ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Σε ένα εργαστήριο του Πολυτεχνείου μια ομάδα φοιτητών κατασκευάζει την επόμενη ηλεκτροκίνητη Formula

H ομάδα του Prom Racing του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ ξενυχτάει (κυριολεκτικά) με έναν και μόνο σκοπό: να κατασκευάσει από το μηδέν το επόμενο μονοθέσιο που θα διαγωνιστεί στον διεθνή διαγωνισμό του Formula Student.
Φωτογραφίες: Νατάσα Πανταζοπούλου/FOSPHOTOS - αρχείο Prom Racing

Μπαίνοντας κανείς μέσα στο εσωτερικό πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων περιμένει να δει αμφιθέατρα, βιβλιοθήκες, παρέες διασκορπισμένες στο προαύλιο, πηγαδάκια στους διαδρόμους των κτιρίων, ουρές στα κυλικεία και στα εργαστήρια. Στα τελευταία, ειδικά αν βρίσκεται σε κάποια σχολήτου του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ο επισκέπτης θα ψάξει για φοιτητές που χωρίζουν χημικά διαλύματα ή συνδέουν καλώδια σε πίνακες. Σίγουρα όμως θα εκπλαγεί αν ανυποψίαστος δει αυτό που υπάρχει σε μια γωνιά ενός εργαστηρίου του τμήματος των Μηχανολόγων Μηχανικών: ένα μονοθέσιο όχημα τύπου Formula. 

Πίσω από αυτό βρίσκεται η ομάδα Prom Racing, που αποτελείται από περίπου 40 ενεργούς φοιτητές (σκεφτείτε πως κάθε χρόνο δηλώνουν ενδιαφέρον συμμετοχής πάνω από 100 άτομα για να μπουν στο τιμ), λίγο πριν ή λίγο μετά τα 20.

Prom Racing happy faces…

Τι είναι όμως αυτό το πρότζεκτ; 

Πρόκειται για μια φοιτητική ομάδα που ξεκίνησε από το μηδέν προκειμένου να κατασκευάσει ένα μονοθέσιο όχημα, σύμφωνα με τους κανονισμούς του διεθνούς διαγωνισμού Formula Student, ώστε να πάρει μέρος στις διοργανώσεις που γίνονται κάθε χρόνο σε διάφορες πόλεις. Εκεί συμμετέχουν αντίστοιχες φοιτητικές ομάδες από όλο τον κόσμο που διαγωνίζονται μεταξύ τους τόσο σε δυναμικά events (αγώνες σε κλειστή πίστα), όσο και σε στατικά events (κατασκευαστική και μηχανική αξιολόγηση οχήματος). 

Μπαίνοντας κανείς σε ένα εργαστήριο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου θα αντικρίσει κάτι που δεν βλέπουμε συχνά σε πανεπιστημιακά εργαστήρια…

…ένα μονοθέσιο τύπου Formula σχεδιασμένο και κατασκευασμένο από το μηδέν από μία ομάδα φοιτητών. Εδώ δύο από τα μέλη της ομάδας Prom Racing, ο Βασίλης Θέος και ο Νίκος Λουβερδής.

Όλα ξεκίνησαν για την Prom Racing το 2008 όταν περίπου πέντε φοιτητές σκέφτηκαν να βάλουν μπρος το πρότζεκτ, μιας και το Μετσόβιο δεν εκπροσωπούταν από κάποια ομάδα στον θεσμό του Formula Student (συνολικά πάντως η Ελλάδα δεν έχει και μικρή εκπροσώπηση: από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης -μάλιστα με δύο ομάδες, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Πανεπιστήμιο Βόλου, ενώ κάποιες χρονιές συμμετέχει και το Πανεπιστήμιο της Κοζάνης και το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος»). Η ομάδα ανασυγκροτήθηκε πιο ενεργά από το 2016 και δουλεύει κάθε χρόνο πυρετωδώς ώστε να κατασκευάσει το πολυπόθητο μονοθέσιο που θα ταξιδέψει στους διαγωνισμούς κάθε καλοκαίρι. Ως σήμερα έχει κατασκευάσει τρία βενζινοκίνητα μονοθέσια, ενώ τώρα έχει βάλει μπρος και το πρώτο της ηλεκτροκίνητο όχημα

Αν η ιδέα και πόσω μάλλον η υλοποίηση σας φαίνεται μεγαλεπίβολη και απαιτητική, τότε δεν πέφτετε και ιδιαίτερα έξω. Η ομάδα του Prom Racing τρέχει κυριολεκτικά το πρότζεκτ μόνη της από την πιο μικρή βίδα μέχρι τις χορηγίες (γι’ αυτό και δίπλα στους μηχανικούς βρίσκονται φοιτητές από τμήματα της ΑΣΟΕΕ, που βοηθούν σε αυτό το κομμάτι). Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι προκειμένου να κατασκευαστεί το όχημα απαιτείται σχεδόν όλος τους ο χρόνος, μιας και η ομάδα δουλεύει 10-11 μήνες κάθε χρονιά, πολλές φορές ξενυχτώντας στα εργαστήρια του Πολυτεχνείου. Από την στιγμή που επιστρέφουν από τους διαγωνισμούς μέχρι τον Ιανουάριο γίνεται ο σχεδιασμός, για να ακολουθήσει η υλοποίηση του οχήματος που παίρνει μέχρι και τον Ιούνιο, οπότε και λίγο μετά ξεκινάνε και πάλι οι διαγωνισμοί. Ένας κύκλος εργασίας που είναι δύσκολο να συνδυαστεί και με τα απαιτητικά μαθήματα της σχολής που, καμιά φορά, μένουν πίσω.

Μπορεί να φαντάζεται κανείς πως το πρότζεκτ αυτό είναι «το καμάρι» της σχόλης. Κι όμως, «το ίδιο το πανεπιστήμιο δεν παρέχει ιδιαίτερη έμπρακτη στήριξη», παρπονούνται. Η βοήθειά του αρχίζει και τελειώνει στην παροχή των εργαστηριακών χώρων (που, έτσι κι αλλιώς, δεν αξιοποιούνται κάπως αλλιώς από το πανεπιστήμιο) κι έναν αρμόδιο καθηγητή, επιβλέποντα του πρότζεκτ, όπως απαιτείται από τον θεσμό, που υπάρχει μόνο «στα χαρτιά». Οι φοιτητές κυνηγούν συνεχώς τις χορηγίες (αυτήν την στιγμή τους υποστηρίζουν η Bosch και η Global), χρηματικές ή υπηρεσιών, αφού για να κατασκευαστεί το μονοθέσιο χρειάζεται ένα ποσό της τάξεως των 35-40.000 ευρώ που μαζί με τις υπηρεσίες ανεβαίνει περίπου στις 70.000. Τώρα μάλιστα που έχουν βάλει μπρος το πρώτο ηλεκτροκίνητο όχημα, το απαιτούμενο ποσό θα ανέβει κι άλλο. Η διαδικασία βέβαια δεν ολοκληρώνεται με την εύρεση χορηγών, μιας και πρέπει ύστερα να ακολουθήσουν όλα τα γραφειοκρατικά βήματα προκειμένου να εγκριθούν από τον δημόσιο τομέα του πανεπιστημίου. 

Η ομάδα του Prom Racing έχει κατασκευάσει ως τώρα τρία βενζινοκίνητα μονοθέσια ενώ τώρα έχει στα σκαριά το πρώτο της ηλεκτροκίνητο όχημα. Εδώ το τρίτο και τελευταίο της βενζινοκίνητο…

Και το όνομα αυτής: Delia.

Ο Θοδωρής Ζαχαρέλης είναι 2 σε 1: οδηγός του μονοθεσίου αλλά και μηχανολόγος μηχανικός που συμμετέχει στην κατασκευή.

Τι διαφορές όμως έχει ένα τέτοιο μονοθέσιο όχημα από ένα κανονικό όχημα Formula 1;

Η ουσιαστική διαφορά είναι οι πίστες. Σε εκείνες της Formula 1 αναπτύσσονται πολύ μεγάλες τελικές ταχύτητες. Οι πίστες των φοιτητικών μονοθέσιων είναι κυρίως τεχνητές, δηλαδή κλειστές, ώστε να μην τρέχουν τόσο γρήγορα τα οχήματα. Ο λόγος φυσικά είναι ότι, παρά το ότι όλες οι ομάδες ακολουθούν τους κανονισμούς ασφαλείας, δεν παύουμε να μιλάμε για φοιτητικά κι όχι επαγγελματικά πρότζεκτ, η προσοχή λόγω απειρίας είναι ακόμα μεγαλύτερη. Φυσικά, και οι οδηγοί των μονοθεσίων δεν είναι επαγγελματίες – μάλιστα στην περίπτωση της Prom Racing, ο Θοδωρής Ζαχαρέλης είναι ένας από τους τέσσερις οδηγούς της ομάδας, αλλά και ως φοιτητής μηχανολόγος συμμετέχει και στην κατασκευή του οχήματος. Τα μονοθέσια της Prom Racing φτάνουν να αναπτύσσουν ταχύτητα περίπου 130 χιλιόμετρα την ώρα στους διαγωνισμούς.

Ως τώρα οι κόποι έχουν ανταμείψει την ομάδα. Έχει συμμετάσχει στους διαγωνισμούς Formula Student σε Ουγγαρία (FS East), Αυστρία  και Γερμανία φέρνοντας μάλιστα και διακρίσεις: στο FS East διακρίθηκαν στο skidpad, δηλαδή τη δυνατότητα του μονοθεσίου κατά τη διάρκεια της στροφής, ενώ ανάλογη επιτυχία σημείωσαν και στα design finals σε FS Germany και FS Austria. 

Η Delia εν δράσει

Από αριστερά: Νίκος Λουβερδής, Θοδωρής Ζαχαρέλης, Ιωακείμ Σιούτης (και team manager του Prom Racing) και Βασίλης Θέος.

Η ομάδα αυτό τον καιρό δουλεύει πυρετωδώς το επόμενο, ηλεκτροκίνητο μονοθέσιο. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι φοιτητές ξενυχτάνε κυριολεκτικά σε αυτά τα εργαστήρια…

Όπως είναι φυσικό, πολλά από τα παιδιά της ομάδας θέλουν να κυνηγήσουν τον χώρο του μηχανοκίνητου και επαγγελματικά. Και η συμμετοχή στο Prom Racing αποτελεί ένα πολύ δυνατό χαρτί για τη συνέχεια σε αυτόν τον χώρο. Αν κάποιος έχει ασχοληθεί πραγματικά ως μέλος μιας τέτοιας ομάδας, είναι εύκολο να το κυνηγήσει περαιτέρω, αν όχι στην Formula 1, σε κάποιον επαγγελματικό χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. 

Για την ώρα, οι φοιτητές της ομάδας συνεχίζουν την σκληρή δουλειά, ευελπιστώντας να έχουν μια καλή χρονιά με το πρώτο τους ηλεκτροκίνητο όχημα. Φυσικά με τον καιρό προσδοκούν η ομάδα να γίνεται όλο και πιο γνωστή, όχι μόνο εντός του συγκεκριμένου χώρου αλλά και στο ευρύτερο κοινό. 

Μέχρι στιγμής το νέο όχημα δεν έχει όνομα (είναι απλά το P20). Το τελευταίο πάντως βενζινοκίνητο που είναι και αυτό που βρίσκει κανείς στο εργαστήριό τους λέγεται Delia -που βγαίνει από το ψυχεδέλεια όπως λένε οι ίδιοι. Και κάθε όχημα του διαγωνισμού έχει το δικό του hashtag. Της Delia είναι το #too_much_noise. Όνομα και πράγμα όπως λέει η ομάδα. Θα ξέρει καλύτερα…

Η Delia πήρε το όνομά της από την ψυχεδέλεια, λόγω του χρωματιστού της σχεδίου που βλέπετε εδώ…

Hashtag της Delia, το #too_much_noise, γιατί αυτό την χαρακτηρίζει όπως λέει η ομάδα…

Όσο για το επόμενο όχημα της ομάδας του Prom Racing, αναζητείται ακόμη όνομα…

Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για την Prom Racing στο site της και την επίσημη σελίδα της στο Facebook

POP TODAY
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2019 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.