Το φετινό Φεστιβάλ Καννών ξεκινάει σήμερα με ταινία έναρξης την κωμωδία με ζόμπι Coupez του Μισέλ Χαζαναβίσιους.
Για τις επόμενες 10 ημέρες, ο παλμός του σινεμά θα χτυπάει στην Κρουαζέτ, με πρεμιέρες που θα δώσουν τον τόνο της ερχόμενης κινηματογραφικής σεζόν και, στην περίπτωση της πρώτης ταινίας της λίστας μας, ίσως δώσουν *και* πόνο (εκτός από τόνο).
Για άλλη μια χρονιά, η Popaganda βρίσκεται εκεί για να σας μεταφέρει το κλίμα και τις πρώτες εντυπώσεις, με τις παρακάτω ταινίες να αποτελούν προτεραιότητα για σινεφίλ και όχι μόνο:
“Οι εγχειρήσεις είναι το νέο σεξ”, δήλωσε ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ προσπαθώντας να μας βάλει στο κλίμα για το νέο του εγχείρημα με θέμα το επόμενο βήμα στην ανθρώπινη εξέλιξη, που γυρίστηκε πέρσι (και) στην Αθήνα και τον βρίσκει να επιστρέφει στην ανατριχιαστική αγκαλιά του body horror, αυτή τη φορά με οχήματα τον Βίγκο Μόρτενσεν, την Κρίστεν Στιούαρτ και την Λεά Σεντού. Συνεχίζοντας το self-hype, ο ίδιος ο Κρόνενμπεργκ προβλέπει ότι θα υπάρξουν “αρκετές αποχωρήσεις του κοινού στο πρώτο 5λεπτο” της ταινίας, ενώ άλλες φήμες μιλούν για λιποθυμίες και ποιος ξέρει τι άλλο στο τελευταίο τέταρτο.
Μακράν η πιο ηχηρή χολιγουντιανή παρουσία φέτος είναι εκείνη του Τομ Κρουζ, που θα κρατήσει το star wattage σε υψηλά επίπεδα σε μια χρονιά που οι Κάννες δεν έχουν να επιδείξουν πολλούς Αμερικανούς A-listers. Το σίκουελ της κλασικής ταινίας των 80s που έχρισε σταρ τον Κρουζ καταφτάνει στην Κρουαζέτ με ενθουσιώδεις κριτικές από την άλλη όχθη του Ατλαντικού, κυρίως για τις εντυπωσιακές σκηνές πτήσεις δια χειρός Τζόζεφ Κοζίνσκι. Στην ταινία συμπρωταγωνιστούν ο Μάιλς Τέλερ, η Τζένιφερ Κόνελι και ο Τζον Χαμ, και η πρεμιέρα της στο φεστιβάλ σηματοδοτεί την έναρξη ενός αφιερώματος στην πορεία του Κρουζ, ο οποίος θα κάνει και μια σπάνια δημόσια συζήτηση για την καριέρα του την επομένη της πρεμιέρας.
Ο Μπαζ Λούρμαν σκηνοθετεί την πολυαναμενόμενη βιογραφική ταινία για τον άγνωστο τραγουδιστή του τίτλου (ποιο είναι το επώνυμό του, τι τραγούδια έχει πει; Κανείς δεν ξέρει.) με τον Όστιν Μπάτλερ (Κάποτε στο Χόλιγουντ) να έχει νικήσει κάθε ανερχόμενο νεαρό ηθοποιό του Χόλιγουντ στη διεκδίκηση του ρόλου. Η ερμηνεία του έχει τις ευλογίες όχι μόνο της Πρισίλα Πρίσλεϊ, αλλά και του Ντένζελ Γουάσινγκτον, που συμπρωταγωνίστησε με τον Μπάτλερ σε θεατρικό στο Μπρόντγουεϊ και εκτίμησε τόσο πολύ που τηλεφώνησε στον Λούρμαν απροειδοποίητα και του συνέστησε να τον προσλάβει. Και επειδή ο Ντένζελ δεν φαίνεται για άτομο που υποχρεώνεται για ασήμαντους λόγους, η περιέργεια για την ταινία, στην οποία ο Τομ Χανκς υποδύεται τον μάνατζερ του τραγουδιστή, βρίσκεται στα ύψη. Επιπλέον, το ελληνικό κοινό δεν θα αργήσει πολύ να τη δει, αφού κυκλοφορεί εδώ τέλη Ιουνίου.
Ο Παρκ Τσαν Γουκ διεκδικεί για τέταρτη φορά στην καριέρα του τον Χρυσό Φοίνικα (το Oldboy είχε πάρει το Μεγάλο Βραβείο το 2003) με μια αστυνομική ιστορία με έναν ντετέκτιβ που ερωτεύεται την κύρια ύποπτη της υπόθεσης που ερευνά. Η ταινία υπόσχεται σασπένς, μελόδραμα και #feelings, με πρωταγωνιστές την Τανγκ Γουέι (Προσοχή, Πόθος) και τον Παρκ Χάε-Ιλ.
Η νέα ταινία του Ρούμπεν Έστλουντ μετά το βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα Τετράγωνο είναι γυρισμένη στην Ελλάδα, με το Νορβηγό σκηνοθέτη να εγκλωβίζει αυτή τη φορά τους ήρωες-πειραματόζωά του (μανεκέν, influencers, έναν Ρώσο ολιγάρχη, Βρετανούς εμπόρους όπλων και έναν αλκοολικό καπετάνιο που υποδύεται ο Γούντι Χάρελσον) σε ένα πολυτελές γιωτ για μια κρουαζιέρα μετά την εβδομάδα Μόδας. Όμως εξαιτίας μιας καταιγίδας, οι πάμπλουτοι επιβάτες ναυαγούν σε ένα νησί, μαζί με ένα μέλος του προσωπικού που καθαρίζει το πλοίο και είναι το μόνο που ξέρει πώς να ψαρεύει. Η ιεραρχία αντιστρέφεται και, υποθέτουμε, ξεκινάει το πραγματικό πάρτυ, από αυτά που ο Έστλουντ ξέρει να ενορχηστρώνει με ειρωνεία και κοινωνική κριτική.
Ο Χιροκάζου Κόρε-Έντα, που δεν άφησε κανέναν ασυγκίνητο με τους Κλέφτες Καταστημάτων το 2017 (με πρώτη την κριτική επιτροπή που του έδωσε το Χρυσό Φοίνικα), επιστρέφει με άλλη μια πρωτότυπη ιστορία ανέλπιστων οικογενειών. Ο Σονγκ Κανγκ-Χο από τα Παράσιτα υποδύεται έναν χρεωμένο ιδιοκτήτη καθαριστηρίου που μαζί με ένα νηπιαγωγό παίρνουν κρυφά ένα μωρό από ένα “baby box”. Στην ιαπωνική ταινία, τα baby boxes είναι ειδικά κουτιά όπου αφήνουν τα νεογέννητά τους γονείς που δεν μπορούν να τα μεγαλώσουν. Για άλλη μια φορά, ακούγεται σαν ο Κόρε-Έντα να προσεγγίζει με ουμανισμό και τρυφερότητα κρίσιμα ζητήματα της ιαπωνικής (και όχι μόνο) κοινωνίας.
Ένα από τα μεγαλύτερα breakout ονόματα της περασμένης χρονιάς, ο πρωταγωνιστής του Squid Game και δηλωμένος σινεφίλ, Λι Τζουνγκ-Τζάε, παρουσιάζει στις Κάννες το σκηνοθετικό ντεμπούτο του, στο οποίο φυσικά και παίζει. Στο απόγειο της στρατιωτικής δικτατορίας στην Βόρεια Κορέα τη δεκαετία του ’80, δύο κορυφαίοι κρατικοί πράκτορες κυνηγούν ένα βορειοκορεάτη κατάσκοπο στο νότο ενώ ανακαλύπτουν σκοτεινές αλήθειες για τη χώρα που υπηρετούν. Η ταινία υπόσχεται δράση και ανατροπές, ένα ευχάριστο διάλειμμα από την υψηλή culture (με γαλλική προφορά) του φεστιβάλ.
Το 2019 ο Μαρκ Τζένκιν τάραξε τα θεμέλια της σύγχρονης βρετανικής κινηματογραφίας με το πειραματικό, ασπρόμαυρο ντεμπούτο του, Bait, μια από τις ταινίες με τις καλύτερες κριτικές των τελευταίων ετών (στην Ελλάδα προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου). Είναι λογικό η αναμονή για την επόμενη ταινία του να βρίσκεται στα ύψη, με το Enys Men να κάνει πρεμιέρα στην παράλληλη ενότητα του Δεκαπενθήμερου των Σκηνοθετών (= την κουλ ενότητα). Και πάλι γυρισμένο σε 16mm, πρόκειται για μια ταινία folk τρόμου που εκτυλίσσεται σε ένα κέλτικο νησί όπου ένας φυσιοδίφης παρακολουθεί καθημερινά ένα σπάνιο λουλούδι που μετατρέπεται σε κάτι μεταφυσικό. We’ll take it.
Η τελευταία ταινία του Πιέτρο Μαρτσέλο, Μάρτιν Ίντεν, συγκλόνισε τους κριτικούς προ 3ετίας και κατέληξε σε πολλές λίστες με τα καλύτερα εκείνης της χρονιάς. Η νέα του ταινία, με ηρωίδα μια γυναίκα στην Νορμανδία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, λέγεται ότι συνδυάζει φαντασία και μουσική, με τις προσδοκίες, όπως είναι φυσικό, να βρίσκονται στο ταβάνι, για άλλο ένα φεστιβαλικό θρίαμβο.
Αυτή η ιστορία ενηλικίωσης με την υπογραφή του Τζέιμς Γκρέι (Ad Astra) φέρνει τον Κένταλ Ρόι στην Κρουαζέτ. Πραγματικά κανένας Τομ Κρουζ.