Μετά την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Καννών, το Asteroid City, η νέα πολυαναμενόμενη ταινία του Γουές Άντερσον, προσγειώνεται και στις ελληνικές αίθουσες, με ενθουσιώδεις κριτικές, ένα καστ αστέρων (φυσικά) και τη χαρακτηριστική αισθητική του αγαπημένου σκηνοθέτη να υπηρετεί για πρώτη φορά μια ιστορία επιστημονικής φαντασίας. Εκεί που ο δημιουργικός οίστρος του Μπρόντγουεϊ συναντά τη ρετρό Αμερική των 50s και την περιέργεια για το άγνωστο του σύμπαντος, ο Άντερσον αφηγείται μια μελαγχολική, αστεία, τρυφερή ιστορία για γονείς και παιδιά, αστροπαρατηρητές και επιστήμονες, καλλιτέχνες και εραστές.
Στη μικρή πόλη του τίτλου συναντάμε για πρώτη φορά τον Όγκι Στίνμπεκ (Τζέισον Σουόρτσμαν), τη Μιτζ Κάμπελ (Σκάρλετ Τζοχάνσον) και τον Στάνλεϊ Ζακ (Τομ Χανκς). Πολύ σύντομα, τους συναντάμε ξανά, αυτή τη φορά στα παρασκήνια ενός θεάτρου, ως Τζόουνς Χολ (Σουόρτσμαν) και Μερσέντες Φορντ (Γιόχανσον) μαζί με άλλους ηθοποιούς του θεατρικού έργου “Asteroid City”. Τα γεγονότα που βλέπουμε είναι ένα έργο μέσα σε ένα έργο και μάλιστα ένα έργο που δεν έχει ανέβει. «Βλέπουμε μία ηθοποιό να παίζει μία ηθοποιό να παίζει μία ηθοποιό» εξηγεί ο Άντερσον. Όμως εκείνη η αρχική συνάντηση του Όγκι και της Μιτζ είναι μια από τις πιο αξιομνημόνευτες σκηνές της ταινίας: παιγμένη με τέλειο κωμικό timing από τους ηθοποιούς, με φόντο ένα κλασικό diner στην άκρη του δρόμου και διαλόγους που αγγίζουν το screwball. Μπορείτε να το διαπιστώσετε παρακάτω:
Ο Όγκι, ένας πρόσφατα χηρευάμενος πολεμικός φωτογράφος, καταφθάνει με τις τρεις κόρες του και τον έφηβο γιο του Γούντροου (Τζέικ Ράιαν), που έχει διακριθεί ως Νεαρός Αστεροσκόπος. Είναι το Σαββατοκύριακο εορτασμού στην Asteroid City, που τιμά την 27η Σεπτεμβρίου του 3007 π.Χ., όταν ένας μετεωρίτης ήρθε σε επαφή με τη Γη. Την πόλη επισκέπτεται και η Μιτζ Κάμπελ, μία κινηματογραφική σταρ, με την κόρη της Ντάινα, μία Νεαρή Αστρονόμο, με τις δικές της πατέντες και διακρίσεις. Οικοδεσπότης των εορτασμών είναι ο στρατηγός Γκριφ Γκίμπσον (Τζέφρι Ράιτ) και η αστρονόμος Δρ. Χικενλούπερ (Τίλντα Σουίντον).
Παρακάτω, ο Σουόρτσμαν, η Τζοχάνσον και ο Ράιαν μιλούν για τους χαρακτήρες τους και τη σχέση που δημιούργησαν με αυτούς, αλλά και με τους υπόλοιπους ηθοπούς του καστ (σπόιλερ: η Σκάρλετ ήταν starstruck με τον Γουίλεμ Νταφόε):
Επιστρέφοντας στην αρχή, ο Παρουσιαστής (Μπράιαν Κράνστον) σε ένα τηλεοπτικό πλατό ανακοινώνει: «Το σημερινό πρόγραμμα μάς πηγαίνει στα παρασκήνια της δημιουργίας ενός έργου, από την αρχή ως το τέλος, ενός νέου θεατρικού». Η πλοκή μας συστήνει το θεατρικό συγγραφέα Κόνραντ Ερπ (Έντουαρτ Νόρτον) και τον θίασο, που περιλαμβάνει τον Τζόουνς Χολ (Σουόρτσμαν) και τη Μερσέντες Φορντ (Τζοχάνσον). Ο Άντερσον επηρεάστηκε πολύ από την περίοδο που το Actors Studio ήταν στο απόγειό του. «Όταν άρχισα να θέλω να κάνω ταινίες, ήταν στο επίκεντρο» λέει ο Άντερσον. «Βλέπαμε τον Νονό και τον Ταξιτζή και τον Μπράιαν Ντε Πάλμα. Ακόμα περισσότερο τον Μάρλον Μπράντο και τον Τζέιμς Ντιν, τον Μοντγκόμερι Κλιφτ και τον Καζάν. Το συναίσθημα των ταινιών αυτής της περιόδου και τη σχέση τους με τα θεατρικά έργα. Το σύνολο των ταινιών στις οποίες αναφέρομαι ξεκινάει με το Λεωφορείο ο Πόθος. Ο Τενεσί Γουίλιαμς είναι μία ισχυρή φωνή που εκφράζει το επείγον και το τραύμα των χαρακτήρων».
Αυτές οι αναφορές προκύπτουν και από το σενάριο του Άντερσον, που αγγίζει θέματα όπως η βαθιά απώλεια και η δημιουργική απελπισία με ένα τρόπο που δεν είχε ακριβώς φτάσει στις προηγούμενες ταινίες του. Ο Κράνστον, μαζί με τον Ράιτ και τον Άντριεν Μπρόντι (που υποδύεται τον σκηνοθέτη του “Asteroid City” και που ανακάλυψε τον ηθοποιό που παίζει τον Όγκι, τον Τζόουνς Χολ), παρακάτω εξηγούν πώς είναι να δουλεύεις με τον ωριμότερο πλέον Άντερσον:
«Τελικά, ελπίζω ότι όποιος δει την ταινία θα βρει όλα της τα στοιχεία ενδιαφέροντα και διαφωτιστικά. Εμείς στοχεύσαμε σε κάτι κοντινό σε ένα ποίημα. Αυτός ήταν ο στόχος μας. Ένας ποιητικός διαλογισμός σε διαφορετικά θέματα» καταλήγει ο Άντερσον.