Στις 22 Σεπτεμβρίου του 1994 παίχτηκε το πρώτο επεισόδιο της σειράς που έμελλε να γίνει ορόσημο όχι μόνο για την δική της γενιά, αλλά και για τις επόμενες που ακολούθησαν. Η συνταγή για τα Φιλαράκια ήταν απλή, αλλά τα υλικά έδεσαν τόσο καλά, που έμελλε να γίνει θρυλική.

Η Μόνικα, ο Ρος, η Ρέιτσελ, η Φοίβη, ο Τζόι και ο Τσάντλερ μας απέδειξαν πως η φιλία είναι τελικά το μόνο που μας απομένει στο τέλος της ημέρας, πως άνδρες και γυναίκες μπορούν να είναι φίλοι, πως δεν χρειάζεται να απομακρυνθείς και πολύ από το σπίτι σου για να απολαύσεις ένα καφέ.

Όταν βγήκαν τα Φιλαράκια, η τηλεόραση ήταν πολύ διαφορετική από αυτήν που απολαμβάνουμε το 2019. Τα τελευταία χρόνια ζει την χρυσή της εποχή, με μεγάλους σταρ του σινεμά να λένε ναι σε τηλεοπτικές σειρές, κάτι που δεν θα γινόταν το 1994.

Παρόλα αυτά όμως, όταν το Netflix ανακοίνωσε κάποια στιγμή το 2018 ότι θα σταματούσε να προβάλει την σειρά μέσα από την πλατφόρμα του, ήταν τέτοια η αντίδραση του κοινού, που οι υπεύθυνοί του πλήρωσαν 100 εκατομμύρια δολάρια για να την κρατήσουν ένα ακόμη χρόνο.

100 εκατομμύρια δολάρια για μια σειρά που βγήκε το 1994 και που δεν θυμίζει σε τίποτα τον κόσμο που ζούμε τώρα. Μια σειρά που όταν βγήκε δεν υπήρχαν smartphones και που πολλοί από τους φαν της δεν είχαν καν γεννηθεί όταν προβλήθηκε το πρώτο της επεισόδιο. Τί είναι όμως αυτό που κάνει τα Φιλαράκια τόσο θρυλικά;


Ακολουθούν μερικά στατιστικά για την αγαπημένη σειρά…

<20 φορές: Που ο Τζόι είπε το αμίμητο “How You Doin'”

47.36%: Η επιτυχία που είχε ο Τζόι κάθε φορά που χρησιμοποιούσε την φράση

23: Οι μαύροι ηθοποιοί που είχαν έστω μια ατάκα στα 10 χρόνια της σειράς

32%: Των κατοίκων του Μανχάταν είναι λευκοί σύμφωνα με απογραφή του 2000

86: Κουίζ έχει φτιάξει το Buzz Feed για να μπορέσεις να βρεις ποιος χαρακτήρα της σειράς είσαι

$200: Το ενοίκιο που πλήρωνε η Μόνικα για το διαμέρισμά της, παριστάνοντας ότι είναι η νεκρή γιαγιά της

$4,000–$5,000: Τόσο κοστίζει τώρα το ενοίκιο ενός διαμερίσματος στην οδό που έμενε η Μόνικα

$1,000,000: Έπαιρναν για κάθε επεισόδιο της τελευταίας σεζόν οι 6 πρωταγωνιστές της σειράς

$20,000,000: Παίρνουν κάθε χρόνο οι έξι πρωταγωνιστές από τα δικαιώματα της σειράς

1,070: Κομμάτια έχει το σετ του Central Perk φτιαγμένο από Lego

$130: Κοστίζει ένα ζευγάρι Kyrie 5 της Nike, σχεδιασμένο με τα χρώματα της σειράς. Ο διάσημος μπασκετμπολίστας Kyrie Irving, που ήταν μόλις δυο ετών όταν ξεκίνησε η σειρά, είναι μεγάλος φαν της και έχει μάλιστα κάνει τατουάζ στο χέρι του, το logo της. 


 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Kyrie Irving (@kyrieirving) on

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by Jun 🌀 (@junjdm) on

Τα sitcom είναι πολλές φορές «εύκολη» τηλεόραση, τα Φιλαράκια όμως, είναι «εύκολη» τηλεόραση στα καλύτερά της.

Τα αστεία έμοιαζαν να βγαίνουν αβίαστα, οι ηθοποιοί έπαιζαν με κάθε άκρο του σώματός τους και όλοι μας μπορούσαμε μέχρι κάποιο σημείο να ταυτιστούμε με κάποιον από τους πρωταγωνιστές. Ποιός δεν ήθελε άλλωστε, να καθίσει με την παρέα του στον πορτοκαλί καφέ του Central Perk;

Τα Φιλαράκια ήταν σαν κι εμάς. Ερωτεύονταν, χώριζαν, ήταν πολλές φορές άφραγκοι αλλά χαλούσαν τα τελευταία τους λεφτά σε παπούτσια που δεν χρειάζονταν, μισούσαν τις δουλειές τους, έμεναν άνεργοι… αλλά είχαν πάντα ο ένας τον άλλο. I’ll be there for you.

Τα Φιλαράκια κατάφερναν να καθηλώνουν κάθε εβδομάδα σχεδόν 25 εκατομμύρια Αμερικάνους μπροστά στις οθόνες τους, ενώ το τελευταίο επεισόδιο της σειράς το είδαν πάνω το 52 εκατομμύρια τηλεθεατές. Τα νούμερα αυτά δεν φαίνεται να αλλάζουν πολύ και το 2019 με την μόνη διαφορά ότι η Gen Z δεν βλέπει πια την σειρά στην τηλεόραση, αλλά στα τάμπλετ και στα κινητά της.

Νεαροί ενήλικες και έφηβοι που μπορεί να γεννήθηκαν αφού προβλήθηκε το τελευταίο επεισόδιο, φαίνεται να την βλέπουν με το ίδιο πάθος που την έβλεπαν και όσοι είχαν δει live το πρώτο. Παρόλο που πλέον γίνεται πολύς λόγος για το γεγονός ότι η σειρά ήταν έντονα προβληματική σε πολλά σημεία της, η Gen Z φαίνεται να κατανοεί πως απεικονίζει μια άλλη εποχή στην οποία τα πράγματα ήταν πολύ διαφορετικά.

Από το πρώτο επεισόδιο της σειράς.

Όντως είναι να απορεί κανείς πως στην πολυπολιτισμική Νέα Υόρκη και οι έξι της παρέας ήταν λευκοί, ο φόβος του Τσάντλερ να μην τον περάσουν για γκέι πολλές φορές έφτανε στα όρια της ομοφοβίας και τα αστεία για τα κιλά της Μόνικα σήμερα θα χαρακτηρίζονταν και όχι άδικα ως χονδροφοβία, το 1994 όμως είναι πολύ διαφορετικό από το 2019.

Όσο προβληματικά κι αν ήταν σε κάποιες στιγμές τους τα Φιλαράκια, ήταν παράλληλα και πολύ μπροστά από την εποχή τους.

Έδειξαν τον πρώτο γάμο μεταξύ δυο γυναικών στην ιστορία της αμερικανικής τηλεόρασης, ενώ ο πατέρας του Τσάντλερ είχε δικό του drag show στο Λας Βέγκας, πολύ πριν το Ru Paul’s Drag Race κάνει mainstream την τέχνη του drag.

Στο τέλος της ημέρας όμως, αυτό που κάνει τα Φιλαράκια να βλέπονται με την ίδια αγάπη σήμερα, όπως και 25 χρόνια πριν, είναι το γεγονός ότι αυτό που μείνει στο τέλος είναι οι φίλοι…

Could I BE wearing anymore clothes?

Τα Φιλαράκια σε ημερομηνίες

1987: Η Martha Kauffman και ο David Crane δημιουργούν μαζί ένα πιλοτικό επεισόδιο για μια σειρά που δεν προβάλλεται ποτέ.

1993: Η Kauffman και ο Crane παρουσιάζουν στον παραγωγό Kevin S. Bright το σενάριο μιας νέας σειράς με τον τίτλο Insomnia Café.

1994: Το NBC αγοράζει την σειρά και πριν καταλήξουν στον τίτλο FRIENDS, επεξεργάζονται τους τίτλους Across the Hall και Six of One. Η Courteney Cox, είναι η μόνη σχετικά αναγνωρίσιμη από τους πρωταγωνιστές.

1995: Το χτένισμα της Jennifer Aniston γίνεται γνωστό ως “The Rachel”, με χιλιάδες γυναίκες να το μιμούνται, αν και η ίδια το σιχαινόταν. 

1996: Η Carol και η Susan παντρεύονται χωρίς ιδιαίτερες αντιδράσεις από το κοινό, αλλά δεν βλέπουμε το ζευγάρι να φιλιέται.

1997: Οι υποψίες ότι ο Τσάντλερ είναι γκέι είναι τόσες πολλές ανάμεσα στους τηλεθεατές της σειράς, που ο παραγωγός της, ομοφυλόφιλος ο ίδιος, βγάζει επίσημη ανακοίνωση και το διαψεύδει.

2003: Κάνει την εμφάνισή της η Charlie, ο πρώτος μόνιμος μαύρος χαρακτήρας της σειράς.

2004: Κλείνουν τα φώτα του Central Perk και τα Φιλαράκια τελειώνουν μετά από 10 σεζόν.

2015: Το Netflix αρχίζει να προβάλει την σειρά και την ανακαλύπτουν και οι έφηβοι του 21ου αιώνα.

2019: Το Netflix ανακοινώνει ότι θα σταματήσει να προβάλει την σειρά το 2020. 

Με στοιχεία από το Quartz.