Το Ρέκβιεμ για Ένα Όνειρο δεν έχει κερδίσει μια προνομιούχα θέση στην κινηματογραφική ιστορία μόνο για την ακραία θεματική του που εκτίναξε τη καριέρα του -σχεδόν- άγνωστου τότε Jared Leto στα ύψη ή για τη σκηνοθεσία του Darren Aronofsky. Βοήθησε και το ιδιαίτερα ατμοσφαιρικό soundtrack. Οι συνθέσεις του Clint Mansell ερμηνευμένες από τους Kronos Quartet αποτέλεσαν ένα από τα καλύτερα scores της δεκαετίας που μας πέρασε.
Από τότε, οι Kronos έβγαλαν μερικά άλμπουμ ακόμα – συμπεριλαμβανομένης άλλης μιας δουλειάς με τον Aronofsky για το The Fountain – πειραματίστηκαν περισσότερο, συνεργάστηκαν (και θα συνεχίσουν να συνεργάζονται) με νέους καλλιτέχνες, δίχως ίχνος δημιουργικής κόπωσης, παρά τις τέσσερις δεκαετίες που έχουν πίσω τους. Αντίθετα, όπως μου τόνισε ο ιδρυτής του σχήματος David Harrington, έχουν περισσότερη όρεξη από ποτέ και ετοιμάζονται για άλλη μια περιοδεία, που θα ξεκινήσει από τη Θεσσαλονίκη στις 12 Σεπτεμβρίου.
Πιθανώς να σε έχουν ρωτήσει πολλές φορές αλλά γιατί διαλέξατε το όνομα “Kronos”; Το Σεπτέμβριο του 1973, συζητούσαμε με τη σύζυγο μου τη πιθανότητα ύπαρξης ενός γκρουπ. Εκείνη τη περίοδο ήταν απλά μια ιδέα. Πήραμε ένα λεξικό ελληνικής μυθολογίας και χαζεύαμε τα ονόματα διάφορων θεών. Το «Κρόνος» ήταν αυτό που μου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση, είχε μια δραματικότητα…
Έχετε κλείσει περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες ως σχήμα. Με ποιο τρόπο αποφεύγετε το τέλμα και παραμένετε ορεξάτοι, με ενέργεια, μετά από τόσο καιρό; Κάποιος μου είχε πει ότι οι δίσκοι μας είναι πάνω από πενήντα – δεν τους έχω μετρήσει ποτέ. Η αλήθεια είναι πως είμαστε καλύτερα από ποτέ. Δεν υπάρχει καθόλου κούραση. Αισθανόμαστε σαν να ξεκινάμε τώρα. Υπάρχει ενέργεια, δημιουργικότητα, έμπνευση και αυτό οδηγεί σε ένα καλό αποτέλεσμα. Δε λειτουργούμε με πρόγραμμα. Αφήνουμε τους εαυτούς μας να εξελιχθούν και ως άνθρωποι και ως μουσικοί. Το μόνο που δεν αλλάζει είναι ότι προσπαθούμε πάντα να αποδίδουμε τα έργα του εκάστοτε συνθέτη με σεβασμό. Προσδίδουμε επίσης σε αυτά έντονη δραματικότητα και προσπαθούμε να περάσουμε αυτή την αίσθηση και στους ακροατές. Κάθε κομμάτι έχει τα δικά του μυστικά τα οποία πρέπει να ανακαλύψουμε. Να ανοίξουμε το μυαλό μας στη μουσική που παίζουμε.
Δίνετε βήμα και σε νέους συνθέτες, μέσα από projects που τρέχετε όπως το Under 30. Βέβαια, εννοείται αυτό. Ήδη μια νέα συνθέτης, η Mary Kouyoumdjian ετοιμάζει ένα νέο κομμάτι για εμάς. Όλο αυτό είναι για εμάς μια φυσική εξέλιξη των πραγμάτων.
Από όλη τη δισκογραφία των Kronos Quartet ποιο άλμπουμ είναι το αγαπημένο σου και ποιο θα μπορούσε να είναι λίγο διαφορετικό; Βασικά, όλα θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά! Αυτό οφείλω να το παραδεχτώ. Αν κάνεις κάτι και δε μπορείς να το κάνεις καλύτερα, τότε κάνε κάτι άλλο. Αυτή είναι η αντίληψη μου και όσον αφορά τη μουσική γενικά. Δεν υπάρχει νότα που να μην μπορούσε να παιχθεί καλύτερα. Από την άλλη, αγαπημένο άλμπουμ είναι αυτό που έχω στο μυαλό μου εδώ και εικοσιπέντε χρόνια. Δεν έχει κυκλοφορήσει, δεν έχει ηχογραφηθεί καν! Αλλά είμαι σίγουρος ότι αυτή θα είναι η καλύτερη δουλειά μας!
Πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν τα soundtracks για εσάς; Ακολουθούμε την ίδια διαδικασία όπως όταν ηχογραφούμε κάποιο προσωπικό άλμπουμ. Δίνουμε έμφαση στον συνθέτη και θέλουμε να δημιουργήσουμε μια μοναδική εμπειρία που θα μεταφέρει συναισθήματα και εικόνες. Στο Ρέκβιεμ για Ένα Όνειρο δουλέψαμε πολύ με τον Clint Mansell αλλά και με τον Aronofsky. Πρόκειται για μια ομαδική διαδικασία, λαμβάνοντας υπόψη και την αισθητική της ίδιας της ταινίας, την ατμόσφαιρα και το τι ακριβώς θέλει να πει.
Γενικά ο ήχος σας είναι αρκετά δραματικός… Είναι πολύ ενδιαφέρον όταν οι άνθρωποι μιλούν για τον ήχο μας. Εξαρτάται πάντα από τη μουσική που παίζουμε. Όλα είναι πολύ ρευστά και επειδή όλα τα μέλη του γκρουπ συμβάλλουν σε αυτό, προκύπτει πάντα κάτι διαφορετικό. Δεν είμαι σίγουρος πως μπορώ να τον χαρακτηρίσω, για μένα είναι εκατοντάδες πράγματα. Αν μου έλεγες πριν σαράντα χρόνια ότι οι Kronos Quartet θα έπαιζαν Ραχμάνινοφ, θα έλεγα ότι αποκλείεται. Ποιος ξέρει τι θα παίζουμε σε σαράντα χρόνια από τώρα;
Πιστεύεις ότι οι καλλιτέχνες πρέπει να έχουν πολιτική άποψη; Δεν υπάρχει άλλη επιλογή. Μακάρι να ήταν δυνατό να υπήρχαν άλλες συνθήκες στο κόσμο αλλά δυστυχώς δεν είναι έτσι. Επιπλέον, οι μουσικοί είναι σε μια πολύ προνομιούχα θέση. Μπορούν να δημιουργούν και να προσφέρουν εμπειρίες, την αίσθηση ότι τα πράγματα προχωρούν. Γι’ αυτό θεωρώ ότι η συναυλία είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι πολιτισμού και κοινωνικοποίησης. Ότι βοηθάει στο να αντιληφθούμε καλύτερα το κόσμο στον οποίο ζούμε.
Πως φαντάζεσαι τους Kronos Quartet στο μέλλον; Όλοι είμαστε ισόβιοι μουσικοί και το αποφασίσαμε σε σχετικά μικρή ηλικία. Δε μπορώ να πιστέψω ότι υπάρχει άλλος τρόπος να αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα πέρα από αυτό. Απλά, λοιπόν, θα συνεχίσουμε τη προσπάθεια.