Η Ανώτερη Ιδιωτική Σχολή Δραματικής Τέχνης «Δήλος» ιδρύθηκε το 2003. Όπως μας αναφέρει η ηθοποιός και δημιουργός της σχολής Δήμητρα Χατούπη, η ιδέα ξεκίνησε με ένα προσωπικό, εσωτερικό της όραμα πάνω στην εκπαίδευση και στο θέατρο. Δεν ήταν αποτέλεσμα λογικής σκέψης, ”αν μπει η λογική στη μέση η ιδέα δύσκολα γίνεται πράξη”. Έτσι, έντεκα χρόνια πριν η Δήμητρα και ο Κωστής Καπελώνης, ο οποίος ήταν τότε διευθυντής σπουδών, έκαναν την ιδέα τους πραγματικότητα, σε έναν μικρό χώρο στο Μεταξουργείο. Σύντομα ο χώρος μεγάλωσε και το μικρό θεατράκι της σχολής δίνει τωρα πια την ευκαιρια στους αποφοιτους να παιζουν σε ππαραστασεις με την καθοδηγηση-σκηνοθεσια των δασκαλων τους. την ευκαιρία στους αποφοίτους να διοργανώνουν και να πρωταγωνιστούν στις δικές τους παραστάσεις. Η σχολή υποκριτικής δήλος φιλοδοξεί μέσα από ένα ποικιλόμορφο πρόγραμμα, να εκπαιδεύσει ηθοποιούς προσφέροντας μια πολύπλευρη γνώση σε ότι αφορά τις μεθόδους υποκριτικής αλλά και τα μέσα επικοινωνίας του ηθοποιού. Από την πρώτη στιγμή η «δήλος» συγκέντρωσε αξιόλογους δασκάλους ενώ η σχολή αναγνωρίστηκε από όλους τους ανθρώπους του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης σαν ένας χώρος – φυτώριο ο,τι καλύτερου έχει να επιδείξει η δραματική παιδεία.
Πώς μπορεί κανείς να φοιτήσει στη σχολή σας; Για να μπει κανείς στη σχολή μας περνάει από αυστηρές εξετάσεις που κρατάνε περίπου δέκα μέρες και ολοκληρώνονται με μια συνέντευξη. Θέλουμε να δούμε βασικά στοιχεία της προσωπικότητας του υποψηφίου όπως επίσης αν μπορεί να λειτουργήσει ομαδικά. Το θέατρο είναι ομαδική ιστορία και αυτό πρέπει να καλλιεργείται από τη σχολή.
Ποια είναι τα βασικότερα στοιχεία που σας ενδιαφέρει να καλλιεργήσετε στους σπουδαστές σας; Πρώτον η τεχνική στην κίνηση και τη φωνή. Δεύτερον με ποιους τρόπους μπορεί να υπάρξει και να εξελιχθεί ο εσωτερικός τους κόσμος. Τρίτον ήθος και ομαδικότητα. Δεν είναι κανένας star. Το να είσαι καλλιτέχνης έχει άμεση σχέση με τη στάση σου απέναντι στη ζωή. Θα έχεις δει ότι στην είσοδο της σχολής έχουμε κάδο ανακύκλωσης. Θα θέλαμε να μη βγει κανείς σπουδαστής από εδώ χωρίς να έχει μάθει να σέβεται τη φύση, τους συναδέλφους του, τους γύρω του.
Αναφέρετέ μου κάποια μαθήματα που διδάσκονται στην σχολή σας. Σε ποια μαθήματα δίνετε έμφαση; Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην κίνηση και τον ρυθμό. Στο πρώτο έτος ασχολούμαστε με το σώμα, ενώ βοηθάμε τους σπουδαστές να κατανοήσουν τις μεθόδους που διδάσκονται. Στο δεύτερο έτος ξεκινάμε με τα πρώτα κείμενα και στο τρίτο και τελευταίο έτος οι φοιτητές παίζουν στις πρώτες τους παραστάσεις. Η σταδιακή εξέλιξη είναι βασικό στοιχείο της εκπαίδευσής μας. Άλλα μαθήματα που διδάσκονται είναι η σκηνική πάλη, η τεχνική Alexander, η ορθοφωνία, το σολφέζ, η κίνηση, ο χορός. Η σχολή πέρα από τον κύκλο των σταθερών μαθημάτων, δίνει την ευκαιρία στους σπουδαστές να παρακολουθήσουν θεματικά σεμινάρια σε αντικείμενα που σχετίζονται έμμεσα ή άμεσα με την υποκριτική τέχνη, για παράδειγμα αυτό το διδακτικό έτος θα ξεκινήσει με το Εργαστήρι Σωματικού Θεάτρου από το Studio Matejka (Grotowski) και εργαστήριο butoh. Επίσης οι σπουδαστές πρέπει να μπορούν να επιχειρηματολογήσουν στην κριτική μιας παράστασης. Έτσι παρακολουθούμε συχνά μαζί παραστάσεις και έπειτα τις αναλύουμε. Το θέατρο είναι επιστήμη. Πρέπει να έχεις γνώσεις για να εξελιχθείς. Θέλουμε τα παιδιά που αποφοιτούν από την σχολή μας να έχουν πολύπλευρη μόρφωση. Τέλος δίνω ιδιαίτερη έμφαση στον κινηματογράφο. Είμαι παιδί του κινηματογράφου και θεωρώ ότι κάθε νέος ηθοποιός πρέπει να έχει γνώσεις πάνω στην έβδομη τέχνη. Οι κώδικες θεάτρου και κινηματογράφου είναι διαφορετικοί και για τον λόγο αυτό διοργανώνονται πολλά σεμινάρια έτσι ώστε να καλύψουμε ένα μεγάλο κενό παιδείας, το οποίο υπάρχει στην Ελλάδα. Είναι πολύ βασικό οι σπουδαστές, πέρα από θεωρητικές γνώσεις να έχουν και πρακτικές γνώσεις, όσον αφορά το γύρισμα μιας ταινίας, έτσι ώστε να μπορούν να αντιμετωπίσουν έναν σκηνοθέτη και φυσικά τις κάμερες.
Βοηθάτε τους σπουδαστές σας να απορροφηθούν άμεσα από την αγορά εργασίας; Αυτό που θέλ ουμε είναι να μην τους πετάμε στον δρόμο. Έχουμε υποχρέωση να δώσουμε αμέσως δουλειά σε κάθε απόφοιτο της σχολής. Έτσι η δουλειά που γίνεται στο τρίτο έτος με τους διδάσκοντες , παρουσιάζεται την επόμενη χρονιά στο κοινό επαγγελματικά. Φέτος για παράδειγμα οι απόφοιτοί μας θα συμμετάσχουν στον ‘’Θίασο’’ του Αγγελόπουλου (διδασκαλία-σκηνοθεσία Δήμητρας Χατουπη) και στα ‘’Μάγια της Πεταλούδας’’ (διδασκαλία-σκηνοθεσία Νικολέτα Ξεναρίου και μουσική Χρήστος Θεοδώρου), σε κεντρικά θέατρα της Αθήνας.
Η υποκριτική στηρίζεται στο ταλέντο ή είναι κάτι το οποίο καλλιεργείται; Αρχικά πρέπει να ορίσουμε την έννοια του ταλέντου, αν μπορεί να οριστεί. Κάποια από τα στοιχεία του ταλέντου θα μπορούσαν να είναι η μεταμορφωση, η ιδιαίτερη ευαισθησία ή ακόμα και η δυνατότητα του να είναι κανείς ευφάνταστος. Η μεταμόρφωση είναι μια εγγενής δυνατότητα, που όλοι την έχουμε σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Το ταλέντο δεν είναι αρκετό. Για να εξελιχθεί κανείς στην υποκριτική θέλει πολύ δουλειά και αφοσίωση.
Τι επιχειρήματα θα χρησιμοποιούσατε για να πείσετε έναν νέο να σπουδάσει στη σχολή σας; Δεν χρησιμοποιώ επιχειρήματα. Αν πραγματικά θέλει κάτι το μόνο που έχει να κάνει είναι να εμπιστευτεί την διαίσθηση του και εκείνη θα τον καθοδηγήσει. Θα τον συμβούλευα λοιπόν να ακολουθήσει τον εσωτερικό του εαυτό, το ένστικτό του.
Πιστεύετε ότι όλοι οι ηθοποιοί μπορούν να διδάξουν θέατρο; Ποια στοιχεία πρέπει να έχει ένας ηθοποιός ώστε να είναι ικανός και καλός δάσκαλος; Όχι, δεν μπορούν όλοι οι ηθοποιοί να διδάξουν. Η Ελλάδα είναι η μονη χώρα στην οποία διδάσκουν σχεδόν όλοι οι ηθοποιοί. Στο εξωτερικό υπάρχουν εκπαιδευμένοι δάσκαλοι. Ο ηθοποιός πρέπει να έχει ταλέντο για να διδάξει. Να έχει πολλές γνώσεις πάνω στο αντικείμενο και φυσικά, ικανότητα μετάδοσης.
Δ/νση: Ελευσινίων 11, Μεταξουργείο, Αθήνα
Τηλ: 210-5203.562
website: www.dilos.gr
e-mail: contact@dilos.gr