Η υπόθεση είναι καθαρά ανδρική και η προετοιμασία της έχει τη μορφή αυστηρής ιεροτελεστίας που τηρείται κατά γράμμα εδώ και χρόνια. Το έθιμο αρχίζει την Κυριακή της Αποκριάς και συνεχίζεται μέχρι την Καθαρή Δευτέρα.  

Το ντύσιμο του Γενίτσαρου και της Μπούλας, που σημαίνει «νύφη», αρχίζει από νωρίς. Η φουστανέλα είναι η λεγόμενη αρματωλική, κοντή, πάνω από το γόνατο με εκατοντάδες πιέτες, τα λεγόμενα «λαγκόλια», που μπορεί να φτάνουν τις 400. Από πάνω μπαίνει η «κοντέλα», το πουκάμισο με τα φαρδιά μανίκια και ένα κεντητό γιλέκο, πάνω στο οποίο θα ραφτούν τα ασήμια, που παλιά αποτελούνταν από πολύτιμα οικογενειακά κειμήλια. Το ζωνάρι είναι πολύχρωμο, φτιαγμένο από μετάξι και ήταν το γαμπριάτικο αξεσουάρ των Ναουσαίων. Οι Γενίτσαροι κρατούν μαντίλι για το χορό, γιαταγάνι και χορεύουν πάνω σε κόκκινα τσαρούχια με μαύρες φούντες. Η Μπούλα είναι και εκείνη άνδρας που ντύνεται με φουστάνι κεντημένο με στεφάνια για να φαίνεται πλούσιο και φαρδύ, χρυσοκέντητη ζώνη, ασημικά και χρυσά κοσμήματα περασμένα στο στήθος και λουλούδια στο κεφάλι, όπως προστάζει το έθιμο.

Εξειδικευμένοι τεχνίτες φτιάχνουν από κερωμένο γύψο και πανί το προσωπείο των πρωταγωνιστών. Οι Γενίτσαροι εμφανίζονται με κατάμαυρο μουστάκι, φαρδιά μύτη και υποβλητικό προσωπείο, το οποίο δένεται με έναν περίτεχνο τρόπο πάνω στα κεφάλια όσων συμμετέχουν στο «μπουλούκι» για να μην πέσει κατά τη διάρκεια του χορού. Η Μπούλα έχει πιο ευγενική μορφή, με βαμμένα κατάκκοκινα μάγουλα και χείλη. Κοινό χαρακτηριστικό των δύο μορφών είναι τα πολύ μικρά μάτια που δίνουν στους χαρακτήρες μια απόκοσμη εμφάνιση.

Σύμφωνα με το έθιμο οι Γενίτσαροι και οι Μπούλες ακολουθούν την ίδια διαδρομή στους δρόμους της Νάουσας και καταλήγουν στο Δημαρχείο, όπως έκαναν οι πρόγονοι τους στα χρόνια της Οθωμανικής κυριαρχίας για να πάρουν την άδεια από τον διοικητή του χωριού και να ξεκινήσουν οι χοροί με τους ζουρνάδες και τα νταούλια. Το έθιμο λέγεται ότι ξεκίνησε ως τελετή μύησης των νέων ανδρών στα αρχαία χρόνια και εξελίχθηκε ενσωματώνοντας νεότερες παραδόσεις, τοπικές συνήθειες και τις αφηγήσεις από τους αγώνες της Νάουσας για την απελευθέρωση της περιοχής κατά την περίοδο της Οθωμανικής επικράτησης στην Ελλάδα.