Blind Trust – μια performance για όλες τις αισθήσεις

Η Μilka και η Σύλβια γνωρίστηκαν στην Ιταλία, στην Accademia di Belle Arti di Firenze (Σχολή Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας) κατά τη διάρκεια των σπουδών τους εκεί. Μέσα στα επόμενα χρόνια, αν και η καθεμιά χάραξε διαφορετική πορεία, η Σύλβια στο χώρο των εικαστικών τεχνών και η Μilka στο χώρο της performance και του χορού, έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι και οι δυο εξερευνούν το ανθρώπινο σώμα και τις δυνατότητές του, τις έννοιες του αγγίγματος και της μνήμης, εστιάζοντας στο body memory, η κάθε μια από τη δικιά της οπτική γωνία. Η performance Blind Trust που θα παρουσιαστεί στις 16 Οκτωβρίου στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων ξεκινά σα μια διαδραστική οπτική εγκατάσταση, όπου το κοινό οδηγείται σε έναν σκοτεινό χώρο με οθόνες, χαμηλό φωτισμό και ήχο. Σταδιακά οι συμμετέχοντες βυθίζονται στο σκοτάδι και τη σιωπή καθώς οι performer τους δένουν τα μάτια και τους τοποθετούν ωτοασπίδες. Η επαφή ένας προς έναν δημιουργεί στενό δεσμό μεταξύ του performer και του συμμετέχοντα, όπου το άγγιγμα είναι το μέσο με το οποίο βλέπουμε και ακούμε.

Πείτε μας λίγα λόγια για την performance Blind Trust. Ποια ήταν η αφορμή για τη δημιουργία της;
Στόχος ήταν η δημιουργία ενός έργου, μέσω του οποίου να διερευνηθούν οι ίδιες οι αισθήσεις και οι διαφορετικές βαθμίδες συμμετοχής του κοινού. Έτσι γεννήθηκε το Blind Trust, ένα project το οποίο βασίζεται στην αφή και την εμπιστοσύνη. Εμπιστοσύνη, τόσο απέναντι στον άλλο, όσο και απέναντι στον ίδιο μας τον εαυτό. Ήταν σημαντικό να γίνει το κοινό αναπόσπαστο μέρος του έργου, επειδή οι αισθήσεις βιώνονται άμεσα, σε επίπεδο καθαρά προσωπικό.

Ποια είναι η μέχρι τώρα ανταπόκριση του κοινού; Η ένας προς έναν επαφή τους δυσκολεύει;
Ακόμα και αν η αφή είναι κάτι το πολύ προσωπικό, το κοινό αισθάνεται άνετα με τους performer. Μολονότι στην αρχή μπορεί οι συμμετέχοντες να αισθανθούν ευάλωτοι, τελικά αφήνονται σε αυτούς. Κατά την είσοδο, δίδονται σαφείς οδηγίες και γίνεται απόλυτα κατανοητό ότι όποιος θέλει να αποχωρήσει για οποιονδήποτε λόγο μπορεί να ζητήσει να βγει έξω. Κάτι τέτοιο όμως δεν έχει συμβεί! Άλλωστε, παρά τις ακριβείς οδηγίες, η performance προσαρμόζεται στον εκάστοτε συμμετέχοντα, δημιουργώντας μια σχέση εμπιστοσύνης με τον performer.

Γιατί πιστεύετε πως το άγγιγμα έχει γίνει πια κάπως “ύποπτο” στις μέρες μας;
Στο δυτικό μας πολιτισμό, συνηθίζουμε να χρησιμοποιούμε την όραση και την ακοή (τις λέξεις) για να επικοινωνήσουμε. Εμείς όμως, μέσω της τέχνης, και μιλώντας πιο συγκεκριμένα για το Blind Trust, προσπαθούμε να επεκτείνουμε αυτό το αρκετά μικρό ποσοστό επαφής που τελικά χρησιμοποιούμε όλοι στην καθημερινότητά μας. Μπορούμε να «δούμε» με τα χέρια αλλά και με το δέρμα μας. Είναι απλά τελείως διαφορετικά τα ερεθίσματα που φτάνουν στον εγκέφαλο.

Σας αφορά η διαδραστικότητα στη συγκεκριμένη παράσταση. Είναι κάτι που ενσωματώνετε σε όλα σας τα project;
Πάντα προσπαθώ να εμπλέκω ενεργά το κοινό, γι’ αυτό παίζω με διαφορετικό κάθε φορά βαθμό συμμετοχής του. Πιστεύω ότι το κοινό έχει έναν σημαντικό ρόλο, αντιλαμβάνεται το καινούριο, το ζει, το δοκιμάζει. Σίγουρα με αυτό δε θέλω να πω ότι το παραδοσιακό θέαμα δεν το κάνει αυτό, αλλά υπάρχει μια άλλου είδους σχέση του καλλιτέχνη με το κοινό του, είναι ψυχολογική και βασίζεται στη σκέψη και την ενσυναίσθηση. Αυτό που εγώ κάνω, είναι να προσκαλώ το κοινό σε μια πιο σωματική εμπειρία.

Τι σας φέρνει στην Αθήνα; Έχετε ξανάρθει; Παρακολουθείτε την εδώ καλλιτεχνική σκηνή;
Έχω συνεργαστεί εδώ στην Αθήνα με χώρους και ανθρώπους της τέχνης, κυρίως με όσους ασχολούνται με το χορό και το θέατρο. Μου αρέσει να έρχομαι συχνά επειδή μου αρέσει να παρακολουθώ την εδώ καλλιτεχνική σκηνή διότι παρουσιάζονται πολλά και διαφορετικά ενδιαφέροντα πράγματα. Ταξιδεύοντας και έχοντας ζήσει σε διάφορες πόλεις, έχω γνωρίσει κόσμο που περιέργως ξανασυναντώ εδώ στην Αθήνα.  Αυτή είναι η πρώτη φορά που συνεργαζόμαστε με το ΚΕΤ και αν και βρεθήκαμε σχεδόν τυχαία, το γεγονός ότι τελικά θα συνεργαστούμε, σίγουρα δεν είναι τυχαίο.

Έχετε δουλέψει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Ποιες είναι οι ομοιότητες και οι διαφορές που παρατηρείτε στο κοινό και στις συνθήκες καλλιτεχνικής δημιουργίας;
Οι σχέσεις που βασίζονται στην επικοινωνία, σε ανθρώπινο επίπεδο, υπερβαίνουν τις γεωγραφικές και πολιτιστικές διαφορές. Είναι σημαντικό να επικοινωνούμε σωστά αυτό που θέλουμε να δημιουργήσουμε, έτσι ώστε και το ίδιο το κοινό να είναι σωστά ενημερωμένο. Η σχέση που αναπτύσσεται με το κοινό, είναι κάθε φορά διαφορετική, εκπλήσσεις το κοινό αλλά και το κοινό τελικά εσένα.

Blind Trust της Milka Panayotova

Performing artists: Alessandro Tagliati, Chiara Pedrini, Francesca Caselli, Giovanni Bottiglieri, Marina Degano, Milka Panayotova

Μουσική: Giacomo Natali

Συνεργάτης στην Αθήνα: Sylvia Petsoura

Τρίτη 16 Οκτωβρίου 2018

Διάρκεια: 15-20 λεπτά ο κάθε συμμετέχων | Ώρες έναρξης: 20:00, 21:00, 22:00 | Εισιτήριο: 5  €

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, Κύπρου 91Α & Σικίνου 35Α
Κυψέλη, τηλ. 213.00.40.496 / 6945.34.84.45

Στέλλα Σαρρή

Share
Published by
Στέλλα Σαρρή