Οι Baba Zula έρχονται στα μέρη μας, οπότε θεωρήσαμε σωστό να τους “ανακρίνουμε”. Τελικά αυτός που “έσπασε” και μας μίλησε ήταν ο Οσμάν Μουράτ Ερτέλ, εκ των ιδρυτικών μελών του συγκροτήματος που ξεκίνησε το μακρινό 1996 και συνεχίζει ακάθεκτο την ψυχεδελική του πορεία, παντρεύοντας το σάζι με τον ηλεκτρονικό ήχο. Η μπάντα είναι τριμελής στον πυρήνα της, με τον Ερτέλ στα φωνητικά και το σάζι, το Λεβέντ Ακμάν στα κρουστά και το drum machine (έτερο ιδρυτικό μέλος) και τον Κοσάρ Καμτσί στο τουμπερλέκι, ενώ κατά καιρούς έχουν εμφανιστεί και με εκλεκτούς καλεσμένους, όπως ο Αλεξάντερ Χάκε των “βιομηχανικών θεών” Einsturzende Neubauten. Καλές πενιές!
Αλήθεια, τι σημαίνει Baba Zula; Η λέξη “Baba” προέρχεται από τη γλώσσα των Χιττιτών και σημαίνει “πατέρας” και “μεγάλο πράγμα”. Μου είπαν ότι η λέξη “Zula” προέρχεται από τα Ελληνικά, αλλά όταν ρώτησα μερικούς φίλους από Ελλάδα δεν τη γνώριζαν. Υποθέτω ότι είναι Τουρκική αργκό, που σημαίνει “κρυφό μέρος”, επομένως αν συνδυάσεις αυτές τις δυο λέξεις σημαίνει το “μεγάλο μυστικό”. Μια φυλή των Ινδιάνων ταυτίζει το μεγάλο μυστικό με την ίδια τη ζωή…
Ποια είναι η χαμένη συγγένεια ανάμεσα στο σάζι και το μπουζούκι; Το μαντολίνο! Νομίζω ότι το μπουζούκι είναι η κόρη του σαζιού και του μαντολίνου. Το μπράτσο του είναι όσο μακρύ και του σαζιού και έχει τρία ζευγάρια χορδές, αλλά τα τάστα του είναι μεταλικά, δεν έχει comma tones και οι “πεταλούδες” του είναι όπως ακριβώς του μαντολίνου. Το όνομά του προέρχεται από το πιο δημοφιλές κούρδισμα για το σάζι που λέγεται bozuk, ενώ το σκάφος θυμίζει μαντολίνο από μπροστά και σάζι από πίσω.
Πώς πετυχαίνεις τον ηλεκτρικό ήχο στο σάζι; Γενικά χρησιμοποιώ όποιον μαγνήτη ηλεκτρικής κιθάρας μου αρέσει, αλλά ορισμένες φορές έχω τους μαγνήτες της Necarman, που είναι ειδικά σχεδιασμένοι για το σάζι.
Θα μείνετε καθόλου στα μέρη μας μετά τη συναυλία στην Αθήνα; Είμαστε καλεσμένοι σε ένα “πριβέ” live για έναν Έλληνα φίλο μας, ενώ την επομένη θα πάμε στο Ηράκλειο της Κρήτης. Είμαι ιδιαίτερα ενθουσιασμένος γι’αυτό το gig, γιατί η οικογένεια της μητέρας μου έχει καταγωγή από την Κρήτη.
Υπάρχουν σχέδια για νέο δίσκο; Έχουμε ολοκληρώσει δυο κομμάτια ήδη και περιμένουμε το Γενάρη και τον Φλεβάρη για να συνεχίσουμε τις ηχογραφήσεις.
Η μουσική σας περιγράφεται με χίλιους δυο όρους. Πώς όμως την αντιλαμβάνεστε εσείς οι ίδιοι; Είναι ένα ιδιόμορφο μίγμα της τουρκικής φόλκ με πιο ψυχεδελικούς ήχους, στο οποίο όμως ενυπάρχουν στοιχεία της Μεσογείου και της μουσικής του Αιγαίου και βέβαια ήχοι της δυτικής μουσικής. Αγαπάμε επίσης την dub και τη ρέγκε, με τα είδη που μας αρέσουν να μη σταματούν εδώ.
Ποιο θεωρείς ότι είναι το στοιχείο που προσδίδει τη μοναδικότητα στον ήχο σας; Θεωρούμε εαυτούς αρκετά ειλικρινείς, κάνοντας αυτό που πραγματικά θέλουμε, αγαπάμε και πιστεύουμε. Δεν υπάρχει κανένας συμβιβασμός ως προς αυτό. Επίσης, καταγόμαστε από την Κωνσταντινούπολη και το Αιγαίο, ανήκουμε σ’αυτή τη γεωγραφική περιοχή και ζούμε σε μια μεγάλη πόλη που είναι ανοιχτή σε πολλές κουλτούρες και πολιτισμούς.
Πώς σου φαίνεται γενικότερα η μουσική σήμερα; Βαριέμαι αρκετά την ποπ και ροκ της εποχής μας, γεγονός που με στεναχωρεί, μιας και η ποπ και ροκ υπήρξαν φανταστικές τις περασμένες δεκαετίες. Υπάρχουν βέβαια ορισμένες ενδιαφέρουσες εναλλακτικές, αλλά είναι σπάνιες. Το πιο αηδιαστικό όμως, είναι ότι αν δεν έχεις βίντεοκλιπ για το τραγούδι σου, δεν μπορείς να το προωθήσεις.
Η μουσική μας είναι ένα ιδιόμορφο μίγμα τουρκικής φόλκ με πιο ψυχεδελικούς ήχους, στο οποίο ενυπάρχουν στοιχεία της Μεσογείου και ήχοι της δυτικής μουσικής.
Η συνεργασία με τον Αλεξ Χάκε των Einsturzende Neubauten πώς σου φάνηκε; Τι τύπος είναι; Είναι εξαιρετικός και ήμουν πολύ χαρούμενος που μοιράστηκα τη σκηνή μαζί του. Είναι σαν αδελφός μου και όποτε τον συναντάω, χαμογελάω. Πολύ καλός μουσικός που έπαιξε με θρύλους, όντας και ο ίδιος ένας. Τρομερή αίσθηση του χιούμορ και φοβερές οι ιστορίες που διηγείται. Περνάω πολύ καλά μαζί του και μου έχει λείψει.
Έχεις κάποια ιεροτελεστία προετοιμασίας πριν από κάθε συναυλία; Ξεκινάω αμέσως μόλις τελειώσει η προηγούμενη. Κατ’αρχάς καθαρίζω τον ιδρώτα και άλλα σωματικά υγρά από το σάζι, χρησιμοποιώντας ένα καθαριστικό πανάκι, που έχω βρέξει με λίγο λάδι από καρύδα. Βάζω το σάζι μου στη θήκη του και σκουπίζω το δικό μου ιδρώτα. Μετά αρχίζω να σκέφτομαι και να αφουγκράζομαι τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία της συναυλίας που μόλις έδωσα, ενώ αντιλαμβάνομαι την ενέργεια και το συναίσθημα, δυο παράγοντες που σκέφτομαι μέχρι την επόμενη εμφάνιση. Ορισμένες φορές δε, αποφασίζω να αλλάξω κάτι τελείως ξαφνικά, είτε είναι το στήσιμο, είτε μια χορδή είτε το κοστούμι που θα φοράω. Είναι μια ατέρμονη διαδικασία, πολλές φορές κοπιαστική, αλλά και πολύ διασκεδαστική παράλληλα. Θα μπορούσα να το κάνω για πάντα!
Αν κάποιος δεν είναι τόσο εξοικιωμένος με την τουρκική φολκ σκηνή, ποιους καλλιτέχνες θα του συνιστούσες; Κατ’αρχάς την ψυχεδελική σκηνή των 60ς με ονόματα όπως Μπάρις Μάντσο, Ερκίν Κορέι, Σέλντα και Μογκόλαρ. Μετά ίσως κάτι πάλι από την ίδια δεκαετία, αλλά πιο φολκ, όπως Ασίκ Μαχζούνι, Ασίκ Βεϊσέλ και Μουσταφά Καντιράλι.
Σάββατο 21/12, PassPort (Καραϊσκου 119, Πειραιάς, τηλ. 210 4296401, www.pass-port.com.gr). Opening act: Villagers of Ioannina City + Dimitri Papaioannou dj set. Οι πόρτες ανοίγουν στις 21.00. Τιμή εισιτηρίου: 17 ευρώ (προπώληση) – 20 ευρώ (ταμείο). Διατίθεται περιορισμένος αριθμός εισιτηρίων στην προπώληση στην τιμή των 15 ευρώ.