Το The Lobster του Γιώργου Λάνθιμου, που θα φέρει την Ελλάδα για πρώτη φορά στο Επίσημο Διαγωνιστικό απ’ το 1998, αλλά κι ο Πάνος Κούτρας που θα συμμετάσχει στην κριτική επιτροπή του Un Certain Regard, είναι οι βασικοί σου λόγοι να παρακολουθήσεις φέτος το μεγαλύτερο κινηματογραφικό πανηγύρι του πλανήτη, δεν θα είναι όμως οι μόνοι που αξίζουν την προσοχή σου: Το Φεστιβάλ των Καννών ετοιμάζεται να σηκώσει απόψε την αυλαία ενός από τα πιο γεμάτα προγράμματα που έχει παρουσιάσει εδώ και χρόνια, και με μια λίστα ταινιών από πραγματικά πολυαναμενόμενες χολιγουντιανές μπλοκμπαστεριές, μέχρι σημαντικές επιστροφές τεράστιων art-house ονομάτων, η 68η διοργάνωση της Κρουαζέτ θα έχει φέτος πραγματικά κάτι για όλους.
Θα έχει κατ’ αρχήν κάτι για να ησυχάσει τις φεμινιστικές κορώνες που ταλαιπωρούσαν τα τελευταία χρόνια τον Thierry Fremaux, ο οποίος επί σειρά ετών χτυπιόταν από σειρά τσαντιών, για την υποτιθέμενη άνιση μεταχείριση του γυναικείου φύλου στις επιλογές των προγραμματιστών. Το γαλλικό κοινωνικό δράμα Standing Tall, που φέρεται να έχει ανατριχιαστικές ομοιότητες με το περιστατικό Charlie Hebdo, εκτός του ότι θα γαργαλίσει το σοβινιστικό υπογάστριο των ντόπιων media, θα αποτελέσει και τη δεύτερη φορά στην ιστορία του θεσμού, όπου το φεστιβάλ θα ανοίξει με ταινία από γυναίκα σκηνοθέτη. Η τελετή έναρξης θα είναι και η μεγαλύτερη στιγμή της σκηνοθετικής καριέρας της Emmanuelle Bercot στις Κάννες, τουλάχιστον απ’ το 2001 που η σκηνοθέτις απέσπασε το Βραβείο Νεότητας για το MILFόδραμα Clement, με το οποίο είχε κάνει και το σκηνοθετικό της ντεμπούτο.
Η γυναικεία συμμετοχή όμως που θα συγκεντρώσει σαφώς μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι αυτή της Natalie Portman, η οποία θα προβάλει το δικό της σκηνοθετικό ντεμπούτο στο φεστιβάλ: το A Tale of Love And Darkness, ένα project πάθους της βραβευμένης με Όσκαρ ηθοποιού, θα ξετυλίξει στην οθόνη την ιστορία του Amos Oz, Εβραίου συγγραφέα, δημοσιογράφου και ένθερμου υποστηρικτή της λύσης των δύο εθνών για τη διαμάχη Ισραήλ – Παλαιστίνης. Η ταινία, που βασίζεται στα απομνημονεύματα του Oz, φέρει και στο σενάριο την υπογραφή της Portman, η οποία μάλλον θα έχει αρχίσει από νωρίς την προετοιμασία για πρόσκρουση με ένα απ’ τα πιο ιδιότροπα κοινά του παγκόσμιου φεστιβαλικού κυκλώματος, δεδομένης της λυσσαλέας αγριάδας με την οποία είχαν υποδεχτεί οι κριτικοί των Κανών τα σκηνοθετικά ντεμπούτο των συνομηλίκων της ηθοποιού χολιγουντιανών αστέρων James Franco και Ryan Gosling.
Σε πιο ανάλαφρα θέματα, η φετινή επιλογή θα ξυπνήσει αναμνήσεις από το 2009, που η Pixar είχε ανοίξει το φεστιβάλ με το Up του Pete Docter, κι ένα μικρό ξύλινο σπίτι είχε πετάξει πάνω απ’ τον ουρανό της Κρουαζέτ, δεμένο με μπαλόνια γεμάτα από ήλιο. Φέτος, η Pixar και ο Pete Docter θα επιστρέψουν στις Κάννες με το Inside Out, για να αποκαλύψουν το παιδί που κρύβει μέσα του ο ενήλικας, ξεμπροστιάζοντας όλα αυτά που κρύβονται μέσα στα μυαλά ανδρών και γυναικών. Κι όσες απ’ τις στρυφνές καρδιές των κριτικών δεν καταφέρει να μαλακώσει η εταιρεία που έκανε ολόκληρες γενιές να κλάψουν με τα Toy Story και τα Wall-E της, θα τις αναλάβει η animated εκδοχή του Μικρού Πρίγκιπα. Το μνημειώδες μυθιστόρημα του Antoine de Saint-Exupéry μεταφέρεται στην οθόνη από τον σκηνοθέτη του Kung Fu Panda, Mark Osborne, με τους Paul Rudd και Marion Cotillard να δίνουν φωνή στον Μικρό Πρίγκιπα και το λουλούδι του.
Επιπλέον, το Mad Max: Fury Road, με τους Tom Hardy και Charlize Theron, θα ηγηθεί των εκτός συναγωνισμού υπερθεαμάτων της φετινής κολεξιόν, κάνοντας την επίσημη διεθνή πρεμιέρα του λίγο πριν ξεχυθεί στις αίθουσες της Αμερικής και του κόσμου. Ύστερα, ο Woody Allen θα επιστρέψει στις Κάννες μετά από σειρά απουσιών, για να πρεμιερίσει το Irrational Man του, ο μαέστρος του σοκ, Gaspar Noe, αναμένεται να δείξει στον Trier πώς στήνεται ένα arthouse καβλα-λήρημα με το Love του (παρτούζες σε 3D!), ο ανερχόμενος σκηνοθετικός κομήτης απ’ την Αυστραλία Justin Kurzel (που είχε σοκάρει πολλαπλώς πριν μερικά χρόνια το Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών με το Snowtown του) θα ντύσει τους Michael Fassbender και Marion Cotillard ως κύριο και κυρία Macbeth στη δική του εκδοχή του Σαιξπηρικού δράματος, ο Todd Haynes, με μούσα την Cate Blanchett, θα σπάσει την οκταετή σιωπή του με τη μεταφορά του Carol της Patricia Highsmith, ενώ η βραχνάδα της Amy Winehouse θα γίνει ο ήχος του φεστιβάλ ολόκληρου, χάρη στο πολυαναμενόμενο ντοκιμαντέρ που θα φέρει το όνομα της τεράστιας τραγουδίστριας.
Και με όλα αυτά να γεμίζουν κοκκινάδια τα σινεφιλικά ραντάρ, οι Κάννες έχουν ακόμη περισσότερα να δώσουν, αφού την ίδια ώρα το The Lobster του Γιώργου Λάνθιμου, με τους Colin Farrell και Rachel Weisz στο πολυπληθές του cast, θα κοντράρεται στο Επίσημο Διαγωνιστικό με: την μεγάλη επιστροφή του Hou Hsiao Hsien, που θα κυνηγήσει για έβδομη φορά τον Χρυσό Φοίνικα με το The Assassin -την πρώτη του ταινία πολεμικών τεχνών-, την καινούρια δουλειά του Paolo Sorrentino, που μετά το Όσκαρ Ξενόγλωσσης για το The Great Beauty επανέρχεται με το Youth και τον Michael Caine να διεκδικεί ερμηνευτικά πρωτεία, τον Matteo Garrone που μετά τα Βραβεία Επιτροπής για Gomorra (2008) και Reality (2012) επιστρέφει στο Διαγωνιστικό με το Tale of Tales, τη μεγάλη λατρεία των Κανών, Jacques Audiard, που ξανάρχεται στις Κάννες με το μεταναστευτικό δράμα Dheepan, τον αγαπημένο των κριτικών Joachim Trier που μετά το Oslo, August 31 περνάει για πρώτη φορά στο Επίσημο Διαγωνιστικό με το αστεράτο καστ του Louder than Bombs, τον Denis Villeneuve που θα ρίξει στο καζάνι των ερμηνειών τους Josh Broslin και Benicio del Toro με το Sicario, και βέβαια την επιστροφή του Gus van Sant, ο οποίος με το The Sea of Trees και πρωταγωνιστή τον Matthew McConaughey, φιλοδοξεί να ξεπεράσει τη λόμπα μετριοτήτων στην οποία είχε πέσει απ’ την εποχή του Milk (2008) κι εδώθε. Ναι, θα είναι μια υπερχορταστική χρονιά.
Η Popaganda ετοιμάζεται για μακροβούτια στο κινηματογραφικό μπουφέ των Κανών, χάρη στην υποστήριξη της Aegean Airlines.