Από την K-Pop και τα K-Dramas, στο K-Crime. H Ταινιοθήκη της Ελλάδος και η Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Δημοκρατίας της Κορέας, παρουσιάζουν το αφιέρωμα K-Crime: εννέα νέο-νουάρ ταινίες του σύγχρονου κορεατικού σινεμά.
Το αφιέρωμα, που απευθύνεται στους λάτρεις του νοτιοκορεάτικου crime αλλά και σε όσους θέλουν να γνωρίσουν ένα από τα πιο δημοφιλή κινηματογραφικά είδη που γεμίζει τις αίθουσες διεθνώς, θα πραγματοποιηθεί στην ταράτσα της Ταινιοθήκης, τον Θερινό Κινηματογράφο Λαΐς, από 27 Ιουνίου έως 5 Ιουλίου. Θα προβληθούν 9 ταινίες μυθοπλασίας μεγάλου μήκους με την υπογραφή μερικών από τα πιο διάσημα σκηνοθετικά ονόματα του κορεάτικου κινηματογράφου, όπως ο Μπονγκ Τζουν-χο, ο Κιμ Κι-ντουκ και ο Παρκ Τσαν-γουκ. Θα προλογίσουν γνωστοί κριτικοί κινηματογράφου.
Συστήνοντας μία από τις πιο ακμάζουσες και ισχυρές κινηματογραφικές βιομηχανίες της εποχής μας, το αφιέρωμα της Ταινιοθήκης παρουσιάζει ταινίες που έγραψαν τη δική τους ιστορία, συνδυάζοντας το whodunit με τη πολυεπίπεδη σκιαγράφηση χαρακτήρων και το αιχμηρό κοινωνικοπολιτικό σχόλιο: αιματοβαμμένες ιστορίες εκδίκησης και δαιδαλώδη αστυνομικά αινίγματα που εξερευνούν τις πιο σκοτεινές πτυχές της ανθρώπινης ψυχής, συνυφαίνοντας τη νουάρ και την ποπ αισθητική.
H έναρξη του αφιερώματος θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 27 Ιουνίου στις 21:00 με την ταινία του Μπονγκ Τζουν-Χο, Μνήμες Φόνων (Memories of Murder / Salinui chueok, 2003, 132’) με ελληνικούς υπότιτλους. Χαιρετισμό θα απευθύνει η Jayoung Lee, Β’ Γραμματέας στην Πρεσβεία της Δημοκρατίας της Κορέας στην Ελλάδα.
Μετά την προβολή θα ακολουθήσει κοκτέιλ, με την υποστήριξη του Hendrick’s Gin και θα προσφερθούν κορεάτικα εδέσματα, με την υποστήριξη της Πρεσβείας.
Ο ΝΕΟΣ ΚΟΡΕΑΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Ο Νέος Κορεατικός Κινηματογράφος έκανε την εμφάνισή του στα τέλη της δεκαετίας του ’90, ως επιστέγασμα μιας εποχής οικονομικής άνθησης και φιλελευθεροποίησης της κορεατικής κοινωνίας, η οποία όμως συνοδεύτηκε από ακραίες οικονομικές ανισότητες. Εξειδικευμένα περιοδικά, ραδιοφωνικές εκπομπές για το σινεμά, κινηματογραφικές λέσχες (όπως η περίφημη Yellow Door του Μπονγκ Τζουν-χο), αλλά και φεστιβάλ υψηλού κύρους, με πρώτο στη λίστα εκείνο του Μπουσάν οδήγησαν στην εγχώρια και διεθνή εκτόξευση του κορεατικού σινεμά.
Συνδυάζοντας τα μοτίβα-δάνεια από το αμερικανικό σινεμά και την ευρωπαϊκή αισθητική, αλλά με το βλέμμα στραμμένο στις αθέατες και λιγότερο φωτεινές όψεις της κορεατικής κοινωνίας, ο Νέος Κορεατικός Κινηματογράφος απέκτησε το δικό του ξεχωριστό ύφος και καταστατικό, με αιχμή του δόρατος το είδος των crime movies, το οποίο απέκτησε πολύ γρήγορα τεράστια απήχηση και δημοφιλία. Χρησιμοποιώντας την εξιχνίαση ενός εγκλήματος και την απόδοση δικαιοσύνης ως συμβολική αφετηρία, οι ταινίες του αφιερώματος ακτινογραφούν μια ολόκληρη εποχή μετάβασης και αναζήτησης ταυτότητας, εξερευνώντας τις ηθικές συνιστώσες και τους άγραφους νόμους της πολυσύνθετης κοινωνικής και πολιτισμικής πραγματικότητας της Νότιας Κορέας.
Οι ταινίες που θα προβληθούν:
Memories of Murder που ανέδειξε τον Μπονγκ Τζουν-χο (δημιουργό των «Παράσιτων») αλλά και το Mother του ίδιου σκηνοθέτη, το στιλιζαρισμένο κομψοτέχνημα Asura: A City of Madness, η ιστορία συντριβής και πτώσης A Bittersweet Life, το βραβευμένο με Χρυσό Λέοντα Pietà (μία από τις σπουδαιότερες στιγμές στην καριέρα του πρόωρα εκλιπόντος Κιμ Κι-ντουκ), το ποπ σημείο αναφοράς της εποχής μας Lady Vengeance (που κλείνει την Τριλογία της Εκδίκησης του Παρκ Τσαν-γουκ), το Veteran, μια δονκιχωτική μάχη ενός μοναχικού υπερασπιστή της δικαιοσύνης, το βασισμένο σε αληθινά γεγονότα έμφυλης βίας Han Gong-ju, και το ανατριχιαστικό I Saw the Devil.
OI ΠΕΝΤΕ ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΟΥ ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΝ
ΜΝHΜΕΣ ΦOΝΩΝ / MEMORIES OF MURDER
(Salinui chueok, 2003)
ΠΕ 27.6 / 21 .00
Σκηνοθεσία-Σενάριο: Μπονγκ Τζουν-Χο
Παίζουν: Song Kang-ho, Kim Sang-kyung, Kim Roe-ha, Song Jae-ho, Ko Seo-hie, Ryu Tae-ho, Park No-shik. Έγχρωμη, 132΄
Το 1986, δύο ανυποψίαστοι ντετέκτιβ αναλαμβάνουν την υπόθεση ενός διπλού φόνου σε μια επαρχία της Νότιας Κορέας. Όταν ο δολοφόνος χτυπήσει πολλές ακόμη φορές, ακολουθώντας το ίδιο μοτίβο, θα συνειδητοποιήσουν πως βρίσκονται στο κυνήγι του πρώτου καταγεγραμμένου σίριαλ κίλερ της χώρας. Έχοντας βυθιστεί στο σκοτάδι μιας υπόθεσης που μολύνει ό,τι βρεθεί στον δρόμο της, οι δυο ντετέκτιβ επιχειρούν να λύσουν το παζλ ενώνοντας τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους, σε ένα αστυνομικό θρίλερ υπαρξιακών αποχρώσεων, βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.
ΑΝΤIΚΡΙΣΑ ΤΟΝ ΔΙAΒΟΛΟ / I SAW THE DEVIL
(Ang-ma-reul bo-at-da, 2010)
ΣA 29.6 / 21 .00
Σκηνοθεσία: Κιμ Τζι-Γουν
Σενάριο: Park Hoon-jung, Kim Jee-woon.
Παίζουν: Lee Byung-hun, Choi Min-sik, Jeon Gook-hwan, Chun Ho-jin. Έγχρωμη, 144΄
Η ηδονή του βασανισμού και του αργού θανάτου τρέφει τον Κγιουνγκ-Τσαλ, έναν οδηγό σχολικού λεωφορείου, ο οποίος αναζητεί το επόμενό του θύμα στους δρόμους της Σεούλ. Μόλις προσέξει στην άκρη του δρόμου μια νεαρή κοπέλα που έχει μείνει από σκασμένο λάστιχο, θα προσφερθεί να τη βοηθήσει με σκοπό να ικανοποιήσει τη νοσηρή του ανάγκη. Ο αρραβωνιαστικός της, ο μυστικός πράκτορας Σου-Χιον, ορκίζεται να πάρει εκδίκηση. Ό,τι ακολουθεί είναι μία καταστροφική μεταμόρφωση, όπου η γραμμή μεταξύ θύτη και θύματος συνεχώς θολώνει, και η ωμή βία επιβεβαιώνει πως όταν κοιτάζει κανείς για πολλή ώρα την άβυσσο, εκείνη αναπόφευκτα θα του ανταποδώσει το βλέμμα.
Προλογίζει ο Δημήτρης Κολιοδήμος, κριτικός κινηματογράφου.
ΓΛΥΚOΠΙΚΡΗ ΖΩΉ / A BITTERSWEET LIFE
(Dalkomhan insaeng, 2005)
ΚΥ 30.6 / 21 .00
Σκηνοθεσία-Σενάριο: Χονγκ Τζανγκ-Ντου & Κιμ Τζι-Γουν
Παίζουν: Lee Byung-hun, Shin Min-a, Kim Yeong-cheol, Hwang Jung-min, Kim Roe-ha, Oh Dal-su.
Έγχρωμη, 119΄
Ο Σαν-Γου δεν είναι ένας τυχαίος διευθυντής ξενοδοχείου. Εύστροφος και αποτελεσματικός, είναι επίσης το δεξί χέρι του Κανγκ, μεγάλου αφεντικού του υποκόσμου. Ωστόσο, ο σκληρός Κανγκ έχει μια αδυναμία: τη νεαρή του σύντροφο, Χίσου. Έχοντας υποψίες ότι τον απατά, ο ζηλότυπος Κανγκ διατάζει τον Σαν-Γου να τακτοποιήσει το θέμα, αλλά εκείνος διστάζει να σκοτώσει τη Χίσου και τον εραστή της χωρίς να ξέρει το γιατί. Παρασυρμένος από ένα αγνό συναίσθημα, και παρότι ήδη μυημένος στις διαδρομές της παρανομίας, ο Σαν-Γου θα βυθιστεί σταδιακά στους πιο σκοτεινούς διαδρόμους της βίας και του εγκλήματος.
Προλογίζει η Πόλυ Λυκούργου, κριτικός κινηματογράφου
H ΕΚΔIΚΗΣΗ ΜIΑΣ ΚΥΡIΑΣ / LADY VENGEANCE
(Chinjeolhan geumjassi, 2005)
ΔΕ 1 .7 / 21 .00
Σκηνοθεσία: Παρκ Τσαν-γουκ
Σενάριο: Chung Seo-kyung, Park Chan-wook
Παίζουν: Lee Yeong-ae, Choi Min-sik, Kim Byeong-Ok, Oh Dal-su, Lee Seung-shin, Kim Bu-seon.
Έγχρωμη, 115΄
«Υπάρχουν καλές απαγωγές και κακές απαγωγές. Η καλή απαγωγή είναι όταν παίρνεις ένα παιδί αλλά το επιστρέφεις, σώο και αβλαβές, στους γονείς του στο τέλος της ιστορίας». Αυτή η περίφημη ατάκα από την Τελευταία εκδίκηση (Sympathy for Mr.Vengeance, 2022) επανέρχεται στην Εκδίκηση μιας κυρίας, το τελευταίο μέρος της περίφημης «Τριλογίας της Εκδίκησης» του Παρκ Τσαν-Γουκ. Η Γκουμ-Για έχει εκτίσει ποινή φυλάκισης 13 χρόνων για το φόνο ενός αγοριού, ενώ η νεογέννητη κόρη της είχε δοθεί για υιοθεσία σε αγνώστους. Ωστόσο, δεν άφησε τα χρόνια της στη φυλακή να κυλήσουν ανεκμετάλλευτα: Η αγγελική της μορφή και οι αγνές της χειρονομίες κατέκτησαν τις καρδιές των συγκρατουμένων της, και με τη βοήθειά τους ύφανε με κάθε λεπτομέρεια την εκδίκηση που θα την οδηγήσει στη λύτρωση.
Προλογίζει ο Άκης Καπράνος, κριτικός κινηματογράφου.
ΜΗΤΕΡΑ / MOTHER
(Madeo, 2009)
ΤΕ 3.7 / 21 .00
Σκηνοθεσία: Μπονγκ Τζουν-Χο
Σενάριο: Bong Joon-ho, Park Eun-kyo.
Παίζουν: Kim Hye-ja, Won Bin, Jin Goo, Yun Je-mun, Jeon Mi-seon, Song Sae-byeok.
Έγχρωμη, 129΄
Ένα νεαρό κορίτσι βρίσκεται νεκρό σε ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο και ένας 27χρονος άνδρας κατηγορείται για τη δολοφονία της. Ένας αναποτελεσματικός δικηγόρος και μια απαθής αστυνομία, που κλείνει την υπόθεσή του πολύ γρήγορα, ωθούν τη μητέρα του να ενεργήσει μόνη της. Ενεργοποιώντας όλα τα μητρικά της ένστικτα και χωρίς να εμπιστεύεται κανέναν, ξεκινά μια προσωπική οδύσσεια για να βρει τον δολοφόνο και να αποδείξει την αθωότητα του γιου της.
Προλογίζει ο Γιάννης-Καντέα Παπαδόπουλος, κριτικός κινηματογράφου.