«Περνάμε τη ζωή μας ορθώνοντας φράγματα, πέρα από τα οποία απαγορεύουμε στον εαυτό μας να προχωρήσει: πίσω τους καραδοκούν όλα τα τέρατα που έχουμε επινοήσει. Φοβόμαστε ότι είναι τρομερά, ανίκητα, αλλά δεν είναι αλήθεια. Όταν βρίσκουμε το κουράγιο να τα αντιμετωπίσουμε, αποδεικνύονται πολύ πιο αδύναμα απ’ό,τι φανταζόμασταν. Σιγά σιγά αποσυντίθενται, εξαϋλώνονται. Σε σημείο που φτάνουμε να αναρωτιόμαστε αν ποτέ υπήρξαν.»
Βρισκόμαστε στο Παρίσι στο ξεκίνημα του 22ου αιώνα. Κάμερες παντού, οι άνθρωποι έχουν τσιπ και ζουν προστατευμένοι μέσα από το τείχος του Παρισιού, μαζί με ανθρωπόμορφα όντα που ονομάζονται χίμαιρες. Έξω από το τείχος υπάρχει η Ζώνη, όπου κυριαρχεί το χάος.
Η τετράχρονη Λίλα αποχωρίζεται την μητέρα της και μεταφέρεται σε ένα ιδιότυπο αναμορφωτήριο. Είναι σε άθλια κατάσταση, δεν μιλάει και δεν αντέχει την επαφή με άλλους ανθρώπους. Η ενηλικίωση της θα είναι μια δύσκολη διαδικασία, αλλά θα ευτυχήσει να έχει έναν ιδιαίτερο δάσκαλο που «παίζει» με τους κανόνες του αναμορφωτηρίου και της κοινωνίας και της χαρίζει βιβλία (και όχι ebooks). Το κρυφό της όνειρο είναι να ξαναβρει την μητέρα της.
Όταν θα αποφοιτήσει από το αναμορφωτήριο, θα πιάσει δουλειά στη Βιβλιοθήκη, όπου θα βρει πληροφορίες για την μητέρα της μέσα από παλιές εφημερίδες. Θα οδηγηθεί έξω από τα τείχη, στην απαγορευμένη Ζώνη, όπου θα δει τον άλλο κόσμο. Τελικά θα έρθει κοντά με την μητέρα της μέσα από την ανάγνωση του φάκελού της, στον οποίο θα βρει και το δικό της παρελθόν.
Πειραγμένο μυθιστόρημα ενηλικίωσης και μελλοντολογικό βιβλίο μυστηρίου μαζί, η Μπαλάντα της Λίλας Κ είναι φόρος τιμής στον Κάφκα, ενώ κινείται κάπου ανάμεσα στη Φωλιά του κούκου και το 1984. Τα δύο μοτίβα της Μπλαντίνε Λε Καλλέτ είναι τα όρια (της ζωής, της ελευθερίας, της ανθρωπιάς, της επιστήμης) και η γνώση ως τρόπος υπέρβασής τους.
Το μέλλον που σκιαγραφεί είναι ζοφερό, καθώς η ανθρωπότητα μπορεί να υπάρξει είτε περιχαρακωμένη κάτω από κάμερες ή χωρίς ελπίδα έξω από τα τείχη. Η επιλογή του βρέφους ως κεντρικού ήρωα είναι έξυπνη: απροστάτευτο από τη μάνα που το μεγαλώνει με τροφή γάτας μέσα σε μια ντουλάπα, ανίκανο να υπάρξει μόνο του στον έξω κόσμο, περνάει από την κατάσταση του ζώου σε μια κατάσταση πειραματόζωου στο αναμορφωτήριο. Τίποτα δεν είναι ανθρώπινο στη ζωή της και θα πρέπει να προσπαθήσει να γίνει άνθρωπος σε μια εποχή που αυτό δεν μετράει και πολύ.
Για να μάθει το κάνει αυτό, πρέπει να σπάσει τα όρια που την καθορίζουν. Να βγει έξω από το τείχος, να έρθει κοντά με ανθρώπους, να αποκτήσει γνώση. Όπως η ανθρωπότητα μπορεί να υπάρξει μόνο μέσω της γνώσης της Ιστορίας, έτσι και η Λίλα Κ θα μάθει ποια είναι μόνο μέσα από την ανάγνωση (του λεξικού, του φακέλου, των βιβλίων).
Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις.