STRANGE CITIES: ATHENS
Ανακαλύπτοντας μαζί με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών την παράξενη πλευρά της Αθήνας.

Από σήμερα και για μια εβδομάδα οι ποδηλάτες καταλαμβάνουν την Αθήνα

Ξεκινάει σήμερα η ποδηλατική εβδομάδα στο πλαίσιο των Strange Cities που περιλαμβάνει τρεις ενδιαφέρουσες ποδηλατικές δράσεις.
Φωτογραφίες: Άγγελος Χριστοφιλόπουλος / FOSPHOTOS
14AM3_2679

Ξεκινάει σήμερα η ποδηλατική εβδομάδα στο πλαίσιο της έκθεσης Strange Cities και οι Αθηναίοι θα έχουν την ευκαιρία να λάβουν μέρος σε τρεις πολύ ενδιαφέρουσες ποδηλατικές δράσεις. Για το τι ακριβώς θα συμβεί στη Διπλάρειο Σχολή αλλά και στους δρόμους της πόλης μας ενημέρωσε ο Σπύρος Παπαγεωργίου, εκδότης και διευθυντής του περιοδικού MBike.

Ποιες είναι οι ποδηλατικές διαδρομές που θα γίνουν στο πλαίσιο των Strange Cities και ποιος ο σκοπός τους; Στο πλαίσιο του Strange Cities, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και το Ίδρυμα Ωνάση συνεργάζονται με το ποδηλατικό περιοδικό MBike και διοργανώνουν τρεις θεματικές ποδηλατικές διαδρομές στο κέντρο της πόλης. Σκοπός αυτής της δράσης είναι να δώσουμε την ευκαιρία στους Αθηναίους να δουν και να εκτιμήσουν την πόλη τους μέσα από ένα άλλο πρίσμα. Οι διαδρομές είναι σύντομες, χωρίς υψομετρικές διαφορές και χωρίς κίνηση και αποτελούν απτή απόδειξη ότι το ποδήλατο είναι ιδανικό μέσο μετακίνησης για κοντινές αποστάσεις. Όλες οι διαδρομές καταλήγουν στη Διπλάρειο Σχολή όπου οι συμμετέχοντες μπορούν να περιηγηθούν στην έκθεση Strange Cities αλλά και στην έκθεση Παράξενα Ποδήλατα.

Οι τρεις διαδρομές που προτείνουμε είναι οι εξής:

Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Αποστόλου Παύλου, Ψυρρή: Ξεκινάμε από το Info Point του Δήμου Αθηναίων, Αμαλίας με Διονυσίου Αρεοπαγίτου και συνεχίζουμε κατά μήκος της οδού Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Συνεχίζουμε προς την Αποστόλου Παύλου, προσεγγίζοντας το Θησείο και τα δικά του ξεχωριστά αξιοθέατα. Προσπερνούμε την οδό Ερμού και συνεχίζουμε ευθεία για να μπούμε στην οδό Σαρρή και τη συνοικία του Ψυρρή. Θα περιπλανηθούμε μέσα στη συνοικία για λίγο πριν βγούμε στην πλατεία Κουμουνδούρου. Εκεί θα στρίψουμε πάλι δεξιά για να συναντήσουμε την οδό Ευρυπίδου που θα μας οδηγήσει στην πλατεία Θεάτρου και τη Διπλάρειο Σχολή.

Πλάκα, ιστορικό κέντρο Ξεκινάμε από το Info Point του Δήμου Αθηναίων, Αμαλίας με Διονυσίου Αρεοπαγίτου για να μπούμε στην Πλάκα μέσω της οδού Βύρωνος την οποία ακολουθούμε μέχρι το χορηγικό μνημείο του Λυσικράτη. Μπαίνουμε στην οδό Τριπόδων, μια οδός που έχει το ίδιο όνομα από την αρχαιότητα. Θα περιπλανηθούμε στην Πλάκα για να βγούμε τελικά στην οδό Μητροπόλεως την οποία θα κατέβουμε μέχρι την οδό Καπνικαρέας. Από εκεί θα οδηγηθούμε στην πλατεία της Αγίας Ειρήνης και μετά από μια μικρή περιπλάνηση στα στενά θα καταλήξουμε στην πλατεία Θεάτρου.

Ο κ. Σπύρος Παπαγεωργίου, εκδότης και διεθυντής του ποδηλατικού περιοδικού ΜBike

Ο κ. Σπύρος Παπαγεωργίου, εκδότης και διεθυντής του ποδηλατικού περιοδικού ΜBike

Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Αποστόλου Παύλου, Κεραμεικός, Πειραιώς, Αθηνάς: Ξεκινάμε από το Info Point του Δήμου Αθηναίων, Αμαλίας με Διονυσίου Αρεοπαγίτου και συνεχίζουμε κατά μήκος της οδού. Ένα μοναδικό περιβάλλον με δεξιά μας τα αρχαία μνημεία και αριστερά μας τα αστικά μέγαρα. Στη συνέχεια οδεύουμε προς την Αποστόλου Παύλου και στο Θησείο στρίβουμε αριστερά στο πεζοδρομημένο κομμάτι της οδού Ερμού για να φτάσουμε στο σημείο που θα σταματήσουμε για να απολαύσουμε τη θέα προς το σύνολο του αρχαιολογικού χώρου του Κεραμεικού. Συνεχίζουμε προς την οδό Πειραιώς όπου θα στρίψουμε δεξιά με κατεύθυνση την Ομόνοια. Λίγο μετά θα στρίψουμε δεξιά προς την πλατεία Κουμουνδούρου για να οδηγηθούμε στην οδό Ευρυπίδου και να κατευθυνθούμε προς την πλατεία Θεάτρου και τη Διπλάρειο Σχολή.

Τι θα μάθουν όσοι βρεθούν στο Ποδηλατικό Εργαστήριο στη Διπλάρειο; Όσοι παρακολουθήσουν το σεμινάριο θα κατανοήσουν καλύτερα τα πλεονεκτήματα της χρήσης του ποδηλάτου για τις κοντινές μετακινήσεις στην πόλη. Για να μετακινείσαι όμως με άνεση και ασφάλεια με το ποδήλατο, χρειάζεται καταρχάς να επιλέξεις το σωστό ποδήλατο για τις ανάγκες σου. Το σωστό μέγεθος αλλά και τον σωστό τύπο. Στη συνέχεια γίνεται αναφορά στους βασικούς κανόνες του ΚΟΚ που αφορούν στο ποδήλατο και τις βασικές αρχές που διέπουν την κίνηση του ποδηλάτου στην πόλη καθώς και τη σχέση του με τα μηχανοκίνητα οχήματα αλλά και τους πεζούς. Η ανησυχία για κάποιο μηχανικό πρόβλημα – συνήθως ένα σκασμένο ελαστικό ή μια βγαλμένη αλυσίδα – αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για τη χρήση του ποδηλάτου. Εξηγούμε πώς μπορεί κάποιος να το ξεπεράσει! Το εργαστήριο ολοκληρώνεται με συμβουλές γύρω από το πώς να φροντίζεις το ποδήλατό σου αλλά και πώς να επιλέγεις τα απαραίτητα αξεσουάρ που θα κάνουν τη ζωή σου πιο άνετη και πιο ασφαλή. Ακολουθεί συζήτηση για ό,τι ποδηλατική απορία μπορεί να υπάρχει την οποία οι ειδικοί του MBike θα απαντήσουν με μεγάλη χαρά.

14AM3_2690

Τι θα δουν οι επισκέπτες της έκθεσης Παράξενα Ποδήλατα; Στην έκθεση παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μοναδικά συλλεκτικά ποδήλατα που έχουν κατασκευαστεί πριν από το 1990. Ποδήλατα μοναδικά, τόσο για την ποιότητα και τον τύπο τους, όσο και για το «ηρωικό» τους παρελθόν. Την έκθεση συμπληρώνει μια μοναδική σειρά πρωτότυπων φωτογραφιών με ποδηλατικό θέμα και πρόσωπα μιας άλλης εποχής. Ελπίζουμε η έκθεση να αποτελέσει αφορμή για να σκεφθούμε το «Παράξενο» παρελθόν μας και, μέσα από αυτό το νοητό ταξίδι, να συζητήσουμε και να πράξουμε για ένα καλύτερο παρόν και μέλλον στην πόλη μας.

14AM3_2715

Πώς έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια το κίνημα των ποδηλατών στην Αθήνα; Σίγουρα τα τελευταία χρόνια έχει συντελεστεί μια μεγάλη αλλαγή όσον αφορά στον αριθμό των ποδηλατών που βλέπουμε πια στους δρόμους της Αθήνας. Και σίγουρα δε μιλάμε πια για κίνημα ποδηλατών αλλά για απλούς, καθημερινούς πολίτες των οποίων η αντίληψη για τον τρόπο μετακίνησης στην πόλη αρχίζει να αλλάζει. Όλο και περισσότεροι επιλέγουν αυτό το απλό, λογικό, οικονομικό και ευχάριστο μέσο μετακίνησης για τις μικρές αποστάσεις μέσα στην πόλη. Η δυνατότητα δε της συνδυαστικής μετακίνησης με τα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) διευρύνει το εύρος χρήσης και κάνει το ποδήλατο πιο ελκυστικό. Το ποδήλατο μας δίνει την ευκαιρία να κάνουμε τη ζωή μας πιο εύκολη και πιο ευχάριστη ενώ ταυτόχρονα δεν προσθέτουμε άλλο ένα στα ήδη πολλά προβλήματα μιας σύγχρονης πόλης. Η αλλαγή είναι πλέον αισθητή και βλέπουμε και πολλούς φορείς να ευαισθητοποιούνται απέναντι στο ποδήλατο και στις ανάγκες των χρηστών του. Δεν είναι τυχαίο ότι η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και το Ίδρυμα Ωνάση έκριναν ότι το ποδήλατο δεν μπορεί να λείπει από μια σειρά εκδηλώσεων που αφορούν τον τρόπο με τον οποίο βιώνουμε την πόλη μας.

14AM3_2704

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του να κινείται κανείς στην πόλη με ποδήλατο; Τα πλεονεκτήματα είναι παρά πολλά και γίνονται αντιληπτά όλο και περισσότερο από την κοινωνία μας. Ας επικεντρωθούμε στα σημαντικότερα:

  • Ας ξεκαθαρίσουμε καταρχάς πως το ποδήλατο δεν είναι απαραίτητα αυτοσκοπός αλλά ας το δούμε ως το μέσο για τη δημιουργία βιώσιμων πόλεων.
  • Είναι ένα μέσο απλό, οικονομικό και γρήγορο – με διαφορά το πιο γρήγορο – για αποστάσεις έως και 5 χιλιόμετρα. Και δεν είναι τυχαίο πως σύμφωνα με έρευνες της ΕΕ, το 90% των μετακινήσεων στα αστικά κέντρα αφορά αποστάσεις μικρότερες των 6 χιλιομέτρων.
  • Η τακτική χρήση του ποδηλάτου βελτιώνει την υγεία και αυξάνει το προσδόκιμο της ζωής – είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο.
  • Το ποδήλατο δεν χρειάζεται καύσιμα και κάνει καλό στην τσέπη μας.
  • Οι πολίτες που χρησιμοποιούν ποδήλατο εξοικονομούν χώρο στις πόλεις, δεν προκαλούν θόρυβο και δεν ρυπαίνουν με καύσιμα όταν μετακινούνται. Με άλλα λόγια μπορούν να κάνουν θαύματα για το περιβάλλον.
  • Το ποδήλατο αποτελεί ένα θαυμάσιο άξονα οικονομικής ανάπτυξης καθώς, από τη μια η χρήση του δεν απαιτεί ακριβές υποδομές (σε σχέση με αυτές του αυτοκινήτου ή των άλλων μέσων μεταφοράς) και από την άλλη υποστηρίζει έξυπνες και αποδοτικές επενδύσεις, π.χ. ποδηλατικός τουρισμός, ενοικιάσεις ποδηλάτων, πώληση αξεσουάρ, σέρβις, υποδομές.
  • Η χρήση του στην πόλη δεν είναι όσο επικίνδυνη φαίνεται. Ακόμα και σε πόλεις χωρίς σημαντικές ή και καθόλου υποδομές, όπως στην Αθήνα, είναι πιο επικίνδυνο για την υγεία να κάνεις καθημερινά καθιστική ζωή παρά να κυκλοφορείς με ποδήλατο (αποδεδειγμένο από έρευνες στην ΕΕ).
  • Το ποδήλατο δίνει χαρά. Συχνά προς μεγάλη τους έκπληξη, όσοι δοκίμασαν το ποδήλατο, ενθουσιάστηκαν. Για παράδειγμα τα 2/3 του δείγματος μιας ευρωπαϊκής έρευνας απάντησαν πως οι καιρικές συνθήκες τους ενοχλούσαν πολύ λιγότερο απ’ όσο φαντάζονταν. Και περισσότεροι από τους μισούς απάντησαν πως το να μετακινείσαι με το ποδήλατο είναι ευκολότερο απ’ ό,τι νόμιζαν.
14AM3_2708

 Ποιος είναι ο δεκάλογος του καλού ποδηλάτη;

  • Τηρούμε τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Σεβόμαστε τα φανάρια και είμαστε πολύ προσεκτικοί στο STOP.
  • Διεκδικούμε το χώρο μας ποδηλατώντας σε επαρκή απόσταση από το πεζοδρόμιο αλλά πάντα στη δεξιά πλευρά του δρόμου. Με αυτό τον τρόπο είμαστε ορατοί κι έχουμε δυνατότητα για ελιγμούς.
  • Σεβόμαστε τους πεζούς και αποφεύγουμε να περιμένουμε πάνω στη διάβαση που περπατούν μέχρι να ανάψει το πράσινο φανάρι για να ξεκινήσουμε.
  • Χρησιμοποιούμε τα χέρια μας για να κάνουμε ορατή στους γύρω μας την πρόθεσή μας να αλλάξουμε κατεύθυνση. Τεντώνουμε το χέρι που δείχνει την κατεύθυνση που θέλουμε να ακολουθήσουμε.
  • Κοιτάμε μπροστά μας και ελέγχουμε την κατάσταση του οδοστρώματος για να εντοπίσουμε λακκούβες ή εμπόδια εγκαίρως και να μπορέσουμε να τα αποφύγουμε χωρίς να κινδυνεύσουμε από ξαφνικούς ελιγμούς.
  • Έχουμε φώτα στο ποδήλατό μας όταν το φως δεν είναι επαρκές. Λευκά εμπρός και κόκκινα πίσω! Φροντίζουμε οι μπαταρίες τους να είναι πάντα φορτισμένες.
  • Δε χρησιμοποιούμε ακουστικά όταν κάνουμε ποδήλατο. Είναι σημαντικό να είμαστε σε επαφή με το περιβάλλον και να αντιλαμβανόμαστε όλες τις κινήσεις που γίνονται γύρω μας. Η χρήση ακουστικών τιμωρείται από τον ΚΟΚ.
  • Ελέγχουμε το ποδήλατό μας τακτικά, ειδικά την πίεση των ελαστικών και τη λειτουργία των φρένων.
  • Φροντίζουμε να έχουμε κουδουνάκι στο ποδήλατό μας. Με αυτό τον τρόπο ενημερώνουμε διακριτικά τους άλλους για την παρουσία μας και «εξασφαλίζουμε» την προσοχή τους.
  • Σχεδιάζουμε τη διαδρομή μας με προσοχή, επιδιώκοντας διαδρομές με μικρότερες κλίσεις και βέβαια μικρότερο κόπο.

Παράξενα ποδήλατα
Έκθεση αφιερωμένη στο vintage και σε σπάνια δείγματα ποδηλάτων μιας άλλης εποχής. Η δράση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το ποδηλατικό περιοδικό MBike. Τετάρτη 10 έως και Τρίτη 16 Ιουνίου 2015 | 12:00-21:00 Διπλάρειος Σχολή. 
14AM3_2659
Ποδηλατικό εργαστήριο
Ένα workshop για τα πλεονεκτήματα της – σωστής – χρήσης του ποδηλάτου.
Γιατί ποδήλατο στην πόλη και πώς το επιλέγουμε; Βασικές αρχές ασφαλούς οδήγησης και πρακτικές συμβουλές, πιθανά τεχνικά προβλήματα και οι λύσεις τους, η σημασία του σέρβις στην καθημερινή ασφάλεια αλλά και τα απαραίτητα αξεσουάρ και πώς τα επιλέγουμε.Η δράση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το ποδηλατικό περιοδικό MBike.
Ελάτε να συζητήσουμε για οποιαδήποτε ποδηλατική απορία μπορεί να έχετε!
Η δράση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το ποδηλατικό περιοδικό MBike.
Τετάρτη 10, Σάββατο 13 και Κυριακή 14 Ιουνίου 2015 | 19:30 | Δωρεάν συμμετοχή
Διπλάρειος Σχολή.
 
14AM3_2724
 
BIKE CITIES: Ποδηλατικές διαδρομές στην Αθήνα που οδηγούν στην έκθεση Strange Cities
Μια οργανωμένη βόλτα με ποδήλατα στην Αθήνα, με αφετηρία τον πεζόδρομο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Η δράση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το ποδηλατικό περιοδικό MBike.
Τετάρτη 10 έως και Τρίτη 16 Ιουνίου 2015 | Καθημερινές: 18:00, Σαββατοκύριακο: 11:30 και 18:00 | Διάρκεια κάθε διαδρομής: 1 ώρα περίπου
Σημείο συνάντησης: Αρχή της Διονυσίου Αρεοπαγίτου (από τη Λεωφόρο Αμαλίας) και τερματισμός στη Διπλάρειο Σχολή με περιήγηση στην έκθεση Strange Cities.

Δηλώσεις συμμετοχής: bikecities@onassis.gr | Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας

(Παρακαλούμε να αναφέρετε ονοματεπώνυμο, τηλέφωνο επικοινωνίας και την επιθυμητή ημέρα και ώρα συμμετοχής)
Στη Διπλάρειο Σχολή προβλέπονται ειδικές θέσεις στάθμευσης και φύλαξη για τα ποδήλατα, ωστόσο, οι συμμετέχοντες παρακαλούνται να φέρουν και να χρησιμοποιήσουν λουκέτο ασφαλείας.

14AM3_2664
14AM3_2670
Ανακαλύπτοντας μαζί με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών την παράξενη πλευρά της Αθήνας.
© ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ ΕΠΕ 2020 / All rights reserved
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.