«Ο συγγραφέας δημιουργούν εθνική λογοτεχνία, ο μεταφραστής παγκόσμια». Έτσι είχε περιγράψει ο μεγάλος Πορτογάλος συγγραφέας José Saramago την τέχνη της μετάφρασης. Γιατί η μετάφραση, ιδιαίτερα συγγραφικών έργων, είτε αυτά είναι ποιήματα είτε παιδικά διηγήματα, δεν γίνεται απλώς με την χρήση λεξικού. Ο μεταφραστής μέσω αυτής της διαδικασίας βρίσκεται στο ρόλο ενός δεύτερου συγγραφέα και καλείται να αποδώσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα νοήματα μίας γλώσσας σε μία άλλη. Πόσες φορές άλλωστε έχουμε απορρίψει έναν συγγραφέα γιατί η μετάφραση εκείνης της έκδοσης ήταν φτωχή ή αντίστροφα πόσο εκτιμήθηκαν από τους Έλληνες αναγνώστες τα ποιήματα του T.S. Eliot –και- από την μετάφραση του Γιώργου Σεφέρη;

popaganda_pict_vivlio

Οι εκδόσεις ΠΑΠΥΡΟΣ συνεργάστηκαν με το Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Μετάφραση- Μεταφρασεολογία» του Πανεπιστημίου Αθηνών για την κυκλοφορία της σειράς «Η Τέχνη της Μετάφρασης» που ήδη μετρά πέντε τίτλους και με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου του Friedrich Schiller, Εγκληματίας για την χαμένη του τιμή και άλλα διηγήματα διοργανώνουν μια εκδήλωση αφιερωμένη στην μεταφραστική τέχνη.

Η «μεταφραστική» βραδιά θα γίνει την Τετάρτη 14 Μαΐου στις 8 μ.μ. στο βιβλιοπωλείο Επί Λέξει (Ακαδημίας 32) και θα ασχοληθεί με τη διαδικασία από την διδασκαλία της μετάφρασης μέχρι εν τέλει την υλοποίησή της. Την συζήτηση θα συντονίσει ο δημοσιογράφος και ραδιοφωνικός παραγωγός Μάκης Προβατάς ενώ θα μιλήσουν η ομότιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών και επιστημονική υπεύθυνη του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Μετάφραση – Μεταφρασεολογία», Τατιάνα Τσαλίκη- Μηλιώνη, η Αναστασία Αντωνοπούλου, αναπληρώτρια καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών στο Τμήμα Γερμανικής Γλώσσας & Φιλολογίας, ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, επίκουρος καθηγητής Μεταφρασεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και μεταφραστής και ο Διονύσης Μαρίνος, συγγραφέας και κριτικός.

Μία συζήτηση για την μετάφραση που θα οδηγήσει στην ζητούμενη κατανόηση ότι δεν είναι μία εργασία διεκπαιρεωτική αλλά δυναμική διαδικασία και ένα είδος «αναδημιουργίας».