Το Smart School προτείνει το μέλλον της εκπαίδευσης

 

Η πρώτη εντύπωση που σου δίνει ο Κώστας Μέτσιος, ιδρυτής του νεοσύστατου εκπαιδευτικού όμιλου Smart School, είναι του κλασικού επιχειρηματία. Αλλά αυτό μέχρι να αρχίσει να σου μιλάει για εκπαιδευτικά μοντέλα ή μέχρι να σου εξηγήσει το λόγο για τον οποίο οι μέθοδοι διδασκαλίας που ακολουθούνται στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι παρωχημένες. Έχοντας διαγράψει ήδη μία πολύ πετυχημένη πορεία στον χώρο των ξενόγλωσσων κέντρων και με διαρκή κι έντονη την ανάγκη να επικοινωνήσει και να προσφέρει τις δικές του εξελιγμένες τεχνικές και μεθόδους αποφάσισε να δημιουργήσει ένα νέο brand. Καινοτόμος και διορατικός προτείνει τη χρήση νέων τεχνολογιών σε κάθε στάδιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ακυρώνει το συμβατικό τρόπο διδασκαλίας και την στείρα αποστήθιση και δίνει κίνητρο για γνώση. Εγγυώμενος την επιτυχία του προηγμένου εκπαιδευτικού του μοντέλου, ο Κώστας Μέτσιος εξηγεί στη Popaganda γιατί αξίζει να εμπιστευθούμε τα Smart Schools.

Πως πήρες την απόφαση να αφήσεις την ασφάλεια ενός επώνυμου franchise και να δημιουργήσεις το δικό σου; Η «επωνυμία» αν δε συμβαδίζει με την εξέλιξη των εκπαιδευτικών μοντέλων, την καινοτομία, την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, περισσότερο αγκυλώσεις δημιουργεί παρά ασφάλεια. Τα υφιστάμενα franchise εκπαίδευσης, δυστυχώς, αδυνατούν να παρακολουθούν τις εξελίξεις γιατί η ανομοιομορφία και η διαφορετική δυναμική των franchisees, που οι περισσότεροι παραδόξως δεν είναι εκπαιδευτικοί, δημιουργεί μειωμένα αντανακλαστικά.  Οι κεντρικές διοικήσεις λειτούργησαν με κοντόφθαλμη επιχειρηματική λογική χωρίς να έχουν καμία επενδυτική διάθεση. Άλλωστε οι περισσότεροι δεν έχουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά για να επιδείξουν επιχειρηματική διορατικότητα και γι’ αυτό στις σημερινές συνθήκες παραπαίουν διαθέτοντας ένα ακριβό εκπαιδευτικό προϊόν χωρίς αντίστοιχο περιεχόμενο.

Παρακολουθείς τα νέα εκπαιδευτικά πρότυπα και εισάγεις στη διδασκαλία τις νέες τεχνολογίες; Πόσο σημαντικό είναι να συμβαδίζεις με τις τάσεις της εκπαίδευσης που ακολουθούνται στο εξωτερικό και γιατί αυτές δεν υιοθετούνται από ελληνικά εκπαιδευτήρια; Τα Smart Schools προτείνoυν το μέλλον των εκπαιδευτικών μοντέλων, και για να είμαστε ειλικρινείς, το «σήμερα» των προηγμένων και αποδεδειγμένα αποτελεσματικών εκπαιδευτικών συστημάτων του εξωτερικού. Τα συνεργατικά ηλεκτρονικά εργαλεία θεωρούνται αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Σκεφτείτε πως ο βαθμός  συμμετοχής της μαθητικής κοινότητας σε τέτοιες διαδικασίες αποτελεί κρίσιμο κριτήριο στους δείκτες αξιολόγησης ενός σχολείου. Βασικός στόχος ενός καλού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος είναι να οδηγήσει τους σπουδαστές του να εντρυφήσουν στην κουλτούρα της εξελικτικής μάθησης, όχι μόνο ως προς το προσδιορισμό και την επίτευξη γνωστικών στόχων, αλλά γενικότερων στόχων, επαγγελματικών ή προσωπικών. Άλλωστε οι σύγχρονες συνθήκες σε παγκόσμιο επίπεδο και ειδικά στις προηγμένες ανταγωνιστικές κοινωνίες απαιτούν τη δια βίου μάθηση. Τα ελληνικά εκπαιδευτήρια δεν ακολουθούν αυτά τα μοντέλα μάθησης, γιατί αυτά απαιτούν αυξημένα αντανακλαστικά, τεχνογνωσία και συνεχή εκπαίδευση του ίδιου του διδακτικού προσωπικού τους.

Μιλώντας για το διδακτικό προσωπικό πόσο εύκολο ή δύσκολο ή εύκολο είναι να προσαρμοστεί σε νέες μεθόδους; Είναι γεγονός πως η προσαρμογή του διδακτικού προσωπικού είναι μια δύσκολη διαδικασία γιατί η κουλτούρα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος βασίστηκε στα συμπεριφοριστικά μοντέλα μάθησης που λειτουργούν στη βάση της στείρας αποστήθισης και επανάληψης που στο εξωτερικό έχουν περάσει ανεπιστρεπτί. Ο εκπαιδευτικός όμως για να θεωρείται καλός είναι «υποχρεωμένος» να εξελίσσεται συνεχώς και τελικά να εκπαιδεύεται ο ίδιος διαρκώς και να αναζητά μόνος του καινοτομίες που κάνουν το έργο του αποδοτικότερο. Διαπίστωση μου τελικά είναι πως το κλειδί στην προσαρμογή των καθηγητών είναι η διαπίστωση από τους ίδιους, της αποτελεσματικότητας των κατασκευαστικών μοντέλων μάθησης βλέποντας στην πράξη την βελτιωμένη απόδοση των μαθητών τους.

Τι κάνει τα Smart Schools να ξεχωρίζουν; Τι διαφορετικό προσφέρουν; Στα Smart Schools  οι καθηγητές εκπαιδεύονται να εκπαιδεύουν τους μαθητές, να κατασκευάζουν και να ανατροφοδοτούν μόνοι τους τη γνώση τους. Οι μαθητές δεν αποστηθίζουν, αλλά αντίθετα μαθαίνουν να αξιολογούν, να συνθέτουν, να κατασκευάζουν, προσεγγίζοντας χρηστικά τα γνωστικά αντικείμενα. Αυτό μετουσιώνεται σε μία φράση: Learn how to Learn… Learn Smart. Εδώ έρχεται αρωγός η τεχνολογία με τα συνεργατικά εργαλεία Web 2.0 και το Cloud περιβάλλον. Οι σπουδαστές διεκπεραιώνουν πέρα από το συμβατικό homework,  εκπαιδευτικά ηλεκτρονικά τεστ σε cloud περιβάλλον, ειδικά διαμορφωμένα από τους καθηγητές τους, με άμεση βαθμολόγηση. Επισημαίνονται τα λάθη (όχι διόρθωση τους) και με συγκεκριμένο τρόπο υποχρεώνονται στην αναζήτηση  της σωστής απάντησης με βαθμολογικό κίνητρο. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται το απόλυτο ζητούμενο σε μια εξελιγμένη εκπαιδευτική διαδικασία: την ανατροφοδότηση. Επιπλέον, ο μαθητής μελετά επιπλέον πηγές σχετικά με το μάθημα της ημέρας, μπορεί να συζητά με τους συμμαθητές του για τα μαθήματα, να θέτει ερωτήματα στον καθηγητή του πέρα από τις ώρες μαθήματος, να ακολουθεί την ύλη της τάξης ακόμα και όταν απουσιάζει και τελικά να ελαχιστοποιεί το στείρο διάβασμα στο σπίτι. Ο εκπαιδευτικός έχει πλέον στη διάθεσή του ένα ακόμα εργαλείο για να προωθήσει τους στόχους του: να προσθέτει πηγές (βίντεο, φωτογραφίες, ιστοσελίδες κ.ά.) σχετικές με το μάθημα, να αναθέτει διαδικτυακά project υπό καθοδήγηση, π.χ.  ηλεκτρονικά λεξικά, υποτιτλισμούς σε ταινίες, δημιουργία animations, cartoon games, να δομεί μαζί με τους μαθητές wikis, blogs και να διατηρεί ηλεκτρονικό πορτοφόλιο των μαθητών.

Σε τι βαθμό έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση τα φροντιστήρια ξένων γλωσσών; Θα μιλήσω για εμάς. Η κρίση δεν επηρέασε καθόλου το μαθητολόγιό μας, αντίθετα αυξητικές τάσεις είχαμε να παρατηρήσουμε. Σίγουρα όμως αυξήθηκαν, όπως είναι φυσιολογικό, οι επισφάλειες. Οι οικονομικές συνθήκες οδηγούν τους διορατικούς ανθρώπους πάντα σε μια σίγουρη επένδυση, την εκπαίδευση που ενισχύει τις επαγγελματικές δεξιότητες.

Ποιες είναι οι γλώσσες του μέλλοντος; Ποιες μαθαίνουν πλέον οι ενήλικες για επαγγελματικούς σκοπούς; Αν σήμερα το 9% του πληθυσμού παγκοσμίως μιλάει ως μητρική γλώσσα τα αγγλικά, το 2050 το ποσοστό αυτό θα μειωθεί στο μισό. Τα αραβικά και τα ινδικά θα ξεπεράσουν τα αγγλικά. H υποχώρηση της αγγλικής γλώσσας τα επόμενα χρόνια είναι νομοτελειακό γεγονός, όπως επίσης και ότι ένα τεράστιο ποσοστό των γλωσσών και διαλέκτων του πλανήτη θα απειληθεί με εξαφάνιση. Υπολογίζεται από ειδικούς ότι και μετά το 2050 θα συνεχισθεί η έκπτωση της αγγλικής γλώσσας, ενώ αντίθετα γλώσσες όπως η μπενγκάλι, η μαλαισιανή ή η ταμούλ θα γνωρίσουν αύξηση καταλαμβάνοντας εκείνες τις πρώτες θέσεις.

Έχεις σκεφτεί το επόμενο επαγγελματικό βήμα; Τα επόμενα επαγγελματικά μου βήματα πάντα είναι στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Πιστεύω ότι το μέλλον των εκπαιδευτικών οργανισμών βρίσκεται στη παροχή ποιοτικών, αποδοτικών και ανταγωνιστικών υπηρεσιών τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης μέσω των κέντρων δια βίου μάθησης.

Εκπαιδευτικός Όμιλος Smart School

Ξένες Γλώσσες, Πληροφορική και Δια Βίου Μάθησης

Κεντρικά Γραφεία: Ζωγράφου, Παπάγου 19, 2102693633

Παραρτήματα:

  • Αιγάλεω, Θηβών 357, 2105697620 & 2105697120
  • Ίλιον, Φιλοκτήτου 77, 2102635305
  • Πετρούπολη, Β. Ηπείρου 68, 2105059660
Ελένη Κυριακίδου

Share
Published by
Ελένη Κυριακίδου