Συνεχίζονται οι έρευνες για τις συνθήκες και τα αίτια της συντριβής του Mirage 2000-5, που παρέσυρε στο θάνατο τον σμηναγό Γιώργο Μπαλταδώρο.

Το Σάββατο έγινε γνωστό ότι Στελέχη της Κινητής Ομάδας Συντήρησης Υποβρυχίων Θαλασσίων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΘΕ) της Πολεμικής Αεροπορίας εντοπίστηκε σε μεγάλο βάθος το «μαύρο κουτί» του αεροσκάφους, περίπου 800 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας.

Σημειώνεται ότι οι έρευνες στο σημείο θα συνεχιστούν προκειμένου να εντοπιστούν και άλλα τμήματα από το μοιραίο αεροσκάφος τα οποία όταν ανελκυστούν από τον βυθό της θάλασσας μαζί με το «μαύρο κουτί» θα βοηθήσουν σημαντικά στην διερεύνηση των αιτιών του δυστυχήματος. Το επόμενο διάστημα ειδικό υποβρύχιο με κάμερες θα καταγράψει την περιοχή, έτσι ώστε οι ειδικοί να γνωρίζουν τι έχει εντοπιστεί.

Όπως μετέδωσε ο ANT1, το συγκεκριμένο αεροσκάφος έχει τρεις καταγραφείς. Ο ένας βρίσκεται στο κάθισμα και ενεργοποιείται σε περίπτωση εκτίναξής του, ο δεύτερος είναι τοποθετημένος στη μηχανή και καταγράφει τεχνικά στοιχεία και ο τρίτος είναι κρυμμένος μέσα στην άτρακτο και ονομάζεται «crash recorder».

Σύμφωνα με εκτιμήσεις και εφόσον δεν υπάρξουν απρόοπτα, το κλιμάκιο ερευνών μέχρι την επόμενη εβδομάδα θα έχει στα χέρια του τμήματα του μοιραίου αεροσκάφους.

Το ντοκουμέντο από το δεύτερο Mirage 2000-5 μπορεί να ρίξει φως στα αίτια της τραγωδίας
Στη διάθεση της επιτροπής διερεύνησης βρίσκεται ήδη ένα βίντεο – ντοκουμέντο στο οποίο καταγράφονται μερικές από τις τελευταίες σκηνές της τραγωδίας.

Πρόκειται για την καταγραφή της πτήσης του σχηματισμού των μαχητικών αεροσκαφών, που έχει γίνει από την κάμερα του δεύτερου Mirage Mirage 2000 – 5, έχει καταγράψει όλη την πτήση και αποτελεί βασικό στοιχείο των εν εξελίξει ερευνών.

Κομβική για την διακρίβωση των αιτίων της τραγωδίας αποτελεί και η ολοκληρωμένη κατάθεση του πιλότου του δεύτερου μαχητικού του σχηματισμού των Mirage 2000 – 5.

Όπως έχει γίνει γνωστό στη θόλωση που είχε δημιουργηθεί από τις μετεωρολογικές συνθήκες, τα δυο Mirage 2000-5 εισήλθαν μαζί ως ανοιχτός και όχι ως κλειτός σχηματισμός. Πραγματοποίησαν μαζί τη βύθιση στη νέφωση η οποία ήταν χαμηλή, κάτω και από τα 300 μέτρα.

Όταν ο δεύτερος πιλότος διαπίστωσε την απώλεια του αρχηγού του σχηματισμού, φέρεται να ενημέρωσε ακαριαία ότι «έχασα τον 1». Εν συνεχεία, και ακολουθώντας την προβλεπόμενη διαδικασία απαγκιστρώθηκε από τον σχηματισμό χαράσσοντας ανοδική πορεία.

Το σενάριο του vertigo
Το μοιραίο Mirage 2000-5 πετούσε σε αρκετά χαμηλό ύψος, κάτω των 6.000 ποδών ή των 2.000 μέτρων καθώς όταν προσέγγισε την 135 Σμηναρχία της Σκύρου στην περιοχή επικρατούσε υψηλής πυκνότητας υγρασία που περιόριζε δραστικά την ορατότητα. Αυτό φέρεται να δυσχέρανε σημαντικά τα δεδομένα της πτήσης και να προκάλεσε στον εμπειρότατο σμηναγό ένα είδος παραίσθησης αναφορικά με την πραγματική θέση του αεροσκάφους.

Ο λεγόμενος «χωρικός αποπροσανατολισμός» είναι άλλωστε όπως τόνιζαν έμπειροι διερευνητές, ο μεγαλύτερος κίνδυνος που παραμονεύει για τους πιλότους και δη αυτούς των μαχητικών αεροσκαφών.

Όπως ανέφεραν εάν η «βουτιά θανάτου» που διέγραψε το μαχητικό της πολεμικής μας αεροπορίας, οφειλόταν στο επονομαζόμενο «Vertigo» και την παραίσθηση που αυτό δημιουργεί, τότε ο 34χρονος σμηναγός λόγω αυτής νόμιζε ότι η κατεύθυνση που ακολουθούσε με βάση τα όργανα πλοήγησης δεν ήταν η σωστή και «διόρθωσε» την δήθεν λανθασμένη πορεία, με αποτέλεσμα να συντριβεί.

Όπως εξηγούν εξαιτίας του vertigo μπορεί ο πιλότος να απώλεσε το λεγόμενο σημείο αναφοράς στο χώρο. Αυτό μπορεί να τον οδήγησε στην αντικατάσταση της πραγματικότητας με μια παραίσθηση για το που βρίσκεται αλλά κυρίως για το που πηγαίνει. Όπως έλεγαν χαρακτηριστικά, το φαινόμενο συνήθως δημιουργείται είτε ύστερα από απότομες στροφές με μεγάλη ταχύτητα και ευδοκιμεί σε πτήσεις με χαμηλή ορατότητα, νυχτερινές ή μέσα σε νέφωση.

Πηγή