Categories: ΤΕΧΝΕΣ

«Μια σπουδαία ευκαιρία. Πρέπει να την αρπάξουμε από τα μαλλιά»

Στην παρουσίαση του προγράμματος της Εναλλακτικής Σκηνής στο νέο σπίτι της, στο Κέντρο Πολιτισμού ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Το Ζ του Βασιλικού ως ‘Οπερα Δωματίου, ο Ερωτόκριτος του Κορνάρου ως μιούζικαλ, κείμενα των Ευαγγελιστών παραφρασμένα από τη ‘Ερση Σωτηροπούλου, τον Γιώργο Κοροπούλη και τον Γιάννη Μακριδάκη. Επανάσταση!Πρώτη σκηνική παρουσίαση της «σχεδόν όπερας» της Λένας Πλάτωνος «Το αηδόνι του Αυτοκράτορα». Η πρώτη σκηνοθεσία του Θόδωρου Τερζόπουλου. Η πρώτη σκηνοθεσία του Δημήτρη Παπαιωάννου. Η πρώτη σκηνοθεσία του The Boy Aλέξανδρου Βούλγαρη. Δεν ξέρεις από ποια ακριβώς είδηση να ξεκινήσεις για να περιγράψεις το νέο καταιγιστικό, απρόβλεπτο, εμπνευσμένα απρόβλεπτο προγραμματισμό της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, τη πιλοτική περίοδο που ξεκινά τον Μάρτη κι ανακοινώθηκε στο ακέραιο αλλά και της Κεντρικής Σκηνής (από το φθινόπρωρο του 2017) με διαρροές μόνο των ονομάτων και της εναρκτήριας παράστασης. Την ώρα που ο εδώ και 16 μόλις ημερών νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής Γιώργος Κουμεντάκης και ο διευθυντής της Εναλλακτικής Αλέξανδρος Ευκλείδης ανακοίνωναν στην κατάμεστη ξύλινη αίθουσα που θα στεγαστεί η Εναλλακτική τα σχέδιά τους, στο γεμάτο ζωή Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος σχολεία αποχωρούσαν θορυβωδώς από την περιήγησή τους, ποδηλάτες και τζόγκερ όργωναν τα μονοπάτια δίπλα από το κανάλι και ηλικιωμένοι πίναν τον μεσημεριανό καφέ τους στην ανοικτή Αγορά. Οι μηχανές πήραν μπροστά για τα καλά στο Φαληρικό Δέλτα.

Ο Κουμεντάκης ξεκίνησε με την είδηση της μεγάλης εναρκτήριας παραγωγή της ΕΛΣ στην κεντρική σκηνή Σταύρος Νιάρχος : «Νιώθω συγκίνηση βαθιά διότι είχα μια θετική απάντηση στην πρόσκληση που έκανα στην κυρία Αγνή Μπάλτσα, η οποία δεν έχει ποτέ συνεργαστεί με την ΕΛΣ. Θα είναι η Κλυταιμνήστρα στην Ηλέκτρα του Στράους, έναν από τους εμβληματικούς της ρόλους». Η όπερα θα ανεβεί για πρώτη φορά στη Λυρική.«Ο συμβολισμός είναι πολλαπλός, είναι ένα έργο με ελληνική θεματολογία από το μύθο των Ατρειδών, με τον οποίο θα ασχοληθούμε συνολικά στον προγραμματισμό της 3ετίας. Γιατί ο προγραμματισμός θα είναι τριετής». Διευθυντής ορχήστρας θα είναι ο Βασίλης Χριστόπουλος και σκηνοθέτης- σκηνογράφος ο Γιάννης Κόκκος.


Ο καλλ.διευθυντής δεν έκρυψε τη «μεγάλη χαρά» του που «θα ξαναβρεθούμε μετά από χρόνια με τον Δημήτρη Παπαιωάννου, συνοδοιπόρο των νεανικών μου χρόνων. Δημιουργική πρόκληση κάναμε τόσα χρόνια μαζί». Αυτή σκοπεύει να συνεχίσει και στη Λυρική ο Κουμεντάκης. «Πιστεύω θα ξεκινήσει ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στη δική μας πορεία και στην πορεία της ΕΛΣ», σχολίασε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Περιγράφοντας το στίγμα της εναλλακτικής σκηνής, μίλησε για την προτεραιότητα «χωρίς δογματισμούς» στη σύγχρονη δημιουργία, την εστίαση στην εκπαίδευση και την κοινωνία, μέσα από 3 ζώνες, 5 θεματικά πεδία και 25 άξονες. «Δεν θα είναι απλά για μικρότερης κλίμακας παραγωγές αλλά εργαστήρι για νέες μορφές λυρικού θεάτρου. Θέλουμε να τονώσουμε την ελληνική δημιουργία με αναθέσεις νέων έργων (όπως της όπερας για παιδιά στο Θοδωρή Αμπαζή) που θα μείνουν στο ρεπερτοριο της όπερας. Θέλουμε να απευθυνθούμε στην κοινωνία, να συνεργαστούμε με σκηνοθετες αιχμής. Δεν μας ενδιαφέρει το ψευτοδίλημμα «σύγχρονα ή παραδοσιακά ανεβάσματα», μάς ενδιαφέρει η υψηλή τέχνη χωρίς λαϊκισμούς».

Με ελάχιστο προϋπολογισμό (μόλις 1,2 εκ. ευρώ, που από την επόμενη χρονιά θα πέσει στις 700χιλ.)ο προγραμματισμός- βεντάλια της Εναλλακτικής Σκηνής αλλάζει τελείως το πρόσωπο του πρώτου λυρικού θεάτρου της χώρας εισάγοντάς το συναμικά στη νέα εποχή του, ανοίγοντας και σε πεδία μέχρι σήμερα άγνωστα κι ανοίκεια για τη Λυρική, τολμώντας (ο Χαράλαμπος Γωγιός, για παράδειγμα, διασκευάζει το Λυκόφως των Θεών του Βάγκνερ) και συμπράττοντας με μια ομάδα σκηνοθετών πρώτης γραμμής, όπως η Κατερίνα Ευαγγελάτου, ο Βασίλης Νούλας, ο Γιάννης Σκουρλέτης, ο Εκτορας Λυγίζος, ο Βίκτωρ Αρδίττης, ο Άρης Μπινιάρης, η Ελένη Μποζά, ο Γιάννης Χουβαρδάς, ο Κων/νος Ρήγος.


Στις συμπαραγωγές με το Theseum Εnsemble o Μιχαήλ Μαρμαρινός θα παρουσιάσει μια συνέχεια της δουλειάς του πάνω στο θέατρο Νο με τη Ρένη Πιττακή.

Ρετρομάνια ονομάζεται το διήμερο (15-16 Ιουλίου) της Εναλλακτικής, που θα είναι αφιερωμένο σε κάθε εκδοχή του ρετρό, από τις χοροεσπερίδες στην οπερέτα μέχρι της στρατιωτικές μπάντες και το Κιτς της Επταετίας και το cinema. Οι Ημέρες Λατρευτικής μουσικής σπάνε όλα τα θρησκευτικά στεγανά.

Στις άχαρες, πλην ουσιώδεις ειδήσεις, όπως η διαδικασία νόμου για το διορισμό οικονομικού και διοικητικού διευθυντή αναφέρθηκε ο Κουμεντάκης στην παρουσίαση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού: «Έχω ανάγκη να έχω μαζί μου συνεργάτες με άποψη και γνώση για να αφοσιωθώ στο καλλιτεχνικό έργο». Ταυτόχρονα, αυτό τον καιρό το επιτελείο της Λυρικής εργάζεται για τη σύνταξη νέου οργανογράμματος, αφού «το παλαιότερο είχε σοβαρές ελλείψεις», με στόχο τη δημιουργία μιας δομής πάνω στο διεθνές πρότυπο λειτουργίας των λυρικών θεάτρων. “Είναι αυτονόητο ότι διασφαλίζονται οι θέσεις των εργαζομένων μας».

Διατύπωσε και την άποψή του για τη θητεία των καλλιτεχνικών διευθυντών: «Σε κανένα πολιτιστικό φορέα δεν πρέπει οι καλλιτεχνικοί διευθυντές να παραμένουν περισσότερο από δυο θητείες. Είναι βλαπτικό και για τους ίδιους και για τον οργανισμό».


Στη συνύπαρξη των 3 φορέων της ΕΛΣ- της Βιβλιοθήκης και του Κέντρου Πολιτισμού θεωρεί «αναγκαίο να βρούμε τρόπους να έρθουμε κοντά, κρατώντας την αυτοτέλεια και το στίγμα του.Αν ένας από τους τρεις περιοριστεί στο μικρόκοσμό του θα βλάψει όχι μόνο τον ίδιο αλλά και τους άλλους. Πάντα βρίσκεις τρόπους να φαγωθείς, εδώ μας δίνεται όμως μια σπουδαία ευκαιρία. Πρέπει να την αρπάξουμε από τα μαλλιά. Να ακούσουμε τον άλλο και να έχουμε κοινό όραμα».

Το μέτωπο των οικονομικών της ΕΛΣ παραμένει ομιχλώδες: η Λυρική αδυνατεί να καλυψει το κόστος της φιλοξενίας της στις εγκαταστάσεις στο Κέντρο Πολιτισμού ( 4 εκ και 660 χιλιαδες ευρώ)και βρίσκεται για το θέμα αυτό σε συζητησεις με τα υπουργεία. Η τακτική επιχορήγηση των 12,5 εκ. ευρώ για το 2017 είναι προβληματική (δεν φτάνει για τις μισθοδοσίες,τη μετακόμιση και τις παραγωγές), ενώ πιέζει και το έλλειμα των 3 εκατομμυρίων και 115 χιλιάδων, πόσο που περιλαμβάνει και τις οφειλές ακόμη κι ενός έτους σε καλλιτέχνες.

«Αυτές είναι δύσκολες ισορροπίες. Είναι εύκολο να ωραιοποιείς τις καταστάσεις αλλά η αλήθεια δεν μπορεί να κρυφτεί», παραδέχτηκε ο Κουμεντάκης για την κατάσταση που παρέλαβε απ΄τον προκάτοχό του. «Η έλευση οικονομικού διευθυντή θα βάλει τα πράγματα στη θέση τους”.

Ιωάννα Κλεφτόγιαννη