Το φετινό line-up του 13ου Borderline Festival της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, είναι πραγματικά εκρηκτικό, με πολλά διεθνή και εγχώρια ονόματα που θα ξεσηκώσουν και θα παρασύρουν με τους ρυθμούς και τους πειραματισμούς τους, όσους βρεθούν την Παρασκευή 26, το Σάββατο 27 και την Κυριακή 28 Απριλίου, στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης, το Gagarin 205 και το Carhartt WIP Stage στο -1 της Στέγης.
Και φυσικά μιλάμε για περιζήτητα ονόματα διεθνών καλλιτεχνών που γεμίζουν ασφυκτικά σκηνές και clubs αλλά και Έλληνες καλλιτέχνες που η καριέρα τους αρχίζει να απογειώνεται. Σε αυτούς τους τρεις χώρους της Αθήνας, η Detroit techno θα συναντήσει το reggaeton και το deconstructed club, περιπετειώδεις παραγωγοί και DJs, όπως οι Crystallmess, Bambii, aya, Sangre Nueva, AUX 88 και Rosa Pistola θα συναντηθούν με καλλιτέχνες της Αθήνας, όπως οι ANFS, AMKA, Frenzee και Agent Mo, για να δημιουργήσουν μια μεγαλειώδη εμπειρία που απευθύνεται ταυτόχρονα στα αυτιά, το μυαλό και τα πόδια.
Την Παρασκευή 26 Απριλίου, το Borderline Festival 2024 θα ξεκινήσει στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης, συνδυάζοντας το δαιδαλώδες flow της Νιγηριανής ράπερ Aunty Rayzor, το ιστορικό Detroit electro των AUX 88, ένα DJ set από την BAMBII πέρα από τα όρια των genres και των BPM, και φρέσκες rap, trap και reggaeton επιλογές από τις ZoneToZone.
Την επόμενη ημέρα, το Σάββατο 27 Απριλίου, η υπαίθρια σκηνή της Δημοτικής Αγοράς Κυψέλης θα γεμίσει με τις εκλεκτικές επιλογές της Agent Mo, παραγωγού του STEGI.RADIO. Στη συνέχεια, ο πρωτοπόρος του deconstructed club, Rabit, θα συναντήσει τους Sangre Nueva –το φλογερό B2B2B πρότζεκτ των Kelman Duran, DJ Python και Florentino– και τη Μεξικανή βασίλισσα του reggaeton, Rosa Pistola.
Μετά τα μεσάνυχτα, το φεστιβάλ θα συνεχιστεί στο Gagarin 205 για ένα βράδυ γεμάτο beats, από την πανκ ενέργεια του ελληνικού συγκροτήματος Frenzee μέχρι τους άγριους dancefloor πειραματισμούς του Bill Kouligas και της Crystallmess αλλά και την αποκαλυπτική techno του ANFS.
Την Κυριακή 28 Απριλίου, το Borderline Festival 2024 θα κλείσει στο Carhartt WIP Stage, στο -1 της Στέγης, με παραμορφωμένους ηλεκτρονικούς ήχους και live sets από τους καλλιτέχνες: aya, AMKA, Lamin Fofana, Trevor Mathison, JJJJJJerome Ellis και Κωστή Κοντό.
Για περισσότερο από μία δεκαετία, το Borderline Festival αξιοποιεί τα στοιχεία της φαντασίας, της μαγείας και της έκπληξης μέσα από μια σειρά DJ sets και live performances. Σε αυτή την κατεύθυνση, το φετινό line-up υιοθετεί τη μεταμορφωτική δύναμη του μαγικού ρεαλισμού, που στοχεύει να διευρύνει την πράξη της ακρόασης.
Τι συμβαίνει όταν τα μουσικά ιδιώματα jungle, dancehall, breakbeat και house ενώνονται; Η απάντηση είναι το ντεμπούτο EP Infinity Club της DJ/παραγωγού από το Τορόντο Bambii, το οποίο κυκλοφόρησε τον περασμένο Αύγουστο και της χάρισε το πρώτο της Juno -για το ηλεκτρονικό άλμπουμ της χρονιάς.
Σταθερή στη χορευτική μουσική σκηνή της πόλης της για πάνω από μια δεκαετία, η Bambii είναι γνωστή για τα DJ sets της τα οποία ξεχωρίζουν για τις απροσδόκητες μίξεις τους: χορευτική μουσική με γρήγορο ρυθμό, παγκόσμιοι ήχοι από τη Βραζιλία έως το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και ιδιώματα από την πατρίδα της, τη Τζαμάικα.
Η BAMBII δημιουργεί πληθωρική ηλεκτρονική μουσική που είναι μεν φουτουριστική, αλλά ταυτόχρονα εισχωρεί στα κόκαλά σου, ακολουθεί τον χτύπο της καρδιάς σου και σου υπενθυμίζει τη σωματική σου υπόσταση. Το Infinity Club παίζει με αυτές τις αντιθετικές παρορμήσεις μεταξύ του άμεσου και του εννοιολογικού.
Εκεί που τα avant-garde δυστοπικά club στοιχεία, τόσο μουσικά, όσο και αισθητικά, μπαίνουν στη σφαίρα του mainstream. Το πραγματικό όνομα του Rabit είναι Eric Burton και είναι ένας αφηγητής που καταγράφει τον αμερικανικό Νότο κυρίως μέσω του ήχου. Μετά από δεκάδες ανεξάρτητες κυκλοφορίες σε whitelabel, ο Rabit εμφανίστηκε επίσημα στη δισκογραφία με το ντεμπούτο άλμπουμ του, Communion, το 2015 και ένα remix του άλμπουμ της Björk, Vulnicura, το 2016. Στη συνέχεια, αφού συμμετείχε ως παραγωγός στο άλμπουμ Utopia της Björk, που ήταν υποψήφιο για Grammy, και κυκλοφόρησε άλλα δύο προσωπικά άλμπουμ, άρχισε να κυκλοφορεί mixtapes. Το πρώτο του mixtape, είχε ως θέμα το Χιούστον του Τέξας και τίτλο Cry Alone Die Alone, ενώ ακολούθησαν δέκα ακόμη mixtapes.
Το πιο πρόσφατο άλμπουμ του με πρωτότυπη μουσική, What Dreams May Come, είναι ένα συνεργατικό πρότζεκτ πολυμέσων που κυκλοφόρησε το 2022 από το δικό του label, Halcyon Veil. Το πρότζεκτ εκτυλίχθηκε μέσα από μια σειρά εκθέσεων σε γκαλερί, παραστάσεων και δισκογραφικών κυκλοφοριών κατά την περίοδο 2022-23. Το νέο του σινγκλ, RED (με τη συμμετοχή του Croww στα φωνητικά), κυκλοφόρησε παγκοσμίως τον περασμένο Φεβρουάριο από τη Halcyon Veil.
Έχει συνεργαστεί, με πολλούς καλλιτέχνες όπως οι: Björk, Eartheater, Arca, Elysia Crampton, House of Kenzo και Drew McDowall (Coil). Ο Rabit έχει παρουσιάσει πρωτότυπη μουσική σε χώρους όπως: BLUM Gallery (Λος Άντζελες), Caixaforum (Βαρκελώνη), LABoral (Χιχόν, Ισπανία), MoMA PS1 (Νέα Υόρκη), Κέντρο MARS (Μόσχα), Art Basel Miami Beach (Μαϊάμι) και Südpol (Λουκέρνη, Ελβετία).
Η Κολομβιανή “πολιτιστική αρχιτέκτονας” Laura Puentes -γνωστή ως Rosa Pistola-, που ζει και εργάζεται στο Μεξικό τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, αντλεί έμπνευση από τις γειτονιές των πόλεων της Κολομβίας και του Μεξικού και η συμβολή της στον κόσμο της reggaeton έχει ξεπεράσει τα σύνορα του λατινοαμερικάνικου κόσμου.
Η Rosa έχει φέρει όλη τη γυναικεία ενέργειά της σε μια ανδροκρατούμενη σκηνή και εκτός από τις εμφανίσεις της ως DJ, διευθύνει το La Chekera Rec, ένα στούντιο και δισκογραφικό label που παρουσιάζει οικείους της καλλιτέχνες, καθώς και τον δικό της οίκο μόδας που ονομάζεται RIP.
Τα προηγούμενα underground εγχειρήματα της Puentes ήταν προσανατολισμένα στον θόρυβο και την πειραματική μουσική (Mangina, Raters και Boy Band). Στη συνέχεια, κυκλοφόρησε μουσική της μέσω της δικής της δισκογραφικής, για να καταλήξει τελικά στην προώθηση των ήχων, των σκηνών και του περιβάλλοντος όπου νιώθει πιο οικεία, κάτι που κάνει από το 2015.
Πρόκειται για μια ειδήμονα των underground, ανατρεπτικών και πειραματικών reggaeton ήχων, που δημιουργεί μια υποβλητική, άκρως ερωτική, σχεδόν βίαιη ατμόσφαιρα στο dancefloor. Η Puentes συμμετείχε στο πρώτο reggaeton Boiler Room δίπλα στον DJ Playero, στο Sónar 2018 (Βαρκελώνη), ως μια από τις πρώτες reggaeton DJs στο EDC Mexico, πλάι στους Ivy Queen και The Noise για το RBMA, στο Glastonbury Festival 2019, τρεις φορές στο Primavera Sound μεταξύ 2019 και 2022, στο Sonic Acts Festival, στο Unsound κ.α.
Όταν βρίσκεται πίσω από τα decks αλλά και στις παραγωγές της, η Crystallmess αξιοποιεί μια ακατέργαστη ενέργεια, υιοθετώντας μια αφηγηματική προσέγγιση στη μουσική της. Παιδί του clubbing, έχει ένα ποικίλο και πολυρυθμικό στυλ που αντλεί κυρίως από το abrasive dancehall, τον αφροφουτουρισμό, την techno και την trance.
Η πολυτάλαντη Γαλλίδα παραγωγός και καλλιτέχνιδα Crystallmess ξεχωρίζει για τα τραχιά, αλλά προσανατολισμένα προς το dancefloor στοιχεία της. Το εκπληκτικό ντεμπούτο EP της, με τίτλο Mere Noises, τράβηξε την προσοχή των Kode9, VTSS και Split από το label PAN ενώ έχει επιμεληθεί προγράμματα στο Boiler Room και στο Nova Mix, είναι δημοσιογράφος του “Vice” και resident του διαδικτυακού σταθμού NTS.
Στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης, έχει προσκληθεί για εμφανίσεις στο Lafayette Anticipations και στο Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι, θα παρουσιάσει την πρώτη της έκθεση στο Tramway (μια γκαλερί στη Γλασκόβη), ενώ πρόσφατα έδωσε διάλεξη στο Χάρβαρντ. Έχει επίσης έντονη παρουσία στον χώρο της μόδας, αφού υπήρξε μούσα και μέλος της κολεκτίβας γύρω από τη μάρκα TELFAR, ενώ δημιουργεί τη μουσική επένδυση για τις επιδείξεις της Marni και της Nike. Τα DJ sets της είναι ασυμβίβαστα, καθώς κυμαίνονται από hardcore rap μέχρι footwork. Η Crystallmess εμφανίζεται τακτικά στα καλύτερα κλαμπ και φεστιβάλ του κόσμου (Berghain, Dekmantel, Primavera, Terraforma, Dour, CTM).
Ιδρυτής των δισκογραφικών Sci-Fi & Fantasy και Black Studies, ο Lamin Fofana δεν είναι μόνο DJ και μουσικός παραγωγός αλλά και εικαστικός καλλιτέχνης και στοχαστής. Το κοινωνικο-πολιτισμικό βάθος του έργου του, σχετικά με τις επιπτώσεις της μετανάστευσης στην αφρικανική ταυτότητα, μεταφέρεται με έναν μη λεκτικό, αλλά πολυαισθητηριακό λόγο: από τη δημιουργία μιας μουσικής διάθεσης με αρχειακές και επιτόπιες ηχογραφήσεις, μέχρι αφηγηματικές δομές από το περιβάλλον του και πειραματική, ηλεκτρονική μουσική.
Ο Lamin Fofana γεννήθηκε στη Σιέρα Λεόνε και ζει στη Νέα Υόρκη. Η μουσική του αντιπαραβάλλει την πραγματικότητα του κόσμου μας με ό,τι βρίσκεται πέρα από αυτόν και εξερευνά τις έννοιες της κίνησης, της μετανάστευσης, της αποξένωσης και του ανήκειν.
Στις πιο πρόσφατες κυκλοφορίες του περιλαμβάνονται τα άλμπουμ Here Lies Universality, Unsettling Scores και η τριλογία Ballad Air & Fire, Shafts of Sunlight και The Open Boat. Πρόσφατες εκθέσεις του: JMW Turner & Lamin Fofana: “Dark Waters” στην Tate Liverpool, Αγγλία (2022)· “Preis der Nationalgalerie” στο Hamburger Bahnhof, Βερολίνο (2021)· “a call to disorder” στο Haus der Kunst, Μόναχο (2021)· “WITNESS” στην 57η Μπιενάλε της Βενετίας (2017)· και μια σειρά από περφόρμανς στην Documenta 14, στο Κάσελ της Γερμανίας και στην Αθήνα (2017). Το 2021 τιμήθηκε με υποτροφία του Foundation for Contemporary Arts και ήταν υποψήφιος για το βραβείο της Εθνικής Πινακοθήκης της Γερμανίας. Ο Fofana έχει μια μηνιαία ραδιοφωνική εκπομπή στο NTS Radio, έναν διαδικτυακό σταθμό με έδρα το Λονδίνο.
Παρασκευή 26 Απριλίου
17:30 | Δημοτική Αγορά Κυψέλης (Ελεύθερη είσοδος)
Παράλληλη δράση (Ελεύθερη είσοδος. Η συμμετοχή στο εργαστήριο γίνεται με προκράτηση θέσης)
Σάββατο 27 Απριλίου
Δημοτική Αγορά Κυψέλης
Gagarin 205
Παράλληλη δράση (Ελεύθερη είσοδος. Η συμμετοχή στο εργαστήριο γίνεται με προκράτηση θέσης)
Κυριακή 28 Απριλίου
18:30 | Carhartt WIP Stage στο -1 της Στέγης