Η κακή συνήθεια το βράδυ που μπορεί να προκαλέσει χάος στον οργανισμό σου

Για χιλιάδες συμμετέχοντες σε μια νέα, πρώιμη έρευνα, όσοι κατανάλωναν πάνω από το 25% των ημερήσιων θερμίδων τους μετά τις 9 μ.μ. ενώ ήταν αγχωμένοι, είχαν έως και 2,5 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσουν μη φυσιολογικές συνήθειες του εντέρου, όπως δυσκοιλιότητα ή διάρροια.
Η έρευνα είναι μια περίληψη που δεν έχει ακόμη αξιολογηθεί από ομότιμους ή δημοσιευτεί σε περιοδικό, αλλά παρουσιάστηκε τον Μάιο στην Εβδομάδα Πεπτικών Παθήσεων (Digestive Disease Week), μια σημαντική ετήσια συνάντηση για επαγγελματίες στη γαστρεντερολογία, την ηπατολογία και συναφή πεδία. Η έρευνα ήταν επίσης παρατηρητική, καθώς όλα τα δεδομένα μετρήθηκαν σε μία χρονική στιγμή, επομένως δεν αποδεικνύει μια αιτιώδη σχέση μεταξύ άγχους, νυχτερινού φαγητού και υγείας του εντέρου.
«Είμαι ένα άτομο που τρώω πολλές φορές αργά τη νύχτα, οπότε ήταν απλώς από περιέργεια, και δεν μπόρεσα να βρω πολλά άρθρα σχετικά με αυτό», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας Δρ. Χαρίκα Νταντίγκιρι, εξηγώντας γιατί διεξήγαγε την έρευνα. Οι περισσότερες έρευνες για τις επιπτώσεις του νυχτερινού φαγητού στην υγεία επικεντρώνονται στον ύπνο, τον διαβήτη, την παχυσαρκία και τη γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση (ΓΟΠΝ).
Η Νταντίγκιρι και οι συν-συγγραφείς της ανέλυσαν τα δεδομένα υγείας 11.149 συμμετεχόντων από την ομάδα της Εθνικής Έρευνας Εξέτασης Υγείας και Διατροφής των CDC των ΗΠΑ για τα έτη 2005 έως 2010. Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν επίσης περισσότερους από 4.100 ασθενείς από την περίοδο 2013-2017 του Αμερικανικού Έργου Εντέρου (American Gut Project), που τώρα ονομάζεται Πρωτοβουλία Microsetta. Πιο πρόσφατα δεδομένα δεν είχαν όλες τις λεπτομέρειες που ήθελαν οι συγγραφείς, είπε η Νταντίγκιρι.
«Λίγες προηγούμενες μελέτες έχουν διερευνήσει τον χρόνο των γευμάτων ή τον συνδυασμό του άγχους με το νυχτερινό φαγητό, στη λειτουργία του εντέρου», δήλωσε μέσω email ο Δρ. Τζέφρι Πρέιντις. «Αυτό είναι σημαντικό επειδή το άγχος και η υπερβολική νυχτερινή κατανάλωση τροφής συχνά συμβαδίζουν», πρόσθεσε.
Χρόνος γευμάτων και έντερο
Στη νέα έρευνα, οι συγγραφείς όρισαν το χρόνιο φυσιολογικό στρες μέσω της σύνθετης βαθμολογίας αλλοστατικού φορτίου των συμμετεχόντων – η οποία περιλαμβάνει οκτώ καρδιαγγειακούς, μεταβολικούς και φλεγμονώδεις βιοδείκτες, όπως αρτηριακή πίεση, χοληστερόλη και δείκτη μάζας σώματος.
Το νυχτερινό φαγητό από μόνο του δεν επηρέασε την υγεία ή τη λειτουργία του εντέρου, υποδηλώνοντας ότι ο συνδυασμός με το στρες μπορεί να είναι «ο κίνδυνος», σημείωσε η Νταντίγκιρι στην παρουσίασή της.
Η ανάλυση των ερευνητών στους συμμετέχοντες του Αμερικανικού Έργου Εντέρου διαπίστωσε ότι η ύπαρξη τόσο νυχτερινών συνηθειών φαγητού, όσο και υψηλών επιπέδων στρες συσχετίστηκε επίσης με σημαντικά χαμηλότερη ποικιλομορφία βακτηρίων στο μικροβίωμα του εντέρου τους.
«Το μικροβίωμα του εντέρου είναι η συλλογή όλων των οργανισμών – συμπεριλαμβανομένων βακτηρίων, ιών και μυκήτων – που ζουν στα έντερα», είπε ο Πρέιντις. Τα μικροβιώματα με μεγάλη ποικιλομορφία «ανακάμπτουν πιο εύκολα από διαταραχές όπως ασθένειες, φάρμακα ή άλλους στρεσογόνους παράγοντες», πρόσθεσε.
Διαφορετικά μικρόβια του εντέρου υποστηρίζουν επίσης την υγεία μας με διάφορους τρόπους, είπε ο Πρέιντις – συμπεριλαμβανομένης της βελτιστοποίησης της απορρόφησης θρεπτικών συστατικών από τα τρόφιμα, της ρύθμισης του ανοσοποιητικού συστήματος και της επικοινωνίας με τον εγκέφαλό μας για τον έλεγχο του ύπνου και της διάθεσης.
Δεδομένου ότι η μελέτη είναι παρατηρητική, το αν τα ευρήματα του μικροβιώματος του εντέρου προκαλούσαν προβλήματα εντέρου ή αν η μη φυσιολογική λειτουργία του εντέρου άλλαξε το μικροβίωμα δεν είναι σαφές, είπε ο Πρέιντις.
Υπάρχουν επίσης αρκετοί σημαντικοί, δυνητικά επιδραστικοί παράγοντες για τους οποίους οι συγγραφείς δεν είχαν δεδομένα, δήλωσε μέσω email ο Δρ. Γουίλιαμ Τσέι. Θα μπορούσαν να υπάρχουν διαφορές μεταξύ των τροφίμων που καταναλώνονται από άτομα που τρώνε νωρίτερα και εκείνων που τρώνε τη νύχτα.
Εάν τα νυχτερινά γεύματα αποτελούνταν, για παράδειγμα, από υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα, αυτά έχουν συσχετιστεί με συχνά προβλήματα εντέρου όπως η δυσκοιλιότητα, δήλωσε ο Τσέι. Στην έρευνα έλειπαν επίσης λεπτομέρειες σχετικά με πιθανές ιατρικές παθήσεις ή χρήση φαρμάκων.
«Αυτά τα ευρήματα θα πρέπει να θεωρηθούν ως δημιουργία υποθέσεων και να τονώσουν περαιτέρω έρευνα για να κατανοηθεί καλύτερα εάν ο χρόνος των γευμάτων θα μπορούσε να είναι ένας τροποποιήσιμος παράγοντας κινδύνου σε ασθενείς με δυσκοιλιότητα ή διάρροια», δήλωσε ο Τσέι.
Ωστόσο, εάν περαιτέρω έρευνα βρει μια αιτιώδη σχέση, υπάρχουν αρκετές πιθανές εξηγήσεις, είπε ο Πρέιντις. «Τόσο το σώμα όσο και το μικροβίωμα του εντέρου έχουν φυσικούς κιρκάδιους ρυθμούς που μπορούν να διακοπούν από αλλαγές στη σύσταση ή τον χρόνο της διατροφής. Οι διαταραχές μπορεί να επηρεάσουν ορμόνες, ανοσολογική ενεργοποίηση, σηματοδότηση εντέρου-εγκεφάλου και κινητικότητα του στομάχου και του εντέρου».
Μια μελέτη του 2024 διαπίστωσε ότι ο περιορισμός της κατανάλωσης τροφής μεταξύ 9 π.μ. και 5 μ.μ. μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή στο έντερο, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε δυσβίωση του εντέρου, μια ανισορροπία στους μικροβιακούς οργανισμούς του εντέρου, είπε η Νταντίγκιρι. Τα υψηλά επίπεδα μόνο της ορμόνης του στρες κορτιζόλης μπορούν επίσης να προκαλέσουν αυτήν την ανισορροπία.
Βέλτιστες πρακτικές για την ώρα ύπνου
Αν και η ίδια η περίληψη δεν αρκεί για να προσφέρει συγκεκριμένες συστάσεις τρόπου ζωής, οι ειδικοί έχουν συμβουλές που είναι καλό να ακολουθείτε για την υγεία του εντέρου σας κι άλλες ανησυχίες ανεξάρτητα από αυτό.
Γενικά, το να μην τρώτε τις τρεις με τέσσερις ώρες πριν από τον ύπνο είναι καλύτερο, ώστε να υπάρχει αρκετός χρόνος για να αδειάσει η τροφή από το στομάχι, δήλωσε ο Δρ. Κάιλ Στάλερ.
Διαφορετικά, το σώμα σας πρέπει να εκτρέψει ενέργεια από άλλες σημαντικές διεργασίες που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της ανάπαυσης, σε ένα πεπτικό σύστημα που θα έπρεπε να είναι ανενεργό, δήλωσε ο Στάλερ. Ο περιορισμός του νυχτερινού φαγητού μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πρόληψη της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης.
Αν πρέπει να φάτε τη νύχτα, προσπαθήστε να αποφύγετε τα βαριά, λιπαρά και τηγανητά φαγητά και κρατήστε τις μερίδες μικρές, συμβουλεύουν οι Στάλερ και Πρέιντις. Τα τρόφιμα με χαμηλά λιπαρά, όπως φρούτα, σύνθετοι υδατάνθρακες, λαχανικά και ορισμένες πρωτεΐνες, είναι πιο πιθανό να χωνευτούν γρηγορότερα.
Πηγή CNN









