Categories: DESIGN

“Beware of Greeks”: Όταν το σύγχρονο ελληνικό design βρέθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Με σήμα της έναν σύγχρονο δούρειο ίππο και με τίτλο της το «Φοβού τους Έλληνες», μια έκθεση για τη δημιουργικότητα συγκέντρωσε θραύσματα του ελληνικού πολιτισμού αναδεικνύοντάς τα με μοντέρνο σχεδιασμό, καινοτόμες ιδέες, και τα παρουσίασε εκτός συνόρων. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο γέμισε με χρώματα, υφάσματα και πρωτότυπες κατασκευές, γνώρισε μερικούς από τους εκπροσώπους του σημερινού  ελληνικού design, εκείνους που δημιουργούν τώρα και αυτούς που θέλουν να κατακτήσουν το μέλλον, από τις 16 έως τις 20 Οκτωβρίου στην έκθεση “Beware of Greeks”. 

Η πρωτοβουλία για την διοργάνωση της έκθεσης ανήκει στην Σοφία Σακοράφα ενώ όλα ξεκίνησαν τον Σεπτέμβρη από το Μουσείο Μπενάκη και το κτίριο της οδού Πειραιώς που πρωτοπαρουσιάστηκαν οι δουλειές των δημιουργών πριν ταξιδέψουν στις Βρυξέλλες.  Για την ευρωβουλευτή, η προβολή της ελληνικής δημιουργίας είναι σημαντική, αφού το design είναι μια μορφή κοινής γλώσσας και ο  πολιτισμός μπορεί να λειτουργήσει μόνο αφυπνιστικά.

Στην έκθεση “Beware of Greeks – Contemporary Greek designers” ήρθαμε σε επαφή με δημιουργίες εμπνευσμένες από την ελληνική παράδοση «χωρίς ενοχές. Χωρίς αντιλήψεις μοναδικότητας ή μεγαλείου ανοιχτές σε όποια ερμηνεία, αλλά ταυτόχρονα, ακτινοβολώντας την ελληνικότητά τους ή αν θέλετε την κουλτούρα ενός πολιτισμού, που μπορούν να σταθούν φιλικά, ευχάριστα και χρηστικά, οπουδήποτε και δίπλα σ΄ οτιδήποτε σ΄ όλον τον κόσμο», όπως σημείωσε η ευρωβουλευτής στην ομιλία της κατά τη διάρκεια των εγκαινίων. 

Παθιασμένη με τα υλικά, τις τεχνολογίες και τις τεχνικές επεξεργασίας τους, η Χριστίνα Σκουλούδη δούλεψε με ξύλο, μέταλλο, δέρμα και παρουσίασε έπιπλα και σκεύη που μπορούν να σταθούν σε κάθε μοντέρνο χώρο  ξυπνώντας μνήμες. Με τη σειρά τους, οι Saltybag, δηλαδή οι Σπύρος Ντάικος,  Χρύσα Χαλικιοπούλου και Στρατής Ανδρεάδης είχαν τη δική τους θέση στο  Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ασχολούνταν αρκετό καιρό με την ιστιοπλοΐα μέχρι που το 2013 δημιούργησαν στην Κέρκυρα την πρώτη ελληνική εταιρεία κατασκευής τσαντών από επαναχρησιμοποιημένα πανιά ιστιοπλοϊκών που διαφορετικά θα κατέληγαν σε κάποιο κάδο σκουπιδιών.

Γεννημένη σε ένα μικρό χωριό της Καρπάθου, η Σοφία Παπακώστα δεν έχει παρακολουθήσει μαθήματα σε κάποια σχολή κοσμήματος, ούτε κάποια σχετικά σεμινάρια. Η αυτοδίδακτη σχεδιάστρια κοσμημάτων βλέπει πλέον τις δημιουργίες της σε πωλητήρια μουσείων και γκαλερί ενώ πρώτη πηγή έμπνευσης αποτελεί  η πατρίδα της.

Με άλλη αφετηρία που οδήγησε όμως πάλι στην ενασχόληση με το design, η Μαρία Όλγα Βλάχου ήρθε σε επαφή με τον κόσμο των μοτίβων την ελληνικής λαϊκής τέχνης την εποχή που ακόμα εργαζόταν στον χώρο της διαφήμισης και ενώ είχε αναλάβει τον επανασχεδιασμό της εταιρικής ταυτότητας του Ιστορικού και Λαογραφικού Μουσείου Ορεστιάδας. Σήμερα ασχολείται με την προσωπική της συλλογή οικιακών ειδών, χρησιμοποιεί ψηφιακό κέντημα και ανακυκλωμένες πρώτες ύλες για να κατασκευάσει λευκά είδη μπάνιου, πετσέτες θαλάσσης, yoga mats και χαλιά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σέργιος Φωτιάδης ίδρυσε το το 2001 δημιουργικό γραφείο “We design” και ασχολείται με τον σχεδιασμό και την παραγωγή αντικειμένων, επίπλων και ειδικών κατασκευών, τη μελέτη εσωτερικών χώρων, καταστημάτων και εκθεσιακών περιπτέρων, αλλά και με τη σκηνογραφία, στο θέατρο και την τηλεόραση, τη γραφιστική, τη γλυπτική. Παράλληλα, σχεδιάζει και παράγει μια σειρά προϊόντων για το brand “Greece Revisited” που επαναπροσδιορίζει την έννοια του ελληνικού αναμνηστικού προσεγγίζοντάς το με πρωτοτυπία και χιούμορ.

Τα εικαστικά, μεταξωτά μαντήλια της Λούλας Λεβέντη είναι κατασκευασμένα από 100% μετάξι Σουφλίου, εμπνευσμένα από την ελληνική και άλλες αρχαίες κουλτούρες. Ακροβατούν ανάμεσα στο αισιόδοξο και το υπερρεαλιστικό στοιχείο, το κάθε ένα αποτελεί μια αφήγηση, ένα πρακτικό, εντυπωσιακό διαχρονικό κομμάτι που μπορεί να μας ζεστάνει και να επηρεάσει την αισθητική μας. 

Με αναφορές από την Κέρκυρα ως τη Σύρο και από την Καρδίτσα ως την Κάρπαθο, με θεματικό άξονα την επανάχρηση στοιχείων από την παράδοση και την ελληνική πραγματικότητα, στην έκθεση “Beware of Greeks” παρουσιάστηκαν οι δημιουργίες των παραπάνω σχεδιαστών που ζουν, εργάζονται και παράγουν στην Ελλάδα, αποδεικνύοντας πως η αισθητική του παρελθόντος δεν είναι μόνο κάτι μουσειακό, αλλά «πηγή έμπνευσης για το σήμερα. Όπως το σήμερα θα είναι πηγή έμπνευσης για το αύριο. Και αποφασίσαμε ακριβώς να συνυπάρχει το σήμερα, οι σύγχρονοι δηλαδή δημιουργοί με το αύριο, αυτούς που σπουδάζουν και κάνουν σχέδια για το αύριο της ζωής τους» τόνισε η Σοφία Σακοράφα.

Παράλληλα, τα εκθέματα των σημερινών επαγγελματιών είχαν σαν φόντο τις προτάσεις 16 ομάδων φοιτητών από τα τμήματα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων (ΜΣΠΣ) του Πανεπιστημίου Αιγαίου και Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου (ΣΤΞΕ) του ΤΕΙ Θεσσαλίας. Έτσι, το σήμερα συνάντησε το αύριο, εκείνους που σπουδάζουν κάνοντας όνειρα για το μέλλον τους στην αγορά, σ’ αυτή την έκθεση το πιο απλό χρηστικό αντικείμενο συνομίλησε με την πιο εξεζητημένη δημιουργία.

Σε μια εποχή παγκόσμιας επικοινωνίας, φαίνεται πως το design διαμορφώνει κουλτούρα, εκπαιδεύοντας έμμεσα τον τελικό αποδέκτη. «Παράλληλα, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια ιδιότυπη νεωτερική επιχειρηματικότητα, που μπορεί, να παρασύρει και να κινήσει, ένα μεγάλο φάσμα δημιουργών. Και από την στιγμή που δεν περιορίζεται από σύνορα, αλλά και από όλες αυτές τις διαφορές που σκοπίμως προσπαθούν να μας πείσουν ότι έχουμε οι λαοί μεταξύ μας, λειτουργεί και απελευθερωτικά», κατά την ευρωβουλευτή.

Κι όταν ρωτήθηκε γιατί επέλεξε να αναδείξει το ελληνικό design εκτός συνόρων τοποθετώντας το στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο , απάντησε πως «στις σημερινές συνθήκες, τις δύσκολες συνθήκες για όλους τους λαούς της Ευρώπης, που βλέπουμε να αναβιώνουν φαντάσματα του παρελθόντος, το μόνο στοιχείο που μπορεί να λειτουργήσει αφυπνιστικά, είναι ο πολιτισμός που έχει παράξει αυτή η ήπειρος διαχρονικά».

Ζωή Παρασίδη

Η Ζωή Παρασίδη γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1990 στην Αθήνα. Σπούδασε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου και από το 2009 εργάζεται ως δημοσιογράφος.