Categories: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ

Ο Δημήτρης Θεοδόσης μας φανερώνει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας

«Ο Πειραιάς είναι πολλά πράγματα. Είναι η κόρνα του πλοίου της γραμμής σαν μπαίνει στο λιμάνι, είναι ο κρότος από τα σφυριά των μηχανουργείων της περιοχής Παπαστράτου, είναι οι φωνές την μαθητών στο Πασαλιμάνι, είναι η φανέλα του Ολυμπιακού που φοράει ο Σύριος πρόσφυγας στη θύρα Ε5 του λιμανιού. Η ένταση στα μάτια μου είναι μεγαλύτερη, οι αισθήσεις μου σε μόνιμη επαγρύπνηση, η μνήμη μου οξυμένη. Όταν σε καλεί ο γενέθλιος τόπος σου δεν υπάρχει χώρος και χρόνος για ολιγωρία» αναφέρει ο Δημήτρης Θεοδόσης με αφορμή την έκθεσή του για το πολυτραγουδισμένο και πολυγραμμένο λιμάνι, όπου προσπαθεί να ξαναανακαλύψει την πόλη εφαλτήριο, την πόλη των ελπίδων.
Όπως γράφει και ο συγγραφέας Διονύσης Χαριτόπουλος στον κατάλογο της έκθεσης του φωτογράφου, «Ο Πειραιάς είναι ο πρωταγωνιστής του. Μας τον δείχνει όπως τον βλέπει. Μας μαθαίνει τη πόλη». Λίγο πριν τα εγκαίνια στην Gallery Art Πρίσμα του Πειραιά για το «Πειραιάς – δεν βρίσκω άλλο λιμάνι…», ο Δημήτρης Θεοδόσης μίλησε στην Popaganda.
Πως είναι ο Πειραιάς το 2017; Πως έχει αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν; Ο σύγχρονος Πειραιάς είναι σε διαδικασία εξέλιξης και εκσυγχρονισμού. Στο κέντρο του παραμένει βασικά ο ίδιος, καθώς η πυκνή δόμηση δεν αφήνει πολλές δυνατότητες επέμβασης. Γίνεται όμως μια προσπάθεια βελτίωσης των υποδομών, τόσο με το νέο τραμ  και το μετρό, καθώς και βελτίωσης των υποδομών στις λιμενικές εγκαταστάσεις. Επίσης ξεκινάει η ανάπλαση της περιοχής του παλαιού εργοστασίου λιπασμάτων, ένα τμήμα του οποίου έχει μετατραπεί σε ανοιχτό συναυλιακό χώρο και τόπο αναψυχής. Πολλά ακούγονται επίσης και για την πολιτισμική αναβάθμιση της περιοχής Παπαστράτου και της μετατροπής της σε χώρο τεχνών και διαμονής.

Τι είναι ο Πειραιάς για εσάς; Ο Πειραιάς είναι ο γενέθλιος τόπος μου. Γεννήθηκα στην περιοχή της Ευαγγελίστριας, μεγάλωσα με την σκιά του να βαραίνει επάνω μου. Τελείωσα εξ άλλου και το Πανεπιστήμιο Πειραιά! Είναι ο τόπος που το βλέμμα μου πάντα έβρισκε ανοιχτούς ορίζοντες και η αλμύρα της θάλασσας με συντροφεύει διά βίου. Κυρίως όμως είναι οι άνθρωποί του! Αυτό το ποικίλο χαρμάνι πού μόνο τα λιμάνια ξέρουν να φτιάχνουν. Και ακόμα πιο πολύ οι αντιθέσεις του ανάμεσα στο κέντρο και τις συνοικίες.

Τι ξεχωριστό έχει αυτό το λιμάνι και τι θα δούμε μέσα από την έκθεσή σας; Ο Πειραιάς είναι διαχρονικά ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της Μεσογείου και φυσικά το μεγαλύτερο της Ελλάδας. Η σημασία του ιστορικά, οικονομικά και πολιτιστικά πολύ μεγάλη. Άρα έχει για εμένα ιδιαίτερη βαρύτητα. Σε αυτό το φωτογραφικό οδοιπορικό μου ανιχνεύω κυρίως τον σύγχρονο Πειραιά. Τον Πειραιά του 21ου αιώνα. Το παρελθόν κρυφοκοιτάει από τη χαραμάδα, το παίρνω υπόψιν αλλά το εντάσσω στο σήμερα. Το ξεχωριστό χαρακτηριστικό που θέλω να τονίσω σε αυτή τη δουλειά μου είναι μια προοπτική ελπίδας που αποπνέει η σύγχρονη πόλη.

Πολιτιστικά, πως θα περιγράφατε την φάση στην οποία βρίσκεται ο Πειραιάς; Πολιτιστικά ο Πειραιάς είναι αρκετά πίσω σε σχέση με την Αθήνα. Είναι όμως σε φάση πολιτιστικής ανάκαμψης. Τα τελευταία χρόνια καινούργιοι ποιοτικοί χώροι πολιτισμού και εστίασης ανοίγουν στο κέντρο όσο και στην περιοχή Παπαστράτου, που αναβαθμίζουν την πόλη. Όταν δε ολοκληρωθεί η ανάπλαση στα Λιπάσματα σίγουρα θα γίνει ένα μεγάλο άλμα μπροστά.
Ως λάτρης του αστικού τοπίου, φωτογραφικά, πως θα περιγράφατε την αλλαγή του σκηνικού στην Αθήνα; Τώρα αυτό είναι ένα τεράστιο θέμα για να απαντηθεί σε μια σύντομη συνέντευξη. Η Αθήνα έχει υποστεί τα πάνδεινα τα τελευταία 10 χρόνια και είναι λογικό αφού είναι η καρδιά της χώρας και οι εξελίξεις είναι καταιγιστικές. Ακόμα με μαγεύει και ξεφεύγω στις μικρές πόλεις που κρύβει μέσα της. Άλλες φορές κουράζει τα μάτια μου και μου γειώνει τις αισθήσεις. Ευτυχώς που έχω το αποκούμπι του Πειραιά για να «δραπετεύσω» και να ανακτήσω δυνάμεις
Διάρκεια έκθεσης: 10 Νοεμβρίου έως 10 Δεκεμβρίου. Ώρες λειτουργίας: Τετ/Σαβ 10.30-15 π.μ Τρ/Πεμ/Παρ. 10.30-15 π.μ &18-21 μ.μ Δευτέρα κλειστά  Gallery Art Πρίσμα Πειραιάς Κουντουριώτου 187 (Πασαλιμάνι) τηλ 2104296790 www.galleryartprisma.gr
Αναστασία Βαϊτσοπούλου

Share
Published by
Αναστασία Βαϊτσοπούλου