Categories: ΤΕΧΝΕΣ

Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2017: Από Γουίλσον μέχρι queer συλλογικότητες και ακτιβιστικά δρώμενα

Ο ντοστογιεσκικός Παίκτης του σπουδαίου Φρακν Κάστορφ (Φολκσμπύνε) έρχεται στην Πειραιώς 260

«Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ 2017 είναι 100% εγώ. Δεν θα άλλαζα τίποτα σε αυτό. Με εκφράζει απόλυτα. Αν είχα μόνο περισσότερα λεφτά, ένα εκατομμύριο επιπλέον, θα έφεραν 3 μεγάλες ξένες ορχήστρες και μια όπερα. Αλλά είμαι φοβερά ικανοποιημένος. Αυτό που θα ακούσετε είναι το πρόγραμμα που με αντιπροσωπεύει», μου έλεγε ο ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, στη άδεια ακόμα σκηνή της Πειραιώς 260,όπου σε λίγα λεπτά θα συνέρρεαν τα πλήθη για την ανακοίνωση του προγραμματισμού του 2017.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Ήταν η πρώτη φορά που τον μπορούσε να τον εκπονήσει με άνεση χρόνου (και με πολύτιμη, αθόρυβη βοηθό την Κοραλία Σωτηριάδου), κινούμενος στα ίδια κι απαράλλαχτα low budget ποσά με πέρσι (μόλις 4 εκ, ευρώ, «Ξύσαμε και τον πάτο του βαρελιού», είπε). Να θυμίσουμε ότι το 2016, με μόλις 5 βδομάδες στη διάθεσή του, μετά το φιάσκο και το πυξ λαξ φευγιό του Γιαν Φάμπρ, διέσωσε, αναλαμβάνοντας ρόλο πυρεσβέστη, την τελευταία στιγμή τη διεξαγωγή του Φεστιβάλ.

«Δεν μου ταιριάζουν οι παρεμβάσεις, δεν έγινε καμία», προσέθετε αργότερα, έχοντας εστιάσει στους νέους θεσμούς που εγκαθιδρύει, με πρώτο το Λύκειο Επιδαύρου (για το αρχαίο δράμα και έλληνες και ξένους σπουδαστές)και δεύτερο το μεγάλο, πραγματικά εντυπωσιακό άνοιγμα του Φεστιβάλ στην πόλη, μια κοινωνικοπολιτική παρέμβαση στον αστικό ιστό , με έμφαση και σε ευαίσθητες περιοχές του , όπως οι εργατικές συνοικίες, που θα εκτείνεται από την Ελευσίνα μέχρι τον Πειραιά. Εδώ βάζει στο παιχνίδι –και με ακτιβιστικές παρεμβάσεις- το Δίκτυο Οργανώσεων και Πολιτών , τον ΚΕΘΕΑ, το Ανοιχτό Σχολείο Μεταναστών (με τον Χρήστο Χρυσόπουλο), το Ενιαίο Λύκειο Καμινιών κ.ά

Η παράσταση των Γουίλσον και Μπαρίσνοκοφ Letter to a man (από τα ημερολόγια του Νιζίνσκι) είναι ένα από τα highlights του φετινού Φεστιβάλ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Το Φεστιβάλ για πρώτη φορά έχεις την αίσθηση ότι περιλαμβάνει τα πάντα (για παράδειγμα από το ΚΕΘΕΑ μέχρι το queer κίνημα), ανακατεύοντας ξανά την τράπουλα και διαθέτοντας ξανά τα μεγάλα, τα πολύ μεγάλα ονόματα ξανά άλλων ετών, όπως οι Ρόμπερτ Γουίλσον, Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, Φράνκ Κάστορφ, Ρομέο Καστελούτσι, Ολιβιέ Πι. Και όχι μόνο.

Στα highlights πρώτη θέση έχει το αφιέρωμα στη Φολσμπύνε, με μετάκληση 3 παραγωγών. Η βερολινέζικη σκηνή θα καταλαβει για 10 μέρες την Πειραιώς, με παραστάσεις, ταινίες, χορό, συζητήσεις. Η είδηση ωστόσο είναι η παραχώρηση για δυο μήνες του θεάτρου Ολύμπια, με βαθύτερη φιλοδοξία του Φεστιβάλ να περάσει στη δικαιοδοσία του.

Ακόμη μια είδηση: «Εργαστηκαμε πολύ μετά από 18 χρόνια το Φεστιβάλ διαθέτει οργανόγραμμα και εσωτερικό κανονισμό», ανακοίνωσε ο Θεοδωρόπουλος.

Τα Στοιχειώδη Σωματίδια του Μισέλ Ουελμπέκ φλερνουν ο Ζυλιέν Γκοσλέν

Για πρώτη φορά θεσμοθετείται και προφεστιβαλική περίοδος (από 22 ως 28 Μαίου) στην Πειραιώς, όπου θα φιλοξενούνται δυο γνωστές αυτοδιαχειριζόμενες πλατφόρμες το Bob Festival και οι queer Sound Acts.

Πολυσυλλεκτικό και χορταστικό το καλλιτεχνικό πρόγραμμα. Σταχυολογώντας μερικές από τις πιο ερεθιστικές δουλειές: το βάπτισμα πυρός του Άρη Μπινιάρη (Θείο Τραγί, 1821) με Πέρσες στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου , η παράσταση του Κων/νου Μίχου στη ναυπηγεπισκευαστική ζώνη Περάματος (με την Ιφιγένεια), το Μαγικό Βουνό του Τόμας Μαν από τους Blitz,η ορκισμένη Παρθένα της Ελβίρας Ντόνες από τον Ενκε Φεζολάρι (με την Παρθενόπη Μπουζούρη), μια νέα ποιητική της Αθήνα, σε ανθολόγηση Χριστόφορου Λιοντάκη, από τον Γιάννη Σκουρλέτη (Bijoux de Kant),  η Μήδεια με άνδρα ηθοποιό (Γιώργο Γάλλο) από τον Δημήτρη Καρατζά,  τα διηγήματα του Η.Χ Παπαδημητρακόπουλου από τον μετρ της σκηνικής ποιητικής πορνογραφίας Βασίλη Νούλα, και ελληνικό θέατρο στο Τρίτο Πρόγραμμα της ΕΡΑ , με το έργο του Γιάννη Κωνσταντινίδη Ο οικοδιδάσκαλος ή το δικαίωμα στην αμεριμνησία.

H φράση που επιλέγει να περιγράψει ή συνοψίσει και τις 120 εκδηλώσεις του Φεστιβάλ εκπλήσσει: «Δος μοι τούτον τον ξένον (…), ος ως ξένος ουκ έχει την κεφαλήν πού κλίνει (Γεώργιος Ακροπολίτης 13ος αι. στιχηρόν Μ.Παρασκευής). Η ‘Ελευσις του Ξένου είναι η θεματική συνεκτικός ιστός του Φεστιβάλ Επιδαυρίων. Συγχρόνως, κι ο πρόσφυγας εντάσσεται στο φεστιβάλ με συγκεκριμένες δράσεις .

Ιωάννα Κλεφτόγιαννη

Share
Published by
Ιωάννα Κλεφτόγιαννη