Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
popaganda
popagandaNEWS
30.11.2024

Οι νικητές και οι νικήτριες του Βραβείου Τέχνης Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη 2023

Από το 2019 που ξεκίνησε, ο θεσμός του Βραβείου Τέχνης υποστηρίζει σύγχρονους δημιουργούς προσφέροντάς τους την ευκαιρία να δημιουργήσουν ένα έργο τέχνης που θα αποτελέσει μέρος της συλλογής του Ιδρύματος.
Οι νικητές και οι νικήτριες του Βραβείου Τέχνης Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη 2023

Το Ίδρυμα Γ. & Α. Μαμιδάκη ανακοινώνει τους τρεις νικητές/ριες του Βραβείου Τέχνης 2023: Είναι οι Μάρω Φασουλή, Αλέξανδρος Λάιος και Ami Yamasaki.

Από το 2019 που ξεκίνησε, ο θεσμός του Βραβείου Τέχνης υποστηρίζει σύγχρονους δημιουργούς προσφέροντάς τους την ευκαιρία να δημιουργήσουν ένα έργο τέχνης που θα αποτελέσει μέρος της συλλογής του Ιδρύματος και θα ενταχθεί σε μια σημαντική πολιτιστική κληρονομιά.

Φέτος, για πρώτη φορά, ο θεσμός παρουσίασε δύο καινοτομίες: Αφενός, απηύθυνε κάλεσμα σε δημιουργούς απ’ όλον τον κόσμο. Αφετέρου, αντί ενός, η Επιτροπή Αξιολόγησης απένειμε τρία ισότιμα βραβεία στις τρεις προτάσεις που ξεχώρισαν. Η ανταπόκριση από κάθε γωνιά της Γης ήταν συγκινητική, ενθαρρύνοντας το Ίδρυμα να συνεχίσει να υποστηρίζει και να προωθεί έμπρακτα τη σύγχρονη τέχνη και τον πολιτισμό. Τα βραβευμένα έργα θα παρουσιαστούν σε τελετή στην Κρήτη το καλοκαίρι, θα παραμείνουν σε μόνιμη έκθεση στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης και θα ενταχθούν στη συλλογή τέχνης του Ιδρύματος, η οποία συγκεντρώνει πάνω από 70 πρωτότυπα, site-specific έργα σημαντικών Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, μεταξύ αυτών Magdalena Abakanowicz, Lynda Benglis, Cecilia Campos, Κώστα Βαρώτσου, Μαρίας Λοϊζίδου, Ρένας Παπασπύρου, Άγγελου Σκούρτη, Κώστα Ιωαννίδη, Νίκου Αλεξίου, Γιώργου Λάππα, Νίκου Κεσσανλή, Georgia Kotretsos και πολλών άλλων. 

Είναι η τρίτη φορά που υλοποιείται το Βραβείο Τέχνης, παίρνοντας τη μορφή πλέον ενός σημαντικού θεσμού, ο οποίος φιλοδοξεί να ενισχύσει την καλλιτεχνική πρωτοπορία, όχι μόνο με τη δημιουργία, αλλά και την επιμέλεια ενός έργου, καθώς και την τοποθέτησή του σε μόνιμη συλλογή.

Το φετινό κάλεσμα αφορούσε προτάσεις επιτόπιων έργων μεγάλων διαστάσεων, σχεδιασμένα να αποτελούν μέρος ενός συγκεκριμένου, διαμορφωμένου περιβάλλοντος, να αφηγούνται μια εσωτερική πορεία/διαδρομή και να αποτελούν σημεία αναφοράς στο χώρο έκθεσής τους. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη θεματική της Φροντίδας/Ευδαιμονίας που αποτέλεσε και αντικείμενο έρευνας του νέου προγράμματος residency, το οποίο πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο 2022. Οι προτάσεις που βραβεύθηκαν, ξεχώρισαν για την πρωτοτυπία τους, την καινοτομία, τη σύνδεση με τη θεματική και τη δημιουργικότητά τους.   

Λίγα λόγια για τους φετινούς νικητές:

Μάρω Φασουλή

Για την πρότασή της “Nomadic Murals”. Στο έργο της ξανακοιτάζει την παραδοσιακή τέχνη και αρχιτεκτονική με τους όρους της ίδιας της πρακτικής, φέρνοντας στην επιφάνεια σχέσεις μεταξύ ενσώματων πρακτικών, εργασίας και φύλου. Είναι ιδρυτικό μέλος της εικαστικής ομάδας Under Construction Group (2008), με την οποία έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις, προγράμματα φιλοξενίας καλλιτεχνών και performances στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει παρουσιάσει τη δουλειά της στο πλαίσιο δυο ατομικών εκθέσεων: “From the Elbow to the Wrist”, στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων σε διοργάνωση του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων και επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου (2020), και “Picnic στη Βόρεια Κορέα”, CAN Christina Androulidaki Gallery (Αθήνα, 2017). Επιπλέον, Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, ενδεικτικά: (2022) “WOMANIFESTO”, επιμέλεια: Έφη Σπύρου, Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη, “Λεμεσός μετά την ανάπτυξη τι;” επιμέλεια: Μαρία Λιανού, Αλέξανδρος Χριστοφίνης, Λεμεσός Κύπρος, “Weaving Worlds”, επιμέλεια: Δάφνη Δραγώνα, Deree, Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος, και άλλα. Έχει βραβευτεί από την ARTWORKS (2021) και είναι Fellow του Προγράμματος Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. 

Αλέξανδρος Λάιος

Για την πρότασή του “Day”. Στην έρευνά του εστιάζει σε σχέσεις και σημεία αναφοράς κατά τη διάρκεια της ημέρας. Επεισόδια που μαρτυρούν την ανθρώπινη δραστηριότητα με διαφορετικούς τρόπους και ερμηνείες, όπως ενεργοποιούνται στο απόλυτο φως. Από τις διαστάσεις του καθημερινού ως και τις σχέσεις επιστήμης και επιστημονικής φαντασίας το φως – σε κάθε στάδιο επεξεργασίας του, από το φυσικό φως του ήλιου στο αναλογικό και τέλος στο ψηφιακό φως – εντοπίζει τα όρια της αντοχής των ίδιων των υλικών που αναφέρονται έμμεσα στην ανθρώπινη κατάσταση. Είναι ιδρυτικό μέλος της ομάδας Under Construction (2008), συμμετέχοντας σε εκθέσεις, residencies και performances στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Στις ατομικές του εκθέσεις περιλαμβάνονται οι: “Flipping Coin”, Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων, Αθήνα 2022, “Annealing Point”, Elika Gallery, Αθήνα 2018, “Removal”, Παλαιά Δημοτικά Λουτρά Πάτρας, Πάτρα 2010. 

Ami Yamasaki

Για την πρότασή της “Whispers travel and whisper to you again”. Εικαστική καλλιτέχνιδα και voice artist. Χρησιμοποιεί τα αυτιά, τις φωνητικές χορδές και το δέρμα της για να αντιληφθεί τη δική της φωνή και τους απόηχους που κάνει. Χρησιμοποιώντας μια μέθοδο παρόμοια με την ηχοεντοπισμό για την αναγνώριση ενός χώρου, μεταμορφώνει αυτόν τον χώρο μέσω ενός τύπου ακουστικής σκίασης. Μέσα από τις παραστάσεις και τις εγκαταστάσεις της, αμφισβητεί πώς είναι φτιαγμένος ο κόσμος και πώς επεκτείνεται το ανθρώπινο σώμα μέσω της ακρόασης. Τα τελευταία χρόνια, συνεργάζεται με άτομα με οπτικοακουστικά προβλήματα για να ερευνήσει πώς ο κόσμος μπορεί να εμφανίζεται διαφορετικά στο ίδιο περιβάλλον λόγω φυσικών διαφορών και διαφορών στον σκοπό των πράξεων. Ήταν μέλος του Ασιατικού Πολιτιστικού Συμβουλίου (2017) και του Ιαπωνικού Ιδρύματος Asia Center (2018). Έχει πραγματοποιήσει εκθέσεις και εμφανίσεις στα Setouchi International Art Festival (2019), “WAYS OF TELLING” (Tokyo Shibuya Koen-dori Gallery, 2021), “Yokohama International Performing Arts Meeting” (BankART KAIKO, 2021), “KYOTO STEAM 2022 International Art Competition” (Kyoto Kyocera Museum of Art, 2022) και “JAPAN. BODY_PERFORM_LIVE” (Padiglione d’Arte Contemporanea, 2022), “Manga Scroll” στο Christian Marclay “Translating” (Museum of Contemporary Art Tokyo, 2022), “Groundbreaking Ceremony” (Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, 2022).

Προηγούμενοι νικητές/ριες του βραβείου ήταν οι Θεόδωρος Ζαφειρόπουλος και Γιώργος Ρυμενίδης για το έργο Come with the Wind (2019) και οι Ισμήνη King και Ιλεάνα Αρναούτου για το έργο Tender Shell Geophilia (2022). 

Η Επιτροπή Αξιολόγησης του Βραβείου Τέχνης 2023 απαρτίστηκε από τους/τις:

– Γεώργιο Γυπαράκη – Εικαστικό, Καθηγητή στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου

– Πολίνα Κοσμαδάκη – Ιστορικό Τέχνης, Επιμελήτρια Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη

– Σωτήριο Μπαχτσετζή – Καλλιτεχνικό Επιμελητή Ιδρύματος Γ&Α Μαμιδάκη, Ιστορικό Τέχνης & Επιμελητή

– Νίκο Ναυρίδη – Εικαστικό, Καθηγητή Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας

– Αλέξανδρο Ψυχούλη – Εικαστικό, Καθηγητή Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Παν/μίου Θεσσαλίας

Οι αιτήσεις για το Βραβείο Τέχνης ξεκινούν κάθε φθινόπωρο μέσω ανοικτής πρόσκλησης. 

popaganda
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2024 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.