Categories: ΒΙΒΛΙΟ

35 επιλογές από την πλούσια εκδοτική παραγωγή του φθινοπώρου

Θα μπορούσε να πει κανείς πολλά για τις χρόνιες κακοδαιμονίες και τα πρόσφατα, ισχυρά πλήγματα που δέχτηκε ο εκδοτικός χώρος, ο συνδυασμός των οποίων δημιουργεί μια πολύ δύσκολη κατάσταση στην βιβλιαγορά, ωστόσο βιβλία δεν πρόκειται να πάψουν να εκδίδονται και αναγνώστες να διαβάζουν. 

Η περιήγηση στους τίτλους ελληνικής και ξένης πεζογραφίας που πρόκειται να εκδοθούν το επόμενο διάστημα δίνει το μέτρο της επιμονής και της τόλμης συγγραφέων, εκδοτών, βιβλιοπωλών που εννοούν να επιβιώσουν σε μιαν ασφυκτική συνθήκη μέσα στην οποία, αστόχαστα αλλά και ανενδοίαστα, το πρώτο που παραβλέπεται και παραμελείται είναι αυτό ακριβώς που θα μπορούσε να δώσει όχι απλώς διεξόδους, αλλά και προοπτική. 

ΕΛΛΗΝΙΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Η Σειρήνα της ερήμου, το κύκνειο άσμα του Μένη Κουμανταρέα

Μια ιστορία μέσα σε μια άλλη ιστορία κι ένα βιβλίο μέσα σε ένα άλλο βιβλίο συνθέτουν το κύκνειο άσμα του Μένη Κουμανταρέα, που βρέθηκε στο αρχείο του έτοιμο προς έκδοση.  Η Σειρήνα της ερήμου (εκδ. Πατάκη) είναι ένα σύντομο μυθιστόρημα, το οποίο, με άξονα τη γραφή και τη συγγραφική ιδιότητα, αναπτύσσει μια ευρηματική αφήγηση γεμάτη απρόοπτα και εκπλήξεις, με έντονο το εξωτικό στοιχείο της Ανατολής, την λεπτή ειρωνεία και το εκλεπτυσμένο χιούμορ. 

_____________________________________________________________________________________________

Το φαράγγι της Ιωάννας Καρυστιάννη

 Νέο μυθιστόρημα από την Ιωάννα Καρυστιάνη, με τον χαρακτηριστικό τίτλο Το φαράγγι (εκδ. Καστανιώτη): Άνοιξη, μια μέρα στην λιτή και αδρή φύση, σ’ έναν τόπο απόμακρο και ασύχναστο, επτά πρόσωπα που συνυπάρχουν για λίγες ώρες συναντούν την συγγραφέα τους. Τι μπορεί να συμβεί ανάμεσά τους σ’ αυτόν τον χώρο που επιβάλλεται με την τραχύτητά του, σ’ αυτό το περιορισμένο διάστημα που επεκτείνεται πέρα από την σύμβαση του μετρήσιμου χρόνου;

_____________________________________________________________________________________________

ΑΕΡΟΠΛΑΣΤ της Άντζελας Δημητρακάκη

Ένα τρένο που ταξιδεύει προς το μικρό παραθαλάσσιο χωριό της Καταλονίας στο οποίο παγιδεύτηκε και πέθανε ο Βάλτερ Μπένγιαμιν στην προσπάθειά του να ξεφύγει από την ναζιστική λαίλαπα, τέσσερα πρόσωπα εξομολογούνται τους πόθους, τις ανεπάρκειες, τις αντιφάσεις τους. Στο νέο της μυθιστόρημα ΑΕΡΟΠΛΑΣΤ(εκδ. Εστία) η Άντζελα Δημητρακάκη, αποστάζει την μελαγχολία της σύγχρονης Ευρώπης, αναρωτιέται για τα όρια των επιθυμιών και των ονείρων, για την δύναμη των αναθεωρήσεων και την ανάγκη του πράττειν.

_____________________________________________________________________________________________

Από το πουθενά  του Μισέλ Φάις

Η σχέση αναλυόμενου-αναλυτή αποτελεί το υπόβαθρο του μυθιστορήματος του Μισέλ Φάις  Από το πουθενά (εκδ. Πατάκη). Ένας άνδρας και μια γυναίκα συναντιούνται επί δέκα χρόνια στο ίδιο πάντα δωμάτιο, την ίδια πάντα μέρα και συνομιλούν: αφηγήσεις, στιχομυθίες, παραμιλητά, σπαράγματα ζωής και θραύσματα ονείρου συνθέτουν ένα ψυχικό χρονικό και συνάμα μια εναγώνια προσπάθεια να εξαχθεί νόημα από έναν κατακερματισμένο κόσμο.

_____________________________________________________________________________________________

Ήμισυ του παντός  από τη Δήμητρα Κολιάκου

Οι διαταραγμένες οικογενειακές σχέσεις, η επώδυνη ανασκαφή του παρελθόντος, η αυθαιρεσία της μνήμης απασχολούν την Δήμητρα Κολλιάκου στο νέο της μυθιστόρημα Ήμισυ του παντός (εκδ. Πατάκη). Με επίκεντρο τη σχέση μιας νεαρής οικιακής βοηθού με το ηλικιωμένο ζεύγος που αναλαμβάνει να βοηθήσει αλλά κυρίως με τον γιο τους, η συγγραφέας μιλάει για την ευθύνη, την συλλογική ή την ατομική, του ισχυρού και του αδύναμου, εκείνη την οποία αναδέχεσαι κι αυτήν που αδυνατείς να επωμιστείς.

_____________________________________________________________________________________________

Μάρμαρα στη μέση  του Δημήτρη Νόλλα

Στο δεύτερο μέρος της τριλογίας του «Δύσκολοι καιροί», με τίτλο  Μάρμαρα στη μέση (εκδ. Ίκαρος) ο Δημήτρης Νόλλας έρχεται μετά το βραβευμένο με κρατικό βραβείο του 2014 «Ταξίδι στην Ελλάδα» να ξαναπιάσει το νήμα της ζωής των ηρώων του, να δώσει διαφορετικές εκδοχές του παρελθόντος τους να παρακολουθήσει τον κόσμο τους και τις πιθανές διαδρομές τους.

_____________________________________________________________________________________________

 Επικράνθη – Δια χειρός Αλέξη Ραζή της Νίκης Αναστασέα

Η Νίκη Αναστασέα επιστρέφει σε μια εποχή που δεν απασχόλησε όσο της αναλογούσε την λογοτεχνία μας, την εποχή της Μεταπολίτευσης. Ιδέες, αγωνίες και ελπίδες των ανήσυχων νέων των πρώτων μεταχουντικών χρόνων στο μυθιστόρημά της Ιστορία ενός δικού μας ανθρώπου, όπου, πάνω στον καμβά του παλαιότερου βιβλίου της Επικράνθη – Δια χειρός Αλέξη Ραζή, η συγγραφέας υφαίνει μια νέα, εμπλουτισμένη και κατά πολύ διαφοροποιημένη εκδοχή.(εκδ.Πόλις)

_____________________________________________________________________________________________

Το χαμένο Νόμπελ από το Νίκο Αρκουδέα

Λογοτεχνία του ντοκουμέντου είναι το νέο βιβλίο του Κώστα Αρκουδέα Το χαμένο Νόμπελ (εκδ. Καστανιώτη). Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί αυθεντικό, ιστορικά τεκμηριωμένο υλικό (μαρτυρίες, επιστολές, άρθρα, έγγραφα) και το συνδυάζει με μυθοπλαστικό υλικό ώστε να αποτυπώσει τη πνευματική και κοινωνική ατμόσφαιρα της εμφυλιοπολεμικής Ελλάδας που τορπίλισε με εργώδη μνησικακία την υποψηφιότητα του Νίκου Καζαντζάκη για το βραβείο Νόμπελ.

_____________________________________________________________________________________________

Οι χυδαίες ορχιδέες  της Έλενας Μαρούτσου

Διηγήματα που συνομιλούν με γνωστά λογοτεχνικά κείμενα σ’ ένα παιχνίδι διακειμενικότητας και διαρκών μεταμορφώσεων φιλοξενεί το βιβλίο της Έλενας Μαρούτσου Οι χυδαίες ορχιδέες (εκδ. Κίχλη). Σπονδυλωτή σύνθεση που αναμετριέται με τις διαφορετικές εκδοχές της σεξουαλικότητας, τα πολλά πρόσωπα της οικογένειας, αλλά και τον ρόλο της τέχνης και την σχέση της με την πραγματικότητα.

_____________________________________________________________________________________________

Μόνο το αρνί  της Βασιλικής Πέτσα

Τέσσερα διηγήματα περιλαμβάνει η συλλογή της Βασιλικής Πέτσα Μόνο το αρνί (εκδ. Πόλις). Τα ατομικά δράματα της ελληνικής περιφέρειας, οι οικογενειακές προστριβές, οι συλλογικές συγκρούσεις, σε ιστορίες που ανασυστήνουν μια δύσκολη, μεταβατική εποχή, από τις αρχές της δεκαετίας του ’40 ως τις αρχές της Μεταπολίτευσης. Κινούμενη στο μεταίχμιο επινόησης και μαρτυρίας, μυθοπλασίας και ιστορικού συμβάντος, η συγγραφέας φωτίζει το αφανές και ανασύρει το λησμονημένο.

_____________________________________________________________________________________________

Μπαλαντέρ – μια ερωτική εξτραβαγκάντσα  της Μαρίας Γιαγιάννου

Η νουβέλα Μπαλαντέρ – μια ερωτική εξτραβαγκάντσα της Μαρίας Γιαγιάννου (εκδ. Μελάνι), αρθρωμένη σε δεκαεπτά σύντομα κεφάλαια και γραμμένη εναλλάξ σε πρωτοπρόσωπη και τριτοπρόσωπη αφήγηση, συνδυάζει αυτοβιογραφία και μυθοπλασία, στην διαχυτική γλώσσα μιας ερωτικής εξομολόγησης. Κινώντας αριστοτεχνικά τους ονοματισμένους αλλά και ανώνυμους ήρωές της, η συγγραφέας επιτυγχάνει μια θαρραλέα ανασύσταση του ερωτικού βιώματος.

_____________________________________________________________________________________________

Οι εγκλωβισμένοι του Δημήτρη Οικονόμου

Στο μυθιστόρημά του Οι εγκλωβισμένοι (εκδ. Ίκαρος), ο Δημήτρης Οικονόμου περιγράφει τη συνάντηση δύο μεσηλίκων στην ρημαγμένη από την οικονομική κρίση Αθήνα. Η μοναξιά, οι διαλυμένες σχέσεις, η ζοφερή ατμόσφαιρα της πόλης συνθέτουν το σκηνικό πάνω στο οποίο θα εκτυλιχθεί μια βαθιά ανθρώπινη ιστορία, που συνιστά κατάφαση στη ζωή και ύμνο στην αέναη δύναμή της να ανανεώνεται και να επιμένει.

_____________________________________________________________________________________________

 Άντρας που πέφτει, το νέο βιβλίο του Νικόλα Σεβαστάκη

Μετά την εξαιρετική συλλογή διηγημάτων «Γυναίκα με ποδήλατο», ο Νικόλας Σεβαστάκης επανέρχεται στην μικρή φόρμα με το βιβλίο του Άντρας που πέφτει (εκδ. Πόλις) για να μιλήσει για τις θρυμματισμένες ζωές, τις αδικαίωτες πράξεις, τις ματαιώσεις και τις απώλειες ανθρώπων που παγιδεύονται από τις περιστάσεις, παλεύουν με τις αντιφάσεις τους, πασχίζουν να διαχειριστούν τις ανεπάρκειές τους. Χαμηλότονη, υποβλητική γραφή της ενσυναίσθησης. 

_____________________________________________________________________________________________

Έρως ανίατος του Δημήτρη Μίγγα

Ένα μυθιστόρημα για τα όρια της επινόησης και της κατασκευής, για την αλληλεπίδραση επινοούντος και επινοούμενου, για τις επιπτώσεις της συγγραφής στην καθημερινότητα του συγγραφέα, αλλά και για τον έρωτα και την φθορά. Ο Δημήτρης Μίγγας στο μυθιστόρημά του Έρως ανίατος (εκδ. Μεταίχμιο) παρακολουθεί τους ήρωές του να αυτονομούνται και να ακολουθούν την ανεξάρτητη πορεία τους προς τον μαρασμό των αισθημάτων και των αισθήσεων.

_____________________________________________________________________________________________

Πρωινή γαλήνη από τον Ηλία Μαγγλίνη

Στο νέο του μυθιστόρημα Πρωινή γαλήνη (εκδ. Μεταίχμιο) ο Ηλίας Μαγκλίνης παρακολουθεί την πορεία ενός νέου ανθρώπου προς την αυτοπραγμάτωση, μέσα από την περιπλάνηση σε τόπους εξωτικούς και καταστάσεις ανοίκειες, μέσα από όνειρα, διαψεύσεις, απώλειες, επιτυχίες και ήττες. Στόχοι ανεκπλήρωτοι και πόθοι ανεσταλμένοι, σε μια Ελλάδα που, ενώ πασχίζει να βρει τον βηματισμό της μετά τον Εμφύλιο, καλείται να πληρώσει βαρύ τίμημα σε έναν μακρινό πόλεμο που δεν την αφορά. 

____________________________________________________________________________________________

Η αυτοκτονία του Ιωάννη Συκουτρή  από τον  Τάκη Θεοδωρόπουλο

Η πυκνή και γόνιμη συνομιλία του Τάκη Θεοδωρόπουλου με τον αρχαίο κόσμο κρατάει χρόνια. Με το νέο του βιβλίο Η αυτοκτονία του Ιωάννη Συκουτρή (εκδ. Μεταίχμιο) καταγράφει τον αδιέξοδο αγώνα μιας εμβληματικής φυσιογνωμίας της σύγχρονης κλασικής φιλολογίας ενάντια στις προκαταλήψεις και την αμάθεια της άκρως συντηρητικής πνευματικής Αθήνας του μεσοπολέμου. Η ήττα του Συκουτρή σ’ αυτόν τον αγώνα (που θα κορυφωθεί με την αυτοκτονία του) δίνει στον συγγραφέα την αφορμή να μιλήσει για την προβληματική σχέση της σύγχρονης Ελλάδας με το κλασικό της παρελθόν και την μετατροπή αυτού του δράματος σε προσωπική υπαρξιακή περιπέτεια.

_____________________________________________________________________________________________

Έχων σώας τας φρένας και άλλες τρελές ιστορίες  του Αργύρη Χιόνη

Η διαυγής, υποβλητική, ευφάνταστη, αλλά και σαρκαστική, στα όρια του παραδοξολογήματος, διηγηματογραφία του Αργύρη Χιόνη αποτυπώνεται και στη συλλογή του Έχων σώας τας φρένας και άλλες τρελές ιστορίες (εκδ. Κίχλη), που συγκεντρώνει ανέκδοτα κείμενα του πρόωρα χαμένου ποιητή. Και εδώ ο Χιόνης αντλεί από την παράδοση του δοκιμίου και την παρωδεί με την γνώριμη λεκτική ευφορία του, μεταπλάθοντας αυτοβιογραφική ύλη, λειαίνοντας τις αιχμές της απελπισίας του με το πιο καταλυτικό και λυτρωτικό χιούμορ.


 Μαύρο εκλεκτό  από το Γιάννη Ευσταθιάδη

Δεκατρία διηγήματα με βασικούς άξονες τον έρωτα, το χρόνο, τη μοναξιά και τον θάνατο περιέχει η νέα συλλογή του Γιάννη Ευσταθιάδη Μαύρο εκλεκτό (εκδ. Μελάνι). «Διηγήματα δωματίου» τα περισσότερα, αφού εκτυλίσσονται σε περίκλειστους αστικούς χώρους, αναδεικνύουν το γνωστό πυκνό, μοντέρνο, ελλειπτικό ύφος του συγγραφέα, και ταυτόχρονα εκπέμπουν υψηλή συναισθηματική θερμοκρασία και ηθική ευγένεια. 


Η δύσκολη τέχνη του Δημήτρη Ελευθεράκη

Ένας δάσκαλος προσπαθεί να μεταγγίσει στους δυνάμει μαθητές του τις σκέψεις του για την νεοελληνική ταυτότητα, την σχέση της με την Δύση, την καλλιτεχνική δημιουργία, και την παρόρμηση της καταστροφής. Στη νουβέλα του Η δύσκολη τέχνη (εκδ. Αντίποδες) ο ποιητής Δημήτρης Ελευθεράκης παίρνει αφορμή από το πολυσυζητημένο, δυσοίωνο γκράφιτι που πριν από μερικούς μήνες κάλυψε εν μια νυκτί το Πολυτεχνείο για να δώσει έναν φιλοσοφικό στοχασμό πάνω στην «δύσκολη τέχνη της μνησικακίας».


 Και διηγώντας τα…να τρως  από τη   Μελίσσα Στοΐλη

Ιστορίες και συνταγές εδεσμάτων προτείνει η δημοσιογράφος Μελίσσα Στοΐλη στην χαριτωμένη της συλλογή Και διηγώντας τα…να τρως (εκδ. Κίχλη), στην οποία ιχνηλατεί την καταγωγή κλασικών πιάτων, παρακολουθεί την διαδρομή και την εξέλιξή τους, τα συναρτά με το ιστορικό και κοινωνικό περιβάλλον που τα γέννησε και συνοδεύει την ιστορία του καθενός με την αντίστοιχη συνταγή, δίνοντας έτσι ένα απολαυστικό βιβλίο για τον υλικό μας πολιτισμό.


Αλλού, στο πουθενά της Λουκίας Δέρβη

Η Λουκία Δέρβη, στα δώδεκα διηγήματα που συνθέτουν την νέα της συλλογή Αλλού, στο πουθενά (εκδ. Μελάνι) μιλάει για τον πόνο της μετανάστευσης και της προσφυγιάς, αλλά και για την ανάγκη της φυγής, για την ελπίδα και την ματαίωση, για τον ξεριζωμό και το έγκλημα.  Ιστορίες από όλον τον κόσμο, καινούργιες και παλιές, εσωτερικών μεταναστών, ανθρώπων που άφησαν πίσω την Ελλάδα και ξενητεύτηκαν, ανθρώπων που αναζητούν καινούργια πατρίδα και καλύτερη τύχη στον τόπο μας.



ΞΕΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Ομαδικό πορτρέτο με μία κυρία του Heinrich Böll

«Προσπάθησα να περιγράψω το πεπρωμένο μιας γερμανίδας που πλησιάζει τα πενήντα της χρόνια και κουβαλάει όλο το βάρος της ιστορίας του τόπου της από το 1922 ως το 1970» σημειώνει ο νομπελίστας Γερμανός συγγραφέας Heinrich Böll, μιλώντας για το μυθιστόρημά του Ομαδικό πορτρέτο με μία κυρία (μετ. Μαργαρίτα Ζαχαριάδου, εκδ. Πόλις). Η Λένι, η 48χρονη ηρωίδα του βιβλίου την βιογραφία της οποίας αναλαμβάνει να ανασυνθέσει ο ανώνυμος αφηγητής, είναι μια απλή γυναίκα που έχει χηρέψει στον πόλεμο και παλεύει να αποτρέψει την κατεδάφιση της πολυκατοικίας όπου διαμένει με το εξώγαμο παιδί της, τον Λεβ, καρπό της ερωτικής της σχέσης με έναν Ρώσο αιχμάλωτο. Μαρτυρίες γνωστών και οικείων, ντοκουμέντα της εποχής, μυθοπλαστική αφήγηση ανασυγκροτούν τη βιογραφία της αντικομφορμίστριας Λένι και μαζί μια ολόκληρη εποχή. Σπουδαίο μοντερνιστικό έργο, το μυθιστόρημα επιχειρεί την συμφιλίωση με το παρελθόν και ταυτόχρονα την καταδίκη της καταναλωτικής, μεταπολεμικής κοινωνίας.


  Οι περιπέτειες του Ώγκι Μαρτς,  το αριστούργημα του Σολ Μπέλοου

Εκδίδεται, επιτέλους, στα ελληνικά το αριστούργημα του Σολ Μπέλοου Οι περιπέτειες του Ώγκι Μαρτς (μετ. Μιχάλης Μακρόπουλος, εκδόσεις Καστανιώτη) ένα εμβληματικό μυθιστόρημα της σύγχρονης αμερικανικής πεζογραφίας. Ένας εκρηκτικός ήρωας που μεγαλώνει την περίοδο της Μεγάλης Ύφεσης, ένας νεαρός γεμάτος υγεία, ευρωστία, ηθικό σθένος, αντοχή και όρεξη για ζωή, ο οποίος καθώς έγραψε ο Φίλιπ Ροθ «σπάει τα κλειστοφοβικά δεσμά του Περιούσιου Λαού για να κατευθυνθεί προς την ξέφρενη, ορμητική, απολαυστική Επιλογή» σε ένα «εβραιο-αμερικανικό» bildungsroman, που βραβεύτηκε το 1954 με το Εθνικό Βραβείο Μυθιστορήματος.


 Νόρα Γουέμπστερ  του Κολμ Τόιμπιν

Με σκηνικό την Ιρλανδία το έβδομο μυθιστόρημα του Κολμ Τόιμπιν εισάγει έναν συναρπαστικό χαρακτήρα, την νεαρή χήρα Νόρα Γουέμπστερ, που δίνει το όνομά της και στον τίτλο του βιβλίου (μετ. Αθηνά Δημητριάδου, εκδ. Ίκαρος) Μητέρα τεσσάρων παιδιών, με πενιχρά έσοδα, έχοντας χάσει τον αγαπημένο της άνδρα και αντιμετωπίζοντας την καχυποψία της μικρής κοινότητας όπου ζει, η Νόρα βυθίζεται στην απελπισία, ως την στιγμή που μια έκλαμψη ενόρασης και ενσυναίσθησης την βοηθάει να ξαναβρεί, μέσα από το τραγούδι, τον εαυτό της.


 Υποταγή,  το νέο μυθιστόρημα του Μισέλ Ουελμπέκ

Εγκαρτέρηση, αποστασιοποίηση και εν τέλει υποταγή: Τι συμβαίνει σε έναν άνθρωπο που επιχειρεί να διατηρήσει την ιδιωτικότητά του μακριά από την πολιτική και κοινωνική δίνη, όταν η ιστορία εισβάλλει καταλυτικά στον μικρόκοσμό του επιφέροντας ρήξεις χωρίς διέξοδο, ανατροπές χωρίς επανάσταση; Στο νέο του μυθιστόρημα με τίτλο Υποταγή (μετ. Λίνα Σιπητάνου, εκδ. Εστία), έναν πολιτικό και ηθικό μύθο, ο Μισέλ Ουελμπέκ παρατηρεί με ενορατική δύναμη, σαρκασμό και μελαγχολία τον φθίνοντα πολιτισμό μας, καλώντας τον αναγνώστη να στοχαστεί την αμφισημία και την ολισθηρότητα της σύγχρονης ευρωπαϊκής συνθήκης.


 Το Σεργιάνι στο Γκιναρντό  του Χουάν Μαρσέ

Ενώ ο μεταπολεμικός κόσμος πασχίζει με δυσκολία να βρει τον βηματισμό του, ένας μεσήλικας αστυνομικός, ταλανισμένος από βιώματα και μνήμες θανάτου, κάνει την τελευταία του περιπολία στους δρόμους της Βαρκελώνης. Περιφέρεται ανάμεσα στο χάος και την ανημπόρια, ανακαλώντας σκηνές οδύνης και φρίκης από το πρόσφατο παρελθόν, στοχαζόμενος την απαράλλακτη ανθρώπινη φύση, την εγγενή της κακοδαιμονία. Το Σεργιάνι στο Γκιναρντό του Χουάν Μαρσέ (μετ. Μαρία Παλαιολόγου, εκδ. Πατάκη) ανάγει  την φυσική και ηθική περιγραφή του μεταπολεμικού κόσμου σε μύθο. 


Πόλη στις φλόγες, από την αποκάλυψη της χρονιάς,  Γκαρθ Ρισκ Χάλμπεργκ

Πρώτο μυθιστόρημα του 34χρονου συγγραφέα του Γκαρθ Ρισκ Χάλμπεργκ που κάνει πάταγο στην Αμερική και θεωρείται η αποκάλυψη της χρονιάς, το Πόλη στις φλόγες (μετ. Γιώργος Κυριαζής, εκδ. Κέδρος) είναι ένα μυθιστόρημα που ανεβάζει τους πιο ετερόκλιτους ήρωες – κληρονόμους μεγάλων περιουσιών, παιδιά που εξερευνούν την μόλις αναδυόμενη πανκ σκηνή, έναν ομοφυλόφιλο δάσκαλο από τον αγροτικό Νότο, έναν εμμονικό δημοσιογράφο, έναν επαναστάτη που ονειρεύεται να παραδώσει στις φλόγες το Μπρονξ, έναν ντετέκτιβ που προσπαθεί να εξιχνιάσει το μυστήριο που τους συνδέει όλους με έναν πυροβολισμό στο Σέντραλ Παρκ – στη σκηνή μιας Νέας Υόρκης διχασμένης από τις φυλετικές και ταξικές διαφορές. Η αφήγηση (με εμφανή την επίδραση του Ντίκενς, αλλά και του Ντον Ντελίλο και του Τζέιμς Μπόλντουϊν) κορυφώνεται σε ένα όργιο βανδαλισμών, εμπρησμών και λεηλασίας στη διάρκεια του μεγάλου μπλακάουτ της Νέας Υόρκης το 1977. Η κριτική υποδέχτηκε το βιβλίο με διθυραμβικούς τόνους εξαίροντας το εύρος, τη δύναμη και την αλήθεια του.


 Δυο παιδιά της Πάτι Σμιθ

Το βραβευμένο το 2010 με το εθνικό βραβείο μη μυθοπλαστικού αφηγήματος βιβλίο της Πάτι Σμιθ Δυο παιδιά (μετ. Αλέξης Καλοφωλιάς, εκδ. Κέδρος) θα μπορούσε να διαβαστεί αντιστικτικά προς το «Πόλη στις φλόγες» του Χάλμπεργκ. Κι εδώ πρωταγωνιστεί η Νέα Υόρκη της δεκαετίας του ’70,  η ομορφιά και η φρίκη της, οι καλλιτέχνες και οι αποσυνάγωγοι, οι αδικημένοι και οι ευνοούμενοι της∙ ωστόσο, ο πυρήνας του βιβλίου είναι μια ιδιαίτερη σχέση, εκείνη που συνέδεσε στην πρώτη τους νιότη την Πάτι Σμιθ και τον Ρόμπερτ Μέιπλθορπ. «Ήταν το καλοκαίρι που πέθανε ο Κολτρέιν, το καλοκαίρι του έρωτα και της εξέγερσης, όταν μια τυχαία συνάντηση στο Μπρούκλιν οδήγησε δυο νέα παιδιά στο μονοπάτι της τέχνης, της αφοσίωσης και της μύησης», διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο της αμερικανικής έκδοσης. Αυτοβιογραφία γραμμένη σαν μυθιστόρημα,  ιστορία αγάπης που εξελίσσεται σε ελεγεία και συνάμα χρονικό μιας εποχής πολιτικής, καλλιτεχνικής, υπαρξιακής εγρήγορσης.


Αφανισμός του Τζεφ Βαντερμέερ

 Πρώτο μέρος μιας τριλογίας που εκτυλίσσεται στην «Νότια Ζώνη», μια περιοχή «εφιαλτική και μαγευτική», έναν τόπο θαυμάτων και φρίκης, το βραβευμένο με το έγκυρο Nebula Αφανισμός του Τζεφ Βαντερμέερ κυκλοφορεί σε μετάφραση Μιχάλη Μακρόπουλου από τις εκδόσεις Καστανιώτη.  Με επιρροές από τον Λάβκραφτ, τον Μπάλαρντ, τον Στάνισλαβ Λεμ και τον ταρκοφσκικό «Στάλκερ» είναι ένα έπος επιστημονικής φαντασίας με υπαρξιακό βάθος.


Τριλοβίτες του Μπρις Ντ’ Τζ. Πάνκεϊκ

Πέθανε νέος κι έγραψε σχετικά λίγο∙ ωστόσο τα διηγήματά του, ειλικρινή, μελαγχολικά, λυρικά, συχνά σαρκαστικά έκαναν την Τζόις Κάρολ Όουτς να τον συγκρίνει με τον Χέμινγουεϊ. Άνθρωποι που μοχθούν, ενώ τα αγροκτήματά τους φθίνουν και οι οικονομικές τους προοπτικές λιγοστεύουν, βιομηχανικοί εργάτες με πνευμόνια που αιμορραγούν, ξεπεσμένοι πυγμάχοι, νέοι που ασφυκτιούν στο αφιλόξενο περιβάλλον της Δυτικής Βιρτζίνια: γραμμένα τη δεκαετία του ’70, όταν ο συγγραφέας ήταν τριάντα ετών, τα διηγήματα που συνθέτουν την συλλογή Τριλοβίτες του Μπρις Ντ’ Τζ. Πάνκεϊκ (μετ. Γιάννης Παλαβός, εκδ. Μεταίχμιο) αποτυπώνουν συγκλονιστικά έναν κόσμο χωρίς ελπίδα.


Ο Νόμος περί τέκνων του Ίαν ΜακΓιούαν

Στον Νόμο περί τέκνων του Ίαν ΜακΓιούαν (μετ. Κατερίνα Σχινά, εκδ. Πατάκης) παρακολουθούμε τα διλήμματα, προσωπικά (ένας γάμος υπό διάλυση), επαγγελματικά (μια σημαντική καριέρα σε μεταιχμιακή στιγμή) αλλά κυρίως ηθικά, μιας διακεκριμένης νομικού ειδικευμένης στο οικογενειακό δίκαιο, διλήμματα που κορυφώνονται όταν καλείται να αποφανθεί αν η δικαιοσύνη μπορεί να υπερισχύσει της θρησκευτικής πίστης. Μπορεί να υποχρεώσει έναν νεαρό Μάρτυρα του Ιεχωβά να δεχθεί, παραβαίνοντας τις πεποιθήσεις του, την μετάγγιση αίματος που θα του σώσει τη ζωή; Ως πού φθάνει η δικαιοδοσία του ανθρώπινου νόμου; Βιβλίο τολμηρό, συγκινητικό, βαθιά ανθρώπινο.


 Το Ημερολόγιο προσευχής  της   Φλάνερι Ο’ Κόνορ

Συγγραφέας της ενοχής, της αποξένωσης, της αμαρτίας, πιστή καθολική που παρακολουθούσε με οδύνη την αποπνευματοποίηση της καθημερινής ζωής, η σπουδαία συγγραφέας του Αμερικανικού Νότου Φλάνερι Ο’ Κόνορ έγραψε σ’ ένα νεογοτθικό ύφος, δημιουργώντας γκροτέσκους χαρακτήρες και καταστάσεις που συχνά ξεφεύγουν από τον ρεαλισμό. Το Ημερολόγιο προσευχής (μετ. Γιάννης Παλαβός, εκδ. Αντίποδες) είναι το νεανικό τετράδιο της Ο’ Κόνορ, όπου αποτυπώνεται η επίμονη αναζήτηση του θείου, αλλά κυρίως η πορεία της προς την συγγραφική αυτοσυνείδηση. 


 Σημειώσεις για τη μελωδία των πραγμάτων  του  Ράινερ Μαρία Ρίλκε

Το μυητικό ταξίδι στην Ιταλία που επιχείρησε το 1898 ο Ράινερ Μαρία Ρίλκε παροτρυνόμενος από την Λου Αντρέα Σαλομέ, αποτυπώθηκε σε σελίδες σπάνιας ομορφιάς, ενόρασης και στοχασμού. Η δίγλωσση έκδοση (ελληνικά/γερμανικά) σε μετάφραση, χρονολόγιο και επίμετρο Συμεών Σταμπουλού, με τίτλο Σημειώσεις για τη μελωδία των πραγμάτων (εκδ. Μελάνι) μας γνωρίζει τις σημειώσεις ενός ευαίσθητου ταξιδευτή που βλέπει να τον καλούν οι «λαμπρές μορφές» του παρελθόντος, ο Τζιότο, ο Μικελάντζελο, ο Βοκάκιος, ο Πετράρχης, ο Δάντης, και «παίρνει δύναμη από τη γαλήνη τους», τις παρατηρήσεις ενός ποιητή που αφουγκράζεται την ανήκουστη μελωδία των πραγμάτων, με το αυτί και την διαίσθηση ενός αθώου.


 Το μονοπάτι για τα βάθη του Βορρά  του Ρίτσαρντ Φλάναγκαν  είναι το  Man Booker 2014

Βραβευμένο με το Man Booker το 2014, το μυθιστόρημα του Ρίτσαρντ Φλάναγκαν  Το μονοπάτι για τα βάθη του Βορρά (μετ. Γιώργος Μπλάνας εκδόσεις Ψυχογιός) εκκινεί από ένα πραγματικό επεισόδιο της ιστορίας του Β Παγκοσμίου Πολέμου, την κατασκευή του «σιδηροδρόμου θανάτου» μεταξύ Ταϊλάνδης και Βιρμανίας από τους αιχμαλώτους πολέμου που κρατούνται σ’ ένα ιαπωνικό στρατόπεδο, και μεταβαίνει από εκεί στην σύγχρονη Αυστραλία, και από τις εμπειρίες του χειρουργού Ντορίγκο Έβανς και των συγκρατουμένων του σε εκείνες των φρουρών τους – πάντοτε, όμως, υπό την σκιά μιας παθιασμένης και αδιέξοδης ερωτικής σχέσης. Ένα μυθιστόρημα για τις πολλές μορφές του έρωτα και του θανάτου, του πολέμου και της αλήθειας, ένα μυθιστόρημα για έναν άντρα που επιβιώνει, ωριμάζει, ευημερεί, μόνο και μόνο για να ανακαλύψει ότι στη ρίζα της ύπαρξής του βρίσκεται η απώλεια.


 Οι ψαράδες  του  Cigozie Obioma είναι στην short list  για το   Man Booker 2015

Εν αναμονή των βραβείων Man Booker (θα ανακοινωθούν στις 13/10) κυκλοφορεί και στα ελληνικά το μυθιστόρημα του Cigozie Obioma Οι ψαράδες (μετ. Ιωάννα Ηλιάδη, εκδ. Μεταίχμιο), που συμπεριλαμβάνεται στην βραχεία λίστα της κριτικής επιτροπής και θεωρείται φαβορί. Εκτυλίσσεται σ’ ένα μικρό χωριό της Νιγηρίας στα μέσα της δεκαετίας του 1990 με ήρωες τέσσερα αδέλφια, που επωφελούμενα από την απουσία του πατέρα τους πηγαίνουν για ψάρεμα σ’ ένα απαγορευμένο ποτάμι κι εκεί συναντούν έναν επικίνδυνο σαλό, με προφητικές δυνάμεις, που προβλέπει ότι ένας από τους αδελφούς θα σκοτώσει κάποιον από τους άλλους τρεις. Η προφητεία του διαρρηγνύει τους στενούς αδελφικούς δεσμούς, διασαλεύει την τάξη του κόσμου τους, πυροδοτεί μια σειρά από τραγικά γεγονότα. Ο συγγραφέας συνδυάζει στοιχεία αφρικανικού παραμυθιού και σύγχρονης μυθοπλασίας σ’ ένα βιβλίο που φωτίζει την Νιγηρία σε όλη της την ιστορική, πολιτική και πολιτισμική πολυπλοκότητα.


Ναυάγιο με θεατή του Χανς Μπλούμενμπεργκ

Πρώτο έργο του Γερμανού στοχαστή Χανς Μπλούμενμπεργκ που μεταφράζεται στα ελληνικά (από την ομάδα των εκδόσεων Αντίποδες) το Ναυάγιο με θεατή είναι ένα γλαφυρό πολιτικό δοκίμιο, στο οποίο η σημερινή μεταναστευτική συνθήκη προσδίδει συγκλονιστική επικαιρότητα. Ο συγγραφέας παρακολουθεί την μεταφορά του θαλασσινού ταξιδιού και του ναυαγίου από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας εστιάζοντας στα δίπολα σύνεση-τόλμη, ιδιώτευση-συμμετοχή, βεβαιότητα-σκεπτικισμός, καταστροφή και δίδαγμα.

Κατερίνα Σχινά

Share
Published by
Κατερίνα Σχινά