Η συχνά αλληγορική πεζογραφία του Γκόλντινγκ κάνει ευρεία χρήση υπαινικτικών αναφορών στην κλασική λογοτεχνία, στην μυθολογία, και στο Χριστιανικό συμβολισμό. Αν και δεν υπάρχει ευδιάκριτη σύνδεση μεταξύ των μυθιστορημάτων του και η τεχνική του ποικίλει, ο Γκόλντινγκ ασχολείται κυρίως με την έννοια του κακού και καταλήγει με κάτι που έχει χαρακτηριστεί ως ένα είδος σκοτεινής αισιοδοξίας. Το πρώτο του μυθιστόρημα, «Ο άρχοντας των μυγών», εισήγαγε ένα από τα συχνά θέματα της πεζογραφίας του—τη μάχη ανάμεσα στην εγγενή βαρβαρότητα της ανθρωπότητας και την εκπολιτιστική επίδραση της λογικής.

Το έργο του «The Inheritors» φτάνει μέχρι την προϊστορία, αναπτύσσοντας τη θέση ότι οι εξελιγμένοι πρόγονοι της ανθρωπότητας, “οι κατασκευαστές της φωτιάς,” θριάμβευσαν επί μιας ευγενέστερης φυλής μέσω της βίας και της απάτης, αλλά και μέσω της φυσικής ανωτερότητας.

Στο «Pincher Martin» και το «Free Fall», ο Γκόλντινγκ εξερευνά θεμελιώδη προβλήματα της ύπαρξης, όπως η επιβίωση και η ανθρώπινη ελευθερία, χρησιμοποιώντας ονειρικές αφηγήσεις και φλας μπακ. Το «The Spire»  είναι μια αλληγορία που αφορά τη μανιώδη αποφασιστικότητα του πρωταγωνιστή να χτίσει ένα μεγάλο καθεδρικό οβελό στέψης, ανεξαρτήτως των συνεπειών.

Τα μεταγενέστερα μυθιστορήματα του Γκόλντινγκ δεν έτυχαν της ίδιας εκτίμησης με τα πρώτα του έργα. Ανάμεσά τους είναι τα Darkness Visible και η ιστορική θαλασσινή τριλογία «Rites of Passage», «Close Quarters», και «Fire Down Below».

Χρίστηκε ιππότης από την Βασίλισσα Ελισάβετ Β΄ το 1988.

Ο Σερ Ουίλιαμ Γκόλντινγκ πέθανε στο σπίτι του στο Perranarworthal, κοντά στο Τρούρο, στην Κορνουάλη στις 19 Ιουνίου 1993 και τάφηκε στο προαύλιο του ναού Holy Trinity, στο Bowerchalke Γουίλτσαϊρ στην Αγγλία.