POP 18: Η ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗΤο Θέμα με το 2018 του Γιώργου Λάνθιμου Είναι ότι το 2019 η «Ευνοούμενη» θα Βρίσκεται σ...

Το Θέμα με το 2018 του Γιώργου Λάνθιμου Είναι ότι το 2019 η «Ευνοούμενη» θα Βρίσκεται στα Όσκαρ

H νέα κωμωδία εποχής του έλληνα σκηνοθέτη τον έφερε στο περιοδικό των NY Times, στο εξώφυλλο του Hollywood Reporter και στο instagram της Τέιλορ Σουίφτ. Όχι κι άσχημα...
Εικονογράφηση: Κατερίνα Καραλή

Τον περασμένο Φεβρουάριο ο Γιώργος Λάνθιμος φιλοξενήθηκε από την Βρετανική Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (για τους φίλους BAFTA) για να μιλήσει για το σινεμά του στη φετινή David Lean Lecture. Σε σχετική ερώτηση μέλους του κοινού για το λόγο που θέλει να είναι σκηνοθέτης, απαντώντας φάνηκε να φτάνει σε αδιέξοδο και βρέθηκε να αναρωτιέται: «[…] Πώς έφτασα ως εδώ; Εεε…». Είναι μάλλον μια εύλογη απορία που επιτρέπεται να έχει και σήμερα (αν και δεκτές απαντήσεις στο υπαρξιακό κουίζ μπορεί να είναι: «σκληρή δουλειά», «καλή τύχη», «μεγάλο ταλέντο», «όλα αυτά μαζί»), δέκα μήνες μετά από εκείνη τη βραδιά, που ολοκληρώνει την πιο πετυχημένη επαγγελματική του χρονιά, φιγουράροντας σε όποιες λίστες καλύτερων ταινιών της χρονιάς μετράνε, σε βραβεύσεις ενώσεων κριτικών, στα καλλιτεχνικά ταμεία Αμερικής και Μ. Βρετανίας, και βέβαια στον οσκαρικό διάλογο.

Τι μεσολάβησε; Η Ευνοούμενη, η νέα του ταινία που κυκλοφορεί στην Ελλάδα τον ερχόμενο Φεβρουάριο, με το αχτύπητο πρωταγωνιστικό τρίο Ολίβια Κόλμαν, Έμμα Στόουν και Ρέιτσελ Βάις να δολοπλοκούν, να ερωτοτροπούν και να χυδαιολογούν στη βρετανική βασιλική αυλή τον 18ο αιώνα.

Μια συνεχώς ευρηματική φάρσα στην οποία, όμως, υποβόσκει το χαρακτηριστικό σκοτάδι των προηγούμενων έργων του σκηνοθέτη, Η Ευνοούμενη το καταδιασκεδάζει με τα παιχνίδια εξουσίας, τη συχνά αθέατη πλευρά της γυναικείας φιλοδοξίας -και μοναξιάς- και το ερωτικό τρίγωνο που δημιουργείται ανάμεσα στην Βασίλισσα Άννα (Κόλμαν), το δεξί της χέρι (Βάις) και την οπορτουνίστρια ξαδέρφη (Στόουν) που διαταράσσει τις ισορροπίες για τη δική της ανάδειξη. Ο Λάνθιμος μπορεί να μην συνυπογράφει επισήμως το σενάριο, αλλά βυθίζει τα δόντια του στις ευφυείς και bitchy λεκτικές μανούβρες της Ντέμπορα Ντέιβις και του Τόνι ΜακΝαμάρα, επιστρατεύοντας σκηνοθετικές τεχνικές όπως το μάτι ψαριού και ανακαλύπτοντας νέες καλλιτεχνικές δυνατότητες μέσα από τον πειραματισμό του. Άλλωστε, σε ένα σύγχρονο κινηματογραφικό τοπίο όπου κυριαρχεί η λογική του franchise και οι ισχυροί auteurs αναγκάζονται να στραφούν όλο και περισσότερο στη γενναιόδωρη, αλλά παρόλα αυτά «τηλεοπτική» αγκαλιά του Netflix προκειμένου να γυρίσουν την επόμενη ταινία τους, περιπτώσεις σαν του Λάνθιμου προστατεύονται σαν σπάνια πουλιά.

Μπορεί Η Ευνοούμενη να διαφημίζεται ως η πιο mainstream στιγμή του Λάνθιμου μέχρι σήμερα, αλλά παραμένει μια γνήσια arthouse ταινία. Υπάρχει μια υπερηρωική ταινία στο κοντινό ή μακρινό μέλλον του σκηνοθέτη – με το ρυθμό εξέλιξής του είναι όχι μόνο αναπόφευκτο, αλλά και λογικό.

Η ευνοϊκή (δικαιούμαστε ένα λογοπαίγνιο) (σε αυτή την παράγραφο) θέση της Ευνοούμενης στη σεζόν του κινηματογραφικού πρεστίζ έγινε ξεκάθαρη με την απόφαση της Fox Searchlight να κρατήσει την ταινία μακριά από την αρένα του Φεστιβάλ Καννών (όπου ο Λάνθιμος ναι μεν έχει κερδίσει βραβεία στο παρελθόν, αλλά έλαβε και διχαστικές κριτικές για τον περσινό Θάνατο του Ιερού Ελαφιού) και να κάνει τα αποκαλυπτήριά της στο, πιο χαλαρό και φιλικό προς τα Όσκαρ, Φεστιβάλ Βενετίας. Η στρατηγική απέδωσε καρπούς, αφού η υποδοχή της από τους κριτικούς ήταν ενθουσιώδης και απέσπασε και δύο βραβεία (το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής και γυναικείας ερμηνείας για την Κόλμαν, που σε αυτή τη φάση αποτελεί φαβορί για το Όσκαρ Α’ γυναικείου ρόλου – αν το επιτρέψει η Lady Gaga.) Από τότε, μόνο ανοδική είναι η πορεία της ταινίας, είτε πρόκειται για το αμερικάνικο specialty box-office είτε για τις ιστορικές νίκες-ρεκόρ (10) στα Βρετανικά Βραβεία Ανεξάρτητου Κινηματογράφου, που σηματοδότησαν και την πρώτη σημαντική αναγνώριση για τον ίδιο τον Λάνθιμο φέτος.

Αν και οι οσκαρικές της ελπίδες παραμένουν ισχυρές, Η Ευνοούμενη δεν είναι άτρωτη: παρά τις ατομικές υποψηφιότητες των τριών πρωταγωνιστριών στα βραβεία του Σωματείου Αμερικανών Ηθοποιών, το καστ στο σύνολό του δεν κατάφερε να βρεθεί στην υποψήφια πεντάδα της αντίστοιχης κατηγορίας (που ισοδυναμεί με την «καλύτερη ταινία» στη συγκεκριμένη διοργάνωση), ενώ ο Λάνθιμος δεν είναι στους 5 υποψήφιους σκηνοθέτες στις Χρυσές Σφαίρες. Και ποιος νοιάζεται για τις Χρυσές Σφαίρες, θα πείτε, αλλά χρειάζονται για να κρατηθεί το όνομά του στην κουβέντα, όχι μόνο της ταινίας. Μια υποψηφιότητα από το Σωματείο Αμερικανών Σκηνοθετών θα ήταν σπουδαία (φέτος είναι η ιδανικότερη ευκαιρία να δούμε πόση εκτίμηση έχει κερδίσει από τους χολιγουντιανούς συναδέλφους του), όπως και μια νίκη στα BAFTA.

Μπορεί Η Ευνοούμενη να διαφημίζεται για ευνόητους λόγους ως η πιο «προσβάσιμη» και mainstream στιγμή του Λάνθιμου μέχρι σήμερα, αλλά παραμένει μια γνήσια arthouse ταινία – μοντέρνα, ζωηρή, ακόμα κι επίκαιρη, αλλά arthouse. Υπάρχει μια υπερηρωική ταινία στο κοντινό ή μακρινό μέλλον του σκηνοθέτη – με το ρυθμό εξέλιξής του είναι όχι μόνο αναπόφευκτο, αλλά και λογικό. Σίγουρα ένα χρόνο πριν κανείς δεν περίμενε η Τέιλορ Σουίφτ να κάνει σπάνιο μη self-promotional ποστ στο Instagram προτρέποντας τους 114 εκατ. followers της να σπεύσουν στο σινεμά για να δουν την Ευνοούμενη. Το έκανε επειδή ένας από τους συμπρωταγωνιστές, ο Τζο Άλγουιν, είναι ο σύντροφός της, αλλά το γεγονός ότι το 2018 ήταν η χρονιά που η Τέιλορ Σουίφτ προμόταρε ταινία του Γιώργου Λάνθιμου παραμένει πιο weird από οτιδήποτε επινόησε ποτέ ο έλληνας σκηνοθέτης…

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

POP 18: Η ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ

Το 2018, μια ελληνική παράσταση έκανε τη Νέα Υόρκη να κοιτάξει ψηλά

Αυτή ήταν οι «Όρνιθες» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία του Νίκου Καραθάνου και παραγωγή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση. Ήμασταν εκεί όταν συνέβη το Μάιο και μιλήσαμε μια μέρα με μερικούς από τους συντελεστές, κάτω από τη γέφυρα του Μπρούκλιν.

Συνέντευξη με το 2018. Τώρα που έφυγε.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Λίγες μόλις ημέρες αφότου παραχώρησε τη θέση της στη νέα χρονιά, το 2018 σπάει τη σιωπή του και μιλάει μέσω Skype για όλους και για όλα που του συνέβησαν, και όχι μόνο, στον Βασίλη Μουρδουκούτα.

2018: Η χρονιά που θέλει να ξεχάσει ο Mark Zuckerberg

Μια ανασκόπηση στην χειρότερη χρονιά της ιστορίας του Facebook.

Live 2018: Τα Βραβεία της Popaganda για τις Συναυλίες της Χρονιάς

Πού άναψαν οι περισσότεροι αναπτήρες; Πού έπεσε η μεγαλύτερη νοσταλγία; Πού τσίριξε περισσότερο το κοινό; Πού είδαμε κύκλους; Απονέμουμε τα συναυλιακά βραβεία της χρονιάς που πέρασε... χωρίς φόβο αλλά με πολύ πάθος.

Πάει ο παλιός ο χρόνος! Όλο το 2018 σε 96 εικόνες.

Ξεφυλλίστε το έτος που τελειώνει και δείτε τα κορυφαία γεγονότα που απασχόλησαν την Ελλάδα και τον κόσμο.

Τα Πρόσωπα Του 2018

Τα καλύτερα πορτρέτα της Popaganda για την χρονιά που τελειώνει.

Κίτρινα γιλέκα: Μια εξέγερση που έγινε, αλλά δεν συνέβη ποτέ

O Bernard Steffin γράφει για τον γαλλικό Δεκέμβρη του 2018. Για το Δεκέμβρη της καταστολής που υπερασπίζεται ένα κόσμο που γίνεται όλο και πιο άδικος.

Το 2018 ήταν η χρονια που το Θέατρο τα κατάφερε, κυρίως χάρη σε παλαιά έργα και παλιές ελληνικές ταινίες

Άλλη μια δύσκολη χρονιά για το ελληνικό θέατρο. Πολλοί θίασοι, πολλά έργα, λίγα εισιτήρια. Με εξαίρεση τα παλιά κλασικά έργα και τις διασκευές, είτε best seller αναγνωσμάτων, είτε επιτυχιών του παλιού ελληνικού σινεμά. Γράφει η Όλγα Σελλά.

2018, Η Χρονιά Που Μας Τσάκισε Η Απώλεια

Η Μαρία Λούκα γράφει για τον Ζακ, την Ελένη και τον Πετρίτ που ο τραγικός χαμός τους συγκλόνισε την Ελλάδα.

Οι 10 Kαλύτερες Tαινίες του 2018

Η Μάρα Θεοδωροπούλου βάζει στη ζυγαριά την κινηματογραφική χρονιά και υπογράφει τη λίστα της Popaganda...

Η Αλεξάντρια Οκάζιο-Κορτέζ, μας έδειξε το 2018, πώς μόνο με νέα πρόσωπα στην πολιτική μπορούμε να σωθούμε από τους ακραίους

Και μήπως τελικά το αντίδοτο στον Τραμπ είναι η είσοδος νέου κόσμου στην πολιτική;

2018, η χρονιά που η Αθήνα ΔΕΝ έγινε το νέο Βερολίνο

Η Αλεξάνδρα Κολλάρου, συγγραφέας του βιβλίου «H ελληνική τέχνη από το Α έως το Ω» (εκδ. Key Books) σε έναν ιδιαιτέρως ανατρεπτικό απολογισμό.

Το 2018, «Οι Ιστορικοί Περίπατοι» ήταν η πιο αξιόλογη εκπομπή που είδαμε στην ελληνική τηλεόραση

Και γι΄αυτό το λόγο πήραμε συνέντευξη από τους ανθρώπους που βρίσκονται πίσω από αυτή: τη Μαριλένα Κατσίμη και τον Πιέρρο Τζανετάκο.

Το Θέμα με το 2018 του Γιώργου Λάνθιμου Είναι ότι το 2019 η «Ευνοούμενη» θα Βρίσκεται στα Όσκαρ

H νέα κωμωδία εποχής του έλληνα σκηνοθέτη τον έφερε στο περιοδικό των NY Times, στο εξώφυλλο του Hollywood Reporter και στο instagram της Τέιλορ Σουίφτ. Όχι κι άσχημα...

Το 2018 ο Λάκης Παπαστάθης βυθίστηκε στον αστερισμό του Παπαδιαμάντη

Ο σπουδαίος σκηνοθέτης και συγγραφέας, με ιδιαίτερη σχέση με τη λογοτεχνία, γράφει για τα σημαντικά βιβλία που εκδόθηκαν φέτος για τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη-και για κάποια άλλα, που του έφτιαξαν τη χρονιά.

17 Λογοτέχνες Επιλέγουν Τα Καλύτερα Βιβλία Του 2018

Είναι συγγραφείς, κριτικοί λογοτεχνίας, άνθρωποι των γραμμάτων. Διάβασαν όλη την παραγωγή του '18 και ξεχώρισαν σημαντικά βιβλία, ελληνικά και ξένα. Ανάμεσά τους, ίσως, αυτά που αγαπήσατε κι εσείς. Ή αυτά που θα αγαπήσετε.

Τα καλύτερα 26 λεπτά τηλεόρασης που είδαμε το 2018 είχαν για πρωταγωνιστή ένα ανθρωπόμορφο άλογο, τον BoJack Horseman

Το "Free Churro", «το επεισόδιο με την κηδεία» της 5ης σεζόν της αριστουργηματικής σειράς animation του Raphael Bob-Waksberg που προβάλλεται στο Netflix συζητήθηκε όσο τίποτε άλλο που βγήκε από τη μικρή οθόνη τη φετινή χρονιά.

Το 2018 βγήκαν οι πρωτες ταινίες της εποχής Ντόναλντ Τραμπ. Δηλαδή, αναστήθηκε το πολιτικό σινεμά.

Η Μάρα Θεοδωροπούλου ξεκινά τον κινηματογραφικό απολογισμό της χρονιάς με τη συνειδητοποίηση ότι η εποχή του "it's only a movie" τελείωσε. Ρωτήστε και τον «Πρώτο Άνθρωπο» που την πάτησε για μια αμερικάνικη σημαία...

Η Μουσική το 2018: Το Πούλιτζερ στο hip hop, o Kanye στον Trump, ο Dylan σε ουίσκι κι ο McCartney παντού

Η Ελένη Τζαννάτου μάζεψε τα μουσικά στιγμιότυπα μιας χρονιάς που δεν είχε τον «μεγάλο» δίσκο, η σχέση μας με την ακρόαση άλλαξε ακόμα περισσότερο, μετρήσαμε απώλειες και γιορτάσαμε επετείους. Όμως και πάλι δε βαρεθήκαμε λεπτό...

Στο μέλλον θα θυμόμαστε ότι το 2018 οι Last Drive έβγαλαν (άλλον ένα) συγκλονιστικό δίσκο

Ο Θανάσης Μήνας γράφει γι' αυτό λίγα λόγια και σταράτα. Ανεβάστε την ένταση.

Οι Δέκα Παραστάσεις Της Χρονιάς

Η Όλγα Σελλά έχει δει πάνω από 120 θεατρικές παραστάσεις αυτόν το χρόνο. Από αυτές ξεχώρισε τις -κατά τη γνώμη της- καλύτερες και παρουσιάζει σε αντίστροφη μέτρηση το προσωπικό της TOP 10.
ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΣΤΟ INBOX ΣΟΥ
Διαβάζοντας την POPAGANDA αποδέχεστε την χρήση cookies.