«Eπιβεβαιώθηκαν οι πληροφορίες ότι ήταν ένα τραγικό αυτοκινητιστικό δυστύχημα» ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και συντακτών ξένου Τύπου, ερωτώμενος για το τραγικό δυστύχημα της ελληνικής αποστολής στη Λιβύη, ενώ τόνισε ότι «η κυβέρνηση συνέλεξε πληροφορίες».
Στη συνέχεια, διέψευσε ότι κλιμάκιο της ΕΥΠ μετέβη στη Λιβύη και εξέφρασε ξανά τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των θυμάτων.
«Δεν υπάρχει ζήτημα άρσης ή λιγότερης εμπιστοσύνης στον αρχηγό του ΓΕΕΘΑ, τον κ. Φλώρο» απάντησε, επίσης, ο Παύλος Μαρινάκης σε σχετική ερώτηση.
Ωστόσο, πολλά και κρίσιμα παραμένουν τα ερωτήματα αναφορικά με τις συνθήκες του θανάτου πέντε μελών της ελληνικής ανθρωπιστικής αποστολής στη Λιβύη.
Νωρίτερα, είχε γνωστοποιηθεί ότι η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών (ΕΥΠ) έχει εμπλακεί στην έρευνα για να διερευνηθούν τα αίτια του πολύνεκρου τροχαίου δυστυχήματος.
Με τα ερωτήματα παραμένουν για το πώς κατάφερε τόσο εύκολα ένα τρίτο όχημα να παρακάμψει μία στρατιωτική στην ουσία φάλαγγα και να «καρφωθεί» πλαγιομετωπικά στο λεωφορείο που μετέφερε το κλιμάκιο της ελληνικής ανθρωπιστικής βοήθειας, όσο και για τη μεγάλη φωτιά που προκλήθηκε η οποία κατέστρεψε ολοσχερώς το λεωφορείο, κάτι όχι εντελώς σύνηθες σε παρόμοια τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα.
Επιπλέον, γεννάται και άλλο ένα ερώτημα, ως προς ποιο λόγο ένα ντεπόζιτο καυσίμων να δεχτεί μία τροποποίηση τέτοια που το ντεπόζιτο να μοιάζει με βυτίο. Έχει να κάνει με τις δυσκολίες ανεύρεσης καυσίμων από τις συνθήκες που υπάρχουν στη συγκεκριμένη χώρα ή με κάτι πιο σύνθετο;
Στο έργο των ερευνών για τα αίτια του δυστυχήματος σημαντικό ρόλο θα παίξουν και οι μαρτυρίες διασωθέντων οι οποίοι είναι σε θέση να δώσουν στοιχεία αυτή τη στιγμή και να περιγράψουν τις τραγικές ώρες που έζησαν στη Λιβύη, αναφέρει η ΕΡΤ.
Σοβαρές επικρίσεις για τον σχεδιασμό της αποστολής ανθρωπιστικής βοήθειας στη Λιβύη διατύπωσε μιλώντας στο Mega ο αμυντικός αναλυτής ταξίαρχος Ε.Α. Παναγιώτης Θεοδωρακίδης.
Όπως είπε, ο σχεδιασμός της αποστολής ήταν σχεδιασμός «που σε κάθε περίπτωση δεν αρμόζει στην μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας, μετακίνησης και οποιασδήποτε επαφής με την Λιβύη στην οποία δεν υπάρχει διαχωριστική γραμμή μεταξύ εμφύλιων δυνάμεων και εχθρικών, είναι ανακατεμένα τα πράγματα».
Επεσήμανε αρχικά ότι «όταν έχεις να διανύσεις μία απόσταση της τάξεως των 300 χιλιομέτρων από το αεροδρόμιο, έχεις κάνει τα 160 χλμ. σε έναν κακό δρόμο με φθορές. Είναι ένας δρόμος επικίνδυνος τουλάχιστον ως οδόστρωμα και άρα όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Υπό αυτή την έννοια η οργάνωση της αποστολής θα έπρεπε να έχει λάβει υπόψιν της τους φυσικούς κινδύνους και τις επιχειρησιακές απειλές».
«Αυτή η αποστολή ήταν τύπου “πάμε ανθρωπιστική βοήθεια στο εσωτερικό της χώρας”, σε μία πληγείσα περιοχή. Δεν είναι ο θεσσαλικός κάμπος εκεί που πήγαν. Εις βάρος του επιχειρησιακού σχεδιασμού ήταν και η προβολή και η επικοινωνία που δόθηκε γιατί είδαμε ανθρώπους των Ειδικών Δυνάμεων μαζί με ανθρώπους του Υγειονομικού. Οι άνθρωποι των Ειδικών Δυνάμεων φρουρούν και ασφαλίζουν το υλικό που είναι πολύ ακριβό και πολύτιμο. Θα έπρεπε κάποιος να γνωρίζει πού πάει», όπως προσέθεσε.
Καυτηρίασε εξάλλου τις φωτογραφίες που είδαν το φως της δημοσιότητας από την αρχική φάση της αποστολής. «Δεν έπρεπε να υπάρχουν αυτές οι φωτογραφίες, γιατί όταν υπάρχουν άνθρωποι με διακριτικά των Ειδικών Δυνάμεων σε φωτογραφίες, ο τουρκικός παράγοντας που έχει επικρατήσει στη Λιβύη, έχει όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά, πως θα πλησιάσει αυτή η αποστολή και πώς θα κάνει την αποστολή να μη μπορεί να περάσει ούτε από τον εναέριο χώρο της Λιβύης».
«Τα επιτελεία οργανώνουν αυτές τις αποστολές τα οποία δείχνουν μία έλλειψη πληροφοριών διότι δεν γνωρίζουμε με ποιον έχουμε συνεννοηθεί. Κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί οτιδήποτε στην τουρκοκρατούμενη πλέον Λιβύη. Δεν εξετάσαμε το λεωφορείο που μπήκε η αποστολή. Δεν έγινε αναγνώριση απειλής και εκτίμησης κινδύνου. Τα συνοδευτικά της αποστολής δεν ήταν υπό τον έλεγχο της ελληνικής αποστολής. Άνθρωποι των Ειδικών Δυνάμεων που τους εξέθεσαν φωτογραφικά, ήταν μαζί και δεν υπήρχαν και επικοινωνίες. Έπρεπε να είναι διαμοιρασμένοι, και η ασφάλεια να καλύπτει τους Υγειονομικούς με άλλα οχήματα και σχεδίαση. Είναι λες και πήγαμε εκδρομή», συνέχισε ο ίδιος.