Old time advertisers / Παλιοί διαφημιστές

Κώστας Γκόμπλιας: Οι διαφορές του Mad Men με τα ελληνικά δεδομένα της εποχής είναι τεράστιες. 

Πότε μπήκατε στη διαφήμιση; Στις αρχές του 1966, μόλις τελείωσα το στρατιωτικό, διάβασα μια αγγελία της ΑΔΕΛ που ζήταγε κειμενογράφους. Απάντησα και με προσέλαβαν. Θυμάμαι στα ξεκινήματα θεωρούσα τη διαφήμιση προσωρινή δουλειά, αλλά κράτησε σαράντα χρόνια.

Πώς ήταν να εργάζεται κανείς σε διαφημιστική εταιρία στην Ελλάδα του ’60; Στην περίπτωσή μου, η ΑΔΕΛ ήταν μια καταπληκτική εταιρία, μπροστά από την εποχή της τότε αλλά και σήμερα.

Μπορείτε να αναφέρετε δυο-τρεις χαρακτηριστικές δουλειές σας για τις οποίες είστε περήφανος; Το σημαντικό δεν είναι αν έκανα δυο-τρεις χαρακτηριστικές δουλειές. Το σημαντικό είναι ότι πήρα το κείμενο και από δευτερεύον συστατικό της διαφήμισης και το έκανα πρωταγωνιστή.

Τι είναι αυτό που έκανε κάποιον τότε καλό διαφημιστή; Αυτό που τον κάνει και τώρα και θα τον κάνει πάντα: H αγάπη για τη δουλειά του.

Ως διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Mass, τι ήταν αυτό που προσπαθήσατε να φέρετε; Η Μass ήρθε στη ζωή μου την 1/1/83 (φεύγουμε από τη δεκαετία του ’60). Προσπάθησα να φέρω στην ελληνική διαφήμιση τις εμμονές μου, την αγάπη για το προϊόν, το σεβασμό στον πελάτη, την πίστη και τη δημιουργικότητα. Αλλά και κάτι άλλο: μια προσωπική αντίληψη περί εντιμότητας.

Υπήρξατε επίσης επί πολλά χρόνια υπεύθυνος για τις πολιτικές καμπάνιες του ΠΑΣΟΚ… Η πολιτική διαφήμιση ήταν για ‘μένα χόμπι. Βέβαια την πίστευα απόλυτα και έχω γράψει και βιβλία γι’ αυτήν. Συνθήματα δικά μου ήταν το «Το ΠΑΣΟΚ ειν’ εδώ» και το «Η Ελλάδα είναι αδιαπραγμάτευτη». Αυτό το «αδιαπραγμάτευτη» μ’ αρέσει πολύ γιατί ήταν νεολογισμός και τώρα πια χρησιμοποιείται από τους πάντες.

Θεωρείτε πως η τρέλα με τους image makers των πολιτικών φλέρταρε κάποια στιγμή με την υπερβολή; Δεν έχω γνωρίσει ποτέ κανέναν image-maker. Κι αν κρίνω από μερικούς τύπους που εμφανίζονται ως τέτοιοι, μάλλον καλά έκανα που δεν γνώρισα.

Έχετε παρακολουθήσει κάποιο επεισόδιο της ξένης σειράς Mad Men; Εντοπίζετε ομοιότητες ή διαφορές με το τότε της Ελλάδας; Η δεκαετία του ’60 στην οποία διαδραματίζεται η σειρά ήταν καθοριστική για την παγκόσμια διαφήμιση. Το Mad Men έχει πολύ ενδιαφέρον διαφημιστικά, αλλά οι διαφορές με τα ελληνικά δεδομένα της εποχής είναι τεράστιες. Οι αναλογίες είναι εξαιρετικά άνισες.

Πότε φλερτάρει με την τέχνη η διαφήμιση; Αυτό το θέμα αφήστε το. Δε θα βρούμε άκρη.

goblias1low

Όπως γραφει και η λεζάντα, promotion της Ιζόλα, από τον Κώστα Γκόμπλια.

1 2 3 4 5