Νομίζω είναι η πιο ασφαλής διαπίστωση: η τάση στο θέατρο το 2019 είναι ότι δεν υπάρχει τάση! Απλούστατα γιατί υπάρχουν όλα και πολλοί, πάρα πολλοί καλλιτέχνες που δοκιμάζουν τα πάντα και πάρα πολλοί χώροι που τα στεγάζουν όλα: τα σύγχρονα έργα, τα κλασικά, τα ελληνικά έργα, τα ξένα, τις ρεαλιστικές παραστάσεις, τις θεατροποιημένες λογοτεχνικές σελίδες, τις site specifik παραστάσεις, τις μεταμοντέρνες, τις πρωτοποριακές, τις πειραματικές, τις θεατρικές προσωπογραφίες. Υπάρχουν οι καλλιτέχνες που το προσωπικό τους ύφος και αναγνωρίσιμο είναι και ένθερμα το υποδέχεται το κοινό (Αρης Μπινιάρης, Βασίλης Μπισμπίκης), υπάρχουν οι νεότατες ομάδες που κάνουν την έκπληξη (C. For Circus με το «Δαχτυλίδι της μάνας», 4Frontal με τον «Μύρτο»), υπάρχει πάντα η προσπάθεια των καλλιτεχνών να προσεγγίζουν με διαφορετικό τρόπο τα κλασικά κείμενα («Ο θείος Βάνιας» του Τσέχωφ και της Μαρίας Μαγκανάρη και «Ο επιθεωρητής» του Νικολάι Γκόγκολ έτσι όπως τον πρότεινε ο Γιώργος Παπαγεωργίου είναι δύο χαρακτηριστικά επιτυχημένα παραδείγματα). Ολα υπάρχουν. Σε υπερπροσφορά, με όχι πάντα μεγάλη ζήτηση. Γι’ αυτό και οι επαναλήψεις των επιτυχημένων παραστάσεων της περυσινής σεζόν είχε την πρωτοκαθεδρία την αρχή της τρέχουσας σεζόν. Γιατί όπως και η σεζόν που τελείωσε την άνοιξη του 2019, και αυτή διανύουμε τούτον τον χειμώνα είναι πολύ δύσκολη για αρκετές θεατρικές σκηνές. Ηδη κάποιες κατέβηκαν άρον άρον. Κάποιες θα κατέβουν αμέσως μετά τις γιορτές, νωρίτερα από το προσχεδιασμένο, προσδοκώντας να βγάλουν τα σπασμένα το Δωδεκαήμερο. Οι προσκλήσεις που προσφέρονται παντού προσπαθούν να καλύψουν τη μειωμένη ζήτηση, και ελάχιστες είναι αυτές που είναι πράγματι sold out και όχι μόνο στα δελτία τύπου. Και ο φαύλος κύκλος των 1.000 και κάτι παραστάσεων τη χρονιά συνεχίζεται, χωρίς να διαφαίνονται κινήσεις αυτοδιόρθωσης του «θεατρικού συστήματος». Παρότι χρόνο με το χρόνο η δυσκολία περισσεύει στην πλατεία, παρότι χρόνο με το χρόνο προσδοκούμε ότι κάπως διαφορετικά θα κινηθούν τα πράγματα.
Τι λειτουργεί στους θεατές; Λειτουργεί πάντα το «από στόμα σε στόμα», λειτουργεί η συγκροτημένη και συγκεκριμένη σκηνική πρόταση, λειτουργεί η εμπιστοσύνη σε συγκεκριμένα πρόσωπα (ηθοποιούς ή σκηνοθέτες). Και θα μπορούσα να διακρίνω δύο τάσεις στην προτίμηση του κοινού, που ίσως αρχίζει να γίνεται και τάση στις σκηνές: το κοινό έχει ανάγκη από νέα θεατρικά κείμενα που καταπιάνονται με σύγχρονα θέματα, προσωπικά, πολιτικά -όχι «στρατευμένα»- ή κοινωνικά, τάση που φαίνεται να επικρατεί και στο σύγχρονο ξένο θέατρο όπως έδειξαν παραστάσεις που είδαμε και το καλοκαίρι στο Φεστιβάλ Αθηνών.
Σ’ αυτή την ομάδα εντάσσονται, ασφαλώς οι εξής παραστάσεις που αυτομάτως ξεχωρίζω από το 2019:
–
Η δεύτερη τάση (που ίσως δεν είναι τάση, ίσως είναι απλώς η ανάγκη όλων μας να αλλάζουμε εμπειρίες, να εκπλησσόμαστε, να ανακαλύπτουμε), είναι οι παραστάσεις που στήνονται όχι σε θεατρικούς χώρους και αναδεικνύουν όψεις του τοπίου και των ανθρώπων που μας αιφνιδιάζουν (site specifik), αλλά και οι παραστάσεις που με πρωτότυπο τρόπο προσεγγίζουν τη μνήμη και την ιστορία ή απλώς τα παλαιότερα έργα ή κείμενα. Αυτή είναι μεγάλη ομάδα και χωράει πολλές σκηνικές προτάσεις, από τις οποίες σημειώνω οπωσδήποτε για το 2019:
Από το Φεστιβάλ Αθηνών και τις ξένες παραγωγές που είδαμε το καλοκαίρι του 2019 αποκλείεται να ξεχάσω τις εξής:
Παντοτινή, ευτυχώς, τάση είναι οι καλές ερμηνείες, που ποτέ δεν λείπουν από τις ελληνικές σκηνές. Από τους ρόλους, τους δεκάδες ρόλους που είδα το 2019, κρατάω τις εξής ερμηνείες (με τυχαία σειρά) και νομίζω ότι έχω αναφερθεί στις σημαντικότερες (απ’ όσες είδα φυσικά):
Δημήτρης Λιγνάδης (Οιδίπους τύραννος), Μαρία Καβογιάννη και Αλεξία Καλτσίκη (Top girls), Σύρμω Κεκέ (Θείος Βάνιας), Νίκος Κουρής και Λουκία Μιχαλοπούλου (Γίδα ή Ποια είναι η Σύλβια), Ρένια Λουιζίδου (Tom in Greece), Στεφανία Γουλιώτη, Λουκία Μιχαλοπούλου και Αργύρης Ξάφης (Ρίττερ, Ντένε, Φος), Γιάννης Νιάρρος (Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα), Λυδία Φωτοπούλου και Μαρία Κατσιαδάκη (Η Γερτρούδη Στάιν και η συνοδός της), Ορφέας Αυγουστίδης (Η κωμωδία των παρεξηγήσεων), Χάρης Φραγκούλης (Γυάλινος κόσμος), Γιώργος Γάλλος (Ξύπνα Βασίλη και Βόιτσεκ), Μιχάλης Σαράντης (Αίας), Μιχάλης Συριόπουλος (Η αρχή του Αρχιμήδη), Γιάννης Κλίνης, Χρήστος Λούλης, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη (Νεφέλες), Μιχαήλ Μαρμαρινός (Μισάνθρωπος), Αρης Σερβετάλης (Ρινόκερος), Μαρία Πρωτόπαππα και Ντάνη Γιαννακοπούλου (Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ), Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Αννα Καλαϊτζίδου (Ο γιος).
Δεν είναι λίγες ούτε οι καλές παραστάσεις ούτε οι καλές ερμηνείες. Είναι όμως ελάχιστες μπροστά στο σύνολο των ρόλων και των έργων που παίχτηκαν το 2019. Και πού να δείτε τι ακολουθεί από τον πρώτο κι όλας μήνα του 2020! Αλλά γι’ αυτά θα περιμένετε λίγο, να κάνετε Πρωτοχρονιά και θα σας ενημερώσουμε εγκαίρως. Καλή χρονιά!