Αφορμή για το σημερινό κείμενο είναι η τοποθέτηση του ιδρυτή και διευθύνοντος συμβούλου της Alibaba, Τζακ Μα, κατά τη διάρκεια συνεδρίου προσφάτως. Ο Μα, λοιπόν, ανέφερε επί λέξει πως «σε 30 χρόνια είναι πολύ πιθανόν στο εξώφυλλο του Time να βρίσκεται ένα ρομπότ ως ο καλύτερος CEO», προειδοποιώντας παράλληλα πως έρχονται χαλεποί καιροί για όσους δεν προετοιμαστούν εγκαίρως για τις αλλαγές που θα επιφέρει η τεχνολογική πρόοδος. Μήπως όμως υπερβάλλει λίγο;


Έχετε διαβάσει αρκετές φορές μέσα από την Popaganda για το λεγόμενο machine learning” –το είχαμε συμπεριλάβει και στα μεγάλα τεχνολογικά στοιχήματα για το 2017. Η τεχνητή νοημοσύνη έχει καταφέρει πλέον όχι απλά να γίνει ακόμα πιο έξυπνη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αλλά να εξελίσσεται διαρκώς, βάσει των ερεθισμάτων που λαμβάνει. Με άλλα λόγια, ένα ρομπότ μπορεί να γίνεται διαρκώς καλύτερο, αναλύοντας τις πληροφορίες που λαμβάνει, όπως ακριβώς και ένας άνθρωπος!

Η ειδοποιός διαφορά μεταξύ των δύο, του ανθρώπου και του ρομπότ ή της τεχνητής νοημοσύνης αν δεν θέλετε να το «προσωποποιούμε», είναι πως η δεύτερη δεν επηρεάζεται από συναισθήματα. Ένα ρομπότ δεν εκνευρίζεται, ούτε εξοργίζεται, όπως από την άλλη δεν έχει προαισθήματα ή «αισθήσεις». Αντ’ αυτών λειτουργεί με καθαρά τετράγωνη λογική και βασίζεται πάντα σε δεδομένα και πιθανότητες. Μπορεί ωστόσο αυτό να εγγυηθεί για την επιτυχία του ως CEO; Εδώ λοιπόν είναι που πρέπει να δώσουμε έμφαση αφού ένας σωστός διευθύνων σύμβουλος, οφείλει να συνδυάζει και τις δύο προσεγγίσεις, χρησιμοποιώντας κατά περίσταση εκείνη που κρίνει ότι ανταποκρίνεται καλύτερα στις εκάστοτε ανάγκες.

Ο Τζακ Μα, πρόεδρος της Alibaba Group.

Τα ρομπότ δεν θα φτάσουν ποτέ να αντικαταστήσουν τους ανθρώπους γιατί όσο αποτελεσματικά κι αν καταφέρουν να γίνουν στην ανάλυση και τη λήψη αποφάσεων, ποτέ δεν θα αποκτήσουν την ανθρώπινη αίσθηση. Περισσότερο νόημα θα είχε αν αντί για αντικατάσταση, μιλούσαμε για συμπλήρωμα: σε έναν μεγάλο αριθμό περιπτώσεων άλλωστε, ήδη η τεχνολογία βοηθά τον άνθρωπο να εξετάσει τα δεδομένα μίας κατάστασης και να πάρει αποφάσεις (από το timing μιας επένδυσης σε μετοχές και τη στόχευση συγκεκριμένου κοινού online μέχρι την πλοήγηση ενός αεροσκάφους και τη χάραξη της στρατηγικής των ομάδων στη Formula 1).

Οι μηχανές θα κάνουν ό,τι δεν μπορεί να κάνει ο άνθρωπος, όχι αντικαθιστώντας τον αλλά συμπληρώνοντάς τον. Μέσω του machine learning δε, θα διευκολύνουν ακόμα περισσότερο τη ζωή του, φτάνει φυσικά να χρησιμοποιηθούν για αυτόν τον σκοπό –αλλιώς πάντα θα ελλοχεύει ο κίνδυνος η τεχνητή νοημοσύνη να αποτελέσει τη μεγαλύτερη απειλή για την ανθρωπότητα, όπως είχε αναφέρει προ ετών ο Έλον Μασκ. Δεν ξέρουμε αν σε 30 χρόνια από τώρα, στο εξώφυλλο του Time και την αρχική της Popaganda θα φιγουράρει ένα ρομπότ. Είμαστε βέβαιοι όμως πως ο καλύτερος CEO της εποχής, θα έχει πλάι του το καλύτερο ρομπότ.