Categories: OSCARS 2017

Τα Όσκαρ των Ελλήνων Κριτικών

Τι θα ψήφιζαν οι Έλληνες κριτικοί, αν ήταν μέλη της Ακαδημίας των Όσκαρ; Πόσο κοντά θα έπεφταν τα γούστα τους μ’ αυτά του ίδιου του θείου Όσκαρ; Μπορούν οι προτιμήσεις των Ελλήνων να προβλέψουν το αποτέλεσμα της δημοφιλέστερης κινηματογραφικής ψηφοφορίας του πλανήτη σινεμά; Αγωνιώδη και βαθιά υπαρξιακά ερωτήματα όλα αυτά, κι η Popaganda είναι εδώ για να δώσει τις απαντήσεις: στείλαμε το ψηφοδέλτιο των Όσκαρ στα μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, πατήσαμε κι εμείς μια ψήφο, και ιδού τα αποτελέσματα: απλώστε το κόκκινο χαλί, φορέστε το καλό σας φράκο, κι ετοιμαστείτε να εκπλαγείτε. Ή και όχι.

Μαζί με τα Όσκαρ Σκηνοθεσίας, Φωτογραφίας και Μοντάζ ως υποστηρικτικά, αλλά και τα Όσκαρ Μουσικής, Τραγουδιού (για το “City of Stars”), Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης (ή Σχεδιασμού Παραγωγής, που είναι πιο δόκιμο), κι από μισά Όσκαρ Κοστουμιών και Μιξάζ για συνοδευτικά, το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας πήγε σχετικά αναμενόμενα στην ταινία οδοστρωτήρα της φετινής χρονιάς, το La La Land, όχι όμως χωρίς μάχη: το musical του Damien Chazelle συγκέντρωσε το 31.8% των ψήφων, με κοντινό δεύτερο το Arrival του Denis Villeneuve, που μάζεψε το 22.7% των προτιμήσεων των μελών της ΠΕΚΚ. Με 13.6% ισοψήφισαν τα Hell or High Water / Πάση Θυσία, Manchester by the Sea / Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα και Moonlight, αφήνοντας ένα πενιχρό 4.5% στο Hacksaw Ridge / Αντιρρησίας Συνείδησης, ενώ καθόλου αγάπη δεν υπήρξε από πλευράς των Ελλήνων κριτικών για τις άλλες τρεις ταινίες που διεκδικούν το μεγάλο Όσκαρ: Lion, Hidden Figures / Αφανείς Ηρωίδες και Fences, συγκέντρωσαν το ισοπεδωτικό νούμερο των 0 ψήφων.

Παρά την αρκετά ισχυρή συσπείρωση του Arrival στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας, το μικρό sci-fi αριστούργημα του Denis Villeneuve δεν κατάφερε να ξεπεράσει το πενιχρό σύνολο του ενάμιση Όσκαρ στη σούμα του, με του Έλληνες κριτικούς να το ξεχωρίζουν μόνο στις ηχητικές τεχνικές κατηγορίες, δίνοντάς του το Όσκαρ Ηχητικού Μοντάζ, και το μισό βραβείο Μιξάζ (εξ ημισείας με το La La Land). Κι είναι αλήθεια πως η δουλειά της ταινίας στην ηχητική μπάντα είναι εξαιρετικά λεπτομερής και πλούσια, πράγμα καθόλου αμελητέο βέβαια, για ταινία που έχει στο επίκεντρό της την ανάπτυξη μιας ουσιαστικά άηχης μεθόδου επικοινωνίας! Το Arrival, ωστόσο, ηττήθηκε σε δυνατές κατηγορίες, όπως αυτή του Μοντάζ, της Φωτογραφίας, του Σεναρίου και της Σκηνοθεσίας.

Αρκετά καλύτερα τα πήγε το δράμα του Kenneth Lonnergan, που την προηγούμενη εβδομάδα είχε άλλωστε αποθεωθεί (και) από την ελληνική κριτική: έχοντας παραδώσει μια ερμηνεία καριέρας, μετατρέποντας ουσιαστικά τον χαρακτήρα του αυτούσιο στον δραματικό πυρήνα του σεναρίου του Manchester by the Sea / Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα, ο πρωταγωνιστής του, Casey Affleck, απέσπασε την διάκριση της καλύτερης Α’ Ανδρικής Ερμηνείας. Η υποψηφιότητα του Affleck πέτυχε μια απ’ τις καλύτερες συσπειρώσεις ψήφων στο σύνολο των κατηγοριών, συγκεντρώνοντας το 45.5% των προτιμήσεων των Ελλήνων κριτικών, ενώ το αντίβαρο της δραματουργικής του αψίδας, που ενσαρκωνόταν στον χαρακτήρα της Michelle Williams, χάρισε στην συμπρωταγωνίστριά του το Όσκαρ Β’ Γυναικείας Ερμηνείας, αν μη τι άλλο για μια ολιγόλεπτη σκηνή, την οποία όποιος αντίκρισε, πιθανά θα κουβαλάει μαζί του για μια ζωή.

Πιο σαρωτική ακόμη από την επικράτηση του Casey Affleck ήταν αυτή της Isabelle Huppert επί των ανταγωνιστριών της στην κατηγορία Α’ Γυναικείας Ερμηνείας, με την χειρουργικής ακρίβειας ερμηνεία της στο (σκανδαλωδώς απόν από την κατηγορία Ξενόγλωσσου) Elle / Εκείνη, να συγκεντρώνει το 54,5% των ψήφων -ποσοστό σχεδόν τριπλάσιο απ’ το 18,2% της Natalie Portman, που βρέθηκε δεύτερη στις προτιμήσεις με το Jackie του Pablo Larrain. Δυναμική ήταν και η επικράτηση του Jeff Bridges, με 45,5% των κριτικών να επιλέγουν την εμφάνισή του στο Hell or High Water / Πάση Θυσία, ως την καλύτερη της κατηγορίας Β’ Ανδρικής Ερμηνείας, αυτό όμως ήταν και το μόνο Όσκαρ που κατάφερε να αποσπάσει το υποβλητικό (και ιδιαίτερα αγαπητό από τους Έλληνες κριτικούς) neo-western του David MacKenzie. Αν, ωστόσο, αυτό το διπλάρωμα των ερμηνειών επαναληφθεί και τη μεγάλη βραδιά των Όσκαρ, οι κινηματογραφικές σελίδες της Popaganda θα κατέβουν με σημαίες στην Ομόνοια.

Όταν καλέσαμε τους Έλληνες κριτικούς να συμμετάσχουν στο Oscar Poll της Popaganda, τους ζητήσαμε να μην ψηφίσουν ποιος πιστεύουν ότι θα κερδίσει στην κάθε κατηγορία, αλλά αυτόν στον οποίο θα το έδιναν, αν είχαν το Όσκαρ στο χέρι τους. Αυτό προφανώς τους απελευθέρωσε αρκετά ώστε να τιμήσουν το συγγραφικό δίδυμο που έχει ταράξει τα διεθνή νερά του καλλιτεχνικού σινεμά όσο κανένα άλλο τα τελευταία χρόνια, και να απονείμουν το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου στο The Lobster / Ο Αστακός, των Γιώργου Λάνθιμου και Ευθύμη Φιλίππου, που συγκέντρωσαν το 50% των συνολικών ψήφων. Το Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου απέσπασε το Moonlight, σημειώνοντας μία και μόνη νίκη στις 8 κατηγορίες που διεκδικούσε, κι αυτή ιδιαίτερα πύρρεια, αφού επικράτησε το σεναρίου του Arrival με μία μόλις ψήφο διαφορά!

Χρειάζονταν και λίγα μαγικά για να σταματήσει η επέλαση του La La Land, και τα ισχυρά ραβδιά των μάγων του Fantastic Beasts and Where to Find Them / Φανταστικά Ζώα και Πού Βρίσκονται φαίνεται να έκαναν τη δουλειά, αφού το spin-off του Harry Potter μπορεί να έχασε τον Σχεδιασμό Παραγωγής από το musical του Damien Chazelle, κατάφερε όμως να κρατήσει (έστω κι εξ ημισίας) τα πρωτεία των Kοστουμιών. Στο δε Μακιγιάζ και Hair Styling, οι φρενιασμένοι κακοποιοί του Suicide Squad / Ομάδα Αυτοκτονίας δεν άφησαν και πολλά περιθώρια στον ανταγωνισμό, συγκεντρώνοντας το 47% των ψήφων μιας κατηγορίας με μόνο τρεις συνολικά υποψήφιους. Όταν έχεις βέβαια για καμβά σου το πρόσωπο της Margot Robbie, ό,τι μακιγιάζ κι αν βάλεις πάνω, αριστούργημα θα βγει, όχι;

Συνήθως όταν γίνονται τέτοια σε απονομές βραβείων, εμείς οι κριτικοί τα κοροϊδεύουμε. Εν προκειμένω όμως, αυτή που πέρασε ήταν μια εξαιρετική χρονιά για τα οπτικά εφέ: το Dr Strange έσπρωξε την οπτική παλέτα της κινηματογραφικής Marvel σε επίπεδα που κανείς στο mainstream σύμπαν των χολιγουντιανών tentpoles δεν θα τολμούσε καν να ονειρευτεί, ενώ τόσο το motion capture animation του The Jungle Book / Το Βιβλίο της Ζούγκλας όσο και το stop-motion του Kubo and the Two Strings / Ο Κούμπο και οι Δυο Χορδές, ήταν χάρμα οφθαλμών, προσφέροντας δείγματα σπάνιας οπτικής φινέτσας, προερχόμενα από δυο εντελώς διαφορετικής τεχνολογικής νοοτροπίας οπτικές. Έτσι, οι τρεις τους μοιράστηκαν το Όσκαρ Οπτικών Εφέ, με μια τριπλή ισοψηφία που άγγιξε 26,3% για την κάθε μια της, αφήνοντας από 10,5% στο Rogue One: A Star Wars Story και (για κάποιο λόγο που ο υπογράφων δεν μπορεί να αντιληφθεί) στο Deepwater Horizon.

Έξι στους δέκα Έλληνες κριτικούς ψηφίζουν Toni Erdmann, κι αν δεν έφτανε ως απόδειξη η ανακοίνωση της ΠΕΚΚ προ ημερών, που ανακήρυξε την μαύρη κωμωδία της Maren Ade ως καλύτερη ταινία του 2016 ολόκληρου, έρχεται και το Όσκαρ Μη Αγγλόφωνης Ταινίας να το επιβεβαιώσει: 57,1% των ψήφων συγκέντρωσε το φιλμ της Γερμανίδας, ποσοστό υψηλότερο ακόμα κι απ’ το 55,6% που μάζεψε το Fuocoamare / Φωτιά στη Θάλασσα του Gianfranco Rosi για να πάρει το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Η βραβευμένη με Χρυσή Άρκτο το 2016 ταινία μπορεί να μην είναι το φαβορί και για την αμερικανική Ακαδημία, αλλά δεν παύει να αξίζει το βραβείο, όπως ακριβώς συμβαίνει και με το La Tortue Rouge (The Red Turtle) / Η Κόκκινη Χελώνα, το εξπρεσιονιστικό, αλληγορικό φιλμ του Michael Dubok de Wit, που μετά τις επαίνους των κριτικών στην έξοδο της ταινίας στις ελληνικές αίθουσες, απέσπασε και το Όσκαρ Καλύτερης Animated Ταινίας.

Τι λέτε; Θα συμφωνήσει με τις προτιμήσεις των Ελλήνων κριτικών η Ακαδημία των Κινηματογραφικών Τεχνών κι Επιστημών; Λίγες ώρες έμειναν για να το μάθουμε.

Μέχρι τότε, για την συμμετοχή τους στο Oscar Poll της Popaganda ευχαριστούμε τα μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου: Λευτέρης Αδαμίδης (ΣΙΝΕΜΑ), Γιάγκος Αντίοχος (Αθηνόραμα), Θόδωρος Γιαχουστίδης (moviesltd.gr), Γιάννης Γκακίδης (ΚΕΜΕΣ), Ρόμπυ Εκσιέλ (εφ. Έθνος), Σωτήρης Ζήκος (CITY Magazine), Γιάννης Ζουμπουλάκης (εφ. Το Βήμα), Δημήτρης Καλαντίδης (Πρόεδρος ΟΚΛΕ), Δημήτρης Κολιοδήμος, Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος (lifo.gr / Alpha TV), Αχιλλέας Κυριακίδης, Κώστας Κωνσταντινίδης, Νίνος Φένεκ Μικελίδης (enetpress.gr), Δημήτρης Μπάμπας (Cinephilia.gr), Ιωάννα Παπαγεωργίου, Γιώργος Παπαδημητρίου (CineDogs.gr / Τύπος Θεσσαλονίκης), Τάσος Ρέτζιος (FM 100 Θεσσαλονίκης), Χρήστος Σκυλλάκος (ToPeriodiko.gr), Ιωάννης Τοτονίδης, Νίκος Τσαγκαράκης (εφ. Πατρίς), Ηλίας Φραγκούλης (freecinema.gr).


Η ζωντανή μετάδοση της λαμπερής τελετής θα πραγματοποιηθεί το βράδυ της Κυριακής 26ης Φεβρουαρίου σε ταυτόχρονη μετάδοση από το COSMOTE 1HD με ελληνικό σχολιασμό από τον Γιώργο Σατσίδη και την Χριστίνα Μπίθα αλλά και από το COSMOTE 2HD χωρίς σχολιασμό. Για τα επόμενα 3 χρόνια τα Βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου αποκλειστικά στην COSMOTE TV.
Ιωσήφ Πρωϊμάκης

Share
Published by
Ιωσήφ Πρωϊμάκης
Tags: OSCARS 2017