demdike stare I

Την πρώτη φορά που εμφανίστηκαν οι Demdike Stare στην Αθήνα, μιλούσαμε ακόμα για hauntology, για τους Hype Williams και για το ρόστερ της Ghost Box. Έκτοτε, έχουν περάσει αρκετά χρόνια και το ντουέτο έχει αποκτήσει πλέον δικιά του φωνή, αναγνωρίσιμη απ’την απαράμιλλη τεχνική του Miles Whittaker που αναλαμβάνει το hardware κομμάτι του σχήματος, αλλά και τα άπειρα samples που ξεδιαλέγει ο Sean Canty βασισμένος στην, απ’ ό,τι καταλαβαίνω, τεραστίων διαστάσεων δισκοθήκη του.

Το 2013 τους βρίσκει στην καλύτερη φάση της καριέρας τους, αφού όχι μόνο τελειοποίησαν τον ιδιαίτερο ήχο τους, αλλά ίσως τον αφήνουν και πίσω τους όπως αποδεικνύεται απ’ τα τέσσερα Testpressing EPs που κυκλοφόρησαν μέσα στη χρονιά. Απ’ τη μια κυκλοφορία στην άλλη, δείχνουν μεγάλη άνεση στο να στήνουν techno κομμάτια για δύσκολες ώρες σε δύσκολα κλαμπ, φλερτάροντας ταυτόχρονα με τον θόρυβο που κρύβεται σε πολλές απ’ τις κυκλοφορίες τους. Το μεγαλύτερό κατόρθωμά τους όμως είναι ότι αποφεύγουν να ενταχθούν αποκλειστικά σε κάποια απ’ τις δύο μεγάλες σχολές της ευρωπαϊκής, ηλεκτρονικής μουσικής· βρίσκονται μόνιμα στα «σύνορα» που τέμνουν Λονδίνο-Βερολίνο, έχοντας την άνεση να κάνουν δηλώσεις, όπως: «είναι πιο συναρπαστικό να προσπαθείς να διώξεις τους ακροατές σου απ’το να προσπαθείς να τους κρατήσεις».

Τα highlights των Demdike Stare μέσα στη χρονιά που πέρασε ήταν αρκετά: η πρόσκληση από το εμβληματικό British Film Institute για να ντύσουν μουσικά την ταινία του 1922 Haxan: Witchcraft through the Ages, ο άψογος προσωπικός δίσκος του Whittaker Faint Hearted, το εξώφυλλο στο Wire τον περασμένο Δεκέμβριο, αλλά και το mixtape (με την παραδοσιακή έννοια, κυκλοφόρησε σε κασέτα) Post Collapse που είναι γεμάτο άγνωστα κομμάτια που αποφεύγουν να αποκαλύψουν αφού, καλώς ή κακώς, θεωρούν σωστό να προφυλάξουν τις πηγές που χρησιμοποιούν ως έμπνευση. Κάπως έτσι, μπερδεύουν το synth wave του Mark Lane (απ’το ντεμπούτο του 1984), την jazz του Duke Pearson, αλλά και το καταπληκτικό Aufenthalt 2 του Dynamo, φτιάχνοντας ένα μοναδικό mixtape, αποτέλεσμα πραγματικού πάθους για τη μουσική.

Το γεγονός ότι μεγάλωσαν στο Λάνκαστερ της Βόρειας Αγγλίας, το μέρος δηλαδή που πέρασα το δεύτερο μισό των 90s, μου τους κάνει ακόμα πιο συμπαθείς γιατί έχουν επηρεαστεί πολύ απ’ τη μυθολογία της πόλης με τις μάγισσες του 17ου αιώνα και εγώ έχω περάσει άπειρα βράδια με αφηγήσεις ντόπιων γεμάτες ιστορίες απ’ τη περίφημη δίκη τους το 1622. Από εκεί άλλωστε έχουν πάρει και το όνομα τους αφού Demdike σημαίνει devil woman και ήταν το ψευδώνυμο της περιβόητης μάγισσας Elizabeth Southerns. Εν όψει της εμφάνισής τους στο Hertz Festival την Κυριακή (16/2), ο Sean Canty μας απάντησε σε μερικές ερωτήσεις...

Παρόλο που τα Testpressing Series είχαν τη σφραγίδα των Demdike Stare, δεν είχαν τον ήχο που είχαμε συνηθίσει από εσάς. Ήταν μια συνειδητή απόφαση; Είναι σίγουρα μια αντανάκλαση της ψυχικής μας κατάστασης. Έχει κυρίως να κάνει με εμάς και την πρόθεσή μας να μην εφησυχάζουμε ως μουσικοί. Γράφουμε μουσική για τους εαυτούς μας και προσπαθούμε σκληρά να οδηγηθούμε σε περιοχές αχαρτογράφητες.

Παρακολούθησα πριν μερικά χρόνια μια συναυλία σας στο Λονδίνο και εντυπωσιάστηκα απ’ το οπτικό κομμάτι της εμφάνισης. Νομίζω μάλιστα ότι πέτυχα αποσπάσματα από μια ελληνική ταινία. Θυμάστε κάτι τέτοιο; Ναι σίγουρα υπήρχε. Νομίζω όμως ότι ήταν από μια τηλεοπτική παραγωγή, δεν κυκλοφόρησε ποτέ σε βιντεοκασέτα. Είμαι επίσης συλλέκτης ταινιών και από την συλλογή μου φτιάχνουμε τα οπτικά των συναυλιών μας.

Σε αυτή τη φάση της καριέρας σας, παίζετε σχεδόν παντού, πλάι σε καλλιτέχνες αρκετά διαφορετικούς κάθε φορά. Σας επηρεάζει αυτό καθόλου ή θέλετε απλά να παρουσιάσετε κάτι που αντικατοπτρίζει τον ήχο σας; Οριστικοποιούμε αυτό που θα κάνουμε όταν δούμε το συναυλιακό χώρο. Αν είναι ζεστός και οικείος, θα καθορίσει και το σετ που θα παίξουμε. Φυσικά, έχει να κάνει και με τη διάθεσή μας. Αν έχουμε όρεξη για αυτοσχεδιασμό, τότε θα ακολουθήσουμε το ένστικτό μας.

demdike stare II

Είναι προφανής η μεγάλη σας αγάπη για τα mixtapes. Ποια διαδικασία ακολουθείτε όταν αποφασίζετε να στήσετε ένα τέτοιο σετ; Στο Post Collapse, για παράδειγμα, μπερδεύετε άγνωστα τζαζ κομμάτια με synth wave απ’τα 80s και παλιές techno κυκλοφορίες. Ένα τέτοιο tracklist φωτογραφίζει όσα ακούτε σε μια συγκεκριμένη περίοδο; Ακριβώς αυτό. Δεν έχουμε κάποια μαγική φόρμουλα. Απλά βάζουμε σε σειρά τη μουσική που ακούμε την περίοδο που φτιάχναμε το σετ. Τα λατρεύουμε τα mixtapes, περισσότερο από ο,τιδήποτε άλλο. Είναι στο αίμα μας.

Τον περασμένο Δεκέμβριο παίξατε στο Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου (BFI) το soundtrack που γράψατε για την ταινία Haxan: Witchcraft through the Ages. Πως σας φάνηκε ως εμπειρία; Υπάρχουν σχέδια για επίσημη κυκλοφορία; Ήταν αρκετά τρομακτική εμπειρία να δουλέψουμε σύμφωνα με τα υψηλά κριτήρια του BFI, και το γεγονός ότι μας δόθηκε μια τόσο φοβερή ευκαιρία ήταν αρκετά αγχωτικό. Όσο πλησίαζε η ώρα, ήμασταν όλο και πιο νευρικοί. Δεν υπάρχουν σχέδια για επίσημη κυκλοφορία, αλλά είναι πιθανό να περιοδεύσουμε μαζί με το Ινστιτούτο για λίγες ημέρες και μπορεί η καλύτερη εκδοχή του σάουντρακ να συμπεριληφθεί ως έξτρα σε ενδεχόμενη επανέκδοση της ταινίας.

Η πρώτη κυκλοφορία της ετικέτας σας που δεν περιέχει δικό σας υλικό, ήταν ο δίσκος του Nate Young (των Wolf Eyes). Πώς σας φαίνεται η μουσική του; Η μουσική του Nate είναι… τελετουργική. Στα αυτιά μας ακούγεται σχεδόν πρωτόγονη, σαν τα στοιχειώδη μέρη που δημιουργούν μια διάθεση και μια ατμόσφαιρα να είναι έμφυτα στον ήχο του. Ήταν τεράστια τιμή για μας να το κυκλοφορήσουμε σε βινύλιο (είχε βγει στην Ιαπωνία σε cd σε μια πολύ περιορισμένη έκδοση).

Είστε τόσο παραγωγικοί τα τελευταία χρόνια, που είναι απαραίτητο να ρωτήσω για τα σχέδιά σας από εδώ και μπρος. Δεν έχουμε ακριβές πλάνο προς το παρόν. Θα συνεχίσουμε σίγουρα τα πειράματά μας μέσω των TestPressing Series, ενώ είναι πολύ πιθανό να κυκλοφορήσουν ένα-δύο remixes μας. Δεν αποδεχόμαστε συχνά τέτοιου είδους προτάσεις, αλλά μας έχουν τύχει μερικές καταπληκτικές ευκαιρίες που δεν μπορούμε να αρνηθούμε.

Αν δεχτείτε να παίξετε ένα dj set μετά το φεστιβάλ, υπόσχομαι να σας καθοδηγήσω σε μια βόλτα στα δισκάδικα της Αθήνας. ΣύμφωνοιΧαχα, θα το σκεφτούμε! Την προηγούμενη φορά που είχαμε έρθει στην Αθήνα είχαμε βρει καταπληκτικούς δίσκους.

Το Hertz Festival θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 16/2 στο Βοτανικός Live Stage. Θα εμφανιστούν κατά σειρά: οι Demdike Stare (με την υποστήριξη του British Council), οι Biomechanica και οι Diamond Version (με την υποστήριξη του Goethe-Institut Athens). Τα εισιτήρια κοστίζουν 15€ στην προπώληση και 20€ στο ταμείο. Οι πόρτες ανοίγουν στις 20:00.