google-news

Κάθε εταιρεία που δραστηριοποιείται στο διαδίκτυο έχει ως στόχο ζωής την ικανοποίηση του Google. Το περίφημο search engine optimization ή εν τάχει SEO, συνιστά ζωτικής σημασίας διαδικασία στην ανάπτυξη οποιουδήποτε site: «αν δεν είσαι στο Google, δεν σε ξέρει κανείς» που θα έλεγαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι αν είχαν broadband.

Την εν λόγω κοσμοθεωρία βέβαια δεν δείχνουν να ασπάζονται οι Γερμανοί οι οποίοι πιστοί στο μότο «οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς φίλους» αποφάσισαν να πάνε κόντρα στο ρεύμα και μέσω μίας συντονισμένης ενέργειας, εταιρείες-κολοσσοί της χώρας (ενδεικτικά: Axel Springer, Müncher Merkur, Burda κ.α.) ζητήσουν από τις εταιρείες με sites τύπου news aggregators, όπως φερ’ ειπείν το Google News, την παραχώρηση του 11% των διαφημιστικών τους εσόδων. Οι εταιρείες αυτές «πατούν» πάνω στο ότι sites όπως το Google News επωφελούνται από περιεχόμενο τρίτων για το οποίο δεν πληρώνουν το παραμικρό.

Τι σημαίνει αυτό; Για την ώρα τίποτα αφού η Google έχει ανοιχτά μέτωπα νομικής φύσης στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ειδικά στη Γερμανία βέβαια ο αμερικανικός κολοσσός έχει βεβαρημένο ιστορικό αφού το 2010 κλήθηκε να επεξεργαστεί πάνω από 244.000 τοποθεσίες εντός Γερμανίας προκειμένου αυτές να μη φαίνονται στην υπηρεσία Street View του Google Maps! Η λογική λέει πως η υπόθεση θα συρθεί για αρκετό καιρό στα δικαστήρια με εφέσεις, προσφυγές, αναβολές και όλα τα σχετικά, μέχρι να βγει η τελική απόφαση –που ουδείς μπορεί να εικάσει τι θα λέει.

Μολονότι οι υπηρεσίες της Google (Search, News, Maps, Plus κ.α.) έχουν ως επί το πλείστον ευεργετικό χαρακτήρα για κάθε site του διαδικτύου (εξασφαλίζοντας traffic και αναγνωρισιμότητα), οι μεγάλες εκδοτικές εταιρείες που έχουν μία ήδη υπάρχουσα βάση κοινού δεν δείχνουν να συγκινούνται, ζητώντας με ολοένα πιο πιεστικό τρόπο μερίδιο από τα κέρδη που αποκομίζει εκείνη. Η νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων υποχρεώνει όποιον χρησιμοποιεί δημοσιεύματα και περιεχόμενο τρίτων να παραπέμπει προς αυτούς και την αρχική τοποθεσία της πηγής, ωστόσο τι γίνεται στην περίπτωση που αυτό γίνεται συστηματικά και μάλιστα πάνω του έχει βασιστεί μία ολόκληρη «φάμπρικα» όπως το Google News, το Bing News ή το Yahoo News.

Το «πάτημα» των εκδοτικών εταιρειών είναι πως εκείνες επωμίζονται όλα τα έξοδα (εγκαταστάσεις, προσωπικό, αποστολές κλπ.), την ώρα που η Google καρπώνεται ολομόναχη τα κέρδη ουσιαστικά από τις αναδημοσιεύσεις που κάνει. Βέβαια πιθανή απόφαση υπέρ της τελευταίας θα άλλαζε άρδην τη χρήση περιεχομένου τρίτων στο διαδίκτυο αφού στην ουσία θα υποχρέωνε, προκειμένου να δικαιωθεί ο Αμερικανός γίγαντας, οποιονδήποτε δημοσιεύει οτιδήποτε από site τρίτου, να τον αποζημιώσει, κάτι που αφ’ ενός είναι αδύνατον να γίνει και αφ’ ετέρου, θα ήταν εντελώς αντίθετο στις βασικές αρχές του ίντερνετ. Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, πως η απόφαση –όταν με το καλό τελειώσει η υπόθεση- θα αφορά τη Γερμανία, δημιουργώντας ωστόσο διεθνές δεδικασμένο.