Ιδρυμένο το 1951 στο Δυτικό Βερολίνο απ’ τον Αμερικανό Όσκαρ Μαρτέι, το φεστιβάλ Βερολίνου πήρε τον ετήσιο χαρακτήρα του το 1978, κι από τότε έχει καθιερωθεί ως ένα απ’ τα τρία μεγαλύτερα κινηματογραφικά γεγονότα του πλανήτη. Αν και τρίτη στη σειρά επιδραστικότητας, μετά την υπερπανήγυρη λάμψης και μούρης των Καννών, και το φινετσάτο και ακόμη δυναμικό φεστιβάλ της Βενετίας, η Berlinale παραμένει ένας υπερμεγέθης γίγαντας της παγκόσμιας φεστιβαλικής σκηνής, μ’ ένα σωρό μικρά μυστικά να περιμένουν να ανακαλυφθούν στο εξουθενωτικό πρόγραμμά του, και με τα μεγαλύτερα νούμερα προσέλευσης απλών θεατών (περί το μισό εκατομμύριο), απ’ οποιοδήποτε επαγγελματικού προσανατολισμού κινηματογραφικό φεστιβάλ στον πλανήτη.
Ημερολογιακά ακριβώς στη μέση της χειμερινής κινηματογραφικής σεζόν, και λίγες μέρες μονάχα πριν τα Όσκαρ, η Berlinale δεν έχει ούτε το ατού των Καννών στο να μαζεύει τους μεγάλους, βαβουριάρικους τίτλους που ψάχνουν προβολή για το καλοκαιρινό τους άνοιγμα, ούτε εκείνο της Βενετίας, που λειτουργεί σαν πλατφόρμα εκτόξευσης των βαριών βραβειακών χαρτιών, που κάνουν τα πρώτα τους αποκαλυπτήρια πριν το φθινοπωρινό τους ξεδίπλωμα. Πράγμα που, βέβαια, λειτουργεί θετικά για τους περίπου 4μιση χιλιάδες δημοσιογράφους που παρακολουθούν το νεαρότερο μεγάλο φεστιβάλ της Γηραιάς Ηπείρου, με την προοπτική των περίπου 400 ταινιών που μοιράζονται στα 9 παρακλάδια του προγράμματος, να φαίνεται περισσότερο σαν μια νωχελική καταβύθιση στην άβυσσο της σκοτεινής οθόνης, παρά σαν ένα αγχωμένο κατοστάρι στη φουρτουνιασμένη θάλασσα του παγκόσμιου σινεμά.
Με την στιβαρή της προσήλωση στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο, η Berlinale έχει αγκαλιάσει σκηνοθέτες όπως ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ο Μικελάντζελο Αντονιόνι, ο Ρομάν Πολάνσκι και ο Κώστας Γαβράς, ενώ σ’ αυτή τη λίστα των σκηνοθετών που έχουν σηκώσει τη Χρυσή Άρκτο, θα προσπαθήσει να προσθέσει το όνομά του φέτος ο Γιάννης Οικονομίδης, που συμμετέχει στο επίσημο διαγωνιστικό με το Μικρό Ψάρι. Το γκανγκστερικό του δράμα, με τον Βαγγέλη Μουρίκη να υποδύεται έναν φούρναρη, που το πρωί εκτελεί συμβόλαια θανάτου, μαζεύοντας χρήματα για να βάλει μπροστά την απόδραση του ανθρώπου που τον έσωσε όσο ήταν ο ίδιος στη φυλακή, θα διαγωνιστεί απέναντι σε τίτλους όπως το Aloft, της ανερχόμενης Περουβιανής Κλαούντια Λόσα που έχει στο καστ της πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της, ονόματα όπως η Τζένιφερ Κόνελι κι ο Κίλιαν Μέρφι, το Two Men in Town του Ραχίντ Μπουσαρέμπ με τους Φόρεστ Γουίτακερ και Χάρβεϊ Καιτέλ και το Boyhood του Ρίτσαρντ Λίνκλατερ με τον Ήθαν Χωκ και την Πατρίσια Αρκέτ.
Πέραν του Οικονομίδη, ο γερμανοτραφής Αθανάσιος Καρανικόλας βάζει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά υποψηφιότητα για τα βραβεία του προγράμματος Forum με το αθηνοκεντρικό οικογενειακό δράμα Στο Σπίτι, που θα κάνει στο Βερολίνο την παγκόσμια πρεμιέρα του, ενώ το ντεμπουταρισμένο στο Τορόντο, Να Κάθεσαι και Να Κοιτάς, του Γιώργου Σερβετά, μετά τη συμμετοχή του στο διεθνές διαγωνιστικό της περασμένης Θεσσαλονίκης, θα κυνηγήσει και τις διακρίσεις στο Panorama του Βερολίνου. Και για να ολοκληρωθεί η ελληνική επέλαση στην κατεψυγμένη γερμανική πρωτεύουσα, η Ρηνιώ Δραγασάκη θα συμμετέχει στο νεανικό τμήμα Generation με τη μικρού μήκους της, Προαύλιο, ενώ στο Berlinale Shorts, η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη θα προβάλει τη δική της μικρού μήκους, Washingtonia, την ώρα που ο Γιος της Σοφίας της Ελίνας Ψύκου και το Χρόνια Πολλά του Χρίστου Γεωργίου, θα προσπαθήσουν να καμακώσουν ξένους επενδυτές, στο market του φεστιβάλ.
Και για να μη νομίζεις ότι το φεστιβάλ θα σερβίρει μόνο βαριά κουλτούρα και λίγη ελληνική κουζίνα για τη νοστιμιά, τα κόκκινα χαλιά του Berlinale Palast θα γεμίσουν γυαλιστερά λουστρίνια και αδυσώπητα τακούνια, με ειδικές, εκτός συναγωνισμού προβολές όπως το Grand Budapest Hotel του Γουές Άντερσον, που ανοίγει το φεστιβάλ, ή το Ανδρών Μνημεία που θα φέρει στο Βερολίνο τον Τζορτζ Κλούνεϊ, τον Ματ Ντέιμον και την Κέιτ Μπλανσέτ. Ο Πιρς Μπρόσναν θα προκαλέσει τις δικές του τσιρίδες, στην πρώτη παγκόσμια του A Long Way Down, απ’ την ομότιτλη νουβέλα του Νικ Χόρνμπυ, ενώ όσο χιόνι δεν έχει λιώσει με την εμφάνισή της στην πρεμιέρα του Μικρού Ψαριού η Βίκυ Παπαδοπούλου, θα αναλάβει να το αποτελειώσει η Λεά Σεϊντού, που εμφανίζεται απέναντι στον Βενσάν Κασέλ σε μια καινούρια εκδοχή του Η Πεντάμορφη και το Τέρας. Στο ενδιάμεσο, ο μεγάλος πατημός αναμένεται να γίνει με την δωρεάν προβολή των δυο πρώτων επεισοδίων του House of Cards, ο Κεν Λόουτς θα περάσει μια βόλτα να παραλάβει Χρυσή Άρκτο καριέρας και να παρουσιάσει μια επιλεκτική ρετροσπεκτίβα της καριέρας του, κι ο Μάρτιν Σκορσέζε θα επισκεφθεί το αγαπημένο του ευρωπαϊκό φεστιβάλ για να παρουσιάσει τόσο την επετειακή προβολή του Επαναστάτη Χωρίς Αιτία όσο και το ημιτελές ντοκιμαντέρ του, για το The New York Review of Books, στο gala κλεισίματος του Φεστιβάλ.
*Η Popaganda θα είναι παρούσα στο παγωμένο Βερολίνο, για να σου μεταφέρει την κάψα του φεστιβάλ, χάρη στην ευγενική υποστήριξη της Aegean Airlines.