: ένα στην ταινία που θα χριστεί καλύτερη στο Εθνικό Διαγωνιστικό τμήμα και ένα στην ταινία που θα κατακτήσει την κορφή στο Διεθνές. Μια επταήμερη γιορτή του σινεμά, εκεί που γεννιέται το μέλλον του σε αυτή τη χώρα.
Τι να πρωτοδιαλέξεις λοιπόν ως τις 8 Σεπτεμβρίου που κλείνει τις πόρτες του; Κάνοντας μια πλοήγηση στον χάρτη του κινηματογραφικού λαβύρινθού του, περπατώντας στα καλντερίμια δίπλα στη λίμνη, τα παπάκια και τα όμορφα νεοκλασικά, από τα γραφεία του φεστιβάλ πάνω στα νερά της πόλης, τον θερινό «Αλέξανδρο» στο πάρκο, τον κήπο του πολιτιστικού χώρου ΚΥΚΛΩΨ, ως το νεανικό καφενείο Ελευθερία, τον κινηματογράφο Ολύμπια και το Δημοτικό Ωδείο Δράμας που φιλοξενεί τις εκδηλώσεις στην αίθουσα Αντώνης Παπαδόπουλος, φόρο τιμής στον αξέχαστο διευθυντή που άναψε την αίγλη της διοργάνωσης, και μπαίνοντας, για πρώτη φορά φέτος, στο Γυμνάσιο Αρρένων Δράμας – εμβληματικό κτήριο του 1928-, καταγράφουμε highlights της φετινής διοργάνωσης:
Aφιέρωμα στη Φρίντα Λιάππα
Την Παρασκευή 6/9 στον όμορφο κήπο του πολιτιστικού χώρου ΚΥΚΛΩΨ θα προβληθεί η ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια της μικρού μήκους ταινίας «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» (1977) καθώς και οι υπό αποκατάσταση ταινίες της σπουδαίας δημιουργού, «Απεταξάμην» (1980) και «Μετά 40 μέρες» (1972). Η αποκατάσταση πραγματοποιείται από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος σε συνεργασία με τον Κυριάκο Αγγελάκο και το Φεστιβάλ Δράμας, με την υποστήριξη της Εταιρείας Κοινωνικού Έργου και Πολιτισμού.
Αφιέρωμα στον Κωνσταντίνο Γιάνναρη
Την Κυριακή 8/9 στον κινηματογράφο «Ολύμπια», θα προβληθούν τέσσερις βραβευμένες μικρού μήκους ταινίες που ο αγαπημένος σκηνοθέτης γύρισε τη δεκαετία του 1990, δίνοντας έτσι σπάνια ευκαιρία στο κοινό να παρακολουθήσει την εξέλιξη της κινηματογραφικής του ματιάς: «Μια θέση στον ήλιο» (1995), «Τρώες» (1990), «Caught looking» (1991) και «North of Vortex» (1991).
Αξίζει να σημειωθεί ότι σκηνές από τις ταινίες «Μια ζωή σε θυμάμαι να φεύγεις» της Φρίντα Λιάππα και «Μια θέση στον ήλιο» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη, ενέπνευσαν τον Δραμινό γραφίστα Κωνσταντίνο Παυλίδη στη δημιουργία της φετινής οπτικής ταυτότητας του 47ου DISFF, ως φόρο τιμής στο έργο τους.
Masterclass του Γιώργου Μαυροψαρίδη
Την Παρασκευή 6/9, στον θερινό «Αλέξανδρο» το masterclass τού εις διπλούν υποψήφιου για Όσκαρ εξαιρετικού μοντέρ Γιώργου Μαυροψαρίδη που είναι και ο Πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής του Διεθνούς Διαγωνιστικού, είναι μοναδική εμπειρία για επαγγελματίες και μη.
Οι ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος
Θα ήταν άδικο να ξεχωρίσουμε κάποιες από τις 27 ταινίες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, με head programmer τον καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ, Γιάννη Σακαρίδη. Ευτυχώς είναι μικρού μήκους, άρα προλαβαίνουμε να τις δούμε όλες! Η κοινωνία, η καθημερινότητα, οι οικογενειακές σχέσεις, η πατριαρχία, η μητριαρχία, η ζωή στη φύση και την επαρχία, η σεξουαλικότητα, η ομοφοβία, η απώλεια, η ενηλικίωση, ο ρατσισμός, η επιβίωση είναι μερικά από τα θέματα που βασίζονται σε αληθινές ή φανταστικές ιστορίες που παίρνουν σάρκα και οστά στη μεγάλη οθόνη. Στις ταινίες παίζουν πολλοί γνωστοί ηθοποιοί –γεγονός είναι άλλωστε ότι ο κλάδος υποστηρίζει πάντα τη μικρού μήκους δημιουργία: Αλέξανδρος Λογοθέτης, Μυρτώ Αλικάκη, Εύη Σαουλίδου, Γιώργος Κατσής, Υβόννη Μαλτέζου, Ναταλία Τσαλίκη, Πυγμαλίωνας Δαδακαρίδης, Νίκος Γεωργάκης, Φλομαρία Παπαδάκη, Χρήστος Πασσαλής, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Αργύρης Πανταζάρας, Μαρία Σκουλά, Δώρα Μασκλαβάνου, Μισέλ Βάλεϊ, Τόνια Σωτηροπούλου, Μαρία Φιλίνη και άλλοι, όπως και η ηθοποιός/ τρανς μοντέλο Κωνσταντίνα Λία και οι ράπερ NOVEL και MIRA. Πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής του Ελληνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος είναι ο Αχιλλέας Κυριακίδης.
Όλες οι λεπτομέρειες εδώ:
Εθνικό Πρόγραμμα Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας (dramafilmfestival.gr)
Οι ελληνικές ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού
Με δύναμη από τον κόσμο όλο φθάνουν οι φετινές ταινίες, αλλά αν δεν τιμάς το σπίτι σου… πόσο μάλλον όταν είναι πραγματικά ωραίο! Οπότε και πάλι είναι must να δούμε πριν από όλα τις ελληνικές που συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό, με χαρακτηριστικό στοιχείο ότι και τις τρεις έχουν δημιουργήσει γυναίκες που έχουν ήδη αξιοσημείωτο έργο και διακρίσεις πίσω τους: «Αυτό που Ζητάμε από ένα Άγαλμα Είναι να μην Κινείται» της Δάφνης Χαιρετάκη, “Αυτό Που Δεν Ήξερε η Μαίρη” της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη και «Numb» της Δέσποινας Κούρτη. Οι δύο πρώτες ταινίες συμμετέχουν μόνο στο Διεθνές Διαγωνιστικό ενώ οι δύο τελευταίες σκηνοθέτριες ετοιμάζουν ήδη το ντεμπούτο τους στη μεγάλου μήκους.
Παράλληλα, αξίζει να σημειώσουμε τις ελληνικές ταινίες που συμμετέχουν και στο Διεθνές Σπουδαστικό: “No Future Kids” της Ελένης Πουλοπούλου και “Dracaena” των Σοφίας Πριόβολου και Ιωάννη Παναγιωτίδη. Το θηλυκό στοιχείο έντονο κι εδώ, δείχνει πως έχει πλέον σπάσει για τα καλά τον ανδροκρατούμενο τοίχο της σκηνοθεσίας.
Συγχρόνως, επαναλαμβάνω, τον μεγάλο θόρυβο στο περσινό φεστιβάλ τον έκαναν οι ελληνικές σπουδαστικές ταινίες, οπότε καλό είναι να έχουμε το βλέμμα στραμμένο και προς τα εκεί, στο Εθνικό Σπουδαστικό, γιατί ο χώρος κρύβει ακατέργαστα διαμάντια. Παράλληλα, φέτος το DISFF παρουσιάζει, σε ειδικό αφιέρωμα, τις φοιτητικές ταινίες που δημιουργήθηκαν κατά τα τρία πρώτα εξάμηνα της νέας Κινηματογραφικής Σχολής του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, με εξ’ αποστάσεως μαθήματα και δια ζώσης εργαστήρια στην πόλη.
Στη διάρκεια του φεστιβάλ διοργανώνεται επίσης το πολύ σημαντικό Short Film Hub που υποστηρίζεται από το Creative Europe MEDIA. Με νέο επικεφαλής τον συντονιστή του Short Film Market του Φεστιβάλ Καννών, Φλοριάν Φερνάντεζ, φιλοδοξεί μέσα από τις δράσεις του να συνδέσει ταλαντούχους σκηνοθέτες, σεναριογράφους και παραγωγούς με την διεθνή και την εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία. Τέλος, για 11η χρονιά, το Pitching Lab σε επιμέλεια και συντονισμό της καλλιτεχνικής διευθύντριας του ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας και επικεφαλής του εκπαιδευτικού προγράμματος του Φεστιβάλ Δράμας, Βαρβάρας Δούκα, δίνει βήμα σε δέκα σχέδια που αύριο θα γίνουν ταινίες -ανάμεσά τους και τέσσερα ελληνικά- να συμμετάσχουν στο διεθνές pitching lab και forum που γίνεται στη Δράμα, ενώ τον Οκτώβριο κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των βραβευμένων ταινιών της Δράμας στην Αθήνα, θα πραγματοποιηθεί για τρίτη χρονιά, το Athens Pitching Lab, με 6 ελληνικά σχέδια, ώστε να δοθεί ακόμη περισσότερη ώθηση στην ελληνική παραγωγή.