Categories: ΤΕΧΝΕΣ

Εγκαίνια της έκθεσης «ΑΙΓΑΙ-Ω: Τραγούδια» της Φοίβης Γιαννίση και της Ίριδας Λυκουριώτη

«Το ποίημα είναι λοιπόν μία λέξη για παραπάνω από έναν, ένας λόγος που το τώρα του συγκρατεί παραπάνω από έναν μέσα του, μία ομιλία που συλλέγει παραπάνω από έναν στο εσωτερικό της», γράφει ο Jacques Derrida για την ποίηση με αφορμή τον Paul Celan στις διαλέξεις του 2002 με θέμα “Το κτήνος (σε θηλυκό γένος) και ο κυρίαρχος”.

Στην έκθεση ΑΙΓΑΙΩ_ Τραγούδια, η Φοίβη Γιαννίση και η Ίρις Λυκουριώτη μαζί με τις ΑΙΓΕΣ καλούν τους θεατές να εισαχθούν στην ανάγνωση ενός ποιητικού δρόμου στο Μουσείο ‘Αγγελική Χατζημιχάλη’. Στον δρόμο αυτό, τα στοιχεία που έχουν προστεθεί από την Φ.Γ. και την Ι.Λ. ζουν σε διάλογο με την οικία της λαογράφου που καθιερώθηκε ως κορυφαία μελετήτρια του σαρακατσάνικου πολιτισμού. Η μουσική του ζώου συνοδεύει τον θεατή από την αρχή οδηγώντας στον τελευταίο όροφο του κτηρίου.

Κινούμαστε μεταφορικά στα σύγχρονα βοσκοτόπια της Θεσσαλίας παρακολουθώντας τον κύκλο ζωής της γίδας στα χειμαδιά μίας ομάδας Βλάχων κτηνοτρόφων. Τα ίχνη της διαδρομής αποτελούν ήχοι, βίντεο και επιτελεστικά κείμενα/συσκευές. Η ομάδα αντιλαμβάνεται την διαδικασία δημιουργίας της έκθεσης ως μηρυκασμό του αρχικού υλικού καταγραφής και ανάγνωσης.

Τα επιτελεστικά κείμενα/συσκευές δημιουργούν ένα τοπίο στην κεντρική σάλα και την τραπεζαρία που αναφέρεται στην τραγ-ωδία συνθέτοντας μία καρναβαλική περιβολή για πολυφωνική ανάγνωση. Η περιβολή ακολουθεί σημεία του σώματος του ζώου σε αναλογία με τον αρχαίο τραγικό ερμηνευτή (ΚΟΥΔΟΥΝΙΑ, ΥΠ- ΩΔΗΜΑΤΑ/ΚΟΘΟΡΝΟΙ, ΤΡΑΓ-ΩΔΕΙΟ, ΚΕΡΑΣ, ΑΙΓΙΣ/ΠΡΟΣΩΠΕΙΟ).

Οι συσκευές/κείμενα μεταμορφώνουν το σώμα σε ένα γραμμένο ον ανάμεσα στο ζωικό και στο ανθρώπινο, ανάμεσα στο θηλυκό και το αρσενικό, ένα είδος νέου Πανός που εκφωνεί ΤΡΑΓ-ΟΥΔΙΑ δηλαδή ΩΔΕΣ ΤΩΝ ΤΡΑΓΩΝ.

Το έργο ΑΙΓΑΙ-Ω εκπηγάζει από μία έρευνα που η Φ. Γ. και η Ι. Λ. έχουν ξεκινήσει εδώ και τρία χρόνια με θέμα την κτηνοτροφία αιγών στον ελληνικό χώρο, ηπειρωτικό και νησιωτικό, στο πλαίσιο της νέας μετα-ανθρωπιστικής συνθήκης. Η λέξη ΑΙΓΑΙ-Ω φωτίζει την υπόμνηση του ευρύτερου αιγαιακού χώρου ως γεωγραφία αλλά και ως γη των αιγών. Το τελικό Ω, δανεισμένο από αρχαίες αναπαραστάσεις του θηλυκού αιδοίου επάνω σε λατρευτικά εδώλια, υπαινίσσεται κάποια θηλυκή οπτική. Το ΑΙΓΑΙ-Ω τοποθετεί στο κέντρο το ζώο και τον κύκλο ζωής του καθώς και τις πρακτικές της σύγχρονης κτηνοτροφικής ζωής και απλώνεται μεταφορικά σε θέματα εξουσίας (χωρικής, κοινωνικής και φυλετικής) και ιστορίας.

Στα πλαίσια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν δύο βραδιές περφόρμανς στηριγμένες στα επιτελεστικά κείμενα/συσκευές της έκθεσης και μία διαλογική βραδιά.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ

22   Οκτωβρίου 2015, Ώρα 7:30 & Performance πολυφωνικής ποίησης

 

ΤΡΑΓΟΥΔΙ Ι

 Συμμετέχουν οι: Πάκυ Βλασσοπούλου Φοίβη Γιαννίση Κατερίνα Ηλιοπούλου Φάνης Καφαντάρης Πατρίτσια Κολαΐτη

Χρυσάνθη Κουμιανάκη Ηρώ Μαζαράκη Ισαβέλλα Μαρτζοπούλου Μαρίζα Νικολάου

Άννα Παγκάλου Φώτης Ροβολής Χαρά Στεργίου

Μάριος Χατζηπροκοπίου

23   Οκτωβρίου 2015, Ώρα 7:30

Διαλογική βραδιά

ΒΙΟΙ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΑΙΓΑΙΑΚΗΣ ΧΩΡΑΣ

 Συμμετέχουν με ομιλίες οι: Λεωνίδας Εμπειρίκος

Ο γύπας, ο λύκος και η γίδα (και ο φουρνός)

Ελευθερία Δέλτσου

Από τους τράγους και τα κριάρια του Α. Blok στις κατσίκες που (δεν) μασάνε ταραμά

Ιωάννα Λαλιώτου

Περί μεταανθρωπισμού: Σημειώσεις ενός οδοιπορικού

Κωστής Βελώνης

H γλυπτική της αυτάρκειας και η υπαίθριοποίηση της πόλης

Μιράντα Τερζοπούλου Μια βοσκοπούλα αγάπησα Πάνος Πανόπουλος

Τα κουδούνια και οι φωνές τους

 

6 Νοεμβρίου 2015, Ώρα 7:30

Performanceπολυφωνικής ποίησης

 

ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΙΙ

 Συμμετέχουν οι: Πάκυ Βλασσοπούλου Φοίβη Γιαννίση Κατερίνα Ηλιοπούλου Φάνης Καφαντάρης Πατρίτσια Κολαΐτη

Χρυσάνθη Κουμιανάκη Ηρώ Μαζαράκη Ισαβέλλα Μαρτζοπούλου Κοσμάς Νικολάου Μαρίζα Νικολάου

Άννα Παγκάλου Φώτης Ροβολής Χαρά Στεργίου

Μάριος Χατζηπροκοπίου

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

ΜΟΥΣΕΙΟ ΛΑΪΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ‘ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗ’

Οδός: Αγγελικής Χατζημιχάλη 6. Πλάκα Τ. 210 3243972 – 210 3243987

Τρίτη-Παρασκευή 9:00-19:00

Σάββατο-Κυριακή 9:00-14:00

Στέλλα Σαρρή

Share
Published by
Στέλλα Σαρρή